Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter med ensomhet.

Anbefalte innlegg

Jeg kan faktisk få eller føle er vell mer rettere å si, ensomhet blant folk, eller om jeg har gjester. Kommer ann på hva slags gjester jeg har da. Det syns jeg er fortsatt rart, begynner så småt å bli vant til det nå.

Greia, er at min type ensomhet kan ikke fjernes sånn med det samme. Har ensomhet blant venner og familie. Dem kommer ekstremt skjeldent på besøk med egen initiativ. Mitt største ønske er å få besøk av dem oftere med egen initiativ. Men med dagens samfunn, er det nesten håpløst. Det passer som regel nesten aldri for dem, enten det er jobben som kommer i veien, enten er man for sliten for å gjøre noe, enten titten enten datten. Noe er det i allefall.

Jeg gjør jo mitt beste, i å besøke dem, så ofte jeg kan. I noen tilfeller føler det bruker mye energi. Så hva med dem, vennene og familien, sånn at jeg får lov til å ladde opp energien min igjen.

Det er veldig vanskelig å spørre om råd om dette temaet, handler som regel mer om egen initiativ. Jeg kan jo heller ikke tvinge dem å komme på besøk. Det er jo ikke helt rett. Så jah, det er vanskelig få råd om dette.

Men uansett, så setter jeg stor pris på innspill.

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er sånn, så kan det hende du får noe ut av det jeg skriver, hvis ikke, kan du bare overse.

Rart du skriver det der, for jeg har det akkurat på samme måte. Eller har hatt en lang stund. Nå har jeg begynt å gi litt rakkern i det. Har alltid prøvd å "være flink", besøke på eget initiativ som du skriver, bare ut av ren godhet og ønske om å opprettholde godt forhold til familie. Nå skal jeg være enig i at jeg er ungkar, og har ikke hatt mange langvarige forhold, så det blir -kanskje- litt unaturlig for familie, som ofte har vært i forhold, å besøke meg ut av det blå. Men likevel, å sitte en kveld og prate litt generelt foran tv'en, et måltid mat, i noen timer, noen ganger i året, er det for mye forlangt? Er heller ikke hensynsløs mot det faktum at de har jobb og plikter. Men det har jeg hatt også.

Sånn har jeg strukket meg siden jeg "ble voksen", i 20-årene, og føler ikke det har blitt det samme tilbake. Ikke at jeg mener man skal kutte bånd direkte, men det er ikke riktig å ha dårlig samvittighet for ikke å besøke når det ikke blir gjengjeldt.

Det koker for min del ned til forskjellige astrologiske energier, som vanlig når det gjelder andre mennesker. De andre i familien min har harmoniserende energier, og jeg merker det når de kommuniserer; praten går lettere mellom dem. Jeg er mer opptatt av en fundamental tillit, at ingen skal tråkke hverandre på tærne eller stikke nesa for dypt i andres liv, men det virker som dét er alt de er opptatt av. Jeg mener slike ting skal komme naturlig, og ikke tvinges fram. Man behøver ikke vite alt om alle hele tiden, så lenge det er tillit der. En annen ting er at de skal ofte vite om hva som skjer i mitt liv, men være sparsommelige med deres eget. Jeg skjønner jo at det er fordi de er bekymret, men har sagt mange ganger at det ikke er noe problem, men likevel skal man grave og spørre. Det er lite fundamental tillit, på den måten jeg ser det, og det er slitsomt. De skal slippe unna med det ene og det andre, men for meg skal det overdramatiseres.

Ja, nei, det er ikke gitt at familier skal komme overens, at familiedynamikken skal gå helt knirkefritt i alle familier. Det er rett og slett urealistisk. Vi er individer selv om vi er del av en familie og slekt. Tenker man stort på det, er jo egentlig alle i slekt. Så man har egentlig ingen grunn til å føle seg ensom, eller låse seg for fast til én familie. Man har all grunn til å knytte kontakt og bånd med andre i samfunnet man føler man harmoniserer mer sammen med.

Så man må skape balanse. Føler man at kontakt med familie og venner er for fraværende, og man ikke føler seg tilnærmet 100% akseptert, forstått og mottatt, så må man prøve å søke nye kontakter og andre arenaer som bringer nytt liv inn i ens liv. Dette er jo også en treningssak, hvordan man går frem for å få til det. Hobbyer og aktiviteter er vel den normale måten å gjøre det på. Bli en del av samfunnets funksjoner. Da er man litt mer motstandsdyktig mot slike psykodynamiske hendelser i familien.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan faktisk få eller føle er vell mer rettere å si, ensomhet blant folk, eller om jeg har gjester. Kommer ann på hva slags gjester jeg har da. Det syns jeg er fortsatt rart, begynner så småt å bli vant til det nå.

Greia, er at min type ensomhet kan ikke fjernes sånn med det samme. Har ensomhet blant venner og familie. Dem kommer ekstremt skjeldent på besøk med egen initiativ. Mitt største ønske er å få besøk av dem oftere med egen initiativ. Men med dagens samfunn, er det nesten håpløst. Det passer som regel nesten aldri for dem, enten det er jobben som kommer i veien, enten er man for sliten for å gjøre noe, enten titten enten datten. Noe er det i allefall.

Jeg gjør jo mitt beste, i å besøke dem, så ofte jeg kan. I noen tilfeller føler det bruker mye energi. Så hva med dem, vennene og familien, sånn at jeg får lov til å ladde opp energien min igjen.

Det er veldig vanskelig å spørre om råd om dette temaet, handler som regel mer om egen initiativ. Jeg kan jo heller ikke tvinge dem å komme på besøk. Det er jo ikke helt rett. Så jah, det er vanskelig få råd om dette.

Men uansett, så setter jeg stor pris på innspill.

Vel, det første jeg vil si er at jeg beklager at du har det slik <3 Vi er nok mange i denne situasjonen, men jeg tenker kanskje; hva om du prøver å finne på ting alene, og dra litt på besøk - fortsett slik, og før du vet ord av det stifter man bekjentskap. Ting tar tid, og i mellomtiden må vi finne måter å være lykkelige i den situasjonen vi er i. Masse lykke til - kanskje du får deg noen kule hobbyer eller finner ut av talenter du ikke visste du hadde ? :) 

Lenke til kommentar

Vel, det første jeg vil si er at jeg beklager at du har det slik <3 Vi er nok mange i denne situasjonen, men jeg tenker kanskje; hva om du prøver å finne på ting alene, og dra litt på besøk - fortsett slik, og før du vet ord av det stifter man bekjentskap. Ting tar tid, og i mellomtiden må vi finne måter å være lykkelige i den situasjonen vi er i. Masse lykke til - kanskje du får deg noen kule hobbyer eller finner ut av talenter du ikke visste du hadde ? :)

Sånn jeg har sagt, jeg prøver mitt beste. Og jeg har hobbyer og har funnet  talenten min, som du kanskje ikke har lagt merke til det. Så liker jeg å skrive, tegne, bygge lego, lage hjemmelagde brettspill. Har opprettet min egen nett side og YouTube kanal, der viser jeg hva jeg liker å drive med. Linkene til dem er i signaturet mitt. :wee:   Selv om jeg har hobby eller ikke så vil ensomhet følelsen alltids være der. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Faktisk ganske sterkt å lese dette TheDarkSeeds. Vit at du ikke er alene, som sagt her så er ingen alene, vi er alle her for hverandre.

Jeg har også i perioder slitt med ensomhet, dels av egen vilje, og dels av psykiske utfordringer, dog det har vel en sammenheng. Jeg tror mange som er på slike forum sliter akkurat med det, vi er ressurssterke personer som ikke alltid mestrer det sosiale livet utenom, og vi får en mulighet til å få vår stemme hørt her inne. Jeg har lest mange av innleggene dine TheDarkSeeds, og jeg synes du har mye bra å bidra med.

Kanskje du kan bruke oss her inne som "sparringpartnere", eller som en ventil til å lufte dine tanker, så kan du enten fortelle dem videre til familien din, eller la de ligger her hos oss. Når du får respons her, så kanskje er det lettere å være forberedt på hvordan familien kommer til å reagere også.

Endret av Pliscin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...