Gå til innhold

DSB setter døren på gløtt for fyrverkeriforbud

Anbefalte innlegg

Helt til det skjer deg selv eller noen du er glad i. Selvforskyldt eller ikke.

Liten fare for å bli blind av juleribbe. At sprengstoff er selvsagt for nyttårskos er helt hinsides når man tenker etter.

Hva med turgåing i fjellet, dykking, motorcross, fallskjermhopping osv. dette er også aktiviteter med betydelig skadepotensiale...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At folk skader seg driter jeg i. Det er i stor grad selvforskyldt.

Tror venninnen min, som fikk en pinnerakett i ansiktet, fra noen som fant ut at det var gøy å sende den horisontalt, er litt uenig med deg i at det i stor grad er selvforskyldt. Hun slapp heldigvis unna med skrekken, en blåveis og mindre brannskade på kinnet.

Man har selvfølgelig idiotene, som prøver å tenne på en nedbrendt lunte med røyken sin og slikt og blåser av seg hånda. Da vil jeg langt på vei si meg enig i at det er selvforskyldt. Men det er overraskende få av dem som faktisk skader seg.

Hvis man ser litt på hvordan mange folk sender opp Raketter og fyrverkeri på nyttårsaften, pære dritings og gjerne med mål om å sikte helt andre veier enn opp, så er det for meg vanskelig å konkludere med noe annet enn at fyrverkeri er fascinerende trygt... for den som fyrer av. Skadene rammer som regel en uskyldig tredjepart.

Forby driten. Den er som tobakk. Totalt unyttig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med turgåing i fjellet, dykking, motorcross, fallskjermhopping osv. dette er også aktiviteter med betydelig skadepotensiale...

Det folk gjør av skade mot seg selv er noe helt annet enn det folk gjør som påfører andre skade. Det er en grunn til at det ikke lenger er lov å røyke på offentlig plass, mens du fremdeles har lov til å røyke hjemme. Hvis du har en plass hvor du kan sende opp fyrverkeri uten fare for andre, uten fare for å tenne på skogen til naboen, uten fare for å forsøple naturen; kos deg. Men det er ikke mange som har et slikt sted.

Lenke til kommentar

Fyrverkeri er en viktig del av nyttårsaften. Store deler av Norge bor fremdeles utenfor byer, slik at det i praksis er umulig å få i stand felles oppskytning for alle.

Jeg har selv opplevd horisontale pinneraketter i min retning fra noen dulle fjols, men jeg er allikevel i mot et generelt forbud. Det burde heller strammes inn på reglene. For eksempel et forenklet pyroteknikerkurs for de som er interessert i å sende opp raketter. Dagens kurs er behovsprøvd, noe som er helt åndssvakt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Helt til det skjer deg selv eller noen du er glad i. Selvforskyldt eller ikke.

Liten fare for å bli blind av juleribbe. At sprengstoff er selvsagt for nyttårskos er helt hinsides når man tenker etter.

Ja, her nevner du noen ekstra idiotiske ting som burde forbys umiddelbart. Spesielt alt som foregår i ekstremuka i Voss. Ta med hytter i samme slengen. Overbelaster veiene hver helg og produserer unødvendig masse forurensing, en mengde harde ulykker med unødvendige personskader med varig mèn og dødsulykker.

Tenke seg å kjøre hjem hver søndag etter rølpefyll på afterski. Ikke mange våkne blikk i bilkøene hjem...

• Liker 1
Lenke til kommentar

4a4.gif

Vil ikke si det. Poenget var at mange ting er mye farligere enn fyrverkeri, bare ikke like "visuelt farlig" om det er ribba eller julestress har liten betydning. Ellers synes jeg vi kan droppe giffer, ikke nødvendig å gjøre diskusjon.no om til facebook / snap.

Lenke til kommentar

I tillegg har man de triggerhappy folkene som sitter igjen med store lagre årlig. Noen slike fyrer jo av fyrverkeri mange ganger i måneden året igjennom uten at de blir tatt for det. Til stor fortvilelse hos f.eks. hundeeiere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At folk skader seg driter jeg i. Det er i stor grad selvforskyldt.

Tror venninnen min, som fikk en pinnerakett i ansiktet, fra noen som fant ut at det var gøy å sende den horisontalt, er litt uenig med deg i at det i stor grad er selvforskyldt. Hun slapp heldigvis unna med skrekken, en blåveis og mindre brannskade på kinnet.

Man har selvfølgelig idiotene, som prøver å tenne på en nedbrendt lunte med røyken sin og slikt og blåser av seg hånda. Da vil jeg langt på vei si meg enig i at det er selvforskyldt. Men det er overraskende få av dem som faktisk skader seg.

Hvis man ser litt på hvordan mange folk sender opp Raketter og fyrverkeri på nyttårsaften, pære dritings og gjerne med mål om å sikte helt andre veier enn opp, så er det for meg vanskelig å konkludere med noe annet enn at fyrverkeri er fascinerende trygt... for den som fyrer av. Skadene rammer som regel en uskyldig tredjepart.

Forby driten. Den er som tobakk. Totalt unyttig.

Forby alkohol i samme slengen. Ingenting som forårsaker så mye idiotiske situasjoner

slagsmål, drap voldtekter familievold rattfyll båtulykken etc. etc. Mye bedre at alle sitter edru i sin egen stue å ser på Skavland. Best for økonomien og miljøet også.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ingen protest frå meg. No er eg i utgangspunktet ikkje noko tilhengjarar av alt for mange forbod, men fyrverkeri hadde eg ikkje sakna. Arranger heller større offentlege oppskytingar på nyttårsaftan.

Ikke meg heller. I 2007, som 22åring, tente jeg på lunta og rakk å snu meg før det sa det pang. Begge trommhinnene gikk (fått permanent tinitus), og hadde brannsår flere måneder. Jeg har ikke kjøpt fyrverkeri siden og kommer aldri til å gjøre det. Forby dette tullet for privatfolk først som sist.

Støtter forslagene om kommunal håndtering, eller av profesjonelle. Da sparer man helse, liv og forminsker søppel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Vil ikke si det. Poenget var at mange ting er mye farligere enn fyrverkeri, bare ikke like "visuelt farlig" om det er ribba eller julestress har liten betydning. Ellers synes jeg vi kan droppe giffer, ikke nødvendig å gjøre diskusjon.no om til facebook / snap.

Ro, ro din fiskebåt.

Lenke til kommentar

Det er virkelig på tide med et forbud. La kommunene og eventuelt seriøse private aktører gjøre det skikkelig, så slipper vi flere saker som den 16 år gamle gutten som mistet hånden etter lek med fyrverkeri i januar.

Jeg har selv i ungdommen nesten blitt offer for stupfulle foreldre som ikke følger med, også fikk barnet deres fritt spillerom å fyre opp fyrverkeri. Fikk en sånn romerlyskule fra de pinnerørene susende forbi ørene mine, heldigvis at det ikke traff. Barn kan gjøre det utroligste og kan være veldig kreative når det kommer til nyttegjørelse av fyrverkeri. Gi en større flokk barn masse pinneraketter, så tar de noe takrennerør eller hva det måtte være og lager rakettkastere og skyter på hverandre (dreier i retning Gaza-stripen det der da)..  :p
Endret av G
Lenke til kommentar

Ikke meg heller. I 2007, som 22åring, tente jeg på lunta og rakk å snu meg før det sa det pang. Begge trommhinnene gikk (fått permanent tinitus), og hadde brannsår flere måneder. Jeg har ikke kjøpt fyrverkeri siden og kommer aldri til å gjøre det. Forby dette tullet for privatfolk først som sist.

Støtter forslagene om kommunal håndtering, eller av profesjonelle. Da sparer man helse, liv og forminsker søppel.

Det er selvfølgelig kjipt når ulykker skjer, og mange av oss vil oppleve en eller annen ulykke i løpet av et langt liv, mange mindre ulykker og noen større ulykker. Hvis det blir forbud tviler jeg sterkt på at antall ulykker vil gå ned. Vi har prøvd oss på forbud mot alkohol for ca. 100 år siden, og det ble gitt opp og ikke prøvd igjen. Antagelig blir det samme problematikk med fyrverkeri. De som virkelig vil har fyrverkeri på nyttårsafen får tak i dette uansett, og da kanskje lagd på ulovelig vis, med tilsvarende dårligere sikkerhet. Ønsker vi en svart økonomi med fyrverkeri (retorisk spørsmål)?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dilemma blir håndheving også. Politiet har jo knappt nok ressurser å hanskes russen hvert år når de setter i gang med ugang rundt omkring nattestid.

Et forbud bringer med seg et gigantisk behov for kontrollører. Det er ikke nok politiberedskap til å ta tak i det. Dersom et forbud kom så måtte det ha blitt opprettet ikke-politifolk som var rundt omkring over alt med den oppgaven å observere, hvem, hva og hvor. Så måtte en som har myndighet kommet etterpå å bøtelagt, fengslet alt etter alvorlighetsgrad. En slik "styrke" kunne man ikke hatt råd til å ha stående året rundt heller. For å fange den enslige kvelds-/nattero sabotøren her og der rundt omkring i landet. Det sier seg jo selv at blir umulig å håndheve.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Dilemma blir håndheving også. Politiet har jo knappt nok ressurser å hanskes russen hvert år når de setter i gang med ugang rundt omkring nattestid.

Et forbud bringer med seg et gigantisk behov for kontrollører. Det er ikke nok politiberedskap til å ta tak i det. Dersom et forbud kom så måtte det ha blitt opprettet ikke-politifolk som var rundt omkring over alt med den oppgaven å observere, hvem, hva og hvor. Så måtte en som har myndighet kommet etterpå å bøtelagt, fengslet alt etter alvorlighetsgrad. En slik "styrke" kunne man ikke hatt råd til å ha stående året rundt heller. For å fange den enslige kvelds-/nattero sabotøren her og der rundt omkring i landet. Det sier seg jo selv at blir umulig å håndheve.

Du vett at et forbud ville ført til salget hadde stoppet og tilgangen derfor hadde vært veldig begrenset?

Tror virkelig ikke en gjennomsnitts nordmann tyr til smugling og lovbrudd bare for "å sette fyr på pengene sine". 

Selvfølgelig vil det være et eller annet utskudd med en trang for å svi av sine hardt tjente penger, om det så innebærer ulovlig smugling og oppskytning, men dere er virkelig på tur om dere påstår at det blir et utbredt problem. 

Lenke til kommentar

Hvis man får stimulert sansene av fine farger og eksplosjoner så er man ganske enkel vil jeg si.

Men når det er sagt, så er det skummelt med et sånt forbud. Altså alt som er gøy blir forbudt, til slutt får vi ikke lov til å røyke, drikke, eller noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...