Simen1 Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Svampe-områder faktisk! Nå har jeg hørt det også. Jeg er ganske sikker på at både sjåfører og passasjerer vil ha seg noen lengre pauser i løpet av de fire døgnene. Jeg har vært busspassasjer rundt om i Sør-Amerika en sommer for lenge siden og da stoppet bussen for en times pause ca hver tredje time, pluss en mindre pause for dobesøk i mellom. Hverken veiene eller bussene der nede var egnet for høye hastigheter så det ble typisk etapper på rundt 20 mil mellom de lengre stoppene. Rekkevidden på elbusser bør selvsagt være lengre enn at de i beste fall akkurat rekker fram, så i det scenariet bør de nok ha 300+ km rekkevidde på bussene, eller rett og slett legge inn hyppigere lengre stopp. F.eks annenhver time på faste plasser med reservert ladeplass. I Norge hadde vi nok betalt oss til lengre etapper pga kjøre-hviletidsreglene og betalingsevne, men i Sør-Amerika ville de sikkert valgt hyppigere stopp for å få ned billettprisen. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 (endret) Svampe-områder faktisk! Nå har jeg hørt det også. Satt fast i litt engelsk tankegang når jeg skrev "svampe-områder", så jeg tar den. Men regner med det er forståelig hva det betyr uansett. Jeg er ganske sikker på at både sjåfører og passasjerer vil ha seg noen lengre pauser i løpet av de fire døgnene. Jeg har vært busspassasjer rundt om i Sør-Amerika en sommer for lenge siden og da stoppet bussen for en times pause ca hver tredje time, pluss en mindre pause for dobesøk i mellom. Hverken veiene eller bussene der nede var egnet for høye hastigheter så det ble typisk etapper på rundt 20 mil mellom de lengre stoppene. Rekkevidden på elbusser bør selvsagt være lengre enn at de i beste fall akkurat rekker fram, så i det scenariet bør de nok ha 300+ km rekkevidde på bussene, eller rett og slett legge inn hyppigere lengre stopp. F.eks annenhver time på faste plasser med reservert ladeplass. I Norge hadde vi nok betalt oss til lengre etapper pga kjøre-hviletidsreglene og betalingsevne, men i Sør-Amerika ville de sikkert valgt hyppigere stopp for å få ned billettprisen. Du må da være enig at det er enklere å ferdes gjennom denne ruta med en ICE buss kontra en BE buss? Del 1: https://www.panamericanareise.de/video-tipp-transoceanica-worlds-longest-bus-journey-dw/ Det er enorme avstander her, og det å kaste inn hurtiglading og spottlading her må du da nødt til å være enig vil være et lite problem? Hvordan skulle man klart å behold lønnsomheten til ruta, hvis man måtte strekke og oppgradere strømmen gjennom hele ruta? Hvor mye hadde det kostet? Endret 28. mars 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Joda, status quo fossilt er selvsagt enklest. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 (endret) Joda, status quo fossilt er selvsagt enklest. Så konklusjonen i dette scenarioet er: Fossilt er enklest. Hydrogen med tilsvarende rekkevidde er vanskelig. Batteri elektrisk er i praktisk umulig. Endret 28. mars 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Nei, det er ingen konklusjon - det er en forhastet og lite gjennomtenkt påstand Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Nei, det er ingen konklusjon - det er en forhastet og lite gjennomtenkt påstand Har du kikket litt på områdene denne ruten går igjennom? Flere av tettstedene bussen går imellom er uten strøm. Flere av landsbyene pumper fremdeles vann ut av brønner. Hva er forhastet, og hva er lite gjennomtenkt? Det å bare si at man "bare kan slenge opp ladere, og pantografer" høres jo fint ut på papiret, men er nok heller lite gjennomførbart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå