0gremagi Skrevet 30. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2019 Akkurat som asdffdsa sier, og som jeg har prøvd å si. Det er tilstrekkelig for mange med en 125, og de forblir der eller får erfaring og går videre til større sykler som en en tryggere sjåfør enn de som "likesågodt" tar seg A fordi A1 er like dyrt. Da kan man "likesågodt" kjøpe seg en større og farligere sykkel. 1 Lenke til kommentar
fjs Skrevet 30. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2019 Hvilken bonus du har på bilen spiller ingen rolle. Jeg betaler 650,- i året for en 350cc. Riktignok med full bonus. Jeg beholdt bonus på bilen samtidig som jeg fikk samme bonus på tung mc. Så jo, det spiller en rolle Lenke til kommentar
samuels1 Skrevet 31. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2019 Jeg er av dem som tenker at mopeden går akkuratt litt for sakte til å være trafikksikker, og kunne tenkt meg litt mer hastighet..... Siden jeg nærmer meg 50 er det for meg ingen vits å ta A1. Skal jeg først betale for utvidelse til tyngre sykkel enn moped, kan jeg like gjerne ta "full A" og kjøpe meg en større sykkel og dermed vært mer utsatt på veiene. Mitt primære behov, er til og fra jobb samt noen småturer til butikkene. Bor ikke så langt unna Svinesund, så det er også aktuelt med litt småturer over grensa også Pr i dag så kjører jeg en TZR med et enkelt effektannlegg for å kunne føle meg tryggere med tanke på å følge trafikken i nærområdet, og spesielt i litt oppoverbakker. Sønnen min maser om at jeg bør trimme den enda mer for å få den til å gå enda bedre, men ønsker ikke å være alt for skeptisk når jeg kjører rundt og æ være redd for å bli stoppet i kontroll på hver gang jeg er ute og kjører. Tviler egentlig på at jeg i min alder blir sjekket alt for godt så lenge jeg holder meg til fartsgransa i byområdene.Har en sønn på snart 16, og tenker at han heller ikke bør kjøre en "blodtrimmet" moped, men å kunne komme seg opp i ca 50-55 på sletta for å følge trafikken i byen, ser jeg ikke noen problemer med.Egentlig kunne jeg tenkt meg en lett MC. Om det åpnes for det med min klasse B, vil det nok bli til at jeg kjører det i noen år for å så se om jeg ønsker å ta steget fullt ut og kjøre opp på større sykkel og lengre turer med tiden, eller om jeg bare skal holde meg til kortere turer i lokalområdet og bruke bilen på lengre turer.Ser ikke for meg at steget opp fra 50cc som jeg har kjørt i mange år til 125cc skal være så alt for stort i forhold til å eventuelt gå over til en enda større sykkel som krever klasse A som vill vært alternativet for min del.Jeg har både C og DE på førerkortet mitt, men hadde nok følt meg tryggere med å kjøre en lett MC nå, fremfor å sette meg forran rattet i en lastebil eller buss siden jeg ikke har gjort det på snart 30 år..... 2 Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 31. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2019 (endret) Den er dessverre gammel. ATL var først positive til forenklingen, så snudde de.. Dette er det offisielle høringssvaret fra ATL: https://www.atl.no/kunnskapsbase/item/svar-pa-horing-vedrorende-forenklinger-i-forerkortkravene NMCU var visst også først positive, men snudde. :-( ATL kan jo også ha økonomiske motiver. Endret 31. mai 2019 av Din_Laban Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 31. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2019 Siden jeg nærmer meg 50 er det for meg ingen vits å ta A1. Skal jeg først betale for utvidelse til tyngre sykkel enn moped, kan jeg like gjerne ta "full A" og kjøpe meg en større sykkel og dermed vært mer utsatt på veiene.Hvis de gjør det på samme vis som de gjorde med BE/B96, blir det ikke en besparelse å utvide fra B til A1, for så å gå til A. Vil koste ca det samme. Jeg skrev litt om det på side 2. Lenke til kommentar
samuels1 Skrevet 31. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2019 Hvis de gjør det på samme vis som de gjorde med BE/B96, blir det ikke en besparelse å utvide fra B til A1, for så å gå til A. Vil koste ca det samme. Jeg skrev litt om det på side 2. Hvis jeg koster på meg å oppgradere tilsvarende BE/B96, kommer jeg nok neppe til å gå videre til full klasse A da jeg egentlig ikke har råd til det heller Men hvis det ikke blir en "billig oppgradering" til A1, så står jeg i realiteten igjen med 2 alternativer. Holde meg til mopeden min, eller koste på meg full klasse A og da kjøper jeg neppe lett MC..... Lenke til kommentar
0gremagi Skrevet 4. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2019 (endret) Avventer fortsatt svar på eposten, jeg føler også desverre at det kan spøke for denne sesongen. Det betyr ikke at jeg føler endringen i seg selv er håpløs men tidsperspektivet for å få etablert kursmateriell og at kjøreskolene skal bli klare etc etc, kan bli noe tøft for god utnyttelse av denne sommeren. Jeg antar det er noe heftig bompenge problematikk som overskygger alt annet om dagen... Endret 4. juni 2019 av 0gremagi Lenke til kommentar
chrgod Skrevet 4. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2019 (endret) Det er nok viktig å "presse på" med email for å vise at det er positiv interesse for saken. Alle som er interesserte kan sende email til Samferdselsdepartementet her: https://www.regjeringen.no/no/dep/sd/kontakt/id799/ Jeg (og flere andre) venter fremdeles på svar fra SD om status og videre plan for arbeidet. Vi burde hatt en lobbygruppe. Kanskje arrangert en demonstrasjon utenfor Samferdselsdepartementet, men bannere med "Endre førekortforskriftens paragraf 9.20 nå!" "Kode 139 nå!". :-) Bompengedebatten er nok overskyggende, og det er jo en begynnende debatt om elektriske sparkesykler i hovedstaden som har kommet som følge av en forskriftsendring. Kanhende de begynner å få kalde føtter. Endret 4. juni 2019 av chrgod Lenke til kommentar
asdffdsa Skrevet 5. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2019 Har sendt mail til samferdselsdepartementet selv. Ikke noen antydning til svar enda. Har forsåvidt meldt meg på grunnkurs klasse A1, A2 og A. Da dette kommer uansett til å bli et krav til førerretten, og det gjelder for alle klassene, tenker jeg det er like greit å få dette unna. Kommer nok til å bli økt etterspørsel om endringen går gjennom. Og det blir en mindre ting å gjøre dersom jeg må opp på A. Lenke til kommentar
Adrian ms Skrevet 5. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2019 Kjøpte en lett-MC i desember i håp om at dette vedtaket skulle tre i kraft.. Vurderer å legge den ut for salg, ser ikke ut som dette blir noe av før sommeren.. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 5. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2019 (endret) Ja, enig i poenget ditt. En moped er gjerne konstruert for høyere hastighet og uplombert moped kan være godkjent andre steder i verden. Men i EU/ EØS er den typegodkjent som moped. Om en fjerner plomben yter den mer enn tillatt for en moped og krever derfor ny typegodkjenning som da blir klassen over, lett mc. Den kommer derfor i skvis mellom Moped og lett mc. Det blir en byråkratisk sak som det neppe er åpning for innenfor nasjonalt regelverk. Problemet her er veiforholdene i forskjellige land. Moped er ment som et byfartøy i de fleste Europeiske land og er/hadde vært svært farlig å kjøre på landeveier/motorveier. I Norge, Sverige, Finland og Island er situasjonen en litt annen. Mindre veitrafikk, lengre strekninger, mindre farlige "landeveier" osv. Lett motorsykkel (125cc??) som kan følge trafikken opptil si 70km/t hadde vært logisk i disse landene som en mellomting mellom moped og motorsykkel. Endret 5. juni 2019 av zeebra 1 Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 11. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2019 noen som har mottatt noe mer epost...stille som i graven her. Lenke til kommentar
asdffdsa Skrevet 11. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2019 noen som har mottatt noe mer epost...stille som i graven her. Ingenting fra samferdselsdepartementet. Har fått svar på innsynsforespørsler i einnsyn, men det er ikke noe av interesse der utenom svar fra SVV om at denne saken ligger nå hos samferdselsdepartementet. Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 11. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2019 Ingenting fra samferdselsdepartementet. Har fått svar på innsynsforespørsler i einnsyn, men det er ikke noe av interesse der utenom svar fra SVV om at denne saken ligger nå hos samferdselsdepartementet. Akkurat, takker for tilbakemeld. Lenke til kommentar
asdffdsa Skrevet 17. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 17. juni 2019 (endret) https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2019-06-14-736 Denne kom i dag. ingenting om endring av § 9-20, kun to opphevinger i kapittel 29 vedrørende førerprøven. Endret 17. juni 2019 av asdffdsa 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 18. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 18. juni 2019 Jeg er skeptisk til at man automatisk kan kjøre lett motorsykkel bare man har førerkort klasse B (bil). Det bør i det minste være noen kurs man må igjennom. For det å kjøre motorsykkel krever en helt annen årvåkenhet i trafikken. Man må rett og slett være mer på vakt og tenke litt annerledes enn man normalt gjør når man kjører bil. Spesielt siden et evt. sammenstøt blir så veldig mye mer alvorlig når man kjører motorsykkel. Derfor mener jeg man bør kunne håndtere motorsykkelen på en bra måte. Alle klarer å sette seg på en moped og kjøre avgårde. En moped blir som oftest brukt som transportmiddel fra A til B som skole, jobb etc. hvis det ikke er for langt. Men lettmotorsykkel går det fortere, aksellerasjonen blir omtrent som en bil og at en 18 åring med førerkort klasse B som kanskje ikke engang har kjørt moped skal få sette seg på en lettmotorsykkel å dure avgårde mener jeg blir litt vågalt uten noe som helst krav til å bestå noen tester. Jeg har nå kjørt tung motorsykkel i fem år og tok førerkort på tung motorsykkel når jeg var 37 år gammel. Nå er det riktignok vesentlig forskjeller på lettmotorsykkel og tung sykkel, men prinsippene er de samme. Men at mopedene bør gjøre 50-60km/t er jeg enig i. Jeg kjørte moped på vei til jobb noen ganger i fjor sommer og jeg har aldri følt meg så "fanget" i trafikken noen gang. Jeg var faktisk redd ett par ganger da bussen kjørte forbi meg like før en bakketopp og måtte svinge inn da det kom bil i møte. Autovernet på ene siden og bussens bakhjul en halvmeter unna meg. Å ligge i 45km/t i en 60 sone hvor de fleste biler ligger i rundt 70km/t er ikke trivelig og er direkte farlig mener jeg. Vertfall føltes det slik, å jeg kjører som nevnt tung sykkel på det femte året. Sistnevnte (når man har kjørt en del) virker langt tryggere i trafikken. Men man er selvsagt usnett utsatt på to hjul, og blir farten høyere enn kunnskapene så går det som oftest galt. 1 Lenke til kommentar
asdffdsa Skrevet 18. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 18. juni 2019 Jeg er skeptisk til at man automatisk kan kjøre lett motorsykkel bare man har førerkort klasse B (bil). Det bør i det minste være noen kurs man må igjennom. For det å kjøre motorsykkel krever en helt annen årvåkenhet i trafikken. Man må rett og slett være mer på vakt og tenke litt annerledes enn man normalt gjør når man kjører bil. Spesielt siden et evt. sammenstøt blir så veldig mye mer alvorlig når man kjører motorsykkel. Derfor mener jeg man bør kunne håndtere motorsykkelen på en bra måte. Alle klarer å sette seg på en moped og kjøre avgårde. En moped blir som oftest brukt som transportmiddel fra A til B som skole, jobb etc. hvis det ikke er for langt. Men lettmotorsykkel går det fortere, aksellerasjonen blir omtrent som en bil og at en 18 åring med førerkort klasse B som kanskje ikke engang har kjørt moped skal få sette seg på en lettmotorsykkel å dure avgårde mener jeg blir litt vågalt uten noe som helst krav til å bestå noen tester. Jeg har nå kjørt tung motorsykkel i fem år og tok førerkort på tung motorsykkel når jeg var 37 år gammel. Nå er det riktignok vesentlig forskjeller på lettmotorsykkel og tung sykkel, men prinsippene er de samme. Men at mopedene bør gjøre 50-60km/t er jeg enig i. Jeg kjørte moped på vei til jobb noen ganger i fjor sommer og jeg har aldri følt meg så "fanget" i trafikken noen gang. Jeg var faktisk redd ett par ganger da bussen kjørte forbi meg like før en bakketopp og måtte svinge inn da det kom bil i møte. Autovernet på ene siden og bussens bakhjul en halvmeter unna meg. Å ligge i 45km/t i en 60 sone hvor de fleste biler ligger i rundt 70km/t er ikke trivelig og er direkte farlig mener jeg. Vertfall føltes det slik, å jeg kjører som nevnt tung sykkel på det femte året. Sistnevnte (når man har kjørt en del) virker langt tryggere i trafikken. Men man er selvsagt usnett utsatt på to hjul, og blir farten høyere enn kunnskapene så går det som oftest galt. Nå er vel ikke forslaget å la alle med klasse B kjøre lett motorsykkel. Sitert fra endringsforskriften: Elever med førerett i klasse B skal ved erverv av klasse A1 gjennomføre grunnkurs klasse A1, A2 og A jf. § 9-6 og § 9-7. Eleven skal i tillegg gjennomføre obligatorisk kurs ved utvidelse fra klasse B til klasse A1 jf. § 9-20a. Kurset er på 5 undervisningstimer. Den praktiske øvingen gjennomføres ved at eleven kjører alene på motorsykkelen. Lærer kan maksimalt undervise 2 elever om gangen. Lenke til kommentar
chrgod Skrevet 18. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 18. juni 2019 Ja, det er krevende å kjøre stor motorsykkel. For de som ønsker å kjøre tung, blir det fremdeles fullt kurs, og neppe noe å spare på å gå via nasjonal A1, kode 139. Denne løsningen er myntet på de som ønsker seg et trafikkeffektivt transportmiddel i nærområdet, pendling til jobb osv.. Å endre på regelverket for moped, så de kan gå i 50-60 km/t, er urealistisk. Klassene er regulert i EU-direktiv som Norge ikke kan endre. Men, det samme direktivet åpner for å gi begrenset A1 basert på forenklet opplæring. Det er det vi må forholde oss til. Utvidelseskurset er foreslått til totalt 13 timer. Slik jeg forstår det blir det fordelt på: Grunnkurs, teori: 3 timer, Sikkerhetskurs vei 5 timer, Utvidelseskurs B-A1: 5 timer. Jeg har nevnt det tidligere i denne tråden, men gjentar det her siden det er et sentralt poeng.. Vi har lett for å tro at vi er verdensmestere i Norge, og vet best. Vi kan ha godt av å være åpne for løsninger i andre land. Forenklet utvidelse av B-lisens til nasjonal A1, er vanlig praksis i flere store europeiske land. Foreslått løsning for Norge er for sikkerhets skyld med med lengre utvidelseskurs (13 timer) enn andre . https://en.m.wikiped...driving_licence«»B licence holders, are allowed to drive motorcycles not exceeding 125 cubic centimetres (7.6 cu in), within the respective countries, in: Czech Republic (only motorcycles with automatic transmission), Italy, Latvia, Malta (after a training of 10 hours) Slovakia (after two years and only motorcycles with automatic transmission) Spain (after three years) Poland (after three years) Portugal (at least 25 years old or additional licence for mopeds) Belgium (only with a Belgian Driving Licence, after two years) Austria (after five years, training of 6 hours) France (after two years, a training of 7 hours) Luxembourg (after two years, training of 7 hours) United Kingdom (Compulsory Basic Training), a practical training without exam is needed for B licence holders.«» Håper at det blir vedtatt forskriftsendring med nasjon førerrett A1 gjennom kurs, med ikrafttredelse fra 1 april 2020, så får ATL tid til å å utarbeide en godt opplæringsproram. Aldresgrense kan gjerne settes til 30 år, med krav om at en har hatt B-førerkort i minst 10 år. Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 18. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 18. juni 2019 frykter vel at ved evt endring kan dette bli en relativt kostbar affere, men uansett er det vel langt fram. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 18. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 18. juni 2019 Jeg kjørte moped på vei til jobb noen ganger i fjor sommer og jeg har aldri følt meg så "fanget" i trafikken noen gang. Jeg var faktisk redd ett par ganger da bussen kjørte forbi meg like før en bakketopp og måtte svinge inn da det kom bil i møte. Autovernet på ene siden og bussens bakhjul en halvmeter unna meg. Ikke noe annet valg enn å legge seg lengre inn og blokkere i slike tilfeller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå