DirekteDemokrati Skrevet 28. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 28. mai 2019 Kanskje fordet ulykesstatistikken for motorsykler er ganske trist i forhold til på bil til tross for at vi kan kjøre alt av biler? Blir nok noe forpestet statistikk at det er mye spesielt interesserte. Og sikkert en del av disse kan kjøre noe for fort og uforsiktig. Slik de som er veldig interessert i tuning/gatebil av bil kan også fort gjøre. Sikker på at de har noe høyere ulykkes % enn resten av befolkningen i bil. Samt man sitter jo så utsatt på en sykkel. Der noe så enkelt som og miste balansen, skumpe borti autovernet kan koste deg livet. Da i en bil det hadde bare vært en bulk. Men det koster og armere seg, vi hadde sikkert vært tryggere om vi alle kjørte panser vogner. Men igjen.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 28. mai 2019 Kanskje fordet ulykesstatistikken for motorsykler er ganske trist i forhold til på bil til tross for at vi kan kjøre alt av biler? Det er på grunn av dårlig undervisning og at det er mange fartsgale som trekkes mot motorsykler Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 28. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 28. mai 2019 Er vel ikke så lenge siden det i nyhetene ble rapportert om en mc-fører som bevisst hadde lagt seg rett i fronten på en lastebil. En må vel da tro at dette var for å gjøre ende på eget liv. Skal lure på om det er store mørketall ang akkurat det, som gjør statestikken styggere en den strengt tatt kunne vært? Lenke til kommentar
0gremagi Skrevet 28. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Det er på grunn av dårlig undervisning og at det er mange fartsgale som trekkes mot motorsykler Akkurat det der gav ingen som helst mening overhodet. Fartsgale trekkes mot ting som kan gi dem fart antageligvis. Finnes ingen føreropplæring i verden som kan kurere idioti. Uansett snakker vi fortsatt om 15hk og 125ccm her, går ikke akkurat i 250km/t. motorsykler KAN gå fort, derav apellen for enkelte. Så kanskje vi bare skal totalforby tohjulinger? Endret 28. mai 2019 av 0gremagi Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 28. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 28. mai 2019 Det er på grunn av dårlig undervisning ..... Du mener det er dårlig undervisning for MC? Hvordan bør opplæringsløpet forbedres i såfall? Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 29. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2019 Innviklet stoff dette her..har jeg forstått det korrekt at, vi med klasse B, i kraft av dette: "Ny § 9-20 skal lyde: Utvidelse fra klasse B til klasse A1 Eleven med førerett i klasse B er ved erverv av klasse A1 unntatt fra å gjennomføre sikkerhetskurs i trafikk klasse A1 jf. § 9-8." slipper å gjennomgå dette: § 9-8.Sikkerhetskurs i trafikk – klasse A1 Sikkerhetskurset er på 4 undervisningstimer hvor minst 3 timer skal være praksis bestående av kjøring med refleksjonspauser og resterende tid fordeles til planlegging og oppsummering. #hvisomatdet ....eller er jeg helt i tåka? Lenke til kommentar
0gremagi Skrevet 29. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2019 Jeg avventer fortsatt svar fra Johnsen, han svarte veldig hurtig sist gang. Nå har det gått et par dager. Men jeg skal ikke gi meg... 1 Lenke til kommentar
chrgod Skrevet 29. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2019 (endret) Ja, det er korrekt at i gjeldende føreropplæringsforskrift er innehavere av førerkort klasse B fritatt fra "Sikkerhetskurs i Trafikk" i A1 opplæring. A1 opplæringen er i utgangspunktet for 15-16 åringer, med minimal trafikkerfaring. Føreropplæringen i Norge er omfattende. Den har vel jevnt over blitt mer omfattende med årene, og stadig bedre opplæring er utvilsomt en medvirkende årsak til færre dødsfall og skader i trafikken. Opplæringen har blitt endret til å legge mer vekt på egenutvikling og refleksjon, enn rene læremål «dette skal du gjøre sånn». Obligatorisk MC utdanning i dag er: Grunnkurs. 3 timer klasserom. Trinnvurdering – 2 undervisningstimer (samtale og kjøring) Sikkerhetskurs i trafikk (klasse A1) – 4 undervisningstimer. (Denne er det de med B slipper i dag). Sikkerhetskurs på bane (klasse A og A2) – 4 undervisningstimer Sikkerhetskurs på veg Klasse A1 og A2: 5 undervisningstimer Klasse A: 8 undervisningstimer Forslag til ny paragraf 9.20, i høringsoppsummeringen fra SVV.: § 9-20 skal lyde:§ 9-20. Utvidelse av førerett klasse B til A1Elever med førerett i klasse B skal ved erverv av klasse A1 gjennomføre grunnkursklasse A1, A2 og A jf. § 9-6 og § 9-7.Eleven skal i tillegg gjennomføre obligatorisk kurs ved utvidelse fra klasse B til klasseA1 jf. § 9-20a. Kurset er på 5 undervisningstimer. Den praktiske øvingen gjennomføres vedat eleven kjører alene på motorsykkelen. Lærer kan maksimalt undervise 2 elever omgangen.Ny § 9-20a skal lyde:§ 9-20a. Kursmål for obligatorisk kurs ved utvidelse fra klasse B til A1Etter å ha gjennomført opplæringen skal eleven ha den kompetansen som ernødvendig for å kunne kjøre lett motorsykkel i samsvar med hovedmålet. Eleven skal havidereutviklet vilje til å ta ansvar og forholdsregler, og til å samarbeide i trafikken.Eleven skal med bakgrunn i egen erfaring som fører av personbil, øvingskjøring medlett motorsykkel og kunnskap om særskilte utfordringer ved kjøring av motorsykkel, setteseg mål for opplæringen.Eleven skal gjennom opplevelser og erfaring videreutvikle sin kompetanse i å opptreslik at ulykker unngås.Eleven skal videreutvikle evne til refleksjon, til å ta andres perspektiv og til å velgekjøremåter med lav risiko.Eleven skal1. vise tilstrekkelige kjøretekniske ferdigheter til å ha utbytte av kurset ved åa. gjøre seg klar for kjøring og gjennomføre daglig kontroll av kjøretøyetb. anvende presis kjøreteknikk ved bremsing i ulike hastigheterc. anvende presis kjøreteknikk ved styring i ulike kurver og hastigheterd. anvende en tydelig, sikker og effektiv kjøremåte i bolig-, tettsteds-, by- oglandevegsmiljø.2. videreutvikle sin kjørekompetanse i variert trafikk- og vegmiljø ved åa. oppleve og erfare situasjoner med særlig risiko ved kjøring i vegkryss med dårligesiktforhold, spesiell utforming eller andre forhold som krever spesielle løsningerog/eller forholdsreglerb. oppleve og erfare kjøring i landevegsmiljø med varierende standard der det må tashensyn til vegbredde, vegdekke, kurvatur, hellingsforhold, dosering og siktforholdc. videreutvikle presis kjøreteknikk med tanke på kurveradius, veggrep, miljø ogtrafikksituasjond. videreutvikle sin kjøring i ulike trafikale miljø og gjøre sikre, strategiske ogtaktiske valg.SVV foreslår altså å fjerne Sikkerhetskurs på Veg og Trinnvurderingstimer (Totalt 7 ttimer) og erstatte det med et "B til A1 utvidelseskurs" på 5 timer. Netto: to timer mindre obligatorisk opplæring med dagens reviderte forslag fra SVV. Fremdeles oppkjøring (og teoriprøve). Dessverre er det mange som særlig sliter med å takle krypkjøring i kjøregården og prestere på sitt beste ved nervøs oppkjøring foran en streng sensor.. Når kjøretimene strekker seg utover flere måneder, med ukers mellomrom, for å tilpasse seg kjøreskolens planer, ferieplaner og privatliv og så vente på oppkjøring, blir det vanskelig å få fremgang. Gjentatt terping på kjøregårdsøvelser er heller ikke så relevant i forhold til "egenutvikling og refleksjon"? ATL er jo faktisk ikke helt avvisende i sitt høringsforslag. De er mest bekymret for «annen motivasjon / andre elevforutsetninger»? Det bør jo være overkommelig. I rollen som lærer er jo ulik motivasjon og forkjell i forutsetninger hos elevene en del av hverdagen??Utdrag fra ATL sitt høringssvar: «»Det andre vi stiller spørsmål ved er forenklet tilgang til nasjonal førerrett klasse B med kode for lett motorsykkel. Vi tenker at gruppen som velger denne varianten kan ha en annen motivasjon for opplæringen enn de som velger opplæring for klasse A1. Kan hende andre elevforutsetninger vil stille andre krav til opplæring. Som det står i høringsforslaget; nær 20 % av alle drepte i trafikken er førere av motorsykkel, dette til tross for at de utgjør en svært liten del av den totale andelen trafikanter. På bakgrunn av dette er det viktig at endringene som gjøres ivaretar en tilstrekkelig opplæring til rett kompetanse. Vi er usikre på om forslaget om 13 timer opplæring uten førerprøve ivaretar behovet for «tilstrekkelig opplæring til rett kompetanse». Vi vet at det er vesentlig forskjell på å kjøre MC og personbil hva angår tekniske ferdigheter og presis kjøreteknikk, og vi vet fra statistikk at mange av MC-ulykkene i dag skyldes nettopp mangler på disse områdene. Normalt sett ville vi ikke stille oss kritiske til modellen som er foreslått med 13 timer opplæring, spesielt ikke med innføring av et nytt fem timers kurs med målformuleringer som dekker teknisk kjørekompetanse og spesielle forhold med kjøring av lett motorsykkel i trafikk. Men sett i sammenheng med stor sannsynlighet for andre elevforutsetninger, grunnet annen motivasjon for opplæringen, så anser vi sannsynligheten som stor for at «tilstrekkelig opplæring til rett kompetanse» er annerledes enn hva man forutsetter i dette høringsforslaget. Vi ser for oss at konsekvensen av dette kan bli en økning i antall MC-ulykker, og vi kan derfor ikke støtte forslaget. «»Med mer modning (tid) av forslaget hos ATL vil de være positive. Trygg Trafikk er allerede støttende til forslaget, da vil nok ATL være tungen på vektskålen. Både Trygg Trafikk og ATL vektlegger at det må være en viss individuell opplæring. Dette kan løses ved at Trafikkskolene ved behov gir ekstratimer frem til nivået er oppnådd. Regner med at det allerede er slik i dag for B96 ( tilhengerlappen), hvor Trafikkskolene vurderer kandidatene. For "videregående moped" bør dette være tilstrekkelig. Ser frem til å se hva Tor Andre Johnsen svarer. Endret 4. juni 2019 av chrgod 1 Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 29. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2019 Er denne: https://www.atl.no/aktuelt/item/atl-positive-til-forslag gammel? Lenke til kommentar
chrgod Skrevet 29. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2019 (endret) Er denne: https://www.atl.no/aktuelt/item/atl-positive-til-forslag gammel? Den er dessverre gammel. ATL var først positive til forenklingen, så snudde de.. Dette er det offisielle høringssvaret fra ATL: https://www.atl.no/kunnskapsbase/item/svar-pa-horing-vedrorende-forenklinger-i-forerkortkravene NMCU var visst også først positive, men snudde. :-( Endret 29. mai 2019 av chrgod Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 29. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2019 Akkurat, jaja..da blir det vel som sist da. Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 29. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2019 Akkurat det der gav ingen som helst mening overhodet. Fartsgale trekkes mot ting som kan gi dem fart antageligvis. Finnes ingen føreropplæring i verden som kan kurere idioti. Uansett snakker vi fortsatt om 15hk og 125ccm her, går ikke akkurat i 250km/t. motorsykler KAN gå fort, derav apellen for enkelte. Så kanskje vi bare skal totalforby tohjulinger? Dagens regler er helt på jordet. Jeg kan ikke fatte at folk ikke evner å se dette. Ungdommer kan kjøre rundt i blodtrimma sportsbiler med 600 hestekrefter uten noe som helst tilleggsopplæring, men jeg som voksen mann ikke kan kjøre moped med 15 hestekrefter for å holde følge med trafikken til og fra jobb. 4 hestekrefter derimot, er OK slik at jeg kan utsettes for farlige forbikjøringer og bidra til dårlig trafikkflyt... Har av ulike grunner alltid hatt lyst på en MC. Det er et ypperlig fremkomstmiddel i byen, samtidig som det gir en frihetsfølelse og er billig i drift sammenlignet med å kjøre alene rundt i en bil. Miljøaspektet er selvfølgelig også en faktor. Siden jeg ikke får kjøre en 125 uten å ta lappen, så vurderer jeg nå sterkt en 500CC med 2 hjul fremme. Var å prøvekjørte en slik i dag og det gikk veldig greit unna, og ga etter min mening en opplevelse nær vanlig motorsykkel.. Er jo sprøtt et hvem som helst kan kjøre disse, men at man må ha eget førerkort for 125. Med det sagt er det også mange andre "morsomme" ting med stor motor man bare kan legge ut i trafikken med på et klasse B førerkort, men ikke f*** om man får kjøre en lett MC 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2019 Hva kan man forvente det koster med forsikring på 125 cc? (har 75% bonus mer enn 5 år på bilen) Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 29. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2019 Hva kan man forvente det koster med forsikring på 125 cc? (har 75% bonus mer enn 5 år på bilen) Et par hundrelapper. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2019 Et par hundrelapper. ikke verre nei. Da er i allefall ikke den biten et argument imot å evt. anskaffe en slik doning etter hvert. Men nå går vel bruktprisene i været og, hvis dette går gjennom. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2019 Hva kan man forvente det koster med forsikring på 125 cc? (har 75% bonus mer enn 5 år på bilen) Hvilken bonus du har på bilen spiller ingen rolle. Jeg betaler 650,- i året for en 350cc. Riktignok med full bonus. Lenke til kommentar
samuels1 Skrevet 29. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2019 Er vel ikke gitt at man starter opp med full bonus på en lett MC selv om man har hatt det i mange år på bil, med mindre man da overfører forsikringen da og dropper bilen eller det andre kjøretøyet.Sjekket opp et par tilfeldige sykler, og for min del ville det kostet meg ca en hundrelapp i måneden. Så kommer det vel veiavgift i tillegg.Håper på en løsning der jeg kan få A1 (aller helst med internasjonal rett siden vi bor nærme svenskegrensa) uten at det koster alt for mye. Da vil jeg nok oppgradere fra mopeden min til å kunne kjøre litt tryggere på veiene her i Østfold. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2019 Så, viss det er sånn at det er mange ulykker med MC, hvorfor er de så billige å forsikre? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2019 Så, viss det er sånn at det er mange ulykker med MC, hvorfor er de så billige å forsikre? Sjekk forsikringsprisene på de mest utsatte syklene du. Lenke til kommentar
asdffdsa Skrevet 30. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2019 Et argument som jeg ser går igjen er at 125cc er en del av en innstegsmodell for mc-kjøring, at man helst bør starte på dette nivået før man avanserer opp til klasse A2 og A etter et par år med kjøring. For min del, hvor jeg er over 30, er det mest økonomisk forsvarlige for meg med tanke på eventuell oppkjøring å gå direkte til A-sertifikatet. Selvfølgelig kan jeg velge å kjøre en 125cc etter å ha fullført A, men i realiteten hadde jeg nok heller kjørt noe med betydelig høyere kraft og vekt. Satt på spissen kan man argumentere for at en revidert modell med lavere terskel for den laveste klassen bevarer innstegsmodellen og her igjen reduserer risiko for fører, slik at man får trening på en "enklere" sykkel før man avanserer opp til de høyere klassene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå