Gå til innhold

Det offentlige betaler for redningsaksjon rundt cruiseskipet


Anbefalte innlegg

Tja, er sjøfolkene norske eller utenlandske ? Hvilket flagg går båten under ?

 

Dette er et NORSK skip, registrert i NIS. Hjemmehavn er Bergen. Det er mange nordmenn blant besetningen. På de norske Viking skipene (pun not intented) har de prioritert å ha nordmenn. Deriblant mange lærlinger.

 

Viking Cruises kunne selvsagt ha gjort det billigst mulig og kjørt på med utenlandske, men har vist at de har en viss anstendighet iforhold til landet de tjener penger på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et NORSK skip, registrert i NIS. Hjemmehavn er Bergen. Det er mange nordmenn blant besetningen. På de norske Viking skipene (pun not intented) har de prioritert å ha nordmenn. Deriblant mange lærlinger.

 

Viking Cruises kunne selvsagt ha gjort det billigst mulig og kjørt på med utenlandske, men har vist at de har en viss anstendighet iforhold til landet de tjener penger på.

 Tror du må redigere posten din litt - det var ikke meg som skrev det der.

Lenke til kommentar

Hva er det som er så rart med at det offentlige betaler? Ville vanlige nordmenn forvente å få en regning hvis de måtte reddes ned fra fjellet? Og denne saken skal liksom være anerledes fordi det er mange folk på et stort skip som er i samme situasjon?

 

Det finnes langt rare ting å bruke penger på enn en redningsoperasjon, som bistandsmidler til Kina og Brasil, penger til kustnere og religionsstøtte, pressestøtte til talerør for partier... osv

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er det som er så rart med at det offentlige betaler? Ville vanlige nordmenn forvente å få en regning hvis de måtte reddes ned fra fjellet?

Poenget er nok at fordi nordmenn betaler såpass høy skatt som vi gjør, så er det nettopp slik at VI forventer IKKE å få en regning HVIS vi, som du påpeker, må hentes ned fra fjellet.

 

Slik er det IKKE i en del andre land. Spesielt, land hvor de rike ikke kan snylte på at de fattige betaler skatt FOR DEM. Der må redere ta ut forsikringer, og skjer det en ulykke må rederiet selv betale for det.

 

Som er interessant å tenke på, i forbindelse med at rederi-eieren uttaler at han er stolt av å være nordmann når det offentlige tar regningen for redningen, samtidig som han er skatteflyktning til Sveits.

 

Av og til lønner det seg å lese artikkelen som det linkes til opprinnelig, før man kaster seg ut i manesjen med ablegøyene sine.

Endret av slemskurk
Lenke til kommentar

Slik er det IKKE i en del andre land. Spesielt, land hvor de rike ikke kan snylte på at de fattige betaler skatt FOR DEM. Der må redere ta ut forsikringer, og skjer det en ulykke må rederiet selv betale for det.

Ehh...

Det er svært vanskelig, svært risikabelt og meget tåpelig for en reder å ikke ha sine forsikringer i orden ettersom:

De vil ikke få finansiering

Ingen vil frakte varene sine

De vil ikke få tillatelse til å anløpe en lang lang rekke havner

De vil være eksponert for enorme kostnader, spesielt ved oljesøl eller med amerikanske passasjerer.

 

Krav til og behov for forsikring er universielt for internasjonal skipsfart og norske rederier har akkurat like stort behov for forsikring som alle andre. Norge skiller seg litt ut på personskade/død ettersom erstatningsbeløpene i Norge generelt er langt lavere en f.eks i USA. De norske normene reflekteres også i forsikringspremien og vilkårene.

Lenke til kommentar

Det er svært vanskelig, svært risikabelt og meget tåpelig for en reder å ikke ha sine forsikringer i orden

Ordla meg feil, beklager.

Tenkte egentlig på at her i Norge så kan vi gå igang med redningsaksjon på blunket fordi vi ikke trenger å sjekke om forsikringene dekker det hele, OG vi krever jo ikke betaling for det.

Lenke til kommentar

Ordla meg feil, beklager.

Tenkte egentlig på at her i Norge så kan vi gå igang med redningsaksjon på blunket fordi vi ikke trenger å sjekke om forsikringene dekker det hele, OG vi krever jo ikke betaling for det.

Det gjør de stort sett andre steder også, dersom ressursene eksisterer. Jeg er ikke oppdatert på reglene for regress ved redningsaksjoner men jeg TROR de har anledning men at det utøves skjønn i valget om å kreve regress når de har dekning for det. Når det gjelder forurensing og menneskeliv tas slike beslutninger i ettertid. Regress vurderes i noen tilfeller ved f.eks uthenting av basehoppere ++

 

 

Når det gjelder berging av selve skipet og lasten er det andre boller og helt spesielt. Da evt med Lloyds open form ol.

 

https://www.lloyds.com/market-resources/lloyds-agency/salvage-arbitration-branch/lloyds-open-form-lof

 

Da kommer også vurdering av CTL og vrakfjerning inn i bildet.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Marine_insurance#History

Lenke til kommentar

Som er interessant å tenke på, i forbindelse med at rederi-eieren uttaler at han er stolt av å være nordmann når det offentlige tar regningen for redningen, samtidig som han er skatteflyktning til Sveits.

 

Spiller ingen rolle hva rederi-eieren gjør, det var ikke han som ble reddet. Dette skjedde ikke i et annet land, det skjedde i Norge. 

Hvor rederi-eieren betaler skatt til eller ikke betaler noen skatt har ingenting med denne saken å gjøre. 

Lenke til kommentar

 

Vi andre med båt, betaler redningsselskapet hvert år. Kanskje båter som ferdes i norske farvann av typen skip, burde betale en avgift? En slags sjøens bompenger. Det har de råd til

Det gjør du dersom du ønsker å ha en båt på under 15m registrert. Større skip er registrert i flaggstaten og betaler sine avgifter der. (NOR, NIS, Panama, Bermuda etc etc).

Da bør kanskje flaggstaten dekke en evt. berging også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...