Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bråkete nabo: er det lov å ta lydopptak uten at de vet det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selfølgelig er det lov å ta lydopptak av bråket har selv hatt samme problemet og da ble det ganske stille hos naboen når jeg lot dem høre "bråket" de hoyer og skriker til hverandre ganske høylytt omtrent 24/7 disse er utlendinger fra Cuba og halve slekta bor jo i leiligheten og de er vant til slikt der de kommer fra så jeg sa att det ikke er slike her i landet så de har roet seg betraktelig etter lydopptaket!

Endret av Tåka
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okay takk for svaret. Hos meg er problemet at veggen mellom mitt og deres soverom er tynn, eller den tetter ikke for lyd veldig bra for å si det sånn. Og naboene er egentlig ikke uvanlig høylytte. De snakker med (stort sett) vanlig inne stemme osv. Men det er veldig lett å høre dem og det er veldig vanskelig for meg å sove.

Var det vanskelig å få et bra opptak? Måtte du øke volumet på filen eller noe? Mine opptak er så stille at jeg må øke volumet i audacity. Jeg føler at opptakene vil være mindre overbevisende pga det.

Anonymous poster hash: 1c18d...79c

Lenke til kommentar

Men hva vil du oppnå? Du sier de snakker med vanlig innestemme og du kan jo ikke forlange at de ikke kan prate sammen eller leve ett normalt liv.

Ja du har vel rett. Jeg mener ikke dette på en passivagressiv måte, men jeg får dårlig samvittighet hver gang jeg våkner pga dem og banker i veggen.

Anonymous poster hash: 1c18d...79c

Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan du fint ta opp lyd frå eiga leiligheit. Men det er greit å merke seg at i teorien så kan naboen argumentere med ulovleg avlytting, særleg dersom du har fanga opp personlege samtaler.

Du bør derfor vurdere kva du vil oppnå med lydopptaket, opp mot risikoen for at naboen snur opptaket mot deg.

Eit lydopptak vil sjeldan gi ein god gjengiving av lydnivået, dersom du i tillegg må justere på lydopptaket så er det nok ikkje eit godt bevis på støy. Så med mindre poenget er å dokumentere at støyen er i form av prating og ikkje andre lydar, så vil nok ei lydmåling med desibelmåler være betre dokumentasjon.

Korleis er eigarskapet til leiligheitene organisert? Reint praktisk så vil nok den beste måten å løyse dette problemet på være å ta opp dette på eit årsmøte dersom dere er sameige/burettslag, og deretter få inn ein konsulent som kan ettersjå konstruksjonen og foreslå tiltak.

Det at du høyrer vanleg prating frå ei leiligheit til ei anna tyder på bygningsmessige svakheit, litt avhengig av alderen på bygninga så kan dette være brudd på byggeforskriftene.

Dersom du ikkje får med resten av bebuerane til å være med på å lydisolere mellom leiligheitene, så kan du gjere ein del tiltak sjølv som f.eks. å etterisolere soveromsveggen din. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Taleopptaker-appen som fulgte med min smarttelefon er svært sensitiv og plukket opp lyd veldig bra. Det er en app som heter "Voicerecorder" som er like bra.

Det beste er nok å ha en dialog, prate og sende meldinger. Jeg har alltid tilbudt meg i de stedene jeg har leid, å sette på høy musikk i hver leilighet for å vise hverandre hvor lytt det er. Ikke alle gidder, men noen har gjort det, og da får man litt mer respekt for lyd. Men det er ikke dumt å ha bevis heller.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hos meg er problemet at veggen mellom mitt og deres soverom er tynn, eller den tetter ikke for lyd veldig bra for å si det sånn. Og naboene er egentlig ikke uvanlig høylytte. De snakker med (stort sett) vanlig inne stemme osv. Men det er veldig lett å høre dem og det er veldig vanskelig for meg å sove.

Hvor gammel bolig er dette? Vegger mellom boenheter er vanligvis bra lydisolert, man skal ikke kunne høre lyder som vanlig tale mellom seksjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...