sedsberg Skrevet 19. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2019 Raskeste jeg finner er T3b som kan kjøre opp til 60km/t. Raskere enn det så må den være registrert som MC. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 19. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2019 Jeg hadde kjørt moped hver dag fra jeg var 16 til jeg var 18, kjørt bil i 7 år og tatt lappen på, og kjørt snøscooter i mellomtiden. I tillegg til å ha kjørt trial og cross i ny og ne. Tenkte at MC skulle være grei skuring. Det var enkelt nok å ta lappen. Hadde feil jeg måtte jobbe med, gjorde feil på oppkjøring også, plassering og en kjapp fot i bakken på en runde med krypkjøring. Det gikk fint. Jeg var trygg nok til å øve videre på egenhånd. Første sesong gikk bra, jeg lærte litt av hvert, og tenkte at jeg jammen hadde hatt flaks, for føreropplæringen på tung motorsykkel var ikke mer enn den måtte være. Andre sesong på ny frisk, lappen i lomma og en sesong med selvstendig øving, og alt gikk så meget bedre. Jeg var med på rustløsningskurs med NMCU, og fikk øve på litt ulike øvelser, stort sett det samme som da jeg tok førerkort, men på egen sykkel. Med litt mer erfaring begynte en ny sesong, og på slutten av den sesongen tenkte jeg som den forrige, jammen har jeg lært mye. Tredje sesongen ble bra. Jeg koste meg masse og følte meg trygg. Ny runde rustløsning. Jeg synes jeg hadde grei kontroll, og jeg så mine egne feil. Det ble en fin sesong, og jeg lærte masse. Fjerde sesongen, med ny runde rustløsning, og nå er tonen mer, "Se hvordan OJ Doe gjør, det er sånn du kjører motorsykkel". Det tok fire år med målrettet øving, kursdager, mange kilometer, selvkritikk og instruksjons-videoer på god kjøring. Jeg håper det kan gi en viss innsikt i hvorfor jeg er motstander av at A1-lappen bør kreve vilje til å ta en oppkjøring. Å bli trygg på to hjul krever nemlig langt mer. Argumentasjonen på det motsatte i denne tråden viser hvorfor jeg har mine meninger, å tro at voksen alder gjør en til en trygg motorsyklist er tullete. Stort sett gjør aldersgruppen 40-60 aller mest feil og er de dårligste førerne. Jeg ville kalt det arroganse å tro at man blir en god motorsyklist av å kjøre bil lenge, eller ha erfaring med moped. Jeg vet bedre, det er bare mangel på erfaring som skaper forståelse. Hør på NMCU, det er ingen som vet bedre. Ikke lur deg selv til å tro at det handler om at det skal være som før. Det handler om hva som kreves for å være trygg. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2019 https://www.politiforum.no/artikler/dette-raskinnet-skal-patruljere-i-finnmark/464133?fbclid=IwAR0J_lZBk8fh-OQOIULXNFgkBrKxINGmkPYwvmLeWC6KUUXfo4vJQgDHPkI T3B ABS med maks hastighet 105 km/t. Ny regel fra 2019 Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 20. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2019 Prøvde meg på et par eposter rundt forbi for å høre om noe var/er pågang, men ikke fått noe tilbakemld. Spennende læll detti! Lenke til kommentar
chrgod Skrevet 20. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2019 (endret) Et internt notat ble sendt i Statens Vegvesen, datert 16 mai. Ble tilgjenglig for innsyn i dag. SVV venter fremdeles på tilbakemelding fra Samferdselsdepartementet. Utdrag fra brevet: >>> Status høringer på førerkortområdet og ikrafttredelse av endringsforskrifter Under følger informasjon om status på de to siste høringene om forslag til endringer iførerkortforskriften og trafikkopplæringsforskriften. Vi ber om at notatet videreformidles tilsaksbehandlere på trafikkstasjonene. FørerkortforenklingerVegdirektoratet sendte på oppdrag fra Samferdselsdepartementet på høring forslag til følgendeendringer 19. desember 2018 (18/84855):- Forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B- Lavere alderskrav for mopedbil (klasse AM 147)- Rett til å føre mopedbil gjennom utvidelse av klasse T- Utvidet besøkskjøring med førerkort utstedt utenfor EØS I tillegg inneholdt høringen forslag til:- Mindre endringer i opplæringskrav for motorsykkel Endringene ble foreslått å tre i kraft 1. mai 2019. Vegdirektoratet oversendte høringsoppsummeringmed våre anbefalinger til Samferdselsdepartementet 1. april 2019. Vegdirektoratet venter påbeslutning fra Samferdselsdepartementet om hvilke forskriftsendringer som skal fastsettes. Vi senderut informasjon så snart vi vet noe mer. >>>>> Endret 20. mai 2019 av chrgod Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 20. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2019 Er det noen her som har tanker om og/eller har vurdert denne: https://loxkelmc.no/mc/trehjuling/mp3-500-sport-e4-256482 eneste negative er jo at den ikke kan kjøres i kollektivfeltet. Ellers burde den by på mye av det samme som en MC gjør? Lenke til kommentar
MrCusNT Skrevet 20. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2019 Er det noen her som har tanker om og/eller har vurdert denne: https://loxkelmc.no/mc/trehjuling/mp3-500-sport-e4-256482 eneste negative er jo at den ikke kan kjøres i kollektivfeltet. Ellers burde den by på mye av det samme som en MC gjør? Den var ikke veldig fin da ? Da kjører jeg heller ATV ? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2019 Jeg hadde også valgt ATV, klasse T3B ABS Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 20. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2019 Nå er ikke jeg noe ekspert på ATV, men 3-hjuleren er iallefall beregnet på å kjøres med på vei og motorvei ? Om den er pen eller ikke er jo en subjektiv sak...Skal uansett prøvekjøres tenker jeg! Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2019 ATV kan brukes om vinteren, noe jeg tviler den leken kan, men det kommer jo an på hvilke behov man har Lenke til kommentar
0gremagi Skrevet 20. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2019 (endret) Jeg hadde kjørt moped hver dag fra jeg var 16 til jeg var 18, kjørt bil i 7 år og tatt lappen på, og kjørt snøscooter i mellomtiden. I tillegg til å ha kjørt trial og cross i ny og ne. Tenkte at MC skulle være grei skuring. Det var enkelt nok å ta lappen. Hadde feil jeg måtte jobbe med, gjorde feil på oppkjøring også, plassering og en kjapp fot i bakken på en runde med krypkjøring. Det gikk fint. Jeg var trygg nok til å øve videre på egenhånd. Første sesong gikk bra, jeg lærte litt av hvert, og tenkte at jeg jammen hadde hatt flaks, for føreropplæringen på tung motorsykkel var ikke mer enn den måtte være. Andre sesong på ny frisk, lappen i lomma og en sesong med selvstendig øving, og alt gikk så meget bedre. Jeg var med på rustløsningskurs med NMCU, og fikk øve på litt ulike øvelser, stort sett det samme som da jeg tok førerkort, men på egen sykkel. Med litt mer erfaring begynte en ny sesong, og på slutten av den sesongen tenkte jeg som den forrige, jammen har jeg lært mye. Tredje sesongen ble bra. Jeg koste meg masse og følte meg trygg. Ny runde rustløsning. Jeg synes jeg hadde grei kontroll, og jeg så mine egne feil. Det ble en fin sesong, og jeg lærte masse. Fjerde sesongen, med ny runde rustløsning, og nå er tonen mer, "Se hvordan OJ Doe gjør, det er sånn du kjører motorsykkel". Det tok fire år med målrettet øving, kursdager, mange kilometer, selvkritikk og instruksjons-videoer på god kjøring. Jeg håper det kan gi en viss innsikt i hvorfor jeg er motstander av at A1-lappen bør kreve vilje til å ta en oppkjøring. Å bli trygg på to hjul krever nemlig langt mer. Argumentasjonen på det motsatte i denne tråden viser hvorfor jeg har mine meninger, å tro at voksen alder gjør en til en trygg motorsyklist er tullete. Stort sett gjør aldersgruppen 40-60 aller mest feil og er de dårligste førerne. Jeg ville kalt det arroganse å tro at man blir en god motorsyklist av å kjøre bil lenge, eller ha erfaring med moped. Jeg vet bedre, det er bare mangel på erfaring som skaper forståelse. Hør på NMCU, det er ingen som vet bedre. Ikke lur deg selv til å tro at det handler om at det skal være som før. Det handler om hva som kreves for å være trygg. Det er ingen som mener at man magisk kan kjøre tohjuling, derav kurset. Men folk som har klasse B og har hatt det sammenhengende i mange år, eks krav om over 25 år klasul er helt fint. Men folk som har hatt klasse B i endel år har trafikkforståelsen, erfaring med å befinne seg i trafikken og kan teori/skilt etc. For mitt vedkommende har jeg bodd på tohjulinger store deler av livet og er meget godt kjent med det. Antar det er mange med meg som har masse erfaring men som har syntes det har vært alt for dyrt/omfattende med dagens kostnad og kompleksitet. Endret 20. mai 2019 av 0gremagi 2 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 20. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2019 Men folk som har hatt klasse B i endel år har trafikkforståelsen, erfaring med å befinne seg i trafikken og kan teori/skilt etc. Det kan diskuteres. Bare en enkel ting som å bruke og observere blinklys virker jo være alt for vanskelig. Lenke til kommentar
0gremagi Skrevet 20. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2019 Det kan diskuteres. Bare en enkel ting som å bruke og observere blinklys virker jo være alt for vanskelig. En elendig sjåfør er en elendig sjåfør, uavhengig av hvor mange hjul den betjener. Så den argumentasjonen bringer ikke denne debatten noe videre Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 20. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2019 Men folk som har hatt klasse B i endel år har trafikkforståelsen, erfaring med å befinne seg i trafikken Denne her går jeg ikke med på. Det er greit man har forståelse for hvordan trafikken flyter, fartsgrenser o.l. Men som syklist har du flere ting du må tenke på, som ikke er noe tema for bilister. Stort sett alt har med egen sikkerhet å gjøre. Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 20. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2019 En elendig sjåfør er en elendig sjåfør, uavhengig av hvor mange hjul den betjener. Så den argumentasjonen bringer ikke denne debatten noe videre Nja, det er jo endel av de da og det var bare ett eksempel, av mange. Det å kjøre på to hjul krever litt mer, så det å sette disse på to hjul er jeg litt skeptisk til uten opplæring. Lenke til kommentar
chrgod Skrevet 20. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2019 Enig i at det er store forskjeller i å kjøre tohjuling i trafikken og at ikke all erfaring er direkte overførbar. En 18 åring med ferskt bilførerkort kan allerede sette seg på en moped uten noe som helst opplæring på tohjuling i trafikken. ( Dette var oppe til revisjon for noen år siden, og da var NMCU faktisk en av pådriverne for å beholde ordningen). Da er det vel ikke helt galematias å gi erfarne sjåfører mulighet for å utvide denne rettigheten til å gjelde 75cc større gjennom kurs? Som jeg har nevnt til det kjedsommelige: Dette er praksis i flere store europeiske land, så det bør finnes bred erfaring med denne ordningen, på godt og ondt. 3 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 20. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2019 Da er det vel ikke helt galematias å gi erfarne sjåfører mulighet for å utvide denne rettigheten til å gjelde 75cc større gjennom kurs? Med en løsning likt B96 ser jeg ikke problemet i det hele tatt. Noe annet hadde vært helt bak mål Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 20. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2019 (endret) Som jeg har nevnt til det kjedsommelige: Dette er praksis i flere store europeiske land, så det bør finnes bred erfaring med denne ordningen, på godt og ondt. Men så kan man jo også si at de ser til Norge på sikkerhet, så ... "I de tre siste årene er Norge det sikreste landet i Europa når det gjelder trafikksikkerhet. Det blir nok tilfelle også i 2018. Norge er blitt et land som de andre landene ser til." (tror de har skrevet feil årstall, de mener vel «også i 2019») Endret 20. mai 2019 av K.S Lenke til kommentar
0gremagi Skrevet 20. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2019 Som andre her påpeker så krever det erfaring å kjøre 2 hjuling og det er mer fysisk krevende enn å sitte i en bil å kjøre etc etc. Men det er like omfattende/dyrt å ta A1 som A i rette alderen. Da er det ikke mange i alderen 25+ som tar seg A1, det blir til at man tar kl A og da er det bare å sette seg som fersk lappholder på en 1100R med 150+ hester. 125 "holder" for mange som har lyst til å kjøre litt og jeg vil påstå det er tryggere. Ruskjøring er ulovlig uansett hvordan man snur og vender på det. De som kjører i rus gjør det med eller uten lapp så jeg ser ikke den argumentasjonen har så mye med dette å gjøre heller. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 20. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2019 Da er det ikke mange i alderen 25+ som tar seg A1, det blir til at man tar kl A og da er det bare å sette seg som fersk lappholder på en 1100R med 150+ hester. 125 "holder" for mange som har lyst til å kjøre litt og jeg vil påstå det er tryggere. Mener du at en person som har gjennomgått kurs og bestått trafikal oppkjøring er farligere enn Ola Dunk som fikk A1 i hånda? Som jeg har nevnt tidligere i tråden, så kan man kjøre langt over lovlige hastigheter, og kjøre seg ihjel på en lett sykkel og. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå