NTB - digi Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Viking Sky har reservesystemer som skulle ha slått inn Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Det fordrer vel at skipet har fremdrift ? 1 Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 LLoyds har sertifisert faenskapet, de kan da umulig holde teknisk inspeksjon etter denne ulykken? At SH skal undersøke dette er jo soleklart. Må det gå med folk, vi mistet nesten 13-1400 i går. Når safe to port ikke fungerer så må vi finne ut hvorfor ikke. 3 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Er det så at skipet hadde elektrisk motor og MAN-dieselmotorer som produserte nødvendig elektrisitet? 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Ja, dieselelektrisk framdrift er ganske vanlig på båter. Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Hva de manglet var batterier som kunne brukes når de drivstoffbaserte generatorene ikke kunne levere strøm til skipets elektriske framdriftssystem. Ganske skuffende for et så nytt skip. Og teorien om at det er en livbåt i seg self grunnet alle backupsystemene er nå grundig motbevist. Og helikoptre er vel og bra men ikke for mengder. Hva hvis det var et skip med 6000 ombord som lå og hogg i fjæresteinene i 10 meters bølger. Cruiseskip som vil bevege seg i nordområdene vinterstid trenger frifall livbåter, akkurat som oljeplatformer og nyere lasteskip har. Livbåter som kan settes ut uansett vær og bølgehøyde. Og siden alle nå for tiden vil ha lugarer med balkonger, frittfall livbåter kan lagres i midten av skipet med sportuneller ut for launch. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Imponerende at vi har informasjon om nøyaktig hva som gikk galt her på forumet når det ikke foreligger noe offentlig informasjon eller undersøkelser om hva som gikk galt enda. Statens Havarikommisjon burde lese mer forum, det hadde spart de for store mengder arbeid, med ekspertisen vi har tilgjengelig.. Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Hva de manglet var batterier som kunne brukes når de drivstoffbaserte generatorene ikke kunne levere strøm til skipets elektriske framdriftssystem. Batterier kan være til hjelp både for å utjevne dynamisk last i uvèr, og som backup-power i en begrenset periode, så ja. Hurtigruten får vel batterier på sine nye skip nå, så det er vel nærliggende å tro at nød-funksjoner i forhold til bruk av dem, også designes inn. Men det er ikke sikkert det heller hjelper hvis det f.eks. blir problem med kjøling av elektromotorene til hovedpropellene, eller drivene til dem. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Hell i uhell at det ikke skjedde på rundtur rundt Svalbard. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Imponerende at vi har informasjon om nøyaktig hva som gikk galt her på forumet når det ikke foreligger noe offentlig informasjon eller undersøkelser om hva som gikk galt enda. Statens Havarikommisjon burde lese mer forum, det hadde spart de for store mengder arbeid, med ekspertisen vi har tilgjengelig.. Har noen sagt hva som gikk galt? Vi vet vel kun at skipet mistet maskinkraft. Hvorfor kan man bare spekulere i. Det er vel rimelig å anta at blackout startet en kjede med hendelser. 1 Lenke til kommentar
JM1ORBHF Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 store bølger gir luft i kjølesystem, motor oppheter, bllackout, go to port er ikke dimensjonert for orkan og gir ikke nok fremdrift. 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 (endret) Om skipet har blitt riktig designet rundt safe return to port filosofien skal dette som har skjedd her ikke kunne skje. Om det som blir beskrevet av media er korrekt og skipet faktisk gikk i full blackout å mistet 4 hovedmotorer samt nød generatorer er det noe seriøst galt som har blitt gjort av det italienske verftet som har bygd denne skuta og ikke minst organet som har godtkjent den. Men vi får se hva etterforskningen kommer frem til, at noe snusk blir funnet føler jeg meg vertfall ganske sikker på. Endret 24. mars 2019 av Evil-Duck Lenke til kommentar
G Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 (endret) @Evil-Duck: Er jo ikke første italiener relatert til skip som kan ha gjort noe galt dette da: https://en.wikipedia.org/wiki/Costa_Concordia#2012_grounding_and_partial_sinking Tross at han ble dømt for manslaughter pga. at han forlot skuta før alle passasjerer var i sikkerhet (skikkelig dum kaptein), så er vel ikke denne ulykken like ille som påkjørselen Helge Ingstad hadde. Grunnstøtinger kan jo skje rett som det er. Endret 24. mars 2019 av G 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 @Evil-Duck: Er jo ikke første italiener relatert til skip som kan ha gjort noe galt dette da: https://en.wikipedia.org/wiki/Costa_Concordia#2012_grounding_and_partial_sinking Det var faktisk nettopp denne ulykken og brannen ombord i Carnival Triumph som var en av de virkelig store triggerene som fikk safe return to port design filosofien ut i verden og gjorde den til et krav for slike skip, nettopp fordi denne typen ulykker ikke skulle skje igjen. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Det var faktisk nettopp denne ulykken og brannen ombord i Carnival Triumph som var en av de virkelig store triggerene som fikk safe return to port design filosofien ut i verden og gjorde den til et krav for slike skip, nettopp fordi denne typen ulykker ikke skulle skje igjen. Tror ikke noe safe return to port kunne hjelpe costa Concordia. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 (endret) Tror ikke noe safe return to port kunne hjelpe costa Concordia. Reglene som må følges i med bedre segregering av vanntette compartments, høyere krav til stabilitetssystemer og høyere krav til navigasjonsutstyr i dag kunne faktisk potensielt ha hjelp costa Concordia, selv om det var 100% mennskelig svikt som var skyld i denne tragiske ulykken. Du kan lese litt om tiltak som ble gjort etter uylkken her: LINK Endret 25. mars 2019 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Nils Lande Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Det heter Safe Return to Port (SRtP) https://en.wikipedia.org/wiki/Safe_Return_to_Port_requirement Skuffende TU! Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 Det heter Safe Return to Port (SRtP) https://en.wikipedia.org/wiki/Safe_Return_to_Port_requirement Skuffende TU! Har lurt på hvordan kravene er for "Safe Return to Port". Den mest sannsynlige grunnen er at filtrene for drivstoffet tettet seg når det ble mye slingring, og slam ble rotet opp drivstofftankene. Et vanlig problem for både små og store båter, men skal en sikre seg mot dette bør det finnes reservetanker hvor en vet at det ikke finnes slam. Er dette et krav i "Safe Return to Port"? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 25. mars 2019 Del Skrevet 25. mars 2019 (endret) Har lurt på hvordan kravene er for "Safe Return to Port". Den mest sannsynlige grunnen er at filtrene for drivstoffet tettet seg når det ble mye slingring, og slam ble rotet opp drivstofftankene. Et vanlig problem for både små og store båter, men skal en sikre seg mot dette bør det finnes reservetanker hvor en vet at det ikke finnes slam. Er dette et krav i "Safe Return to Port"? SRTP kravene rundt dette dikterer følgende forhold : * Sufficient fuel shall be available for the ship’s safe return to port power balance after any casualty within casualty threshold * Two options may be considered: – Sufficient volume of treated, ready to use fuel is kept available at all times – after any casualty – Treatment facilities kept functional after any scenario within the casualty threshold Separate and segregated fuel oil supplies must be ensured to the redundant gen sets - redundancy For dual fuel arrangements, any fuel alternative providing sufficient capacities may be applied 19 Så det den sier her er at enten må du kunne garrantere for at fuel treatment systemet skal kunne opperere under alle tenkelige senarioer, klarer du ikke å garrantere dette må du ha separat ferdigbehandlet fuel klar for å få deg i havn dersom fuel treatment feiler. Endret 25. mars 2019 av Evil-Duck 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 30. mars 2019 Del Skrevet 30. mars 2019 Er det så at skipet hadde elektrisk motor og MAN-dieselmotorer som produserte nødvendig elektrisitet? Ja det er vel det, brukes i mange sammenhenger på sjø og land, når ting blir stort. Gjør at dieselmotoren får jobbe på et optimalt turtall med hensyn til drivstofforbruk, dreiemoment, o.s.v. Den har også en regulator som gir ekstra drivstoff ved forhøyet belastning, for å opprettholde turtallet. Og med en generator som også skal ha dette turtallet for å levere riktig spenning, og frekvens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå