kremt Skrevet 21. januar 2020 Del Skrevet 21. januar 2020 Jeg finner ingenting om B138 som du snakker om. Har du noen definisjon på det, og hva begrensningen er i denne klassen? Fant et svar fra ATL som er et par dager gammelt, ser ikke sånn kjempepositivt ut hittil: https://www.atl.no/kunnskapsbase/item/svar-pa-horing-vedrorende-forenklinger-i-forerkortkravene Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 21. januar 2020 Del Skrevet 21. januar 2020 Interessant dette svaret fra ATL, oppsummert er de drit negative til alle lettelser. Men er ikke det svaret etter fristen? Dvs for sent eller er kun datoen for postingen på websiden? Lenke til kommentar
chrgod Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 (endret) Opplegget med "Kode 139" er forklart tidligere i tråden, men forstår at det er mange sider å lese gjennom. For enkelhetens skyld kalles det her "A1" fremfor "B kode 139". At det kun er nasjonal førerrett er nok godt nok for de aller fleste som er interessert, med mindre de bor rett ved grensen. Det er "Førerkortforskriftens paragraf 20, som er foreslått endret: Her er de opprinnelige høringsdokumentene fra SVV: https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/Offentlige-hoeringer/Hoering?key=2544664 kremt skrev (På 22.01.2020 den 0.28): Jeg finner ingenting om B138 som du snakker om. Har du noen definisjon på det, og hva begrensningen er i denne klassen? Fant et svar fra ATL som er et par dager gammelt, ser ikke sånn kjempepositivt ut hittil: https://www.atl.no/kunnskapsbase/item/svar-pa-horing-vedrorende-forenklinger-i-forerkortkravene Svaret er lagt ut på ATL sin side en god stund etter at det ble sendt inn i høringen. Høringsoppsummering og svar kan, som tidligere vist i denne tråden, alle få via "Einnsyn"". https://einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FSaksmappe--972417904--895--2018 ATL var i utgangspunktet positive, i et tidligere uttalelse, men endte opp negative i det offisielle høringssvaret. Trygg Trafikk stilte seg ikke avvisende til kode 139, forutsatt at det ble tydelige målkrav på kurset. Vegdirektoratets sin anbefaling i Høringsoppsummeringen er: Alternativet med "forenklet adgang", men fremdeles teoriprøve og oppkjøring, som Vegdirektoratet anbefaler i oppsummeringen har ingen praktisk betydning. Alt i alt, to timer færre obligatorisk opplæring. Endret 23. januar 2020 av chrgod Lenke til kommentar
0gremagi Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 Nå skal det sies at mange instanser som har uttalt seg i denne høringen har vært veldig negative (tenker her på de tingene som allerede er vedtatt, mopedbil for 16åringer osv), likevel ble disse tingene vedtatt. At ATL er negative er jo ikke nødvendigvis så veldig utslagsgivende. Det er (eller iallefall var) politisk vilje for disse tiltakene. Jeg har ikke fått noe svar enda på hvordan "FrExit" påvirker dette desverre. Det er uansett ikke over før det er over. 1 Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 For å legge til litt i tråden om elektriske "125cc". Det kommer mer og mer her, men målet til de aller fleste leverandørene er ikke å tyne effektgrensene til det ytterste. Målet er "urban mobilitet" uten begrensningene som 45kmt gir. NIU har sin NGT (nå heter den visst NQi GT) som makser ut på ca 70kmt og ~10 mil rekkevidde. (3kW motor, ca 40000 kr) Super Soco kommer med sin TC MAX som makser ut på ca 90-95kmt og ca samme rekkevidde. Det er de som er enklest å få tak i i Norge. India og Kina har mange spennende sykler, og noen av de kan tenkes å komme til Europa også. I den andre enden av skalaen har man som sagt Zero sin A1-tilpassede variant. Denne utnytter det at effektgrensen på elektrisk sykkel måles opp mot nominell kontinuerlig effekt og er ca 14kW hvis jeg ikke husker feil. Peak kW på Zeroen ligger visst nærmere 40kW så den har nesten samme drag som tilsvarende sykkel på "tung" lappen. Vil man ha scooter-varianten så er de første årgangene av BMW C-Evolution et alternativ da denne akkurat kom inn under A1-regelverket. Jeg er bare ut etter en pendlersykkel som ikke trigger farlige forbikjøringer, hele min arbeidsvei er 60-70kmt så jeg har sett litt på Super Soco TC MAX, selv om jeg egentlig kunne tenkt meg en scootervariant. Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 Siden dette drar ut får jeg tanker om å anskaffe en trike istedenfor. Det koster litt mer og ser litt idiot ut, men virker å være relativt praktisk. Parkeringsmessig går det som en atv (ikke sykkel), men det er ok. Lenke til kommentar
samuels1 Skrevet 22. januar 2020 Del Skrevet 22. januar 2020 Da man man like gjerne gå for ATV, for de kan vel uansett kjøres på B-lappen og i tillegg kan man montere skjær på den på vinteren for å brøyte. Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 samuels1 skrev (13 timer siden): Da man man like gjerne gå for ATV, for de kan vel uansett kjøres på B-lappen og i tillegg kan man montere skjær på den på vinteren for å brøyte. Er vel ganske dyre greier det..og i tillegg koster det vel også mye og få registrert dem, slik at de kan kjøres på B..tror jeg da ? Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 (endret) neglesprett skrev (14 timer siden): Siden dette drar ut får jeg tanker om å anskaffe en trike istedenfor. Det koster litt mer og ser litt idiot ut, men virker å være relativt praktisk. Parkeringsmessig går det som en atv (ikke sykkel), men det er ok. Piaggio MP3 kan kjøres på B-lappen (ved oppkjøring før 2013 tror jeg) og jeg har skriftlig fra Trondheim Parkering at den får lov å parkere på MC-parkering. Andre parkeringsselskap kan selvfølgelig si noe annet. ATV får ikke lov til å parkere på MC-parkering i Trondheim. Har vurdert en slik selv, men ligger litt over mitt prissjikt, og den får ikke lov å kjøre i kollektivfeltet. Endret 23. januar 2020 av Wattengård Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Adg0gx/opplysninger-til-vg-hareide-blir-samferdselsminister Har dette evt noe å si i noen som helst slags retning for utfall da mon tro? Lenke til kommentar
chrgod Skrevet 23. januar 2020 Del Skrevet 23. januar 2020 (endret) Kjenner ikke Hareide, men tviler på at han har glødende MC-interesse ( det hadde ikke Jon-Georg heller). Forslaget kommer fra Granavolden-erklæringen, den ligger fremdeles til grunn for regjeringens politikk. For alt vi vet kan forslaget ha forkjempere blant andre ansatte i Samferdselsdepartementet. Grønnstempelet og koblingen til mikro-mobilitet i bynære områder er iallefall et positivt tegn. Etter min oppfatning har vi fasiten senest 1 april. Hvis det da fremdeles er intet nytt, er nok saken død i denne omgang. Endret 24. januar 2020 av chrgod Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 27. januar 2020 Del Skrevet 27. januar 2020 Kan skyte en hvit pil etter drømmer om lettlappen etter disse skriveriene https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/AdgQ9x/hareides-soenn-var-naer-ved-aa-bli-trafikkoffer-naa-vil-kona-at-den-nye-samferdselsministeren-skal-endre-trafikkreglene https://www.bt.no/innenriks/i/OpBqP1/hareide-det-maa-loenne-seg-aa-reise-miljoevennlig https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/rAKbRl/krfs-stjerneskudd-ber-hareide-si-ja-til-fotobokser-i-ryfast-provoser osv... Lenke til kommentar
samuels1 Skrevet 27. januar 2020 Del Skrevet 27. januar 2020 Hareide er vel tilhenger av to-hjuling selv om det kanskje ikke er med motor..... Ellers så er vel en 125cc mer miljøvennlig enn en bil, så det er jo fortsatt lov å håpe. 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 28. januar 2020 Del Skrevet 28. januar 2020 (endret) Selv om det hadde vært flott så tviler på at dette går igjennom, ganske stor forskjell på å føre en mc kontra en bil og moped(har lappen for tung mc selv). Endret 28. januar 2020 av freddy85 Lenke til kommentar
samuels1 Skrevet 28. januar 2020 Del Skrevet 28. januar 2020 Har vel egentlig nesten mistet håpet selv..... Når man nærmer seg 50 (slik som meg), så er det uansett ikke noen vits å kjøre opp på lett-sykkel. Da ville jeg heller ha tatt full A og kunne kjørt hvilken sykkel som helst. Har egentlig bare et lite håp om å (lovlig) kunne kjøre litt tryggere i trafikken enn det jeg gjør nå med mopeden min uten at det koster mer enn det smaker. 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 28. januar 2020 Del Skrevet 28. januar 2020 samuels1 skrev (Akkurat nå): Har vel egentlig nesten mistet håpet selv..... Spesielt i Norge, her får vi bare færre og færre "rettigheter" snarer enn flere. Og vi tilpasses eus regelverk, så bare der er nok dette et problem. Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 28. januar 2020 Del Skrevet 28. januar 2020 samuels1 skrev (7 timer siden): Har vel egentlig nesten mistet håpet selv..... Når man nærmer seg 50 (slik som meg), så er det uansett ikke noen vits å kjøre opp på lett-sykkel. Da ville jeg heller ha tatt full A og kunne kjørt hvilken sykkel som helst. Har egentlig bare et lite håp om å (lovlig) kunne kjøre litt tryggere i trafikken enn det jeg gjør nå med mopeden min uten at det koster mer enn det smaker. Begynner å bli lenge siden jeg "nærmet meg 50" ?, men har bestandig kjørt to-hjuling. For meg er det helt klart vits i og kunne kjøre 125cc kontra 50cc som nå. Lenke til kommentar
samuels1 Skrevet 28. januar 2020 Del Skrevet 28. januar 2020 Mr.Target skrev (5 timer siden): Begynner å bli lenge siden jeg "nærmet meg 50" ?, men har bestandig kjørt to-hjuling. For meg er det helt klart vits i og kunne kjøre 125cc kontra 50cc som nå. Det jeg mente er at i min alder så ville jeg heller ha kjørt opp på "Full A" siden det ikke er så mye dyrere enn A1 slik det er nå, men det har jeg ikke økonomi til å prioritere selv om jeg har lyst. Hvis det kommer en rimlig utgave eventuelt med noen begrensninger, så oppgraderer jeg nok for å kunne føle meg enda tryggere i trafikken, samt ha mulighet til å kjøre på motorvei. Da hadde det også vært litt mer aktuelt å bruke det til pendler-kjøretøy hvis jeg skulle begynne å jobbe utenfor hjembyen min igjen. Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 28. januar 2020 Del Skrevet 28. januar 2020 Treffende artikkel om hvilken vei det går: «Jeg vil bli en samferdselsminister som ser hele verden,» https://gknordic.com/no/kampen-om-utenforskapet/ Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 29. januar 2020 Del Skrevet 29. januar 2020 samuels1 skrev (16 timer siden): Det jeg mente er at i min alder så ville jeg heller ha kjørt opp på "Full A" siden det ikke er så mye dyrere enn A1 slik det er nå, men det har jeg ikke økonomi til å prioritere selv om jeg har lyst. Hvis det kommer en rimlig utgave eventuelt med noen begrensninger, så oppgraderer jeg nok for å kunne føle meg enda tryggere i trafikken, samt ha mulighet til å kjøre på motorvei. Da hadde det også vært litt mer aktuelt å bruke det til pendler-kjøretøy hvis jeg skulle begynne å jobbe utenfor hjembyen min igjen. ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå