Styrmann Smisk Skrevet 22. juli 2019 Del Skrevet 22. juli 2019 Eller bare ta lappen Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 23. juli 2019 Del Skrevet 23. juli 2019 Eller bare ta lappen nja, hadde håpt å slippe noe billigere unna serru, men kan vel også være at dette, om det går i orden, blir like dyrt..så da blir det forsatt mop. Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 26. juli 2019 Del Skrevet 26. juli 2019 Fredag...er det i dag det vil skje da mon tro..eller har det blitt for varmt nå? Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 28. juli 2019 Del Skrevet 28. juli 2019 Jeg håper dette forslaget går igjennom. Blir flott for de som synes MC lappen er vanskeligere enn å ta billappen eller som ikke "klarer" å ta klasse A. Lenke til kommentar
fjs Skrevet 29. juli 2019 Del Skrevet 29. juli 2019 Jeg håper dette forslaget går igjennom. Blir flott for de som synes MC lappen er vanskeligere enn å ta billappen eller som ikke "klarer" å ta klasse A. Hvis du ikke klarer A lappen har du ingenting på en A1 å gjøre imo. Kanskje en upopulær mening i denne tråden, men de går over 100km/t. Ikke noe leketøy uten skikkelig opplæring. 3 Lenke til kommentar
0gremagi Skrevet 30. juli 2019 Del Skrevet 30. juli 2019 (endret) Hvis man ikke "klarer" å ta en lapp ser man netopp argumentet for å i det minste kreve et enkelt kurs og/eller noe kjøreopplæring. For mitt og veldig mange sitt vedkommende handler dette om kostnad og en viss "sunn fornuft". Det er pr i dag "ingen" i 20-30-40årene som tar A1 lappen. For det koster like mye tid/penger som A, og når man først har tatt A og kan kjøre hvasomhelst så blir det ikke til at man kjøper en 125. Det er tilstrekkelig for en god andel av de som vil kjøre tohjuling å få kjøre en 125. Kanskje noen vil øke etterhvert, da har de fått praksis og vil måtte ta ytterligere opplæring. Endret 30. juli 2019 av 0gremagi Lenke til kommentar
chrgod Skrevet 30. juli 2019 Del Skrevet 30. juli 2019 (endret) Ja, forslaget krever at det er kjørelæreren som luker ut kandidater som etter fullført kurs ikke har tilstrekkelige ferdigheter. Dette ansvaret har trafikkskolene allerede i dag, med dem som tar utvidelseskurset "Tilhengerlappen". I dag kan en med vanlig B-førerkort kjøre "lett tilhenger". Gjennom et utvidelseskurs på Trafikkskolen (B96) kan en få føre tyngre tilhenger. Det samme prinsippet gjelder for dette forslaget: I dag kan en med vanlig B-førerkort kjøre 50cc tohjuling. Gjennom et utvidelseskurs på Trafikkskolen ( kode 139) skal en få nasjonal førerrett for 125cc tohjuling. Trafikklærerne som eventuelt skal gjennomføre dette er erfarne og profesjonelle pedagoger. De har bred erfaring med ulike elevforutsetninger. Å vurdere en kandidats modenhet, er noe de gjør hver dag. Jeg har full tillit til at de kan greie dette ansvaret også for et lett mc- utvidelseskurs. Eventuelt supplere med flere timer, etter samråd med elev. Endret 30. juli 2019 av chrgod Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Siste svar fra departementet: Spørsmål vedr. forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B Vi viser til dine eposter av 19. juni, 4. og 31. juli med spørsmål om status i ovennevnte sak. Saken er fortsatt til behandling i Samferdselsdepartementet. Den videre fremdriften erusikker, men vi antar at saken kan ventes ferdigbehandlet i løpet av høsten 2019. 2 Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Siste svar fra departementet: Vi viser til dine eposter av 19. juni, 4. og 31. juli med spørsmål om status i ovennevnte sak. Saken er fortsatt til behandling i Samferdselsdepartementet. Den videre fremdriften er usikker, men vi antar at saken kan ventes ferdigbehandlet i løpet av høsten 2019. "antar" dette stikkord :-) Lenke til kommentar
asdffdsa Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Overrasket over at du faktisk fikk svar. Tror ikke jeg har sett et vagere svar før. Lenke til kommentar
Mr.Target Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Fikk denne også: Hei! Vegdirektoratet venter på beslutning fra Samferdselsdepartementet om hvilke forskriftsendringer som skal fastsettes. Vi legger ut informasjon så snart vi vet noe mer. Med hilsen Trafikant- og kjøretøytjenester Statens vegvesen Lenke til kommentar
bjornmagnus Skrevet 1. august 2019 Del Skrevet 1. august 2019 Fikk samme svar i dag jeg også: Spørsmål om status på arbeid med forenklet førerrett for klasse A1 for personer med førerkort klasse B Vi viser til dine eposter av 24. mai og 31. juli 2019 vedrørende ovennevnte. Saken er fortsatt til behandling i Samferdselsdepartementet. Den videre fremdriften er usikker, men vi antar at saken kan ventes ferdigbehandlet i løpet av høsten 2019. Med hilsen Anne Berit Stavseth (e.f.) Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 Hei Per dags dato er det like vanskelig å ta A som A1 og det koster i praksis like mye penger og tid. Da blir det som du nevner mer fornuftig å gå for klasse A. Mange er skeptiske til å gjøre det lettere å få tilgang til A1 nettopp pga den farlige farten en 125cc kan gi. Samtidig er regelverket såpass firkantet at det er mer fornuftig og økonomisk å gå for klasse A siden alle mc sertifikater koster i praksis like mye tid og penger. Og da kjøper man gjerne en kraftig MC på 800-900cc når man består klasse A. Er ikke det farligere enn å cruise rundt på 125cc? Burde gå fint å gjøre det lettere og billigere å få tilgang til 125cc. Itillegg er det stor forskjell på automat og manuell. De som velger automat burde iallefall få lettere tilgang til sertifikatet klasse A1 Hvis man ikke "klarer" å ta en lapp ser man netopp argumentet for å i det minste kreve et enkelt kurs og/eller noe kjøreopplæring.For mitt og veldig mange sitt vedkommende handler dette om kostnad og en viss "sunn fornuft". Det er pr i dag "ingen" i 20-30-40årene som tar A1 lappen. For det koster like mye tid/penger som A, og når man først har tatt A og kan kjøre hvasomhelst så blir det ikke til at man kjøper en 125.Det er tilstrekkelig for en god andel av de som vil kjøre tohjuling å få kjøre en 125. Kanskje noen vil øke etterhvert, da har de fått praksis og vil måtte ta ytterligere opplæring. Lenke til kommentar
0gremagi Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 100km/t er 100km/t om det er automatgir eller ikke... Det har absoluttt ingenting å bety. Om noe, så er en manuell tryggere, der har man mulighet til å bremse kjøretøyet på gear. Men dette blir veldig på siden. Hvis jeg går å tar meg kl A (som det hadde blitt i min alder (~40) så er det ingenting som stopper meg fra å kjøpe en dødsmaskin som veier 150kg og har 150hk. Til sammenligning har en lettsykkel 15 hk og veier kanskje typisk 100kg. Det er noe riv ruskende galt med ordningen sånn den er i dag. Det tror jeg at det er ganske bred enighet i denne tråden om. Det gjelder å få budskapet frem til "forståsegpåerne" i byråkratiet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 For en nybegynner er det en stor forskjell på automat og manuell. Og jeg frykter at mye av dagens opplæring forsvinner fra dette temaet dersom noe skal kortes ned. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 (endret) 100km/t er 100km/t om det er automatgir eller ikke... Det har absoluttt ingenting å bety. Om noe, så er en manuell tryggere, der har man mulighet til å bremse kjøretøyet på gear. Men dette blir veldig på siden. Hvis jeg går å tar meg kl A (som det hadde blitt i min alder (~40) så er det ingenting som stopper meg fra å kjøpe en dødsmaskin som veier 150kg og har 150hk. Til sammenligning har en lettsykkel 15 hk og veier kanskje typisk 100kg. Det er noe riv ruskende galt med ordningen sånn den er i dag. Det tror jeg at det er ganske bred enighet i denne tråden om. Det gjelder å få budskapet frem til "forståsegpåerne" i byråkratiet. Kjører en gammel Mondeo med automat og bremser på girene hele tiden jeg. Er knapper på rattet til det og det har vel de fleste biler med automat nyere enn 2000? Bilen bremser og selv på girene om jeg bremser lett, så litt usikker på hvorfor manuell er sikrere her. Jeg liker dog manuell best, men bor i en by og da er automat uten tvil en nødvendig luksus. Forøvrig er framtiden automat. Elbiler har ikke gir engang. Men vil ikke påstå noen har vondt av å lære å gire. Endret 3. august 2019 av Complexity Lenke til kommentar
fjs Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 Kjører en gammel Mondeo med automat og bremser på girene hele tiden jeg. Er knapper på rattet til det og det har vel de fleste biler med automat nyere enn 2000? Bilen bremser og selv på girene om jeg bremser lett, så litt usikker på hvorfor manuell er sikrere her. Jeg liker dog manuell best, men bor i en by og da er automat uten tvil en nødvendig luksus. Forøvrig er framtiden automat. Elbiler har ikke gir engang. Men vil ikke påstå noen har vondt av å lære å gire. Vet ikke helt om du har fått med deg at dette er en tråd om MC, ikke bil 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 Vet ikke helt om du har fått med deg at dette er en tråd om MC, ikke bil Haha, Nei har glimset litt der gitt. Blandet det med en annen tråd. Kan selvfølgelig ikke bremse på en MC med automat. Og hvorfor skulle man i det heletatt ville ha en MC med automat? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 Fordet blir mer og mer evneveike. Selv på bil er det jo nå forbløffende mange som tar automatgirlappen fordi de ikke evner å gire manuelt. Så kommer de med unnskyldninger som at "manuellgir er gammeldags" og "nå er det jo bare elbiler alikevel". Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 3. august 2019 Del Skrevet 3. august 2019 Mange er skeptiske til å gjøre det lettere å få tilgang til A1 nettopp pga den farlige farten en 125cc kan gi. Samtidig er regelverket såpass firkantet at det er mer fornuftig og økonomisk å gå for klasse A siden alle mc sertifikater koster i praksis like mye tid og penger. Og da kjøper man gjerne en kraftig MC på 800-900cc når man består klasse A. Er ikke det farligere enn å cruise rundt på 125cc? 125 er raskt nok til å drepe deg. Det er det du har mellom ørene som blir å berge deg. Og det farlige er hvis du ikke vet hvordan du skal stoppe, eller har evner til å stoppe fort nok. Prøv for eksempel å sammenlign bremseevnen på en 125cc med en 1000cc sykkel. Burde gå fint å gjøre det lettere og billigere å få tilgang til 125cc. Itillegg er det stor forskjell på automat og manuell. De som velger automat burde iallefall få lettere tilgang til sertifikatet klasse A1 Hvorfor? Hvis jeg går å tar meg kl A (som det hadde blitt i min alder (~40) så er det ingenting som stopper meg fra å kjøpe en dødsmaskin som veier 150kg og har 150hk. Til sammenligning har en lettsykkel 15 hk og veier kanskje typisk 100kg. Det er noe riv ruskende galt med ordningen sånn den er i dag. Det tror jeg at det er ganske bred enighet i denne tråden om. Det gjelder å få budskapet frem til "forståsegpåerne" i byråkratiet. Skjønner ikke hvordan dere skal kunne ta livet av dere, når alt dere skal med sykkelen tydeligvis er pendling til jobb og butikken. En lettsykkel vil kunne kjøre like raskt (lovlig) som en 150 hesters dødsmaskin på vei til jobb. Alt i alt handler det om hvordan gassen håndteres. Uansett, dette argumentet om hvor mye tryggere A1 er enn A, er ganske irrelevant. Argumentet bør være om hvor mye tryggere en lettsykkel er kontra en bil. For det er alternativet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå