Gå til innhold

Sjøfartdirektoratet: Må vurdere tiltak på andre skip


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wiklund

Viking Sky fikk start på en motor etter en tid, men brukte kraften til å snu baugen opp mot vinden og lette presset på ankrene mens passasjerer ble evakuert og mannskapet jobbet med å starte de tre gjenværende motorene.

 

Trenger ikke motorkraft meg bekjent når anker er ute, slik vær og sjø var i aktuelt tidsrom,sørge for at baugen er opp mot vind og bølger....

Lenke til kommentar

Wiklund

Viking Sky fikk start på en motor etter en tid, men brukte kraften til å snu baugen opp mot vinden og lette presset på ankrene mens passasjerer ble evakuert og mannskapet jobbet med å starte de tre gjenværende motorene.

 

Trenger ikke motorkraft meg bekjent når anker er ute, slik vær og sjø var i aktuelt tidsrom,sørge for at baugen er opp mot vind og bølger....

Den kjettingen kan fort ryke når været er ille, en cruisebåt med så mye greier over vann. Fungerer som et enormt seil

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Wiklund

Viking Sky fikk start på en motor etter en tid, men brukte kraften til å snu baugen opp mot vinden og lette presset på ankrene mens passasjerer ble evakuert og mannskapet jobbet med å starte de tre gjenværende motorene.

 

Trenger ikke motorkraft meg bekjent når anker er ute, slik vær og sjø var i aktuelt tidsrom,sørge for at baugen er opp mot vind og bølger....

Den kjettingen kan fort ryke når været er ille, en cruisebåt med så mye greier over vann. Fungerer som et enormt seil

Poenget var at en ikke trenger motorkraft for "å snu baugen opp mot vinden"

Lenke til kommentar

1 time på å få skipet igang? Det kravet må være for cruiseskip i middelhavet, sommerstid. Vinter-cruise i arktiske strøk derimot...

Spørs hva som skjer det, total motorhavari. Tar nok uker og bytte maskiner feks i tørrdokk med hundrevis av innleide mannskaper..

 

Og det er om de har maskiner på lager, kan hende den må lages og. 

 

Det var litt rar kommentar må jeg si. Skal love deg sjøfolk trener ræva av seg til disse tilfellene.

 

Virker nok mer som svikt i datasystemer/styringssystemer. Også fikk vi sett at vi egentlig ikke har kapasitet til og takle slike kriser ved vår kyst. Hva om det skipet gikk ned for full tellling.

Lenke til kommentar

 

1 time på å få skipet igang? Det kravet må være for cruiseskip i middelhavet, sommerstid. Vinter-cruise i arktiske strøk derimot...

Spørs hva som skjer det, total motorhavari. Tar nok uker og bytte maskiner feks i tørrdokk med hundrevis av innleide mannskaper..

 

Og det er om de har maskiner på lager, kan hende den må lages og. 

 

Det var litt rar kommentar må jeg si. Skal love deg sjøfolk trener ræva av seg til disse tilfellene.

 

Virker nok mer som svikt i datasystemer/styringssystemer. Også fikk vi sett at vi egentlig ikke har kapasitet til og takle slike kriser ved vår kyst. Hva om det skipet gikk ned for full tellling.

Forutsetningen er vel at det er et redundant system klar til å tre i kraft, men at man har 1 time på seg til å starte det. Hvis det gjøres semi-automatisk eller via kontrollsystemet, så bør det kunne gå vesentlig kortere tid. Reparering av tunge maskindeler i rom sjø tror jeg ikke det trenes på engang, så takk i lige måde du.

 

Kapasitet vil vi aldri ha nok av, en bedre idé er kanskje å stenge deler av kysten for trafikk i perioder med så dårlig vær. 2 skip i havsnød på samme tid og sted taler for seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok en gedigen datafeil som er skjedd.

 

Det vet vi ikke. Lasteskipet fikk også motorstans. Uker, måneder eller år i rolig sjø, avslører ikke bånnsubb som røres opp når skipet kommer i en slik storm, og får dette inn i filtre i drivstoffsystemet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forutsetningen er vel at det er et redundant system klar til å tre i kraft, men at man har 1 time på seg til å starte det. Hvis det gjøres semi-automatisk eller via kontrollsystemet, så bør det kunne gå vesentlig kortere tid. Reparering av tunge maskindeler i rom sjø tror jeg ikke det trenes på engang, så takk i lige måde du.

 

Kapasitet vil vi aldri ha nok av, en bedre idé er kanskje å stenge deler av kysten for trafikk i perioder med så dårlig vær. 2 skip i havsnød på samme tid og sted taler for seg.

De hadde 4 maskiner, 4 redundanter. Men her har de nok oppdaget en svakhet. Som man ofte gjør, da vi sjelden lager noe perfekt.

Neste gang så skjer nok ikke samme feilen igjen, og kanskje de utbedrer det på samtlige skip. Er som regel slik vi lærer. Bra det gikk bra.

 

Aner ikke hvor mange etter monteringer det er på skipet jeg jobber på, da de som designet de tenkte på langt fra alt.

 

Et skip jeg vet om hadde de designet vinduer på broen feil, kom en 11 meter bølge. Slo inn ruten, alt av elektrisk vått. Full blackout på hele skuta.

 

Heldigvis kunne de kjøre skuta fra maskinrommet :p Og i dag er vinduene forsterket med stål.

 

Samt tiden forandrer seg. Er ganske strenge krav innen skip som bærer PAX, både opplæring av mannskap samt sertifiseringer. Såklart de må aldri slutte og prøve og forbedre seg.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dette tilfellet var ikke 1 time raskt nok. De drev jo i bare 30 minutter før ankrene fikk tak og stoppet de fra å treffe en grunne bare 4 minutters videre drift borte. Så skal man følge den logikken bør de være minst 70+ minutters drift fra land til enhver tid. Ved 7 knops drift ville det ikke blitt mye norskekyst å se for passasjerene i den avstanden.

Det praktiske er jo at de fleste større frakteskip holder seg vel borte på veg langs vår kyst, for de vet det er land som er farlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...