Gå til innhold

Det offentlige betaler for redningsaksjon rundt cruiseskipet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tja, er sjøfolkene norske eller utenlandske ? Hvilket flagg går båten under ?

 

Vi vet jo at skipsfart har gunstige vilkår i forhold til annen industri, så sagt på en annen måte;

Hvor mye tilfører rederiet til den norske stat i form av skatteinntekter ved normal drift ?

Lenke til kommentar

Tja, er sjøfolkene norske eller utenlandske ? Hvilket flagg går båten under ?

 

Vi vet jo at skipsfart har gunstige vilkår i forhold til annen industri, så sagt på en annen måte;

Hvor mye tilfører rederiet til den norske stat i form av skatteinntekter ved normal drift ?

 

Torstein Hagen bor i et skatteparadis, dersom jeg har forstått det som ble sagt på NRK, radio i dag. Han har formue på 50 mrd. og betaler kr 60 000 til Norge i skatt.

Slik er verden, og det er lite norske myndigheter egentlig kan gjøre.

Vi kan ikke tvingen noen til å bo i Norge, og redningsoperasjoner av typen Viking Sky må gjøres uavhengig av økonomi.

Et godt prinsipp å ikke blande økonomi inn i det å redde liv.

En kostnad samfunnet må ta, og en eller annen gang kan hver enkelt av oss være avhengig av dette prinsippet.

Det som bør debatteres er hvordan skal samfunnet få inntekter dersom mange av de rike flytter til skatteparadiser for å slippe å betale skatt?

Jeg har mest tro på at vi(samfunnet) tar skjeen i egen hånd, og lager selskaper selv som konkurrerer med de rike.

Ikke sosialisme, men noe som ligner på Statkraft, Equinor, Hydro eller Kongsberg Gruppen.

"Selv en apekatt kan tjene penger på et vannkraftverk", sa direktøren i Lyse Energi.

Med andre ord er Statkraft midt i blinken som statlig selskap, men det er et problem at politikerne finner på mye merkelig, og jeg mistenker Monika Meland for å ha kvinnesak i bakhodet da styreleder ble tilsett i Statkraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da burde Torstein Hagen tilby seg å dekke alle utgiftene alle utgiftene redningsaksjonen koster, ellers vil han bli svært upopulær i Norge.

 

Hahaha.. Å hva tror du det bryr han? Han tenker att om 6mnd så er det ingen som husker det her i Norge uansett, og turistene som reiser med båten bryr seg ikke om han har betalt for det eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tja, er sjøfolkene norske eller utenlandske ? Hvilket flagg går båten under ?

 

Vi vet jo at skipsfart har gunstige vilkår i forhold til annen industri, så sagt på en annen måte;

Hvor mye tilfører rederiet til den norske stat i form av skatteinntekter ved normal drift ?

 

Torstein Hagen bor i et skatteparadis, dersom jeg har forstått det som ble sagt på NRK, radio i dag. Han har formue på 50 mrd. og betaler kr 60 000 til Norge i skatt.

Slik er verden, og det er lite norske myndigheter egentlig kan gjøre.

Vi kan ikke tvingen noen til å bo i Norge, og redningsoperasjoner av typen Viking Sky må gjøres uavhengig av økonomi.

Et godt prinsipp å ikke blande økonomi inn i det å redde liv.

En kostnad samfunnet må ta, og en eller annen gang kan hver enkelt av oss være avhengig av dette prinsippet.

Det som bør debatteres er hvordan skal samfunnet få inntekter dersom mange av de rike flytter til skatteparadiser for å slippe å betale skatt?

Jeg har mest tro på at vi(samfunnet) tar skjeen i egen hånd, og lager selskaper selv som konkurrerer med de rike.

Ikke sosialisme, men noe som ligner på Statkraft, Equinor, Hydro eller Kongsberg Gruppen.

"Selv en apekatt kan tjene penger på et vannkraftverk", sa direktøren i Lyse Energi.

Med andre ord er Statkraft midt i blinken som statlig selskap, men det er et problem at politikerne finner på mye merkelig, og jeg mistenker Monika Meland for å ha kvinnesak i bakhodet da styreleder ble tilsett i Statkraft.

Det som må gjøres er å ta betalt på forskudd for sikkerhet. "Hei Mr. Cruiseship owner. For att du skal kunne seile her på kysten av Norge kreves det 2 mill i innbetaing i ett sikkerhetsfond pr båt som er innen for våre grenser. Pengene vil bli tilbakebetalt når du legger ned seiling til Norge. Andre offentlige avgifter vil komme i tillegg og vil bli fakturert fortløpende. Hvis det blir en nødsituasjon så trekkes utgiftene av fondet, og all aktivitet for deg vil bli suspendert til du betaler opp igjen fondet. Takk."

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Tja, er sjøfolkene norske eller utenlandske ? Hvilket flagg går båten under ?

 

Vi vet jo at skipsfart har gunstige vilkår i forhold til annen industri, så sagt på en annen måte;

Hvor mye tilfører rederiet til den norske stat i form av skatteinntekter ved normal drift ?

 

Torstein Hagen bor i et skatteparadis, dersom jeg har forstått det som ble sagt på NRK, radio i dag. Han har formue på 50 mrd. og betaler kr 60 000 til Norge i skatt.

Slik er verden, og det er lite norske myndigheter egentlig kan gjøre.

Vi kan ikke tvingen noen til å bo i Norge, og redningsoperasjoner av typen Viking Sky må gjøres uavhengig av økonomi.

Et godt prinsipp å ikke blande økonomi inn i det å redde liv.

En kostnad samfunnet må ta, og en eller annen gang kan hver enkelt av oss være avhengig av dette prinsippet.

Det som bør debatteres er hvordan skal samfunnet få inntekter dersom mange av de rike flytter til skatteparadiser for å slippe å betale skatt?

Jeg har mest tro på at vi(samfunnet) tar skjeen i egen hånd, og lager selskaper selv som konkurrerer med de rike.

Ikke sosialisme, men noe som ligner på Statkraft, Equinor, Hydro eller Kongsberg Gruppen.

"Selv en apekatt kan tjene penger på et vannkraftverk", sa direktøren i Lyse Energi.

Med andre ord er Statkraft midt i blinken som statlig selskap, men det er et problem at politikerne finner på mye merkelig, og jeg mistenker Monika Meland for å ha kvinnesak i bakhodet da styreleder ble tilsett i Statkraft.

Det som må gjøres er å ta betalt på forskudd for sikkerhet. "Hei Mr. Cruiseship owner. For att du skal kunne seile her på kysten av Norge kreves det 2 mill i innbetaing i ett sikkerhetsfond pr båt som er innen for våre grenser. Pengene vil bli tilbakebetalt når du legger ned seiling til Norge. Andre offentlige avgifter vil komme i tillegg og vil bli fakturert fortløpende. Hvis det blir en nødsituasjon så trekkes utgiftene av fondet, og all aktivitet for deg vil bli suspendert til du betaler opp igjen fondet. Takk."

Får vi det med renter og innregnet inflasjon. hva med du som kjører privat båt skal du betale samme 2mil så lenge du eier båten_?

Lenke til kommentar

Denne operasjonen er gjort for selskapet Viking Cruises, ikke privatpersonen Torstein Hagen. 

 

En mann som har flyttet ut av Norge og ikke kan oppholde seg i Norge over lengre tid - skal selvsagt få slippe å betale skatt hit. Hvor grådige skal Nordmenn egentlig være? 

 

Hvis det er noen som skal kritiseres for å ikke betale skatt, så er det isåfall selskapet eller skipsnæringen. Og det har overraskende nok blitt lite nevnt. Samt er det også interessant å se på hvilke inntekter dette selskapet påfører turistnæringen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tja, er sjøfolkene norske eller utenlandske ? Hvilket flagg går båten under ?

 

Vi vet jo at skipsfart har gunstige vilkår i forhold til annen industri, så sagt på en annen måte;

Hvor mye tilfører rederiet til den norske stat i form av skatteinntekter ved normal drift ?

Det ser ut til at mange har en idé om at alle nordmenn skal bo i Norge og at alle rederier med norskfødde eller norskættede redere er norske.

 

Men det er jo ikke sant.

 

Viking cruises er et selskap som eies og driftes fra Sveits. Følgelig er de underlagt lover og regler der. I tillegg til til lover og regler i flaggstaten, internasjonale avtaler samt særregler i de territoriale farvann skipene befinner seg.

 

Selskapet er ikke bygd opp gjennom trafikkering av norske farvann, men gjennom cruisefart på europeiske elver.

 

De aller fleste skip har flere forsikringer  H&M, P&I CL osv som dekker verdien av skip/last samt ansvar ovenfor tredjepart, og det er vanligvis forsikringsselskapene som håndterer kostnadene ved berging, oljesøl og passasjerskader.

 

Det Viking cruises kan håpe på er at det er få amerikanske passasjerer som har kjøpt billetter i USA, for DET er kostbare saker.

Lenke til kommentar

Denne operasjonen er gjort for selskapet Viking Cruises, ikke privatpersonen Torstein Hagen. 

 

En mann som har flyttet ut av Norge og ikke kan oppholde seg i Norge over lengre tid - skal selvsagt få slippe å betale skatt hit. Hvor grådige skal Nordmenn egentlig være? 

 

Hvis det er noen som skal kritiseres for å ikke betale skatt, så er det isåfall selskapet eller skipsnæringen. Og det har overraskende nok blitt lite nevnt. Samt er det også interessant å se på hvilke inntekter dette selskapet påfører turistnæringen.

AP har alltid mislikt skipsfarten, og de har jo hatt mange år ved makten siden mellomkrigstiden. Forakten gjelder både redere, rederier og sjøfolk. Det er mange gode grunner til at AP og resten av venstresiden sliter med å hente stemmer fra skipsfartssektoren.

 

Norge har ikke tatt vare på skipsfarten og det er oljetåka som har sørget for det.

 

Cruiseskip legger igjen havneavgifter og losavgifter, men ellers er det ganske begrenset. En del utflukter med buss o.l. Cruisenæringen gjør jo (selvsagt) alt de kan for at mest mulig av passasjerenes penger brukes ombord.

 

Disney har jo kjøpt sin egen øy slik at minst mulig penger går til andre. Det er det samme problemet som "all inclusive" hoteller medfører i Caribien.

Lenke til kommentar

Et godt prinsipp å ikke blande økonomi inn i det å redde liv.

Greit nok. Men hadde skipet grunnstøtt og lekket olje ville Kystverket overtatt kontroll over ryddeoperasjonen og deretter sendt regningen til rederiet i ettertid. Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke "de som retter liv" ikke kunne gjort det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Greit nok. Men hadde skipet grunnstøtt og lekket olje ville Kystverket overtatt kontroll over ryddeoperasjonen og deretter sendt regningen til rederiet i ettertid. Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke "de som retter liv" ikke kunne gjort det samme.

...og da kan jo NORSKE skip (og alle andre) bare seile forbi synkende båter dersom en tror at mannskap eller rederi ikke kan betale for seg, og så kan Røde Kors ha med seg betalingsterminal for å fakturere skiflanørene som dummer seg ut i påskefjellet før de blir gipset/tint? Trampoliner - god butikk for ambulansetjenesten (som gjerne er satt ut på anbud).....

 

Man har en del uskrevne regler på sjøen og i fjellet, og de tror jeg ikke man surre bort.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

...og da kan jo NORSKE skip (og alle andre) bare seile forbi synkende båter dersom en tror at mannskap eller rederi ikke kan betale for seg

Har ikke nevnt noe om dette.

 

og så kan Røde Kors ha med seg betalingsterminal for å fakturere skiflanørene som dummer seg ut i påskefjellet før de blir gipset/tint?

Har ikke nevnt noe om dette.

 

Man har en del uskrevne regler på sjøen og i fjellet, og de tror jeg ikke man surre bort.

Enig. At Kystverket sender faktura i etterkant av oljekatastrofer er en av de skrevne.

Lenke til kommentar

Har ikke nevnt noe om dette.

 

Har ikke nevnt noe om dette.

 

Enig.

Same shit, different wrapping - akkurat samme problemstilling

 

Når det gjelder berging av skip/last kan du kose deg med Lloyds open form osv. (Noen liker å se på Smit Tak som hyener). https://www.smit.com/#view/map

 

Men her var det altså åpenbar risiko for livet til 1300 mennesker ombord, og begynner du å blande inn fakturering i dette kan du være sikker på at de årlige dødstallene på havene vil stige world wide.

Lenke til kommentar

Vi andre med båt, betaler redningsselskapet hvert år. Kanskje båter som ferdes i norske farvann av typen skip, burde betale en avgift? En slags sjøens bompenger. Det har de råd til

Det gjør du dersom du ønsker å ha en båt på under 15m registrert. Større skip er registrert i flaggstaten og betaler sine avgifter der. (NOR, NIS, Panama, Bermuda etc etc).

Lenke til kommentar

Skal rednings-selskapet og deltakere på redningsaksjoner begynne å sende regning til skipene som er i havsnød så er ikke skrittet langt unna at ambulansen sender regningen til den som har fått ett illebefinnende.

 

I USA har det blitt mer og mer vanlig at folk tar Uber og Lyft til sykehuset for å slippe unna store regninger som følger med å bli hentet med ambulanse.

 

Er det virkelig dithen vi vil i Norge?

 

Den ordningen i har her til lands når det gjelder å få hjelp når man er i nød uten at man skal bli satt i en økonomisk vanskelig (eller umulig) situasjon synes jeg fungerer bra i forhold til mange alternativer som man enkelt kan finne eksempler av i andre land.

Lenke til kommentar

Same shit, different wrapping - akkurat samme problemstilling

 

Når det gjelder berging av skip/last kan du kose deg med Lloyds open form osv. (Noen liker å se på Smit Tak som hyener). https://www.smit.com/#view/map

 

Men her var det altså åpenbar risiko for livet til 1300 mennesker ombord, og begynner du å blande inn fakturering i dette kan du være sikker på at de årlige dødstallene på havene vil stige world wide.

 

Jeg aner ikke hvem du diskuterer med, men om du ønsker å diskutere med meg får du prøve å lese hva jeg skriver. 

Lenke til kommentar

Skal rednings-selskapet og deltakere på redningsaksjoner begynne å sende regning til skipene som er i havsnød så er ikke skrittet langt unna at ambulansen sender regningen til den som har fått ett illebefinnende.

 

I USA har det blitt mer og mer vanlig at folk tar Uber og Lyft til sykehuset for å slippe unna store regninger som følger med å bli hentet med ambulanse.

 

Er det virkelig dithen vi vil i Norge?

 

Den ordningen i har her til lands når det gjelder å få hjelp når man er i nød uten at man skal bli satt i en økonomisk vanskelig (eller umulig) situasjon synes jeg fungerer bra i forhold til mange alternativer som man enkelt kan finne eksempler av i andre land.

Det er nok ikke noen stor fare for slike endringer. Det er urgamle uskrevne regler for dette, og alle som har noe med skipsfart å gjøre vet at den ene gangen er det noen andre, neste gang kan det være deg. Men rekrutteringsgrunnlaget for shipping er så godt som utradert i Norge, og med det forsvinner også en del av kulturen for hvordan man opptrer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...