Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Høring om forslag til forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B


Anbefalte innlegg

Ikke noe annet valg enn å legge seg lengre inn og blokkere i slike tilfeller.

Du tenker på bussen ikke sant?

 

Jeg forstår at man må ta en vanskelig avgjørelse som bussjåfør i slike tillfeller. Fronte med en bil og utsette motgående kjøretøy samt passasjerer i bussen for fare, eller dytte en mopedist av veien... 

 

Men saken her er at bussjåføren ikke skulle begynt forbikjøringen i det hele tatt. Men dette gjøres altså av alle over en lav sko hele tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri kjørt tohjuling, men jeg tipper at den tryggeste plassen å ligge er midt i veien

Det er best kjørebane der, ikke nedslitt asfalt og det gjør at andre kjørende må ta en fullstendig forbikjøring

Men, er det mulig så skal en legge til rette for at andre kan kjøre forbi, og da holde til høyre, men det gjelder ikke på svingete vei eller før bakketopper

Lenke til kommentar

Ja.

 

Mange bussjåfører som tar seg til rette. Noe av problemet er sikkert mas om å holde rutetiden.

 

Men idiotkjøring kan man selvsagt se fra hvem som helst. Man må derfor posisjonere seg slik at man vanskeliggjør dette.

Problemet er at med moped så får man ikke posisjonert seg så veldig annet enn å ligge der i flatt gjern og nærmest mulig veikanten. Har man nerver av stål kan man selvsagt gjøre krav på veibanen og sperre bussen, men lykke til med det... 

 

Så lenge bussen må forbi så har bussen vikeplikt. Man kan ikke forvente at en mopedist skal svinge til side for å slippe fram bussen midt i en oppoverbakke og i sving. Derimot bør man forvente at en erfaren bussjåfør bruker hue og faktisk tenker litt på hvor skremmende det er for en mopedist og bli sneiet av en buss. 

Lenke til kommentar

Man skal ikke legge seg nærme veikanten. Det er nettopp det som er farlig. Da innbyder man til forbikjøringer og man har ekstremt lite å gå på skulle det komme noe imot. Ligger man midt i veien, eller i det minste et stykke ut fra veikanten blir det ikek fullt så fristende å kjøre forbi samt at man har en god sikkerhetsmargin å bevege seg på skulle idioten bak alikevel finne på å kjøre forbi når det er motgående trafikk.

 

Det er bedre å ligge bak en moped midt i veien og bli fly forbanna enn å få et liv på samvittigheten.

Lenke til kommentar

Problemet er at med moped så får man ikke posisjonert seg så veldig annet enn å ligge der i flatt gjern og nærmest mulig veikanten. Har man nerver av stål kan man selvsagt gjøre krav på veibanen og sperre bussen, men lykke til med det... 

 

Å ligge langs vegkanten er å gi kjempeinvitasjon til å kjøre forbi også blir man kanskje presset av vegen hvis det kommer mottrafikk. En slik invitasjon er det mange som ikke klarer å avslå selv om de absolutt burde.

 

Derfor er det bedre å legge seg lengre inn - i god tid - for å vise at man tar eierskap over hele vegen, og ikke vil slippe forbi noen. Da må idioten bak regelrett (og bevisst) velge å kjøre deg ned i stedet hvis de vil forbi.

 

Altså er det et valg mellom to onder.

 

Så lenge bussen må forbi så har bussen vikeplikt. Man kan ikke forvente at en mopedist skal svinge til side for å slippe fram bussen midt i en oppoverbakke og i sving. Derimot bør man forvente at en erfaren bussjåfør bruker hue og faktisk tenker litt på hvor skremmende det er for en mopedist og bli sneiet av en buss.

 

Jada, sant det, men i den virkelige verden derimot er det ikke slik. Der må man forvente at folk prøver å kjøre på en.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Å ligge langs vegkanten er kjempeinvitasjon til å kjøre forbi også blir man kanskje presset av vegen hvis det kommer mottrafikk. En invitasjon som mange ikke klarer å avslå selv om de absolutt burde.

 

Derfor er det bedre å legge seg lengre inn - i god tid - for å vise at man tar eierskap over hele vegen, og ikke vil slippe forbi noen. Da må idioten bak regelrett (og bevisst) velge å kjøre deg ned i stedet hvis de vil forbi.

 

Altså er det et valg mellom to onder.

 

 

Jada, sant det, men i den virkelige verden derimot er det ikke slik. Der må man forvente at folk prøver å kjøre på en.

Lykke til med å gjøre krav på veien med en buss oppi ræva. Å ha en buss helt opp i ræva er jo livsfarlig. Skulle du måtte bråbremse for noe så blir du jo valset over. 

 

Som mopedist må man innse at man er den myke part og tenke mer å seg selv, men heller ikke det er alltid lurt. Det er i utgangspunktet rett som du sier at man skal gjøre krav på veien, men i praksis er dette mer skremmende enn mange tror. I tillegg er man som oftest uerfaren og ung når man kjører moped. 

 

Hvis man skal kjøre som om man forventer at noen kjører på en, så ville jeg vertfall ikke lagt meg midt i veien i 30km/t i oppoverbakke.

Lenke til kommentar

Lykke til med å gjøre krav på veien med en buss oppi ræva. Å ha en buss helt opp i ræva er jo livsfarlig. Skulle du måtte bråbremse for noe så blir du jo valset over.

..

Hvis man skal kjøre som om man forventer at noen kjører på en, så ville jeg vertfall ikke lagt meg midt i veien i 30km/t i oppoverbakke.

 

Jeg kjørte noen ganger fra og til VGS på moped, hvor jeg fikk traktorer ganske nærme bak. Alt i alt var det tryggere å tviholde på vegbanen fremfor å feige ut og balansere på vegkanten, også i tillegg bli forbikjørt.

 

Og i 30 km/t og oppoverbakke er det ganske lite som kommer overraskende da det går så utrolig sakte ..

Lenke til kommentar

Aldri kjørt tohjuling, men jeg tipper at den tryggeste plassen å ligge er midt i veien

Det er best kjørebane der, ikke nedslitt asfalt og det gjør at andre kjørende må ta en fullstendig forbikjøring

Men, er det mulig så skal en legge til rette for at andre kan kjøre forbi, og da holde til høyre, men det gjelder ikke på svingete vei eller før bakketopper

Man bør helst ligge i venstre hjulspor. Midt i feltet er du vanskeligere å se hvis du ligger foran eller bak biler. Det er større sjangse for at asfalten er glatt der, og det er som regel midt i feltet du og kan komme over oljesøl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når kommer forslaget om at mopeder kan kjøres i 60 og sperret på 70, sånn at de kan komme seg opp bakkene i 60ish..?

Da vil de stort sett ikke være til hinder og bussen slipper å ta farlige forbikjøringe

Krav til mopeder er regulert gjennom EU typegodkjenning, førerkortdirektivet osv. Kjøretøygruppene i EU direktiv er ikke noe Norge kan endre alene. Vi kan ikke ha en egen "norsk" klasse for "tung moped". ( Det er derimot åpning for en klasse under, en "knallert", som er lov å kjøre på fortau.. Men det er en annen sak)

 

Det vi kan gjøre noe med, er å presse på videre for å få gjennom forenklet tilgang på nasjonal førerett for lett mc, gjennom et forutsigbart kurs.  

 

Da vil mange, meg selv inkludert, bedre trafikkflyten ved å bytte ut bil og moped med lett mc for jobbpendling.   

Endret av chrgod
Lenke til kommentar

Slik tenkte jeg ofte når jeg var 16 år og "uredd" Etter at jeg fikk lappen på Motorsykkel ett par tiår senere så har jeg opplevd såpass mye i trafikken på to hjul at jeg ikke ønsker å provosere på meg andre trafikkanter som mopedist. 

 

Med motorsykkel er det en ren befrielse og kjøre i forhold. Man har krefter til overs og kan komme seg "vekk" fra trafikken.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om en vil ligge under vogntoget dersom du må bremse, eller klemt mellom vogntoget og autovernet dersom vogntoget må avbryte. Ikke enkelt valg.

Ligger man på veiskulderen kan man i det minste ha en mulighet for å svinge ut i grøfta. Ligger man midt forran bussen/vogntoget har man ikke like god tid. 

 

Uansett så får jo dette være opp til hver enkelt i den situasjonen man befinner seg der og da. Jeg vil vertfall ikke stå på retta mi med moped og 30km/t. Med motorsykkel, så eier jeg veien :) 

Lenke til kommentar

Krav til mopeder er regulert gjennom EU typegodkjenning, førerkortdirektivet osv. Kjøretøygruppene i EU direktiv er ikke noe Norge kan endre alene. Vi kan ikke ha en egen "norsk" klasse for "tung moped". ( Det er derimot åpning for en klasse under, en "knallert", som er lov å kjøre på fortau.. Men det er en annen sak)

 

Det vi kan gjøre noe med, er å presse på videre for å få gjennom forenklet tilgang på nasjonal førerett for lett mc, gjennom et forutsigbart kurs.  

 

Da vil mange, meg selv inkludert, bedre trafikkflyten ved å bytte ut bil og moped med lett mc for jobbpendling.   

Så vidt jeg vet/husker så kan mopeder i UK kjøre i 60+

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet/husker så kan mopeder i UK kjøre i 60+

 

Engelskmennene gjør ofte ting litt annerledes, men ser ut som det nå er max 45 km/t i UK også:

 

Derimot har UK den hærlige ordningen med at hvis en tar CBT  / Mopedlappen som 16 -åring, får du automatisk lov til å kjøre 125cc når du fyller 17. Kan da øve på egen hånd. 

 

"" Compulsory basic training (CBT) is a course you usually have to take before you ride a moped or motorcycle on the road. The training makes sure you can ride safely on your own while you practise for your full motorcycle test. CBT isn’t a test that you pass or fail. After you’ve completed CBT, you can ride a:

  • moped if you’re 16 or over
  • motorcycle up to 125cc and with a power output of up to 11kW if you’re 17 or over.  ""
Endret av chrgod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...