NTB - digi Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 Evakueringen av cruiseskipet på Hustadvika vil ta hele natten Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 de skal altså evakuere alle, selv om skipet nå evt. er trygt? Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 de skal altså evakuere alle, selv om skipet nå evt. er trygt? Det ligger jo ikke trygt når det ikke har motorkraft så nære land. (Kommentaren min om "trygg" i den andre tråden gjaldt lastebåten, men tipper det er ganske hektisk ombord der også.) 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 slik det ser ut nå, ville jeg for min del, foretrukket å bli om bord. Ikke veldig fristende å bli heist opp i en 8mm. vaier i et helikopter som har tatt 50 turer til land. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 Kjenner ikke til skipet eller forholdene, men et såpass stort skip har nok en helikopterplattform som det kan evakueres fra hvis forholdene er de rette så de slipper å heise alle ombord i helikopteret. Lenke til kommentar
mathiash98 Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 Kjenner ikke til skipet eller forholdene, men et såpass stort skip har nok en helikopterplattform som det kan evakueres fra hvis forholdene er de rette så de slipper å heise alle ombord i helikopteret. Er bølgene som e problemet, uten de hadde de aldri startet evakuering. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 har nok en helikopterplattform som det kan evakueres fra hvis forholdene er de rette så de slipper å heise alle ombord i helikopteret. så kan man i stedet henge å dingle i et bur under helikopteret? oj, det høres fristende ut Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 Fått med meg nyhetene på tv nå, så det ser ut som evakueringen utføres ved og heise personene ombord i helikoptre. Ser ut som det har slingret fælt ombord ifølge videoer tatt av passasjerene, enten er/var stabilisering-systemet årsaken til motorstopp "bevegelser i tanker" eller etter motorstans, men ikke rart at det er skader ombord. https://www.youtube.com/watch?v=5nJ07anK15c Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 Ser ut som lastebåten får mer og mer slagside, kan hende den er fortapt. Lenke til kommentar
missi Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 Jeg hadde definitivt valgt å bli med helikopteret til land. Å bli heist opp er jo bare gøy! Å bli ombord i et skip som ligger for anker i vind og bølger utenfor Nordmøre? Nei takk! 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 Fått med meg nyhetene på tv nå, så det ser ut som evakueringen utføres ved og heise personene ombord i helikoptre. Ser ut som det har slingret fælt ombord ifølge videoer tatt av passasjerene, enten er/var stabilisering-systemet årsaken til motorstopp "bevegelser i tanker" eller etter motorstans, men ikke rart at det er skader ombord. https://www.youtube.com/watch?v=5nJ07anK15c Bare jeg som synes det er rart at store ting ikke er festet på noen måte? 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 Bare jeg som synes det er rart at store ting ikke er festet på noen måte? Det er normalt at interiøret er løst i såpass store båter siden de er stabiliserte med egne systemer. Normalt er det automatisk stabilisering-systemer som skal ivareta båtens muligheter til og krenge, de systemene er ikke i drift nå. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 Er ikke 3 av 4 motorer i drift nå? Da burde de vel greie seg til være blir bedre? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 Uaktsomt av kapteinen å starte ferden når de visste at det skulle bli dårlig vær Lenke til kommentar
Ruhell Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 (endret) så kan man i stedet henge å dingle i et bur under helikopteret? oj, det høres fristende ut Bur??? Forklar? Endret 24. mars 2019 av Ruhell Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 slik det ser ut nå, ville jeg for min del, foretrukket å bli om bord. Ikke veldig fristende å bli heist opp i en 8mm. vaier i et helikopter som har tatt 50 turer til land. Hahaha, ja du tror du hadde likt 20 graders krenging i et cruiseskip i flere timer, med uvisshet om du i det hele tatt er trygg om fem minutter? De fleste vil vekk fra den situasjonen så kjapt som mulig. Heldigvis ser det ut som det har stabilisert seg, det der kunne gått rett til helvete ganske kjapt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Det kan virke litt rart å evakuere når de anser skipet for "trygt". Men det som er viktig å tenke på er at selv om skipet vurderes som trygt akkurat nå, så er forholdene slik at dette kan endre seg raskt. Og dersom forholdene endrer seg er det ikke sikkert det er trygt så veldig lenge, og da går tiden fort, og derfor fortsetter de å evakuere. Jeg hadde definitivt hoppet på helikopteret ved første mulighet. Å gå i livbåter i slik sjø vil jeg vurdere som mer risikabelt enn å bli heist opp i helikopter. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Det kan virke litt rart å evakuere når de anser skipet for "trygt". Men det som er viktig å tenke på er at selv om skipet vurderes som trygt akkurat nå, så er forholdene slik at dette kan endre seg raskt. Og dersom forholdene endrer seg er det ikke sikkert det er trygt så veldig lenge, og da går tiden fort, og derfor fortsetter de å evakuere. Jeg hadde definitivt hoppet på helikopteret ved første mulighet. Å gå i livbåter i slik sjø vil jeg vurdere som mer risikabelt enn å bli heist opp i helikopter. Det er mange pensjonister ombord, den eldste som er evakuert var 90 år gammel, så det er fornuftig og evakuere før situasjonen eventuelt eskalerer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 Å gå i livbåter så nærmt land som de var er vel nærmere en sikker død hvis det var slik at det var 8-10m bølger. Norske helikopterpiloter er jævlig dyktige, hadde ikke nølt et sekund med å evakuert med de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå