Gå til innhold

4K upscaling Samsung QLED vs receiver

Anbefalte innlegg

Jeg mener at for eksempel Q8F skulle ha upscaling. På selve tv'en er det få bells and whistles for dette og der er litt vanskelig å si om et bilde har blitt upscalet eller ikke.

Mitt spørsmål er da er det slik at receiver har bedre upscaling på 4K enn på selve tv'en? Er det slik at hvis receiver er hun for 1080p hdmi så sliter qled med upscaling?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vises bildet over hele skjermflata? Da er det oppskalert. Alle 4K TV'er for forbrukermarkedet vil oppskalere input fra 480p/i og oppover og de fleste TV'er gjør en bedre jobb enn billige receivere. Om du har en skikkelig high-end receiver og en veldig billig 4K TV så kan det kanskje være motsatt, men siden du ikke nevner modell på reciever er det vanskelig å si.

Evt. se på https://www.techradar.com/reviews/samsung-q8fn-qled-tv-qn75q8fn hvor de omtaler oppskalering i et avsnitt.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Som nevnt oppskaleres det automatisk via forskjellige metoder. Du kan justere sharpness under expert settings til det nivået du synes ser skarpest ut uten at det ser unaturlig/flatt ut. Merker at det er ulik alt etter kilde, men vanligvis legger jeg den på rundt 8 på min Samsung.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Takket for alle svar og forklaring!

Ja, jeg googlet dette og leste techradar sin artikkel før jeg postet.

Før kjøpet hadde jeg 1080p TV. Jeg merker at Q8F er var (sensitiv) for god kilde. Mens plasma tv'en var veldig rett frem i bildevisningen merker man ofte på Q8F at at man 'bør' tweake bildet eller at man nesten ikke kan få god nok input. Jeg har dog ikke 4K bluray.

Lenke til kommentar

Prøv med test patterns for å se hvilken av komponentene gjør oppskalering jobben best tvn eller reciveren.

Takk for tipset! Foreløpig har jeg ikke 4K receiver. Jeg bruker min 1080p receiver som hdmi-hub og det er den som Q8F upscaler fra. Dette for å få lyden ut gjennom receiver. Derfor op-posten i denne tråden for å forhøre meg om jeg burde kjøpe en marantz med 4K upscaling

Jeg hadde tidligere ikke arc hdmi på min gamle TV. Jeg innser så at jeg burde prøve å koble hdmi i koblingsboksen til tv-en for å se på bilde da. Kan man bruke en hdmi til input og lyden ut via annen hdmi som arc?

Lenke til kommentar

Har du ambisjoner om å oppskalere med meget god kvalitet kan jeg tipse om MPC-HC sammen med madVR (demobilde på websiden).
Bruker det til å oppskalere DVD til Full HD, men du kan bruke den til f.eks Full HD til Ultra HD også.

Dette krever *mye* datakraft via GPU, men kvaliteten på bilde blir også veldig god fordi oppskarpingen forstår kildebilde intelligent. Du kan jo oppskalere et stykke og la TV ta resten eller justere parametre for å finne det som fungerer bra for deg.

DVD som jeg synes er tåkete normalt blir tålelig å se på med dette. Det er som å sette linsen på en projektor mer i fokus så bildet blir skarpere.

Her er det jeg bruker for DVD.

madVR settings

scaling algorithms

chroma upsampling -> NGU Sharp medium

image upscaling -> NGU Sharp medium

Vil du gå for en hardware boks så er Lumagen Radiance Pro grei, men det koster deretter. Dette er proffe enheter som er rackbaserte. Entusiast-utstyr.

Lenke til kommentar

Trikset med den er å ikke overdrive, men bruke den sparsomt. Bildet lider fort av artefakter når man kjører den med mye effekt, men det gjør det meste av denne type utstyr (basert på kontrastforbedring og edge-enhancement) og sharpening. Det er derfor proffe dedikerte bokser er så dyre, de er mer transparente selv om de skarper opp. Gullstandarden er å ha et skarpt bilde man nedjusterer og så kjører igjennom prosessering for til å ligne mest mulig på originalen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...