Gå til innhold

Hvilken surr forsterker er best av disse?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

oi, h/k på komplett! ikke verst :) nå må de vel begynne og ta inn ordentlige høyttalere og da?

ville også satset på h/k simpeltent fordi jeg elsker lyden og designet!

du kan stikke på hifi center kjeden og høre på de selv visst du er i tvil!

Lenke til kommentar

Ville helt klart gått for H/K,

Har hatt endel H/K produkter innom døra, og det jeg har nå er en 5500 og en DVD 25.

Designet er slick og rent, og under huven er det noe av den beste elektronikken du kan få i den prisklassen. Massiv strømforsyning og haugevis av innganger.

Som en kuriositet kan jeg nevne at den første H/K sterkern jeg haddde var en AVR25MKII med 3x65 +2x28 wRMS 0,03 THD 20-20000 Hz som oppgitt effekt.

Fikk målt denne og fikk 3x83 + 2*39 WRMS 0,03% THD 20 - 20000Hz.

5500 jeg har nå drar mine QLN 929 høyttalere uanstrengt til trommehinnene ikke vil mere uten en tøddel av forvrengning. Da viser displayet -5db. Volumkontrollen går til +10db tror jeg (har ikke turt å sjekke...)

Sykt bra kontroll og respons til prisen.

Alternativet vil være Primare, men det blir en helt annen prisklasse.

Har hørt på en haug av forsterkere opp gjennom åra, og H/K er klart de som har vært best i mine ører.

Legger du ut for denne vil du garantert bli fornøyd. Designet er jo i tillegg direkte rålekkert.

Vil også anbefale Proson høyttaler og signalkabler. Greie saker som ikke koster altfor mye.

Lykke til med kjøp og oppkobling.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Jeg har denon avr1804 og er meget fornøyd med den.

Neste gang blir det 3804 når den kommer :)

Forsterkeren er meget strømsterk og kicker godt på bassen.

Problemet med mange komersielle forsterkere er at de er svært strømsvake og gir derav en dårlig lyd.

Sjekk dette ved kjøp.

Lenke til kommentar

Mye bedre enn Pioneer og JVC'en iallefall...

Men til CV høyttalere burdte du egentlig hatt et lite kraftverk.

CV er ikke kjent for sin flate frekvensrespons akurat, så her vil nok den forsterkeren som har mest muskler være best. 2x 200 - 300 W hadde nok vært mere på sin plass for det er jo tross alt 2 12" elementer som skal dyttes igang her.

Men har du trangt budsjett så vil nok H/K'en greie seg fint den, særlig med tanke på at du en dag vil skifte ut DC12'erne til fordel for noen mindre fronthøyttalere og en sub. (og tro meg - den dagen kommer fortere enn du aner)

Sjekker du ut denne og denne sida finner du hhv quick specs og brukermanualen til AVR130 som er lesten AVR505 er bygd over.

Spør gjerne en eller annen i Hi-Fi center kjeden om bekreftelse på dette.

Edit: Se også på 3350'en Her finner du også fullstendig specs på AVR505'en og de øvrige i denne serien.

3350 finner du på komplett.

Kongepris på denne!

Vyper:

Fint å ha litt krefter i bånn. -Noe som spiller så håra reiser seg i nakken av rent velvære...

DVD spillern er noe av den beste jeg har sett til den prisen så langt. Knall sak!

Tipper mitt neste økonomiske krumspring i retning forsterkere blir Primares effekttrinn og prosessor.

Må bare vinne litt i lotto eller noe først, hehe.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

jeg har ikke allverdens penger. og jeg er ikke kresen på lyd! jeg har en gammel nikko 790 forsterker veier veil nesten 10 kg og har 2x60watt ut til DC12 høytalerne. jeg synes det låter heeelt flunkende fint. så jeg ofrer 20Watt for fjernkontroll og surround.

også flere innganger da. har bare en tuner ingang og en aux ingang på nikkoen min. blir veeeldig digg å kunne bytte mellom veldig mange flere innganger;)

Men det vil vel bli litt lyd i CV høytalerne mine vel? eller blir det heeelt pløsete?

Er ikke den H/k forsterkeren sterk nokk?

Lenke til kommentar

Joda, H/K'en skulle greie brasene fint den. Ring til Hi-Fi centeret og si at du slites mellom AVR 505 og 3350 så kan de sikkert hjelpe deg med hvilken som vil passe best.

Personlig tror jeg nok at 3350'en vil dra en smule bedre enn 505'en, mens 3350'en ikke har fullt så mange finesser som 505'en, men når det er sagt så vil nok også 505'en gi et ganske bra skyv.

Du får avveie hva som teller mest: Flere finesser eller litt mere kraft.

Godt valg og god jul- Bestiller du i dag så kan det muligens bli lyd i jula også :thumbup:

Lenke til kommentar
Joda, H/K'en skulle greie brasene fint den. Ring til Hi-Fi centeret og si at du slites mellom AVR 505 og 3350 så kan de sikkert hjelpe deg med hvilken som vil passe best.

Personlig tror jeg nok at 3350'en vil dra en smule bedre enn 505'en, mens 3350'en ikke har fullt så mange finesser som 505'en, men når det er sagt så vil nok også 505'en gi et ganske bra skyv.

Du får avveie hva som teller mest: Flere finesser eller litt mere kraft.

Godt valg og god jul- Bestiller du i dag så kan det muligens bli lyd i jula også :thumbup:

:xmas: hehe joa! hadde vært litt kult det men må nokk vente bitte litt til 2 dager for da får jeg penger til jul vøtt;) hehe :xmas:

Lenke til kommentar

Tror Harman Kardon kan være det rette valget for dine høyttalere, i denne klassen da.

Ellers ville jeg bare si at dersom du skulle komme til å sette litt mere krav til lydkvalitet (på vanlig stereo), og ikke bare lydtrøkk så er Yamaha sine receivere gull-fine. De har kommet ut som best i test i de fleste testene jeg har lest i prisklassen 3000-10000, og da i konkurranse med bla. Sony, Marantz, Denon, Nad og Harman Kardon.

Har selv en Yamaha Rx-v740rds, og er strålende fornøyd med den.

I din prisklasse er vel Rx-v440 det mest nærliggende.

Lykke til med ny forsterker da :xmas:

Lenke til kommentar
Tror Harman Kardon kan være det rette valget for dine høyttalere, i denne klassen da.

Ellers ville jeg bare si at dersom du skulle komme til å sette litt mere krav til lydkvalitet (på vanlig stereo), og ikke bare lydtrøkk så er Yamaha sine receivere gull-fine. De har kommet ut som best i test i de fleste testene jeg har lest i prisklassen 3000-10000, og da i konkurranse med bla. Sony, Marantz, Denon, Nad og Harman Kardon.

Har selv en Yamaha Rx-v740rds, og er strålende fornøyd med den.

I din prisklasse er vel Rx-v440 det mest nærliggende.

Lykke til med ny forsterker da  :xmas:

den så digg ut! 6 høytaler utganger og greier. hvor får jeg kjøpt denne hen da? noen "kjente" webshopper eller butikker?

Edit : er det trykt å kjøpe fra den butikken? hva er frakten på denne for eksempel?

Endret av AMPFILER
Lenke til kommentar

Så vidt jeg veit, er det bare Elgiganten.no av nettbutikkene som fører Yamaha. Jeg har ingen personlig referanse fra den butikken. Svogeren min kjøpte en forsterker derfra, og det gikk jo greit. Lurer på om han ikke kjøpte en Dvd-spiller der senere også. :dontgetit:

Tipper frakten ligger på rundt 120-150 kr.

Edit: Siba.no fører også Yamaha, men de har ikke den modellen. Den minste de har er Rx-v540rds til 3890 kr.

Endret av Eriond
Lenke til kommentar
Men det er jo snakk om impedans, og den varierer jo. Den nominelle er gitt men den reele går jo høyt og lavt. Et poeng er jo at ved dype toner, trekker elementene masse strøm og da må jo strømforsyningen klare å mate dem. Hvis ikke blir det vreng og ulyder, og det er ikke fint.  :scared:

Har selv H/K og trives med det, men jeg bruker det nesten kun til hjemmekino.  :thumbs:

Betal depositum, og lån det med deg hjem. Lytt og finn ut hvilken du liker best, lyd er subjektivt.

Lykke til.  :xmas:

Er FULLT klar over at spec. på forsterkere har ganske lite og si (5x90w) f.eks.

det kommer ann på forvrengning osv...

Høytalere har varierende motstand, eller impedans.... lavere frekvens=høyere ja, jeg tviler ikke et sekund på at harman spiller fletta av marantz, har hørt harman men ikke marantz på anlegget mitt, men uansett når to forsterkere skal spille samme frekvens med samme antall watt ut på høyttalerene så skulle de faktisk gi ut like mange ampere.

Men høyttalere og forsterkere er et ganske sært tema, det beste er vel å la øret bestemme.

Lenke til kommentar

Mener fortsatt at det i Hi-Fi verdenen må sees litt på vekta også..

H/K 4550 er oppgitt til 7x50W RMS/8ohm 0,07% THD og veier 18,1 kg. Max effektforbruk er oppgitt til 890W

890/7=127W>>50

RX-V540RDS'en veier 11 og er oppgitt til 6x 70W RMS/8 ohm 0,04% THD og veier 11 kg. Max effektforbruk er oppgitt til 270.

270/6=45<60.

Flere som aner ugler i mosen her...?

Skriver ikke dette for å disse valget ditt, men kun for å gjøre deg oppmerksom på dette.

Tenker da spesielt på 10 dagers bytteretten til Elkjøp, og det at du kan bytte inn denne etter jula, lån en annen hos Hi-Fi Centeret, Komplett eller no' og sammenligne.

God jul!

Nå skal jeg hjem og spise lutefisk og drikke akevitt! Joho! :thumbs:

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...