Odd R. Valmot Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Oslo og Akershus: Antall elbusser stiger fra 6 til 109 i år [Ekstra] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 I 2019 ventes elbilandelen av salget å passere 50% på landsbasis. Busser har et mye høyere forbruk per km enn fossilbiler og kjører i tillegg ofte over 100 000 km/år. Disse har et enormt klimautslipp og burde med tanke på klimaet vært elektrifisert før bilene. Det er utrolig slapt at de ikke har kommet lengre ennå. 5 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Finst det klasse B hydrogenbussar med lang rekkjevidde? Dei eg har sett har hatt hydrogentankane og brenselcella på taket. Det er sikrast i tilfelle lekkasje. Ikkje lett å komme ut gjennom dei etter ei ulukke. I tillegg har Ruter testa hydrogenbussar ei stund, og komme fram til at det er dyr og umoden teknologi. Tippar det vert biogass og HVO til batteribussane dekkjer alle rutene. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Finst det klasse B hydrogenbussar med lang rekkjevidde? Dei eg har sett har hatt hydrogentankane og brenselcella på taket. Det er sikrast i tilfelle lekkasje. Ikkje lett å komme ut gjennom dei etter ei ulukke. I tillegg har Ruter testa hydrogenbussar ei stund, og komme fram til at det er dyr og umoden teknologi. Tippar det vert biogass og HVO til batteribussane dekkjer alle rutene. https://e24.no/makro-og-politikk/elbil/her-er-oslos-nye-elbuss/24571513 Imponerende rekkevidde på disse elbussene. 50-110 km rekkevidde. "Top of the line" innenfor disse bussene, er med en batteripakke på 288 kWh, der rekkevidden er "mellom 150-200km". Med en pantographh 450kW lader, så kan man "toppe opp" (som de sier) bussene som tar 45 minutter, da sier dem at bussene kan kjøres opp mot 500 km dagen. Samme rekkevidde som FC bussene klarer på ei fylling, der nye 500 km er gjort på 10-15 minutter. https://www.sustainable-bus.com/fuel-cell/yutong-fuel-cell-buses-winter-olympics-zhangijakou/ Før du sier at dette kun er "planer" og kun tull, så er bussene allerede på plass og kjører idag. https://en.yutong.com/pressmedia/yutongnews/2019/2019AcKtRR7XZA.html 2 Busser ble brukt under en test i August i fjor, og idag er tallet oppe i 22 stykker, og dette er de samme bussene som skal gå der under OL i 2022, som idag fungerer der utmerket. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 https://e24.no/makro...elbuss/24571513 Imponerende rekkevidde på disse elbussene. 50-110 km rekkevidde. Det er ikkje spesielt imponerande men heilt sikkert nok. Ingen grunn til å kjøpe større batteri enn naudsynt. Denne elbussen frå Brigthsun har sertifisert rekkjevidde på 1004 km:https://insideevs.com/brighsun-new-energy-bus-1000-km-600-miles-range/ "Top of the line" innenfor disse bussene, er med en batteripakke på 288 kWh, der rekkevidden er "mellom 150-200km". Med en pantographh 450kW lader, så kan man "toppe opp" (som de sier) bussene som tar 45 minutter, da sier dem at bussene kan kjøres opp mot 500 km dagen.Det stemmer sikkert. Bybussane i Oslo har vel ein gjennomsnittsfart på 25 km/t i 30- og 40-sonar med mange stopp. Dei må vaskast av og til, og mange ruter går ikkje om natta. Med 500 km i 25 km/t er bussane i drift 20 timar i døgeret. Eg reknar med at pantografen ikkje ladar fullt kvar gong. Lading frå 0-50% vil ta knapt 20 minutt med 288 kWh batteri og 450 kW ladar. 2 Busser ble brukt under en test i August i fjor, og idag er tallet oppe i 22 stykker, og dette er de samme bussene som skal gå der under OL i 2022, som idag fungerer der utmerket.Der ser du. Kinesarane har òg forstått at hydrogenbussar er tøys. Dei har over 10.000 elbussar pr hydrogenbuss. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Det er ikkje spesielt imponerande men heilt sikkert nok. Ingen grunn til å kjøpe større batteri enn naudsynt. Denne elbussen frå Brigthsun har sertifisert rekkjevidde på 1004 km: https://insideevs.com/brighsun-new-energy-bus-1000-km-600-miles-range/ Du som er så opptatt av å se på virkelige prosjekter kan vell gjøre deg for god for å linke noe med et digert spørsmålstegn? Det at noen poåstår noe, fra kina, kan man vell ta med ei god klype salt vell? Det følger jo til og med en viss type skepsis i artikkelen du linker ved: "If that’s true (we are struggling to find more data)" " If that’s true that would be twice the range of any other EV bus record (even considering potential low-speed driving)." Så vi har en buss som slår hypermiling rekorder, og dette er teknologi ingen vet om? Hvorfor putter man ikke dette inn i normale biler og selger teknologien? Samt siden artikkelen er fra 2015, hvor finner vi disse bussene i trafikk idag? Det stemmer sikkert. Bybussane i Oslo har vel ein gjennomsnittsfart på 25 km/t i 30- og 40-sonar med mange stopp. Dei må vaskast av og til, og mange ruter går ikkje om natta. Med 500 km i 25 km/t er bussane i drift 20 timar i døgeret. Eg reknar med at pantografen ikkje ladar fullt kvar gong. Lading frå 0-50% vil ta knapt 20 minutt med 288 kWh batteri og 450 kW ladar .Poenget er at bussene i tillegg til å måtte bygge en pantograf over veien ett eller annet sted, på flere steder på ruta har like lang rekkevidde som en FCEV buss - der FCEV kun trenger fylle i 15 minutter for å få nye 500 km rekkevidde. Så får man jo se på behov her da. Enkelte steder så går det sikkert fint ann å bygge inn pantografer rundt om kring, men det er ikke sikkert det gjelder alle steder, og da står man der med et digert batteri, og kun 150-200 km rekkevidde. Der ser du. Kinesarane har òg forstått at hydrogenbussar er tøys. Dei har over 10.000 elbussar pr hydrogenbuss. Hva så om det er 10,000 elbusser per hydrogenbuss idag? Elbusser gir mening i en haug av tilfeller, men det finnes behov som ikke dekkes av elbusser som ICE busser fremdeles går på der borte. Hvorfor er ikke disse byttet ut ennå? Lenke til kommentar
missi Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 I 2019 ventes elbilandelen av salget å passere 50% på landsbasis. Busser har et mye høyere forbruk per km enn fossilbiler og kjører i tillegg ofte over 100 000 km/år. Disse har et enormt klimautslipp og burde med tanke på klimaet vært elektrifisert før bilene. Det er utrolig slapt at de ikke har kommet lengre ennå. Rogaland fylkeskommune nekter jo å kjøpe elbusser på tross at Boreal ønsker å benytte elbusser. I dette tilfellet kan en mistenke politikerne ikke ønsker elbusser fordi elbusser vil vise at trikk og trolleybuss er feilsatsinger. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 (endret) Det er ikkje spesielt imponerande men heilt sikkert nok. Ingen grunn til å kjøpe større batteri enn naudsynt. Denne elbussen frå Brigthsun har sertifisert rekkjevidde på 1004 km: https://insideevs.com/brighsun-new-energy-bus-1000-km-600-miles-range/ Du som er så opptatt av å se på virkelige prosjekter kan vell gjøre deg for god for å linke noe med et digert spørsmålstegn? Det at noen poåstår noe, fra kina, kan man vell ta med ei god klype salt vell? Det følger jo til og med en viss type skepsis i artikkelen du linker ved: "If that’s true (we are struggling to find more data)" " If that’s true that would be twice the range of any other EV bus record (even considering potential low-speed driving)." Frå ein annan ( av mange) artiklar om denne bussen: Federal environment minister Greg Hunt attended the launch, and confirmed that the bus was officially certified, to international standards, to drive a huge 1004km on one charge. – http://onestepoffthegrid.com.au/all-electric-bus-unveiled-in-melbourne-heading-to-sydney-on-one-charge/ Eg veit ikkje kva den internasjonale standarden baserer seg på, men det er nok ikkje snakk om "hypermling". Så vi har en buss som slår hypermiling rekorder, og dette er teknologi ingen vet om? Hvorfor putter man ikke dette inn i normale biler og selger teknologien? Samt siden artikkelen er fra 2015, hvor finner vi disse bussene i trafikk idag?Problemet er at å bruke mykje pengar på å auke rekkjevidda på ein buss til 1004 km er ganske meiningslaust. Køyre- og kviletider må haldast, og då er det vanskeleg å komme stort meir enn 250 km på ei økt. Det finst mange elbussar med ei slik rekkjevidde. Det svarar seg ikkje økonomisk å gå mykje over det. Difor kan eg ikkje tenkje meg at denne bussen er serieprodusert. Det stemmer sikkert. Bybussane i Oslo har vel ein gjennomsnittsfart på 25 km/t i 30- og 40-sonar med mange stopp. Dei må vaskast av og til, og mange ruter går ikkje om natta. Med 500 km i 25 km/t er bussane i drift 20 timar i døgeret. Eg reknar med at pantografen ikkje ladar fullt kvar gong. Lading frå 0-50% vil ta knapt 20 minutt med 288 kWh batteri og 450 kW ladar Poenget er at bussene i tillegg til å måtte bygge en pantograf over veien ett eller annet sted, på flere steder på ruta har like lang rekkevidde som en FCEV buss - der FCEV kun trenger fylle i 15 minutter for å få nye 500 km rekkevidde. Då må han innom ein spesiell fyllestasjon. Det treng ikkje elbussane. Dessutan er elbussar veldig mykje billigare enn hydrogenbussar i drift. Ikkje berre fordi drivstoffet og bussane er mykje billigare. Hydrogenbussane Ruter har hatt i test har stått meir på verkstad enn dei har gått på vegen. Elbussane er derimot meir pålitelege enn dieselbussar. Det står artikkelen. Så får man jo se på behov her da. Enkelte steder så går det sikkert fint ann å bygge inn pantografer rundt om kring, men det er ikke sikkert det gjelder alle steder, og da står man der med et digert batteri, og kun 150-200 km rekkevidde.Tullar du? Den lengste vegen eg fann innan Oslo kommune, frå inst i Maridalen til kommunegrensa til Oppedal, er 30 km. Tru meg, det er ikkje noko problem å finne stader med plass til ladar på alle realistiske ruter på 150-200 km innan Oslo kommune. Lading er veldig fleksibelt. I Oslo har dei planlagt å bruke pantografar. Dei kan plasserast ut der det er plass til eit busskur. Berlin har gått for induktiv lading. Dei kan plasserast under asfalten kvar som helst med straum tilgjengeleg. Der ser du. Kinesarane har òg forstått at hydrogenbussar er tøys. Dei har over 10.000 elbussar pr hydrogenbuss.Hva så om det er 10,000 elbusser per hydrogenbuss idag? Elbusser gir mening i en haug av tilfeller, men det finnes behov som ikke dekkes av elbusser som ICE busser fremdeles går på der borte. Hvorfor er ikke disse byttet ut ennå? Sei meg, kva trur du krevst for å byte ut alle bussar i eit land med meir enn 1 milliard innbyggjarar? Kan det gjerast på ein dag? Ei veke? Mange år? Eg går for det siste alternativet. Kinesarane registrerer 9500 nye elektriske bussar i månaden. Det er eit heftig tempo. Endret 26. mars 2019 av Sturle S Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Eneste jeg virkelig lurer på er hvorfor VDL ikke ønsker å tjene penger. 50-110km er ikke engang reel rekkevide for bruk. Det er en ting å skalere nedover, hvor 500km Tesla brukes på mindre flater. Men å skalere oppover fungerer ikke for elbiler. Er ikke det litt av grunnen til at alle disse jalla mopedbilene med eldrev og ymse førerklasser aldri tok noen reele markedsandeler? Biler må ha en vis rekkevidde før de er reelt brukbare. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Frå ein annan ( av mange) artiklar om denne bussen: Federal environment minister Greg Hunt attended the launch, and confirmed that the bus was officially certified, to international standards, to drive a huge 1004km on one charge. – http://onestepoffthegrid.com.au/all-electric-bus-unveiled-in-melbourne-heading-to-sydney-on-one-charge/ Eg veit ikkje kva den internasjonale standarden baserer seg på, men det er nok ikkje snakk om "hypermling". Det at bussen ikke er å finne på veiene idag, 4 år etter disse artiklene burde være ei diger rød lampe. Sikkert mulig å lage en buss som klarer dette, men pokker å mye dødvekt den må drasse på start-stopp bruken sin. Så ikke akkurat en buss jeg trur noen med vettet i behold har kjøpt. Problemet er at å bruke mykje pengar på å auke rekkjevidda på ein buss til 1004 km er ganske meiningslaust. Køyre- og kviletider må haldast, og då er det vanskeleg å komme stort meir enn 250 km på ei økt. Enig der, og siden bussene ikke er å finne etter disse artiklene fra 2015, så antar jeg dette var kun tøys og lurerier. Du spurte etter FCEV busser som hadde ok rekkevidde. Regner med du erkjenner at de finnes nå, eller? Då må han innom ein spesiell fyllestasjon. Det treng ikkje elbussane. Fyllestasjonen brukes mellom skiftene, siden bussene varer over snitt-km som ei buss kjører iløpet av ei dag - eller som de sier 18 timers skift. Samtidig glemmer du at FCEV bussene også har batteripakker. De kan også lades med samme teknologi gjennom rutene hvis man ønsker det. Samtidig kan de kjøre f.eks fotball-lag fra land til land til kampene sine uten store problemer. Tullar du? Den lengste vegen eg fann innan Oslo kommune, frå inst i Maridalen til kommunegrensa til Oppedal, er 30 km. Tru meg, det er ikkje noko problem å finne stader med plass til ladar på alle realistiske ruter på 150-200 km innan Oslo kommune. Busser brukes da på utsiden av Oslo kommune også, kjære deg. Disse bussene du beskriver passer fint til faste ruter. Men busser som brukes til skoleturer, fotball-cuper, tur-busser, alpin-busser etc etc trenger å kunne kjøre utenfor pantografer m.m inne i byene. Da blir 150-200 km litt snaut. Lading er veldig fleksibelt. I Oslo har dei planlagt å bruke pantografar. Dei kan plasserast ut der det er plass til eit busskur. Berlin har gått for induktiv lading. Dei kan plasserast under asfalten kvar som helst med straum tilgjengeleg. Noe som gir mening i byer. Så fort man har behov i en buss som foregår utenfor byene, så blir disse elbussene litt snaue. 150-200 km på ei diger 288kWh batteri-pakke. Kinesarane registrerer 9500 nye elektriske bussar i månaden. Det er eit heftig tempo. OK, det er vell bra det? Ingen her som klager på elektriske busser, da det gir mening i en haug av tilfeller. Som sagt. Samtidig må du se at det firmaet som selger mest elektriske busser (Yutong), også selger FC busser, og øker salget på samme måte. Det må da være bra det også? De satser på begge delene, da de ser at behovet for begge deler er der. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Frå ein annan ( av mange) artiklar om denne bussen: Federal environment minister Greg Hunt attended the launch, and confirmed that the bus was officially certified, to international standards, to drive a huge 1004km on one charge. – http://onestepoffthegrid.com.au/all-electric-bus-unveiled-in-melbourne-heading-to-sydney-on-one-charge/ Eg veit ikkje kva den internasjonale standarden baserer seg på, men det er nok ikkje snakk om "hypermling". Det at bussen ikke er å finne på veiene idag, 4 år etter disse artiklene burde være ei diger rød lampe. Sikkert mulig å lage en buss som klarer dette, men pokker å mye dødvekt den må drasse på start-stopp bruken sin. Så ikke akkurat en buss jeg trur noen med vettet i behold har kjøpt. Kvifor er det ei raud lampe? Det syner berre at so lang rekkjevidde ikkje trengst. Det er det eg har sagt heile tida. Bussjåførar har køyre- og kviletider. Difor tek dei pauser undervegs, og då kan dei like godt lade. Ta til dømes denne ruta frå Bergen til Trondheim: https://www.nor-way.no/media/1057/nw-431_fra-040618_2.pdf 700 km, og eg trur det er den lengste Nor-Way bussekspress har. Bussen stansar 20 minutt i Førde, 25 minutt i Stryn og 45 minutt på Otta. Med lading i dei tre pausene og god margin til eventuelle omkøyringar, skulle det halde i massevis med 300 km rekkjevidde. Ingen har bruk for ein buss med 1004 km rekkjevidde, og det er ingen vits å setje ein buss som ingen har bruk for i serieproduksjon. Poenget med denne bussen var neppe noko anna enn å syne at batteri med god margin kan drive alle bussruter som finst i dag. Problemet er at å bruke mykje pengar på å auke rekkjevidda på ein buss til 1004 km er ganske meiningslaust. Køyre- og kviletider må haldast, og då er det vanskeleg å komme stort meir enn 250 km på ei økt.Enig der, og siden bussene ikke er å finne etter disse artiklene fra 2015, så antar jeg dette var kun tøys og lurerier.Du må ikkje forveksle dine manglande evner til å forstå poenget med tøys. Du spurte etter FCEV busser som hadde ok rekkevidde. Regner med du erkjenner at de finnes nå, eller?Hydrogenbussar er litt meir utfordrande å drive, sidan dei må innom spesielle fyllestasjonar som er mykje dyrare både i kjøp og drift enn ladestasjonar. Sidan både bussane og fyllestasjonane i tillegg er mindre pålitelege reint teknisk, og veldig dyre i drift, er det ingen fornuftig grunn til å bruke hydrogen som drivstoff i bussar. Då må han innom ein spesiell fyllestasjon. Det treng ikkje elbussane. Fyllestasjonen brukes mellom skiftene, siden bussene varer over snitt-km som ei buss kjører iløpet av ei dag - eller som de sier 18 timers skift. Samtidig glemmer du at FCEV bussene også har batteripakker. De kan også lades med samme teknologi gjennom rutene hvis man ønsker det. Samtidig kan de kjøre f.eks fotball-lag fra land til land til kampene sine uten store problemer. Batteripakkane i hydrogenbussane er berre meint som buffer til å ta opp bremseenergi og for at ikkje akselerasjonen skal verte for treg. Skal du ha stort nok batteri til at deet gjev meining å lade, kan du like godt byte ut heile hydrogen-leamikken med større batteri. Sjekk kartet over hydrogenstasjonar i Europa. Tenkjer du vil støyte på problem i dei fleste land, ja. Dersom turbussen kan lade på ladestasjonane til Ionity, kan han allereie no køyre i det meste av Europa og lade 260 kWh i kvar kvilepause på 45 minutt. Med dei Ionity-ladarane som er under bygging (ikkje medrekna planlagde), er det allereie fleire Ionity-stasjonar enn hydrogenstasjonar i Europa. Medan hydrogenstasjonane stort sett er i Tyskland, England, Danmark og Paris, er Ionity-ladarane spreeidd over eit mykje større geografisk område. Tullar du? Den lengste vegen eg fann innan Oslo kommune, frå inst i Maridalen til kommunegrensa til Oppedal, er 30 km. Tru meg, det er ikkje noko problem å finne stader med plass til ladar på alle realistiske ruter på 150-200 km innan Oslo kommune.Busser brukes da på utsiden av Oslo kommune også, kjære deg.Då tykkjer eg du skal finne ei rute på 150 km innan deknignsområdet til Ruter, der det kan vere utfordrande å passere ein ladestasjon eller fire. Anten pantografar eller under asfalten. Disse bussene du beskriver passer fint til faste ruter. Men busser som brukes til skoleturer, fotball-cuper, tur-busser, alpin-busser etc etc trenger å kunne kjøre utenfor pantografer m.m inne i byene. Da blir 150-200 km litt snaut.Kva er det du prøver å fortelle? Dersom 150-200 km vert litt snautt, kan dei kjøpe ein buss med større batteri. Det er jo ikkje verre enn det. Førebels kjem dei nok til å bruke bussane dei allereie har til slike oppgåver. Å skrote nesten nye diesel- og gassbussar, som lett kan køyre på HVO og biogass, er dårleg miljøpolitikk uansett korleis du snur og vender på det. Sidan utviklinga på batterifronten går fort, er det berre logisk at dei tek by-rutene fyrst. Det er der det er viktigast å redusere utsleppa av partiklar og NOx. Lading er veldig fleksibelt. I Oslo har dei planlagt å bruke pantografar. Dei kan plasserast ut der det er plass til eit busskur. Berlin har gått for induktiv lading. Dei kan plasserast under asfalten kvar som helst med straum tilgjengeleg. Noe som gir mening i byer. Så fort man har behov i en buss som foregår utenfor byene, så blir disse elbussene litt snaue. 150-200 km på ei diger 288kWh batteri-pakke.Dei har jo ikkje kjøpt bussar for å køyre utanfor byane, dei har kjøpt bussar som skal køyre i byen. Kvifor skal dei kjøpe bussar til køyring utanfor byen, når det dei har mest bruk for er bussar som skal gå i byen? Eg har ein sykkel. Den erstattar ein bil nummer to til lokale turar til og frå sentrum eller i nabolaget. Du kan alltids innvende at sykkelen vil vere ueigna når eg skal hente heim ein sofa frå IKEA 300 km herifrå, men er det ei sakleg innvending? Eg kan heller ikkje bruke sykkelen når eg skal ut på sjøen for å fiske, og sykkelen har ikkje hengarfeste. Har eg då gjort eit dårleg kjøp? Du må sjølvsagt vurdere kjøpet utifrå det planlagde føremålet, ikkje andre ting du kan tenkje deg å gjere. Innvendingane dine er usaklege. Ruter har heilt sikkert kjøpt utmerka bussar til det føremålet dei har planlagt å bruke bussane til. Kinesarane registrerer 9500 nye elektriske bussar i månaden. Det er eit heftig tempo. OK, det er vell bra det? Ingen her som klager på elektriske busser, da det gir mening i en haug av tilfeller. Som sagt. Samtidig må du se at det firmaet som selger mest elektriske busser (Yutong), også selger FC busser, og øker salget på samme måte. Det må da være bra det også? De satser på begge delene, da de ser at behovet for begge deler er der. Kina har "satsa på brenselceller" sidan 1950-talet. Vekslande kinesiske byar har hatt verdas største flåte av hydrogenbussar i fleire tiår. Like lenge har flåtane vorte annonsert med brask og bram, og vorte skifta ut med elektriske bussar med mykje mindre brask og bram. Dei satsar nok mest på å prøve å overtale utlendingar til å kjøpe kinesiske bussar. For hydrogen er det spesielt lukrativt, sidan EU har kasta milliardar av Euro i den bøtta sidan slutten av 80-talet. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Kvifor er det ei raud lampe? Det syner berre at so lang rekkjevidde ikkje trengst. Det er det eg har sagt heile tida. Bussjåførar har køyre- og kviletider. Difor tek dei pauser undervegs, og då kan dei like godt lade. Det er du som tar frem ei gammal link til ei buss som aldri har vært i bruk. Ikke jeg. 700 km, og eg trur det er den lengste Nor-Way bussekspress har Det ferdes busser utenfor Norge også. For morro skyld, her er verdens lengste buss-rute som til stadighet går. Billetten koster kun 280 dollar, men da får man seg ei buss-tur på over 100 timer, og man må gjennom jungel, fjelloverganger, svampe-områder med mer. "Transoceânica - World's longest bus ride (1) This bus ride spans 6,300 kilometers from Rio de Janeiro to Lima and takes 100 hours." Løs denne ruta med ei batteribuss som er makset til å kunne gå 200 km, så er du flink. Dette med ei batteripakke på hele 288kWh som vell nærmer seg 1,500 - 2,000 kg i vekt? For å doble rekkevidden til 400 km så må bussen ha hele 3,000 - 4,000 kg i vekt på batteripakken alene. Det kan jo bli spennende når veiene ikke akkurat er motorveier på flere strekker. Og her ligger hele poenget også, noe du til stadighet unngår. BEV busser er flott og bra, men de klarer ikke løse alle behovene vi idag har til en buss. Det koster ikke like mye volum og vekt hos en FCEV for å doble rekkevidden slik det gjør med en BEV buss. Skal du ha stort nok batteri til at deet gjev meining å lade, kan du like godt byte ut heile hydrogen-leamikken med større batteri. Ikke hvis behovet til bussen er utenfor normale ruter. Charter-busser f.eks reiser jo ikke i faste ruter hver gang den er ute på tur. Da kan det være greit å kunne lade pakken for å ferdes billig, men også fylle hydrogen for å kunne komme seg til neste sted hvor man kan lade, eller fylle igjen. Ikke akkurat en type buss jeg tipper vi kommer til å se med det første, siden behovet på langt nær er like stort for disse som for andre busser, men for å løse situasjonene vi idag kun løser med ICE busser, så blir det vanskelig å ikke gjøre det på denne måten. Eventuelt at man bruker biofuel, men dette har større "drawbacks" om dette får et økende behov for enn hydrogen. Jeg er ikke særlig glad for at jungel kuttes ned for å produsere biofuel. https://www.rainforest-rescue.org/petitions/908/eu-destroys-700000-hectares-of-rainforest-for-biofuels Då tykkjer eg du skal finne ei rute på 150 km innan deknignsområdet til Ruter, der det kan vere utfordrande å passere ein ladestasjon eller fire. Anten pantografar eller under asfalten. Finnes da flere problemområder hvor bussene blir på stedet etter turen for å vente på returen. Alpin-reiser opp til bakkene er ett eksempel. Turer opp til konserter og diverse arrangement er andre eksempler. Man kan ikke lage pantografer eller grave ned trådløst lading under bakken i områder som kun har et behov et lite antall dager i året. Det er absolutt ingen som kommer til, eller vil ta på seg den kostnaden når prosjektet i seg selv ikke blir økonomisk givende for dem. Kva er det du prøver å fortelle? Dersom 150-200 km vert litt snautt, kan dei kjøpe ein buss med større batteri. Hvilken buss da? Hvor stort batteri har den, og hvor mye veier den? Kvifor skal dei kjøpe bussar til køyring utanfor byen, når det dei har mest bruk for er bussar som skal gå i byen? Kan være en fordel å lese det jeg skriver. Jeg starter setningen med å poengtere at de bussene skal gå i byen, og dermed 50-110 km rekkevidde. Men når man så søker opp hva "top of the line" av disse bussene er, og hva de kan tilby, så ble jeg litt skuffet når jeg så at bussene kun hadde 150-200 km rekkevidde. Kina har "satsa på brenselceller" sidan 1950-talet. Må ha hukommelse som ei gullfisk de da, om de ennå ikke har kommet til samme konklusjon som du har. Rart de fortsetter å kaste penger på dette, og idag mer enn noen gang tidligere. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Kvifor er det ei raud lampe? Det syner berre at so lang rekkjevidde ikkje trengst. Det er det eg har sagt heile tida. Bussjåførar har køyre- og kviletider. Difor tek dei pauser undervegs, og då kan dei like godt lade.Det er du som tar frem ei gammal link til ei buss som aldri har vært i bruk. Ikke jeg.Du forstod ikkje spørsmålet. Eg spurde deg om kvifor du trur det er ei raud lampe. Det er din eigen påstand du ikkje kan forklare. 700 km, og eg trur det er den lengste Nor-Way bussekspress har.Det ferdes busser utenfor Norge også.'OK, men då har vi slått fast at elbussar lett kan dekkje alle norske bussruter. Det held for min del. Diskusjonen om bussruter i Sør-Amerika får du ta med andre. For meg er det meir enn nok å strekkje ordskiftet om busskjøpet til Ruter til resten av landet. Verdsdelar som ikkje kan nåast med buss frå Noreg er nok førebels lite aktuelle for Ruter. Og her ligger hele poenget også, noe du til stadighet unngår. BEV busser er flott og bra, men de klarer ikke løse alle behovene vi idag har til en buss. Det koster ikke like mye volum og vekt hos en FCEV for å doble rekkevidden slik det gjør med en BEV buss.'Du påstår det, men er det sant? Eg har bede deg om å komme med tal for konkrete bussar før, men det klarer du ikkje. Førebels er dette berre spekulasjon frå di side. Er det snakk om klasse 2-bussar? Bussen til Toyota har heile taket fullt av hydrogentankar og brenselceller, og har ingen røymingsveg på taket. Den totale tankkapasiteten tilsvarer 235 kWh straum ut av brenselcella, ca 50 kWh mindre enn batteria i elbussane til Ruter. Eg har ikkje funne noko konkret om vekt på nokon av bussane. Når du snakkar om "behovene vi idag har til en buss" og viser til bussruter i Sør-Amerika, har du tenkt over at du då utvidar "vi"-omgrepet veldig mykje? Batteriferja Ampere løyser ikkje alle behova "vi" har til ferjer, til dømes romferjer, men kva er eigentleg problemet med at Ampere ikkje kan brukast til å reparere Hubble-teleskopet, når føremålet til ferja er å krysse Sognefjorden? Skal du ha stort nok batteri til at det gjev meining å lade, kan du like godt byte ut heile hydrogen-leamikken med større batteri. Ikke hvis behovet til bussen er utenfor normale ruter. Charter-busser f.eks reiser jo ikke i faste ruter hver gang den er ute på tur. Da kan det være greit å kunne lade pakken for å ferdes billig, men også fylle hydrogen for å kunne komme seg til neste sted hvor man kan lade, eller fylle igjen.Som sagt: Då er det veldig mykje betre med eit større batteri. Store batteri ladar fortare enn små batteri. Sidan det nesten ikkje finst hydrogenstasjonar, vil ein slik buss vere nøydd til å lade ofte. Då er det betre med eit større batteri som klarer seg med å lade der turistane overnattar. Ikke akkurat en type buss jeg tipper vi kommer til å se med det første, siden behovet på langt nær er like stort for disse som for andre busser, men for å løse situasjonene vi idag kun løser med ICE busser, så blir det vanskelig å ikke gjøre det på denne måten.Tru meg: Vi kjem maksimalt til å sjå like mange slike hybridbussar på hydrogen som vi har sett batteribussar til no med over 1000 km rekkjevidde. Det du skildrar er eit misfoster som ikkje er bra til noko. Eventuelt at man bruker biofuel, men dette har større "drawbacks" om dette får et økende behov for enn hydrogen. Jeg er ikke særlig glad for at jungel kuttes ned for å produsere biofuel.Det vert stadig meir miljøvennleg HVO tilgjengeleg etter kvart som meir av bussparken vert elektrifisert. Til slutt er det nok å bruke fiskeolje, tallolje og andre fornybare oljar. Då tykkjer eg du skal finne ei rute på 150 km innan deknignsområdet til Ruter, der det kan vere utfordrande å passere ein ladestasjon eller fire. Anten pantografar eller under asfalten.Finnes da flere problemområder hvor bussene blir på stedet etter turen for å vente på returen. Alpin-reiser opp til bakkene er ett eksempel. Turer opp til konserter og diverse arrangement er andre eksempler. Man kan ikke lage pantografer eller grave ned trådløst lading under bakken i områder som kun har et behov et lite antall dager i året. Det er absolutt ingen som kommer til, eller vil ta på seg den kostnaden når prosjektet i seg selv ikke blir økonomisk givende for dem.Kvar er desse alpinbakkane og konsertane? Er det meir enn 150 km tur-retur? Dersom bussane vert ståande ei stund, kan dei bruke kabel. Pantografar og induksjonslading er typisk meint for kjapp klattlading undervegs. Under ein konsert vert jo bussane ståande i fleire timar. Om det ikkje er straum nok på staden, kan dei køyre til ein stad i nærleiken og vente der. Store konsertarenaar ligg som regel sentralt nok til at det ikkje skulle vere vanskeleg å finne ein stad å lade ein buss. Alpinanlegg pleier å ha opplegg for bussparkering. Er det etterspurnad legg dei opp til lading i tillegg. Det er det einaste logiske å gjere. Den fyrste som legg opp til busslading får fort fleire kundar. Kva er det du prøver å fortelle? Dersom 150-200 km vert litt snautt, kan dei kjøpe ein buss med større batteri.Hvilken buss da? Hvor stort batteri har den, og hvor mye veier den?Det veit sjølvsagt ikkje eg. Spør Ruter kva dei treng. Proterra E2 max har 40 sitjeplassar, nominell rekkjevidde på 680 km og veg 15 tonn, men om Ruter har bruk for ein slik anar eg ikkje. Det tvilar eg på. Den kan nesten køyre ruta Bergen-Trondheim utan å lade i pausene. Ein toaksla Volvo 8900 moderne dieselbuss som kan konffigurerast med 33 eller 46 seter, veg 19 tonn. Kvifor skal dei kjøpe bussar til køyring utanfor byen, når det dei har mest bruk for er bussar som skal gå i byen?Kan være en fordel å lese det jeg skriver. Jeg starter setningen med å poengtere at de bussene skal gå i byen, og dermed 50-110 km rekkevidde. Men når man så søker opp hva "top of the line" av disse bussene er, og hva de kan tilby, så ble jeg litt skuffet når jeg så at bussene kun hadde 150-200 km rekkevidde.Eg forstår ikkje problemet. Då må dei jo kjøpe andre bussar, dersom dei treng større rekkjevidde. Kina har "satsa på brenselceller" sidan 1950-talet. Må ha hukommelse som ei gullfisk de da, om de ennå ikke har kommet til samme konklusjon som du har. Rart de fortsetter å kaste penger på dette, og idag mer enn noen gang tidligere.Nei, det finst ikkje rart. Eg forklarte deg jo nettopp grunnen i den delen av sitatet du kutta vekk. I tillegg har vi Korea og Japan, som kastar pengar etter alt som står "hydrogen" på. I Korea betaler staten meir enn halve kjøpesummen for alle som kjøper ein hydrogenbil. Fyrste kinesiske brenselcellepatent er frå 1957, om eg hugsar rett. Veit du om nokon som har satsa på hydrogen av andre grunnar enn å tiltrekkje seg offentlege subsidiar og dumme pengar som skal satse "grønt"? 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Du forstod ikkje spørsmålet. Eg spurde deg om kvifor du trur det er ei raud lampe. Det er din eigen påstand du ikkje kan forklare. Dette må da være det ytterste bevis på at du kun leser ei og ei linje, og svarer til den linjen. Ikke rart folk klager på måten diskusjoner med deg foregår på er ekstremt tungvindt. Les lengre ned, så forklarer jeg da hvorfor det er ei rød lampe. Artikkelen er fra 2015, og vi har aldri sett bussen i bruk i ettertid. OK, men då har vi slått fast at elbussar lett kan dekkje alle norske bussruter. Ja, men jeg har ikke sagt noe annet der jeg? Jeg sier jo nettopp det, at batteri-elektriske busser er perfekte for faste ruter. Skal du ha ei buss til f.eks et fotball-lag, som kjører mye litt rundt om kring, så blir det et større problem med lading. Et helt lag som venter på at bussen skal lade på vei hjem fra fotballkamp er vell ikke akkurat heldig? Som sagt, BEV busser vil aldri klare å fylle alle behov vi har til busser. Biofuel kan sikkert fungere det som erstatning til ICE, men selv der har man problemer med hvordan dette vil se ut om behovet for det plutselig eksploderer og man trenger mye av det. Vi kutter nok skog fra før av. Du påstår det, men er det sant? Jeg er da ikke alene om å påstå dette? Det er du som kommer med en påstand majoriteten av eksperter sier det motsatte av, så hvis noe skal bevises her, så må den byrden vell ligge på deg? Når du snakkar om "behovene vi idag har til en buss" og viser til bussruter i Sør-Amerika, har du tenkt over at du då utvidar "vi"-omgrepet veldig mykje? "Vi" som i oss mennesker. På tvers av kloden. Er det ikke det vi sikter oss til da, å på sikt bytte all ICE til elektrisk? Med eller uten rekkevidde-forlenger. Batteriferja Ampere løyser ikkje alle behova "vi" har til ferjer, til dømes romferjer, men kva er eigentleg problemet med at Ampere ikkje kan brukast til å reparere Hubble-teleskopet, når føremålet til ferja er å krysse Sognefjorden? Hæ? Siden jeg peker til andre bruksområder hos busser en direkte rutebusser, så skal det latterliggjøres altså? Ok? Som sagt: Då er det veldig mykje betre med eit større batteri. Store batteri ladar fortare enn små batteri. Sidan det nesten ikkje finst hydrogenstasjonar, vil ein slik buss vere nøydd til å lade ofte. Då er det betre med eit større batteri som klarer seg med å lade der turistane overnattar. Prøv å se for deg at idag er vi tilbake i 2004 igjen. Skulle vi brukt dette argumentet mot BEV? Siden det ikke var mange nok ladestasjoner ute? Kvar er desse alpinbakkane og konsertane? Er det meir enn 150 km tur-retur? Har du seriøst aldri tatt en buss til en alpinbakke i din ungdom? Vi bor tross alt i et ganske langstrakt land, og folk som bor mer enn 75km fra et alpinsenter ønsker seg nok et tilbud de også. Det ville vært krise om rutene var så små. Langestrand til Kongsberg skisenter er lokalt, og selv den ruta er lengre. Fremfor at jeg gjør jobben for ditt argument, så får du søke det opp selv. Proterra E2 max har 40 sitjeplassar, nominell rekkjevidde på 680 km og veg 15 tonn Forstår at du ikke legger ved kilde. https://www.proterra.com/products/40-foot-catalyst/ NOMINAL RANGE (Miles*) 251-426 OPERATING RANGE (Miles*)151-390 *Depending on model and drivetrain type. Nominal range = total energy/ projected Altoona efficiency. Operating range will vary with route conditions, vehicle configurations and driver behavior. Hvorfor bruker du "nominal range" her? Operating range er vell mer korrekt bruk? Så i realiteten snakker vi fra 243 til 627 km rekkevidde, med ei batteripakke på enorme . Ikke 680 km. Og vi alle vet vell at slike tall som oftest er "snille" når det gjelder km rekkevidde, så vi er nok nærmere bunnen enn toppen. Samt hvilken standard er disse tallene i? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Løs denne ruta med ei batteribuss som er makset til å kunne gå 200 km, så er du flink.Jeg ser virkelig ikke poenget - gjør du? 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Jeg ser virkelig ikke poenget - gjør du? Poenget er at rutebusser ikke er de eneste situasjonene man ser busser. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Du forstod ikkje spørsmålet. Eg spurde deg om kvifor du trur det er ei raud lampe. Det er din eigen påstand du ikkje kan forklare. Dette må da være det ytterste bevis på at du kun leser ei og ei linje, og svarer til den linjen. Ikke rart folk klager på måten diskusjoner med deg foregår på er ekstremt tungvindt. Les lengre ned, så forklarer jeg da hvorfor det er ei rød lampe. Artikkelen er fra 2015, og vi har aldri sett bussen i bruk i ettertid. Det var du som kutta. Her er heile spørsmålet: Kvifor er det ei raud lampe? Det syner berre at so lang rekkjevidde ikkje trengst. Det er det eg har sagt heile tida. Bussjåførar har køyre- og kviletider. Difor tek dei pauser undervegs, og då kan dei like godt lade. Med teskei: Kvifor er det ei raud lampe at ein buss ingen har bruk for ikkje vert serieprodusert? Det ville vel heller vore ei raud lampe dersom ein tok til å produsere mange bussar ingen har bruk for? OK, men då har vi slått fast at elbussar lett kan dekkje alle norske bussruter.Ja, men jeg har ikke sagt noe annet der jeg? Jeg sier jo nettopp det, at batteri-elektriske busser er perfekte for faste ruter. Skal du ha ei buss til f.eks et fotball-lag, som kjører mye litt rundt om kring, så blir det et større problem med lading. Et helt lag som venter på at bussen skal lade på vei hjem fra fotballkamp er vell ikke akkurat heldig?Dei er pukka nøydde til å vente når sjåføren har kviletid. Uansett drivstoff. Jadå, det finst sikkert provinsar i Brasil som ikkje har like strenge krav til køyre- og kviletider. Kan hende du endeleg klarer å finne nokon som faktisk har bruk for ein elektrisk buss med 1004 km rekkjevidde. Førebels er nok marknaden for slike bussar forsvinnande liten. Som sagt, BEV busser vil aldri klare å fylle alle behov vi har til busser.Batteribussar kan heilt klårt dekkje alle behov vi har for bussar i dag, men eg tvilar ikkje på at du klarer å konstruere eit scenario der ingen buss vil fungere, uansett drivstoff. Slike hypotetiske tilfelle interesserer meg ikkje. Kom med noko realistisk. Du påstår det, men er det sant?Jeg er da ikke alene om å påstå dette? Det er du som kommer med en påstand majoriteten av eksperter sier det motsatte av, så hvis noe skal bevises her, så må den byrden vell ligge på deg?Kva slags "ekspertar" er det som seier det motsette. Eg tvilar ikkje på at det finst "hydrogenekspertar" med lommene fulle av pengar frå statlege støtteordningar som er samde med deg, men finst det faktiske uavhengige ekspertar? Det tvilar eg på. Når du snakkar om "behovene vi idag har til en buss" og viser til bussruter i Sør-Amerika, har du tenkt over at du då utvidar "vi"-omgrepet veldig mykje? "Vi" som i oss mennesker. På tvers av kloden. Er det ikke det vi sikter oss til da, å på sikt bytte all ICE til elektrisk? Med eller uten rekkevidde-forlenger.Nei, vi diskuterer busskjøpet til Ruter og deira plan om å elektrifisere alt. Einaste grunnen til at du heller vil diskutere eit tilfelle frå Sør-Amerika som vi har avgrensa informasjon om, er at du taper alle ordskifte so snart vi blandar inn eit snev av realisme og realistiske føresetnader. Batteriferja Ampere løyser ikkje alle behova "vi" har til ferjer, til dømes romferjer, men kva er eigentleg problemet med at Ampere ikkje kan brukast til å reparere Hubble-teleskopet, når føremålet til ferja er å krysse Sognefjorden?Hæ? Siden jeg peker til andre bruksområder hos busser en direkte rutebusser, så skal det latterliggjøres altså? Ok? So lenge du nektar å leggje realistiske føresetnader til grunn for noko som helst, kjem eg til å latterleggjere. Som sagt: Då er det veldig mykje betre med eit større batteri. Store batteri ladar fortare enn små batteri. Sidan det nesten ikkje finst hydrogenstasjonar, vil ein slik buss vere nøydd til å lade ofte. Då er det betre med eit større batteri som klarer seg med å lade der turistane overnattar.Prøv å se for deg at idag er vi tilbake i 2004 igjen. Skulle vi brukt dette argumentet mot BEV? Siden det ikke var mange nok ladestasjoner ute?Gjerne. Ladestasjonar er jo veldig billige å byggje. Skal du lade over natta, kan du kople til kva som helst kontakt. Elektriske bilar er jo på ingen måte avhengige av ladestasjonar. Hurtigladarar gjer berre at turen går raskare. Kvar er desse alpinbakkane og konsertane? Er det meir enn 150 km tur-retur? Har du seriøst aldri tatt en buss til en alpinbakke i din ungdom?Ha! Nei, eg har aldri stått på nedoverski. Der eg vaks opp var det to alpinbakkar innanfor ein radius på 15 km. Ingen elbussar har problem med tur-retur 15 km. Eg anar ikkje om det finst stader i landet med meir enn 150 km til ein alpinbakke, og om dei som bur der pleier å ta buss til bakken, eller om bakken er ein stad utan straum. (Pleier dei ikkje ha elektrisk skiheis?) Som sagt: Kom med noko konkret. Ikkje situasjonar som er so hypotetiske at dei sannsynlegvis aldri vil oppstå. Vi bor tross alt i et ganske langstrakt land, og folk som bor mer enn 75km fra et alpinsenter ønsker seg nok et tilbud de også. Det ville vært krise om rutene var så små. Langestrand til Kongsberg skisenter er lokalt, og selv den ruta er lengre. Fremfor at jeg gjør jobben for ditt argument, så får du søke det opp selv. Proterra E2 max har 40 sitjeplassar, nominell rekkjevidde på 680 km og veg 15 tonn Forstår at du ikke legger ved kilde. https://www.proterra.com/products/40-foot-catalyst/ NOMINAL RANGE (Miles*) 251-426 OPERATING RANGE (Miles*) 151-390 *Depending on model and drivetrain type. Nominal range = total energy/ projected Altoona efficiency. Operating range will vary with route conditions, vehicle configurations and driver behavior. Hvorfor bruker du "nominal range" her? Operating range er vell mer korrekt bruk? Så i realiteten snakker vi fra 243 til 627 km rekkevidde, med ei batteripakke på enorme . Ikke 680 km. Du ser på feil buss. Eg presiserte E2 max. Bla lenger ned, Du kan kritisere WHTP, Altoona-testen og andre offisielle målestandardar alt du vil, men etter mi meining er det viktig å ha gode standardar for å måle rekkjevidda til køyrety på like premiss. Kva er det praktiske operasjonsområdet til hydrogenbussane med 500 km nominell rekkjevidde? Er det opplyst? Kva prosedyre vart dei testa etter? Proterra meiner at den praktiske operasjonsrekkjevidda til denne bussen er mellom 392 og 624 km, og presiserer at det er avhengig av både forholda langs ruta, køyrestil og korleis bussen er konfigurert. Det er då ein heilt ærleg ting å oppgje? Skal dei kritiserast for det òg? Dvs at ein kjøpar som har tenkt å operere på marginane her, må ta med i vurderinga korleis dei konfigurerer bussen, korleis han vert køyrt og forholda langs ruta. Dersom det er veldig mange start og stopp og ekstremt vêr, kan det hende kjøparen må gå for eit større batteri enn det nominell rekkjevidde tilsier. Meir her: https://www.proterra.com/news-resources/blog/understanding-range-clarity-behind-the-calculations/ Og vi alle vet vell at slike tall som oftest er "snille" når det gjelder km rekkevidde, så vi er nok nærmere bunnen enn toppen. Samt hvilken standard er disse tallene i?Det står på sida du lenka til. Her er testprosedyra med køyreprofilar: https://www.altoonabustest.psu.edu/assets/docs/bus%20docs/updated%20procedures/Energy-Economy1.pdf Sidan 2016 må alle USAnske bussar gjennom denne standardiserte testen: https://www.transit.dot.gov/research-innovation/bus-testing 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Det ville vel heller vore ei raud lampe dersom ein tok til å produsere mange bussar ingen har bruk for? Problemet her er at du antar at bussen ikke ble produsert fordi ingen hadde bruk for den. Det er kun en antagelse fra din side, for å bortforklare at kilden muligens var "bogus", og falskt. Hvis slik rekkevidde er unødvendig, hvorfor lager Proterra E2 Max? Er det virkelig så stor forskjell mellom 600 og 1000 km rekkevidde i bruk der ute? Samt du mener jo at man kun trenger 300 km, så hva er det Proterra holder på med for noe? Dei er pukka nøydde til å vente når sjåføren har kviletid. Uansett drivstoff. Jadå, det finst sikkert provinsar i Brasil som ikkje har like strenge krav til køyre- og kviletider. Kan hende du endeleg klarer å finne nokon som faktisk har bruk for ein elektrisk buss med 1004 km rekkjevidde. Førebels er nok marknaden for slike bussar forsvinnande liten. Hviletid er jo helt i orden det. Forskjellen ligger i tvungne hviletider pga ladetvang, og omveier pga ladeproblematikk på områder med lite generelt trafikk. Trur neppe alpinsentre o.l. kommer til å kaste opp enorme ladestasjoner ved parkeringsplasser som stort sett er satt opp i skogen, kun for å støtte noe som er åpent i 3-4 måneder av året. ICE busser har da tanker store nok til å tilby rekkevide langt over 1,000km. Hvorfor gjør dem det? Er ikke det bortkastet energi å drasse på, om de istedenfor kan fylle hver gang de har hviletid? Batteribussar kan heilt klårt dekkje alle behov vi har for bussar i dag, men eg tvilar ikkje på at du klarer å konstruere eit scenario der ingen buss vil fungere, uansett drivstoff. Slike hypotetiske tilfelle interesserer meg ikkje. Kom med noko realistisk. Når har jeg konstruert et scenario der ingen busser hadde fungert, uansett drivstoff? Som sagt, du fikk en god mulighet til å vise verdens lengste buss-rute fungere med elektriske busser. Klarer du det, så har du jo automatisk vunnet argumentene her - så hvorfor setter du ikke i gang med det? Litt jungel, og svampe-områder går vell fint ann å kaste noe strøm nedi? Er da realistisk den ruta? Den går jo fast, gjennom hele året. Koster 280 dollar for ei billett om noen er interessert. Kva slags "ekspertar" er det som seier det motsette. Eg tvilar ikkje på at det finst "hydrogenekspertar" med lommene fulle av pengar frå statlege støtteordningar som er samde med deg, men finst det faktiske uavhengige ekspertar? Det tvilar eg på. Ok, siden du mener det motsatte, så kan du jo bevise det? FCEV skalerer dårligere enn BEV - bevis det. Einaste grunnen til at du heller vil diskutere eit tilfelle frå Sør-Amerika som vi har avgrensa informasjon om, er at du taper alle ordskifte so snart vi blandar inn eit snev av realisme og realistiske føresetnader. Nei, det er for å bevise et poeng. Busser brukes til mer enn A til B transport i faste ruter. So lenge du nektar å leggje realistiske føresetnader til grunn for noko som helst, kjem eg til å latterleggjere. Hvorfor er en eksisterende buss-rute ikke realistisk? Gjerne. Ladestasjonar er jo veldig billige å byggje. Skal du lade over natta, kan du kople til kva som helst kontakt. Elektriske bilar er jo på ingen måte avhengige av ladestasjonar. Hurtigladarar gjer berre at turen går raskare. Falsk. Ladestasjoner er billig å bygge om nettet tåler det. Så fort man må oppgradere nettet for å støtte ladestasjonene, så blir det straks verre. Samt nå snakker vi plutselig om elektriske biler, og ikke busser? Uten hurtiglading til bussene, så er vi tilbake til 150-200 km rekkevidde for de beste bussene i det merket Oslo nå får med 288 kWh batteripakke. Ha! Nei, eg har aldri stått på nedoverski. Eg anar ikkje om det finst stader i landet med meir enn 150 km til ein alpinbakke, og om dei som bur der pleier å ta buss til bakken, eller om bakken er ein stad utan straum. (Pleier dei ikkje ha elektrisk skiheis?) Som sagt: Kom med noko konkret. Ikkje situasjonar som er so hypotetiske at dei sannsynlegvis aldri vil oppstå. Det er jo bare å ta en kikk på kartet det, og se hvor alpinbakkene faktisk befinner seg. Svaret er ja, det finnes avstander fra bakkene som er lengre enn 150 km én vei. I tillegg er enkelte av bakkene mer populære enn andre, slik at de mest populære bakkene gjerne har lengre turer til seg, selv om en annen bakke kanskje er nærmere. Er det lademuligheter ved alpinbakkene idag, så er det ekstremt få plasser. Så bussene må isåfall være der ekstremt tidlig for å få plass, noe jeg tipper de ikke tar sjansen på å få. Det er nok mer vanlig for de vanlige ladetilbyderne å ha stasjoner på vei opp til bakkene. Men da må vi isåfall forandre på måten disse turene foregår. 30-40 stykker som er lei bussturen som i tillegg må spott-lade på vei opp og ned fra ski-sentrene trur jeg neppe er noe som vil bli tatt godt imot. Samt hvis sjåføren må dra fra bakken for å lade i mellomtiden, så må altså alt av eiendeler ut av bussen. Noe jeg tipper også blir vanskelig å få til. Idag så er det flere som har med bærbare og ipads for å se film på vei opp og på vei ned. Proterra meiner at den praktiske operasjonsrekkjevidda til denne bussen er mellom 392 og 624 km, og presiserer at det er avhengig av både forholda langs ruta, køyrestil og korleis bussen er konfigurert. Det er då ein heilt ærleg ting å oppgje? Er uærligheten din jeg peker mot her. Du nevner 680 km rekkevidde, uten å vise til kilden hvor det presiseres fra 392 til 624 km rekkevidde. Merkelig nok. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Poenget er at rutebusser ikke er de eneste situasjonene man ser busser. Poenget ditt var vel å finne et så ekstremt eksempel at det ville sette elbuss i et dårlig lys og videre generalisere ut fra det. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Poenget ditt var vel å finne et så ekstremt eksempel at det ville sette elbuss i et dårlig lys og videre generalisere ut fra det. Nei, for som du ser så startet jeg det segmentet med: For morro skyld, her er verdens lengste buss-rute som til stadighet går. Billetten koster kun 280 dollar, men da får man seg ei buss-tur på over 100 timer, og man må gjennom jungel, fjelloverganger, svampe-områder med mer. Poenget er som jeg sier, at vi idag bruker busser til langt mer enn rutebil-trafikk. A til B er fint og flott til elektriske busser, men så fort man risikerer å måtte ut av dette, så er det mye mer usikkert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå