Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

svidd merker på bad gulvet..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er veldig normal om du har en kleshaug liggende på gulvet med varmen på.

I bad legger man høyere effekt en andre steder for å få en komfortabel temperatur for det man foretar seg på et bad, og derfor vil kleshaugen på gulvet fort føre til at det blir veldig varmt under den.

Alt du legger på gulvet som isolerer varmen inne vil øke temperaturen på dette stedet og blir det for varmt så missfarges belegget slik som på bildet her.

Har sett store mørke områder ved siden av vaskemaskinen som åpenbart er etter kleshaugen uten at huseier vil innrømme det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg ville uansett sjekket om termostaten/regulatoren var defekt, den ryker vanligvis mye oftere enn selve kabelen. I dette tilfelle ser ut til at du har ødelagt kabelen.

Lenke til kommentar

Er dette ting folk skal vite helt av seg selv, ut av universets mystiske skjulte kunnskapskilde, kanskje fra en dyp drøm - eller burde man kunne forvente å bli informert om slike kritiske ting av huseier?

Med tanke på hvor vanlig varmekabler er, regnes det vel som allmennkunnskap - huseier kan nok ikke klandres dessverre.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Med tanke på hvor vanlig varmekabler er, regnes det vel som allmennkunnskap - huseier kan nok ikke klandres dessverre.

med tanke på hvordan badegulv ofte kan se ut hos barnefamilier så mener jeg at dette ikke kan være normalt. Hvis hun begynner med at hun skal beholde depositumet pga dette så vil jeg ha bevis på det er feil bruk isåfall tenker jeg.. samt dokumentasjon på at bade er bygd ihht til loverk og av fagfolk. 

huse skal ikke kan brenne ned hvis en håndduk faller av knaggen :o

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om dette.

Ble bekymret nå...er det slik at man ikke bør ha tekstiler i det hele tatt på varmekablene? Hva med baderomsmatter/småtepper?

Nei, baderommsmatter og tepper på badet anbefales vanlivis ikke på grunn av ting som dette.

Det avhenger selvsagt av hvor hardt du kjører varmekablene, og hvor isolerende matta du bruker er.

• Liker 2
Lenke til kommentar

med tanke på hvordan badegulv ofte kan se ut hos barnefamilier så mener jeg at dette ikke kan være normalt. Hvis hun begynner med at hun skal beholde depositumet pga dette så vil jeg ha bevis på det er feil bruk isåfall tenker jeg.. samt dokumentasjon på at bade er bygd ihht til loverk og av fagfolk. 

huse skal ikke kan brenne ned hvis en håndduk faller av knaggen :o

Har du hatt en liten haug med klær liggende rett på varmekabelgulvet har du nok en dårlig sak,og huseier har full rett til å holde tilbake depositum. Det er ikke sikkert depositum er nok til å reparere skaden heller. Hele gulvet må taes opp og nye kabler må legges.

Du bør heller prøve å sjekke ut forsikringene dine, istedenfor å legge plan for å vri deg unna ansvar med huseier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om dette.

Ble bekymret nå...er det slik at man ikke bør ha tekstiler i det hele tatt på varmekablene? Hva med baderomsmatter/småtepper?

Spørs jo hvilken temperatur du har på, kvalitet på kablene og hva som ligger på gulvet, men stort sett er regelen at om det er varmekabler skal det ikke ikke ligge tekstiler på gulvet,nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Samme er tilfelle med varmekabler under parkett/laminat i andre rom i huset. Man skal ikke ha teppe over parkett med varmekabler, da ødelegges parketten ved at det blir altfor varmt i treverket. 

Når det gjelder skaden på baderomsgulvet er det ganske kjedelig, både for eier og leier. Sto varmekablene på max? Og hvor høy var den kleshaugen? Jeg har skittentøyskurv på badet, men har ikke varmekabler skrudd spesielt høyt, det er bare lett lunk slik at man ikke fryser på føttene. 

Lenke til kommentar

Mange utleiere her som verner om beskjeftigelsen sin ;)

1) Dette er ting du skal ha blitt informert om!

2) Hvis det er slik at dette står som advarsel i bruksanvisning når man kjøper varmekabler, så burde det være normalt å forvente at man får beskjed om dette når man flytter inn! Man skal ikke forvente at andre vet alt om alt, for deretter å ta dem til retten etterpå når noe går galt. Særlig ikke når et ungt menneske leier. Har man eid bolig, kunne man jo ha vært borti det, kanskje.

3) Gode poeng som kommer fram: Skal huset brenne ned og folk dø fordi man glemmer et håndkle på gulvet?? Hard straff for en simpel forglemmelse! Hvis det er så farlig, skal det advares om.

4) Jeg ville ikke sagt noe til noen enda, bare vent til du har sjekket alle fakta. Spør advokat hos advokatvakt. Og kanskje ta en telefon til en elektrikerbedrift, og forsikringsselskapet ditt. Ikke nevn navnet ditt i tilfelle utleier er kunde noen av disse stedene også.

5) Hvis det var mitt tilfelle, kunne jeg kanskje strukket meg til å betale halvparten for utleier. -Kanskje!-

6) Jeg tipper dette går på huseiers forsikring. Men dobbel- og trippelsjekk ALT før du sier noe!

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eier eller bruker skal informeres når varmegulv installeres men når hus skifter eier eller bruker blir dette ofte glemt så hvordan dette står seg juridisk kan ikke jeg svare på.

Anngående varmekabel og brann er ikke det et problem for der det legges høye effekter er kablene støpt inn i gulvet mens varmematter eller folie har en lavere flateeffekt.

Tregulv skal for eksempel ha en flateeffekt på maks 60W pr. kvadrat.

Lenke til kommentar

selv når du legger varmefolie under laminat/parkett,så kan du ikke legge teppe eller noe på gulvet.

om du må betale for dette,som jeg tror,så kommer du nok ikke langt med depositumet,om varmekablene har røket,og de må bytte ut hele,så må gulvet pigges opp,da går det fort 30k,muligens mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...