Sjørøver Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) Myst skrev (1 time siden): Og hva skal 5000 dekke? Ikke glem at trafikkskolene pusher på med sikkerhet og god opplæring, og var vel 13 timer + førerprøve som var mest aktuell. Bare kjøretimene vil da koste 13*700 = 9100 kr. Så kommer da leie av utstyr og sykkel, teori- og førerprøve og gebyrer. Totalsummen nærmer seg da fort 15000. Men ja, kanskje strengere kriterier kunne ha redusert antall søkere fra hobbyinteresserte til kun seriøse kjørere. 5000,- kan dekke en hel del. Du kan feks ta en gruppe på 6 personer og ha noen timer teori forbundet med risiko for MC førere. Etter dette kan en ha noen kjøregårds øvelser. Kunne vell vært en ide og gått gjennom de øvelsene en gjør på oppkjøring. Er viktig argument for at flere skal kjøre 125cc kontra tyngre sykler er jo miljø. 125cc bruker ekstremt lite bensin. De vil også bli elektriske relativt kjapt. Endret 6. mars 2020 av Heiti Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) Sitat Er viktig argument for at flere skal kjøre 125cc kontra tyngre sykler er jo miljø. Ikke bare sykler, men kan sikkert få parkert mange biler med dette. Også ganske rart at det er så lite el-mopeder/ lett sykler på markedet. Kan vel ha 11KW på A1 så burde holde til vanlig bruk Endret 6. mars 2020 av leifeinar 1 Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Er det fremdeles liv her inne ? er det noen som lever i håpet om at dette skal innføres? det er leit, men det kommer ikke til å skje. dere nå prøve å legge det bak dere, og komme dere videre ? 1 Lenke til kommentar
Myst Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 (endret) Heiti skrev (2 timer siden): Og så er man skikket til å ferdes i trafikk sammen med mye tyngre kjøretøy? Der hadde ATL og NMCU satt ned foten rimelig rask. For dem er sikkerhet og trygghet >> miljøvennlig. Var vel også derfor de i første omgang sa nei til forslaget, fordi uten nødvendig opplæring er det høyere risiko for trafikkuhell. Hva angår elektriske, har de begynt å komme på banen. Blitt vel noen avdukinger av nye el-sykler og Supersoco (50cc) i første omgang kan være alternativ for de som vil ha både pose og sekk (miljøvennlig og kjøre lovlig på B), men om det gir samme gleden av en skikkelig MC blir jo annen sak. Oppdatert for å unngå misforståelser. Mente el-sykler man kan kjøre med B. Endret 6. mars 2020 av Myst Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Elektriske "125" er vel foreløpig svært dyre, og således lite interessant dersom poenget er at man skal spare penger med å kjøre lett sykkel. Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 Smultring77 skrev (5 timer siden): Er det fremdeles liv her inne ? er det noen som lever i håpet om at dette skal innføres? det er leit, men det kommer ikke til å skje. dere nå prøve å legge det bak dere, og komme dere videre ? ...og dette vet du pga at? Lenke til kommentar
0gremagi Skrevet 6. mars 2020 Del Skrevet 6. mars 2020 43 minutes ago, Mr.Target said: ...og dette vet du pga at? Sssh, ikke mat troll ? la de bare kose seg i ensomhet ? Lenke til kommentar
chrgod Skrevet 26. mars 2020 Del Skrevet 26. mars 2020 (endret) Ja ja... Slik går jo dagene. Nok en gang kom det ting i veien for dette forslaget. Det er neppe fremst i pannebrasken hos hverken Hareide eller Frp’ere i Transportkomiteen. Denne sesongen er kjørt. Jeg skulle begynne på Intensivkurs MC rett etter påske, men det er også meget usikkert. Vet at ATL har sendt innspill om at kjøreskolene bør få ta opp igjen opplæring på MC, snescooter og Tungtransport. For disse er det ikke «nærkontakt» mellom elever og lærere. Kjøreskolene blør jo penger om dagen... Og jeg har betalt 28000kr i forskudd for intensivkurset. Men, jeg vil jo ha kurset, så kansellerer ikke enda. ? Endret 26. mars 2020 av chrgod Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 27. mars 2020 Del Skrevet 27. mars 2020 Huff ja, men til og med jeg ser at dette blir litt "secondary" nå...blir nok SYM 50 i år også. Fungerer godt den altså, men hadde jo håpet. Nå må vi heller være med på dugnad, er selv i ferd med og avslutte uke nr 2 med hjemmekontor. Blir nok en 3dje også, men det går bra det. En hilsen til alle "postere" her inne..."vi står han av"..så fabler vi videre ang forenklet, når alt annet er under kontroll! :-) 1 Lenke til kommentar
Big Ruckus? Skrevet 31. mars 2020 Del Skrevet 31. mars 2020 Litt underordnet om dagen, ja? Jeg cruiser gladelig rundt på Zoomer’n et år til uten å sutre akkurat nå ...? Stay safe! Lenke til kommentar
NeiTilAlt Skrevet 28. april 2020 Del Skrevet 28. april 2020 Hvor er Hareide egentlig? Norwegian, SaS i sliter noe voldsomt! Å Hareide er totalt fraværende. A1 er bare å glemme.. latterlig Lenke til kommentar
samuels1 Skrevet 28. april 2020 Del Skrevet 28. april 2020 NeiTilAlt skrev (6 minutter siden): Hvor er Hareide egentlig? Norwegian, SaS i sliter noe voldsomt! Å Hareide er totalt fraværende. A1 er bare å glemme.. latterlig Hareide sitter på kontoret og streamer at han spiser kake.... https://www.tv2.no/a/11398874/ Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 Det renner inn med elektriske pendlersykler i klassen nå. Denne ser veldig interessant ut https://electricmotorcycles.news/new-ebroh-bravo-gle-electric-motorcycle/ Men det er vel bare å krype til korset og kjøre opp til vanlig A... Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. mai 2020 Del Skrevet 19. mai 2020 Wattengård skrev (8 timer siden): Denne ser veldig interessant ut https://electricmotorcycles.news/new-ebroh-bravo-gle-electric-motorcycle/ Forbruk på 5,4kWh/100km ? Lenke til kommentar
Smrbk Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Hei Jeg selv har kjørt både bil og moped i 12 år nå. Har kjørt el-mopeden Super Soco TC (flott sykkel) til og fra jobb det siste året, men merker at jeg skulle likt å kunne holde følge med trafikken i 60, 70 og 80-soner. Just solgt mopeden for å finansiere bil nr.2 i stedet, men følger med på tråden i håp om å kunne ta en snarvei til A1 ? Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Smrbk skrev (53 minutter siden): Hei Jeg selv har kjørt både bil og moped i 12 år nå. Har kjørt el-mopeden Super Soco TC (flott sykkel) til og fra jobb det siste året, men merker at jeg skulle likt å kunne holde følge med trafikken i 60, 70 og 80-soner. Just solgt mopeden for å finansiere bil nr.2 i stedet, men følger med på tråden i håp om å kunne ta en snarvei til A1 ? Fant ut selv at det er ikke vits å vente noe lenger på dette, så kjøpte en moped. Tipper du har klart deg greit med den du hadde, selv om du skulle ønske den gikk litt raskere de fleste mopeder er vel ikke vanskelig å få opp i 80. Både bensin og el. Men det spørs vel om man ønsker å kjøre ulovlig eller ikke. Kjører man med trim så blir i allefall ikke reaksjonen like streng om man blir tatt kontra det å kjøre lett sykkel uten riktig sertifikat ... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 2-hjulinger er ubrukelig halve året i mesteparten av landet Lenke til kommentar
Big Ruckus? Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Jeg kjører 300+ dager i året? Med piggdekk, og hjertet i halsen, såklart? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Noen dager lar jeg bilen med 4x4 stå på grunn av dårlig føre (Bor over jobben, så trenger ikke kjøre noen plass) Men, det er ikke så mange vinterdager lengre, så 300 dager når man har piggdekk er fullt mulig, med 2-hjuling Har sett noen scootere hvor de har fotene langt ute som støtter på glatt føre Lenke til kommentar
chrgod Skrevet 9. juni 2020 Del Skrevet 9. juni 2020 Smrbk skrev (23 timer siden): Hei Jeg selv har kjørt både bil og moped i 12 år nå. Har kjørt el-mopeden Super Soco TC (flott sykkel) til og fra jobb det siste året, men merker at jeg skulle likt å kunne holde følge med trafikken i 60, 70 og 80-soner. Super Soco TC ser jo virkelig flott ut. Tydelig inspirert av Honda CB12R. ? Hva er dine erfaringer med den, noen feil? Kvaliteten på Kina-produkter blir jo hele veien forbedret, men en kan neppe forvente samme kvalitet som etablerte japanske produsenter. 30000kr og ca 5 mil realistisk rekkevidde med ett batteri (mulighet for et ekstra reservebatteri). Etter et forsøk på å ta motorsykkellappen nå i våres, som endte med brutalt stryk på oppkjøringen er jeg tilbake på å vurdere ny moped.. Forenklet A1 på billappen blir neppe aktuelt før eventuelt FrP er tilbake i Samferdsesldepartementet, kanskje etter valget 2021.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå