Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som kan se på SPECT-CT bildene mine?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her med erfaring innenfor SPECT-CT. Har fått kopi av 'svar' på undersøkelsen. Eller, jeg håper at det er det ikke signerte svaret. 

Synes ikke svaret stemmer med de bildene har fått. De har såpass mange og såpass tydelige 'hot spots' at til og med jeg kan se dem tydelig. Flere av disse passer med områdene hvor jeg har hatt smerter.

I tillegg er en del anamnetiske opplysninger feil og det blir beskrevet ting som ikke ble tatt bilde av.

Pleier selvfølgelig å stole på helsepersonell, men dette er så tydelig at jeg er ganske sikker på at noe er gjort feil og føler meg fortvilet. Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Er det noen her som kan gi meg en mening dersom jeg laster opp bilder her? Noen som kjenner til et sted man kan få second opinion på SPECT-CT bilder?

Takker på forhånd for eventuelle svar!

Anonymous poster hash: 229aa...20a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg skal gjøre det. Takk for svar.

Har forresten sett at svaret er beskrevet og signert av samme lege. Fikk beskjed på telefon at svaret skulle bli sett over og signert av overlegen før det sendes ut for å kvalitetssikre svaret.

Bør jeg si ifra om det? Virker som at det strider mot retningslinjene deres, men rart at legen ikke visste det i såfall.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg skal gjøre det. Takk for svar.

Har forresten sett at svaret er beskrevet og signert av samme lege. Fikk beskjed på telefon at svaret skulle bli sett over og signert av overlegen før det sendes ut for å kvalitetssikre svaret.

Bør jeg si ifra om det? Virker som at det strider mot retningslinjene deres, men rart at legen ikke visste det i såfall.

Det trenger ikke være to forskjellige som beskriver og signerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det trenger ikke være to forskjellige som beskriver og signerer.

Hei!

Ja, ok. Hun dama jeg snakket med på telefonen tullet litt med beskjedene hun ga meg. Det er sikkert sånn at det bare er anbefalt at to overser svaret, men at det ikke alltid gjøres.

Dette skriver radiologisk forening i dokument fra 2014:

'Norsk radiologisk forening mener at spesialisters signering av egen beskrivelse kan være forenlig med god medisinsk praksis. Imidlertid mener Norsk radiologisk forening at bildetolkninger utført av leger i spesialisering (LIS) som hovedregel bør kontrolleres av en spesialist-­‐både i opplæringsøyemed og som kvalitetssikring.'

Virker mer som en anbefaling uansett.

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Hei. Da ble det slik at jeg sendte en del bilder til radiolog på lommelegen.no som konfererte med spesialist i nukleærmedisin. Sa at de så områder som lyste opp, men at de ikke kunne gi noe definitivt svar ut i fra enkeltbilder.

Tok kontakt med henvisende lege og sa dette, han sa bare 'sjekk opp bildene du'. Så da blir det sannsynligvis til at jeg må spørre annen lege eller gjøre det privat.

Lurer på om det at de tok skjelettscintigrafi 0.5-1 time tdiligere enn planlagt (brukte for lang tid på å treffe blodårene mine) og 1.25 time før SPECT-CT kan ha blitt et problem i forhold til svaret jeg fikk. Har også tenkt litt på om bildet ikke ble vurdert ettersom legen egentlig bare henviste til skjelettscintigrafi, men tror ikked det.

Har hendt meg med en annen undersøkelse at de tok to forskjellige undersøkelser på stedet, men så ble bare den legen hadde henvist meg til kommentert.

Tittelen på svaret er skjelettscintigrafi, helkropp og ikke skjelettscintigrafi m/SPECT-CT. Sikkert bare tilfeldig.

På CD jeg fikk fra sykehuset står det PT på en av bidlemodalitetene og ikke SPECT på noen.

Må få rettet opp i det på CD-en iallefall sånn at den er helt riktig før den sendes videre. Skal sende bilder til second-opinion på Docrates sykehus, de virket profesjonelle.

Tror dere at det er lurt at jeg sender ved de bildene jeg hadde sendt til lommelegen? På en side så vil jeg jo gjerne at disse tingene skal bli sett på og så vurdert om de er normale eller unormale, men på den annen side er jeg redd for at det vil gjøre dårlig inntrykk hos legen og at dette vil påvirke vurderingen deres. Hadde selvfølgelig bare skrevet at det var disse bildene jeg sendte til legen som foreslo revurdering.Tror kanskje at jeg ikke sender de, vil ikke at de skal tro at jeg forventer at de overser ting.

Dette er bilder av ett av områdene som lyste opp på en av ryggvirvlene og som jeg sendte bilder av til lommelegen. Sendte også bilder av noen andre områder som lyste opp. Siste er av CT bilde samme ryggvirvel, synes jeg så en hvit flekk der dog veldig liten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...