NTB - digi Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Cruisepassasjerer jublet da Viking Sky la til kai i Molde etter dramatisk døgn Lenke til kommentar
nullogniks Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Er det her man kan få svar på hvorfor motorene sviktet og hadde det noe med stormen å gjøre ? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Er skipet drevet diesel-elektrisk? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 (endret) Er det her man kan få svar på hvorfor motorene sviktet og hadde det noe med stormen å gjøre ? Først skal rederiet konferer med produsenten og en haug med advokater så vil de uttale seg på en måte som at dette var en uforskyldt hendelse. Eneste er om en av mannskapet er litt lausmunnet, da kan vi få riktige opplysninger Endret 24. mars 2019 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Er skipet drevet diesel-elektrisk? Ja Ytelse Hovedmaskin 2 × 5 040 kW 2 × 6 720 kW Nødgenerator 1 × 1 320 kW Propeller 2 × 7 250 ekW Thrustere 3 × 1 400 kW Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Et interssant moment er om avdriften ned mot skjærene skjedde på en slags kontrollert måte med en maskin i gang, eller om det på det tidspunktet ikke var noe fremdrift. Dersom det siste, var det virkelig i 12 time, og 5 sekund på tolv de fikk en av hovedpropellene i gang, og berget seg litt lenger ut fra land. Og en utrolig flaks med valg av sted for maskinstopp. #LuckyViking Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Det burde ha hatt kraftigere nødgeneratorer som kunne ta båten fra land. 1300kw er lite. Hadde de hatt 2 x2MW diesel generatorer kunne de nok ha snudd båten og holdt styrefart inn mot Trondheim Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Det burde ha hatt kraftigere nødgeneratorer som kunne ta båten fra land. 1300kw er lite. De er vel ikke ment for bruk til fremdrift, eller? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 De er vel ikke ment for bruk til fremdrift, eller? På veldig mange fartøy er det pga av krav til redundans på fremdrift slik at en feil ikke fører til stop. Kravet er at 40% maskinkraft skal beholdes ved feil. Moderne turbomotorer sliter med dette og derfor har mange fartøy en generator med 40% av hovedmotorens ytelse. Dette er ofte mer enn nok til å få skipet trygt frem. På nyere skip har gear et uttak der effekt kan taes ut eller tilføres. Pto/pti kalles løsningene. På diesel elektriske skip med 4 motorer er sannsynlighet for feil så liten at det burde vert umulig å komme i en slik situasjon. På en annen side er jeg usikker på hvor ofte mannskap trener på blackout situasjoner. Det er svært viktig at det er gode rutiner på dette. Slike skip er komplekse. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 På diesel elektriske skip med 4 motorer er sannsynlighet for feil så liten at det burde vert umulig å komme i en slik situasjon. Jepp, så derfor har de redundans nok. Noen har nevnt at de i dette området må endre drivstoff fra tungolje til diesel, og at dette kan ha hatt noe med problemene å gjøre. Det er visstnok ikke lov til å benytte tungolje syd for "ettellerannet".. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Jepp, så derfor har de redundans nok. Noen har nevnt at de i dette området må endre drivstoff fra tungolje til diesel, og at dette kan ha hatt noe med problemene å gjøre. Det er visstnok ikke lov til å benytte tungolje syd for "ettellerannet".. Dette skipet har scrubbere i eksosen så jeg tror de kan gå på tungolje hele tiden. Det kan lett oppstå problemer ved skifte fra tungolje til diesel. Dieselen blir gjerne for varm eller viskositeten for lav slik at pumpene river seg eller mister trykk. Om de har skiftet til diesel er nok Hustadvika siste plass man ville gjort dette. Nå er det ikke helt uvanlig å kjøre diesel når været blir for tøft. Dette fordi tungolje er full av dritt som legger seg på bunnen av tankene. Når dette virvles opp kan filter gå tett. Gode rutiner og ikke minst konstruksjon av tanker har mye å si. 1 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 På diesel elektriske skip med 4 motorer er sannsynlighet for feil så liten at det burde vert umulig å komme i en slik situasjon. Jepp, så derfor har de redundans nok. Noen har nevnt at de i dette området må endre drivstoff fra tungolje til diesel, og at dette kan ha hatt noe med problemene å gjøre. Det er visstnok ikke lov til å benytte tungolje syd for "ettellerannet".. ECA intreffer vel ved 62°N hvis jeg ikke husker feil. Altså ca. ved Stadt. Håper bare at ikke svikten skyldes innebygget (overdreven) sikkerhet for maskineriet, som automatisk stenger av motorer ved en eller annen gitt tilstand. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 (endret) Om de har skiftet til diesel er nok Hustadvika siste plass man ville gjort dette. Nå er det ikke helt uvanlig å kjøre diesel når været blir for tøft. Okay, du har mere peiling enn meg på dette, tydeligvis. De har jo måttet gå utaskjærs siden Tromsø? Ikke mange passende steder å bytte drivstoff på det strekket. Om de gikk på tungolje før havariet, så kan det vel hende det var dieselen det eventuelt var noe galt med? Sikkert noe jeg har misforstått Takk for info Stefse!* *Da ville de kanskje venta litt før de eventuelt bytta Endret 24. mars 2019 av frohmage Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Okay, du har mere peiling enn meg på dette, tydeligvis. De har jo måttet gå utaskjærs siden Tromsø? Ikke mange passende steder å bytte drivstoff på det strekket. Om de gikk på tungolje før havariet, så kan det vel hende det var dieselen det eventuelt var noe galt med? Sikkert noe jeg har misforstått Takk for info Stefse!* *Da ville de kanskje venta litt før de eventuelt bytta Nå er det svært tidlig å spekulere i hva som har skjedd her. Alarmloggen vil nok vise hva som har inntruffet. Dessuten må man kjenne båten for å kunne uttale seg med noenlunde sikkerhet. Vil tro at skipets komputere har hatt batteri drift og at ikke alt har vert uten strøm. Da er det mye som skal rebootes. Det blir i allefall interresant å få en forklaring på hendelsesforløp og det kommer nok nye krav etter denne hendelsen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 (endret) Det kan være alt fra dårlig designet sjøkister som gir luft ved høy sjø som igjen gjør at motorene går i shuttoff-modus grunnet varmgange, til dårlig designet dagtanker som skummer drivstoffet og gir luft, osv. man kan anta endel hendelseforløp men uansett blir det spekulasjoner. En representant fra rederiet/meglerkontoret vil nok komme med en veloverveid uttales etterhvert. Endret 24. mars 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå