Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lån mellom privatpersoner og arv

Anbefalte innlegg

Min mor lånte bort 200.000 til en venn av seg for 12 år siden.

Det ligger en avtale til grunn, med underskrift av begge parter.

Hun fikk aldri pengene tilbake. Det gikk til tingretten og konklusjonen ble at vennen måtte betale tilbake.

Kort tid etter ble vennen slått personlig konkurs og fikk innvilget gjeldsordning.

Gjelder denne ordningen også for lån vennen har inngått personlig med andre privatpersoner, min mor i dette tilfelle (Min mor er det eneste tilfelle denne vennen har inngått privat lån mellom privatpersoner).

Like etter alt dette så ble min mor diagnortiser med en alvorlig sykdom, og hadde da ikke krefter til å ta tak i saken.

Jeg var for ung den gang til å skjønne hva som foregikk, men har nå i nyere tid fått innsyn i hele saken.

Nå har ikke min mor lenge igjen å leve. Kan jeg, etter hennes død, som eneste arving, kreve inn gjelden?

Penger har jeg nok av, og om jeg skulle klare å kreve inn ett eneste øre, vil jeg donere det til et godt formål.

Gjeldsordningen til vennen er ferdig og ser via sosiale medier at 200.000 over noen år er uproblematisk å gjenbetale.

For meg blir dette mest prinsipp.

Er pengene lost gone, eller kan jeg kreve di inn den dagen min mor er borte?

Anonymous poster hash: e0a32...d4f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En gjeldsordning omfatter i utgangspunktet all gjeld som er oppstått før gjeldsforhandlinger ble åpnet, og skyldneren kan kreve all slik gjeld omfattet av gjeldsordningen, også hvis det kreves etter at gjeldsordningen er vedtatt, jf. gjeldsordningsloven § 6-1 tredje ledd.

Det gjelder et unntak for "ukjent gjeld", dvs. gjeld som ikke ble opplyst om da gjeldsforhandlingene startet, og det er hvis det var grovt uaktsomt av skyldner å ikke opplyse om gjelden.

Som enearving arver du din mors eiendeler, herunder fordringer på andre. Du trer inn i din mors posisjon, og får ikke bedre posisjon enn henne. Du kan kreve inn gjelden forutsatt at den ikke er foreldet, og forutsatt at den ikke er falt bort etter gjeldsordningsperioden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...