chrgod Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 (endret) Det er nok enklere å lære seg å kjøre på en automat lettsykkel, hvis en har null erfaring fra før. Så for et forholdsvis kort kurs kan det være en fordel. Men giring er noe de fleste lærer raskt, iallefall hvis en har erfaring fra manuell giring i bil.Av de 13 europeiske landene som har denne ordningen med forenklet, nasjonal førerett for lett mc, er det dog bare Tsjekkia og Slovakia som har dette begrenset til Automat. ( ref: https://en.m.wikipedia.org/wiki/European_driving_licence).En stor del av mc-ulykker er utforkjøring i sving eller kollisjon med bil ( ofte hvor bilisten ikke har sett mc). (https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/hva-skyldes-de-mange-dodsulykkene-pa-mc)Lett og tung mc er vel dessverre i praksis like utsatt, i forhold til for høy hastighet eller «stivne» i sving og ikke bli sett av bil. Bevisstgjøring og refleksjon rundt dette blir nok sentralt i utvidelseskurset.For MC er det en omfattende og god opplæring, som skal legge grunnlaget for egentrening som fullverdig motorsykkelist. Forenklet A1 ordningen er nok mer rettet mot de som idag har erfaring med moped til pendling, og at kurset skal dekke overgangen fra 50cc til 125cc. Formålet at flere skal benytte tohjuling til korte reiser fremfor bil.Jeg har uten hell prøvd å finne rapporter om erfaringer med denne ordningen ellers i Europa. Ser ut som det er noe som fungerer uten noe særlig rabalder. Endret 6. august 2019 av chrgod Lenke til kommentar
Adrian ms Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 noe nytt angående saken ? .. Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 noe nytt angående saken ? .. Nix, bare et svar som sa lite. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Det er hastigheten som dreper, ikke hestekreftene. Grunnen til at hvem som helst kan kaste seg på en moped er at det skal mye til å komme så raskt inn i en sving eller situasjon at man dør av det. Derfor skal det være mye strengere opplæringskrav til 125 cc. Uten å ha god opplæring i unnamanøver, bremsing og svingteknikk, så bør det ikke gå i mer enn 50. Kunne til nød bli oppjustert til 60km/t men ikke mer. Lenke til kommentar
chrgod Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Helt enig. Derfor er jeg glad for at myndighetene ikke går for slik det er i UK, hvor en 16-åring med mopedlappen automatisk kan kjøre 125cc ved fylte 17 år. Det norske forslaget inneholder derimot et omfattende utvidelseskurs, med flere timer enn noe annet europeisk land som har tilsvarende ordning. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. august 2019 Del Skrevet 8. august 2019 Det er hastigheten som dreper, ikke hestekreftene. Grunnen til at hvem som helst kan kaste seg på en moped er at det skal mye til å komme så raskt inn i en sving eller situasjon at man dør av det. Slik er det vel ikke lenger? Lenke til kommentar
Adrian ms Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Er vel på tide og selge sykkelen, betalt forsikring i et halvt år nå mens eg har ventet på avklaring ang- førerkortet.. Lenke til kommentar
125kubikk Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Er vel på tide og selge sykkelen, betalt forsikring i et halvt år nå mens eg har ventet på avklaring ang- førerkortet.. Er bare å levere skiltene for så ta de ut igjen når du har evt. Fått lappen! Ikke noe vits å selge syklen! Venter selv i spenning, sjekket daglig siden februar om det har skjedd noe i mediene. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Er vel på tide og selge sykkelen, betalt forsikring i et halvt år nå mens eg har ventet på avklaring ang- førerkortet.. Kan da bruke den til egentrening mens vi venter på svaret, såfremt du har plass å kjøre. Så ligger den bare ikke og samler støv. Trenger ikke store plassen for å øve på friksjonsone, bakkestart og krypkjøring eksempelvis. Fikk dessverre ikke fortsette med lappen i år men greit å ha egen sykkel å trene på når jeg vil. Lenke til kommentar
chrgod Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 (endret) Er det noen som har anledning til å stikke innom Arendalsuka, og «Samferdselsteltet» denne uka? Drive litt lobbyvirksomhet og få frem argumentene fra denne tråden? :-) Edit: Ser at høring om "forenklet førerrett for lett mc" faktisk ble nevnt av Transportkomiteen i juni i år. Ikke noe om mulig konklusjon eller tidsplan, men formuleringen er i allefall et tegn på at ballen ikke er lagt dødt: "Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentant Une Bastholm om bærekraftig moderne bevegelsesfrihet gjennom redusert biltrafikk". Det skrives: " Videre har regjeringen Solberg hatt et forslag om å legge til rette for at personer med førerkort klasse B også kan få førerkort klasse A1, på høring. Å gjøre det enklere for flere å kunne kjøre lett motorsykkel fremfor personbil vil også bidra til redusert arealbehov, økt fleksibilitet og større fremkommelighet for flere i trafikken." Endret 13. august 2019 av chrgod 2 Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Fremdeles helt stille? Lenke til kommentar
chrgod Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 (endret) Forslaget om rett til å føre mopedbil gjennom utvidelse av klasse T er vedtatt, ble offentligjort i dag. Dette var ikke anbefalt fra SVV. For det som høringen omhandlet , er status slik: - Forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B ???? - Lavere alderskrav for førerett for tre- og firehjuls moped (klasse AM 147) Ikke anbefalt, vedtatt av SD - Rett til å føre tre- og firehjuls moped gjennom utvidelse av klasse T Ikke anbefalt, vedtatt av SD - Mindre endringer i opplæringskrav for motorsykkel Anbefalt, vedtatt - Utvidet besøkskjøring med førerkort utstedt utenfor EØS Ikke anbefalt, vedtatt av SD Så, på sett og vis, det nærmer seg nok.. Endret 23. august 2019 av chrgod 1 Lenke til kommentar
0gremagi Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Så den mest spennende og viktigste (for brukerene av tråden her iallfall) lar vente på seg. Typisk! Men slaget er iallfall ikke tapt. Lenke til kommentar
samuels1 Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Kan kanskje være litt positivt når det står at flere av de andre punktene ikke er anbefalt, men likevel vedtatt..... Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Kommer aldri til gå gjennom ? Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Kunne tenkt meg en Vespa 125 jeg, men er litt tidlig å gå for den skjønner jeg Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 For min del så er jeg kun ute etter et pendlerverktøy som kan ta meg hjemmefra og til jobb. En NIU NGT eller en SuperSOCO TC Max f.eks. Eller en 11kW Zero, men da snakker vi litt annen prisklasse enn jeg er ute etter Jeg kjører kun på veier med 50/60, evt en 70-sone litt avhengig av hvor jeg kjører. Så målet er bare å kunne holde følge med resten og unngå stygge forbikjøringer. Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 For min del så er jeg kun ute etter et pendlerverktøy som kan ta meg hjemmefra og til jobb. En NIU NGT eller en SuperSOCO TC Max f.eks. Eller en 11kW Zero, men da snakker vi litt annen prisklasse enn jeg er ute etter Jeg kjører kun på veier med 50/60, evt en 70-sone litt avhengig av hvor jeg kjører. Så målet er bare å kunne holde følge med resten og unngå stygge forbikjøringer. Er ikke langt fra mitt bruk det :-) Lenke til kommentar
samuels1 Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Jeg stiller også i "samme liga" som de 2 foregående her.For det meste 50/60 sone, men også noen få turer i 70/80 sone. Da for å kjøre meg en tur til en av de andre Østfold byene eller en tur over grensen for å handle litt (og slippe bompenger ved Svinesund). Nå kjører jeg en TZR som er trimmet noe for å kunne føle meg tryggere i trafikken, men hadde gjerne byttet den med en 125cc for å slippe å være redd for å bli stoppet og sendt på kontroll. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Vurdert trehjuling? disse er 400 cc, mulig de finnes enda større. Er det ikke litt inkonsekvens i reglene at man ikke får kjøre en liten 100, mens man når som helst (hvis man har klasse B fra før 2013) kan kjøre disse i 150 km/t ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå