grovetussen Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 (endret) chrgod skrev (17 timer siden): For de som fremdeles følger dette tema, kan det være av interesse at Transportøkonomisk Institutt sin "Sluttrapport, på evaluering av føreropplæring på Moped og Lett Motorsykkel" er offentliggjort. Har bare skummet raskt gjennom rapporten. Den peker på noen trender, som at færre ungdommer tar "Moppelappen", og et økende antall ser på moped som kun et transportmiddel. Fremdeles mye trimming (hver femte moped). Hmm, men trimmingen av mopeder, er det noen over 20 som driver med det da? Dette forslaget er vel i hovedsak noe som kan komme eldre personer til gode, som allerede har klasse B. Fartsfantomene (som jeg kjenner til i alle fall) tar jo tung sykkel, de gidder vel ikke trimme moped/lett MC? Endret 14. februar 2020 av grovetussen Lenke til kommentar
chrgod Skrevet 14. februar 2020 Del Skrevet 14. februar 2020 grovetussen skrev (4 timer siden): Hmm, men trimmingen av mopeder, er det noen over 20 som driver med det da? Dette forslaget er vel i hovedsak noe som kan komme eldre personer til gode, som allerede har klasse B. Fartsfantomene (som jeg kjenner til i alle fall) tar jo tung sykkel, de gidder vel ikke trimme moped/lett MC? Det er mange voksne som kjører moped, som et lettvint transportmiddel. Gjerne i tillegg til en bil. Da føler en naturlig nok at max 45 km/t er noe begrensende og veien til trimming er kort. Å trimme en moped er sjelden forbundet med at en er "fartsfantom". Det er mer forbundet med at en blir lei av begrensningene, kombinert med at det er dyrt/tidkrevende å gå en klasse opp. Jeg har selv i fem år kjørt en trimmet 50cc Vespa. Helt elementær "de-restricting", som ble gjort hos forhandler på første service. Ble etter hvert heldigvis mer bevisst på riskene med å kjøre ulovlig, og håpet derfor på forenklet mulighet til å utvide til "tung moped". 1 Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 Som en annen i tråden sa "Atpåtil kjører de fleste bare 3-4 måneder i året, og begynner nesten på nytt hver vår. Jeg har f.eks. kjørt i 10 år, og er på ingen måte utlært, og alt må trenes på for å holde det vedlike.". En person som kjører året rundt på en 50cc moped skal alså ikke få lettere tilgang til A1 (eller B kode 138) og 75cc ekstra fordi det er kjempefarlig. Men, en person som kjører kun 3-4mnd pr år og som starter hver MC sesong med rustne kunnskaper kan fint sette seg på en 1000c motorsykkel uten at noen reagerer. Det synes jeg er litt galt. Kan man ikke tilpasse regelverket slik at alle blir fornøyd? Ikke la folk med billappen automatisk få førerret til moped. Krev at før de får enkel tilgang til A1 faktisk tar mopedlappen o.l. og har den i 2-3år før de kan få forenklet tilgang til A1 eller kode 138. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 15. februar 2020 Del Skrevet 15. februar 2020 (endret) ^^Uenig med det siste avsnittet der. Å ha tilgang til moped gir god mulighet for å utforske to-hjulingens verden og se om man utvikler interesse og motivasjon til å gå videre. Trenger ikke å kjøpe den nyeste og dyreste heller, finnes mange gode til rimelig penge. Samt også fint alternativ for de som evt. ikke er interessert å ta lappen fullt, men vil kjøre (moped) som hobby. Slik jeg gjorde med min gamle TZR og kjørte bare i nabolaget uten mye trafikk og kjente på følelsen av å ha kontroll over en to-hjuling. Forslaget har ikke hensikt å gi tilgang uten nødvendig opplæring uansett, og mest sannsynlig med førerprøve, så å kreve forhåndskunnskap og -erfaring blir bare å kjøre mer oppoverbakke. Endret 15. februar 2020 av Myst Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 Det er mer positivt internt nå enn for 6 måneder siden. Jeg vil foreslå at dere som er interessert i dette fremmer det til NMCU, som er den største pådriveren for MC tiltak. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 OJ Doe skrev (1 time siden): Det er mer positivt internt nå enn for 6 måneder siden. Jeg vil foreslå at dere som er interessert i dette fremmer det til NMCU, som er den største pådriveren for MC tiltak. NMCU har allerede levert høringssvar i mot forslaget, så vidt meg bekjent. Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 18. februar 2020 Del Skrevet 18. februar 2020 OJ Doe skrev (5 timer siden): et er mer positivt internt nå enn for 6 måneder siden Hva menes med internt? En plass, et miljø? Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 19. februar 2020 Del Skrevet 19. februar 2020 Satt og tenkte på at dette burde vært mulig. Søkte på google, og ble tatt her. Har ikke lest gjennom alt enda. Men for sakens skyld: Samboer ønsker fremkostmiddel på to hjul. Hun jobber så sykehus og sliter veldig med parkering, bruker gjerne 30min ekstra på dette per skift. Om hun hadde kjørt tohjuling hadde hun altså spart mye tid. Om hun kjører moped på hun stoppe så mye å vente at vinninga går opp i spinninga. Hadde hun hatt fått A1 til en rimelig penge, hadde hun kjørt scooter store deler av året. Ser ikke hvordan noen kan mene dette er negativt? En mindre bil på veien. Har selv tunglappen og kjører så lenge det er over 6 grader. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 ^^1-2 sider tilbake var det en som skulle delta på intensivkurs; mc-lappen på 9-10 dager med pris fra 9000,-. Kanskje det kan være et tilbud for henne hvis det er trafikkskoler i nærheten av dere som tilbyr liknende opplegg? Lenke til kommentar
hondazoomererlivet Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Denne tråden har neste 42000 visninger, det sier jo litt om hvor mange som følger og lurer på hva som skjer med denne høringen.. Lenke til kommentar
asdffdsa Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Har noen fått svar fra samferdselsdepartementet på forespørsler? Jeg har sendt to stk, men det er null svar å få. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 20. februar 2020 Del Skrevet 20. februar 2020 Myst skrev (17 timer siden): ^^1-2 sider tilbake var det en som skulle delta på intensivkurs; mc-lappen på 9-10 dager med pris fra 9000,-. Kanskje det kan være et tilbud for henne hvis det er trafikkskoler i nærheten av dere som tilbyr liknende opplegg? Med tanke på at bare obligatoriske kurs han er på 15.550,- så tror jeg ikke det er så veldig sannsynlig. Blir fort 22-24k, og det er litt for mye penger akkurat nå. asdffdsa skrev (9 timer siden): Har noen fått svar fra samferdselsdepartementet på forespørsler? Jeg har sendt to stk, men det er null svar å få. Jeg sendte noen mailer til Siv Jensen, etter ett års tid ble det tatt tak i tingene vi diskuterte. Ville kanskje sendt en mail til Dale, har snakka med han og han er kjempe trivelig. Kanskje NMCU kan svare? ? Lenke til kommentar
chrgod Skrevet 21. februar 2020 Del Skrevet 21. februar 2020 (endret) asdffdsa skrev (22 timer siden): Har noen fått svar fra samferdselsdepartementet på forespørsler? Jeg har sendt to stk, men det er null svar å få. Som nevnt noen ganger i denne tråden, så ligger all offentlig kommunikasjon i denne saken tilgjengelig på einnsyn, sak 2018/895. Der kommer det også opp alle som har spurt om status (inngående), og alle som har fått svar (utgående). Siste person som fikk noe svar fra Samferdselsdepartementet var 1 august. Tror personen som fikk svar er "Mr. Target", som oppdaterte oss i denne tråden. Da var status noe slikt som at de "kanskje muligens ville ha et svar i løpet av høsten". NMCU eller avgått samferdselsminister har ikke noe med denne saken å gjøre lenger. Det er Departementet som har den til behandling, og det er Departementet som må purres. Muligens kan Frp sin nestleder i Transport og kommunikasjonskomiteen (Bård Hoksrud) følge opp i mot Departementet. Tidligere i tråden var det noen som hadde fått svar fra Tor Andre Johnsen eller Morten Stordalen (Frp) som også sitter i komiteen. Helge Orten ( Høyre) er leder i Transport og kommunikasjonskomiteen, kan også være verdt å prøve. Regjeringen skal jo fremdeles styre etter Granavoldenerklæringen, hvor de nevner "utrede forenklinger i førerkortkravene.. Endret 21. februar 2020 av chrgod Lenke til kommentar
0gremagi Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 (endret) Tor Andre Johnsen har vært stille lenge. Såvidt meg bekjent så sitter han i Transport og beredskapskomitén enda (til tross for FRP exiten). Han var veldig positiv til forslaget sist jeg hørte noe fra han. Og angivelig flere i komitén er MC entusiaster. Har ikke hørt noe fra noen hold at forslaget er skrotet. Det er bare veldig stille... Så lenge det mases om forslaget kan det vel ikke bare slenges i en skuff(?) (Er det transport og beredskap eller komunikasjonskomitén egentlig?Mulig jeg har rotet med begrepene) Sikkert ikke dumt å tipse om at det er ganske mange visninger og mange som ivrig følger denne tråden (stemmer stemmer stemmer) Endret 24. februar 2020 av 0gremagi Lenke til kommentar
Big Ruckus? Skrevet 24. februar 2020 Del Skrevet 24. februar 2020 Har fulgt diskusjonen fra sidelinja leeenge, men ikke kastet meg frempå. Jeg sendte en statusforespørsel til SD før vinterferien (har barn i skolealder), og fikk til svar at saken fortsatt er til behandling, at videre fremdrift er litt usikker, men at det ventes en avklaring før våren. Våren starter vel formelt sett neste uke, men neppe helt bokstavelig ment ... Jeg har ikke fått noe svar på oppfølgingsspørsmål om hvordan man evt. kan få vite om/når forslaget er skrotet. Vurderer MC-lappen, men er strengt tatt ikke interessert i annet enn å følge trafikken i oppoverbakke. 1 Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 Big Ruckus? skrev (12 timer siden): Har fulgt diskusjonen fra sidelinja leeenge, men ikke kastet meg frempå. Jeg sendte en statusforespørsel til SD før vinterferien (har barn i skolealder), og fikk til svar at saken fortsatt er til behandling, at videre fremdrift er litt usikker, men at det ventes en avklaring før våren. Våren starter vel formelt sett neste uke, men neppe helt bokstavelig ment ... Jeg har ikke fått noe svar på oppfølgingsspørsmål om hvordan man evt. kan få vite om/når forslaget er skrotet. Vurderer MC-lappen, men er strengt tatt ikke interessert i annet enn å følge trafikken i oppoverbakke. Jeg fikk i min tid høre at dette skulle avklares ila høsten..forrige høst ? Lenke til kommentar
Big Ruckus? Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 Mr.Target skrev (56 minutter siden): Jeg fikk i min tid høre at dette skulle avklares ila høsten..forrige høst ? Jeg holder ikke pusten, for å si det sånn ...? Men hadde vært veldig greit med en avklaring. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 Bare å glemme det, nå er jo Hareide samferdselsminister også så da er det ikke noe å lure på engang. Lenke til kommentar
Big Ruckus? Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 Kanskje han «rykker opp» før dette kommer til behandling?? Lenke til kommentar
Big Ruckus? Skrevet 25. februar 2020 Del Skrevet 25. februar 2020 ... vil helst ikke tilbake til det 200 kg tunge monsteret av en 300 cc trike jeg kjørte noen år (typ MP3), som det for øvrig er galskap at man kan kjøre på B-lappen uten noen som helst erfaring med tohjulinger (selv har jeg kjørt moped/scooter i 30 år og bil to år kortere, så jeg følte meg trygg nok i sentrumstrafikken). Men det er kanskje det beste alternativet (på sommeren) hvis dette forslaget ikke går gjennom? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå