Gå til innhold

1300 evakueres fra cruiseskip i Møre og Romsdal


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De har 4 store common rail dieselmotorer ombord. Helt utrolig at alle stopper. Kjører de tungolje?

 

Neppe. Siden den offisielle uttalelsen er at de har "mistet fremdriften". Det kan enten bety at fossilmotorene har stoppet, eller at el-motorene har stoppet, eller begge deler. Med tanke på at det ser ut til at alt elektrisk utstyr ombord fungerer, så er det kanskje mest sannsynlig at problemet har med de elektriske motorene å gjøre, og ikke fossilmotorene.

Lenke til kommentar

De har 4 store common rail dieselmotorer ombord. Helt utrolig at alle stopper. Kjører de tungolje?

Det kan være forurensing av drivstoff pga. av veske-bevegelser i tankene ved grov sjø.

 

Edit: større skip har separatorer og dagtanker, men blir ikke dette rengjort regelmessig kan dette problemet oppstå.

 

Langs svenskekysten finnes en strekning som kalles "gula humpen" en notorisk plass hvor et stort antall fritidsbåter hvert år får motorstopp grunnet dritt i drivstoffiltrene.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Neppe. Siden den offisielle uttalelsen er at de har "mistet fremdriften". Det kan enten bety at fossilmotorene har stoppet, eller at el-motorene har stoppet, eller begge deler. Med tanke på at det ser ut til at alt elektrisk utstyr ombord fungerer, så er det kanskje mest sannsynlig at problemet har med de elektriske motorene å gjøre, og ikke fossilmotorene.

Hvorfor tror du de ikke kjører tungolje?

 

Lys ombord har de nok diesel nødgeneratorer til å driver.

 

At to el motorer stopper samtidig er ikke veldig sansynlig.

 

Tror vel helst at de kjører tungolje og har fått skitt i filter pga sjøgang.

Lenke til kommentar

 

Neppe. Siden den offisielle uttalelsen er at de har "mistet fremdriften". Det kan enten bety at fossilmotorene har stoppet, eller at el-motorene har stoppet, eller begge deler. Med tanke på at det ser ut til at alt elektrisk utstyr ombord fungerer, så er det kanskje mest sannsynlig at problemet har med de elektriske motorene å gjøre, og ikke fossilmotorene.

Hvorfor tror du de ikke kjører tungolje?

 

Lys ombord har de nok diesel nødgeneratorer til å driver.

 

At to el motorer stopper samtidig er ikke veldig sansynlig.

 

Tror vel helst at de kjører tungolje og har fått skitt i filter pga sjøgang.

Jeg kjenner ikke specs på skipet i detalj, men dette er et skip bygget i 2016/17. Mtp at det ble innført nye utslipskrav i 2015, og allerede da varslet om ytterligere skjerping i 2020 så er det ikke veldig sannsynlig at Sky kjører på tungolje. Men drivstoffet er uansett ikke relevant, for det kan fortsatt være dritt i filtere helt uavhengig av drivstoff. Nå hører jeg imidlertid at HRS viser til at de 4 motorene stoppet, og at de har fått igang 1 mens de jobber med å få igang flere. Det betyr at det er fossilmotorene som er problemet.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke specs på skipet i detalj, men dette er et skip bygget i 2016/17. Mtp at det ble innført nye utslipskrav i 2015, og allerede da varslet om ytterligere skjerping i 2020 så er det ikke veldig sannsynlig at Sky kjører på tungolje. Men drivstoffet er uansett ikke relevant, for det kan fortsatt være dritt i filtere helt uavhengig av drivstoff. Nå hører jeg imidlertid at HRS viser til at de 4 motorene stoppet, og at de har fått igang 1 mens de jobber med å få igang flere. Det betyr at det er fossilmotorene som er problemet.

Det ser ut til at skipet har scrubbere som fjerner svovel fra tungoljeeksos. Har de investert i dette kjører de nok tungolje.

 

Det er lov å kjøre tungolje nord for Ålesund. Muligens sør for ålesund også når man har stubber.

 

Det andre skipet med motorstopp går også tilsynelatende på tungolje. I følge hjemmeside brenner det 8 tonn tungolje i døgnet.

 

Vi får håpe at de holder seg vekk fra kysten. Havarerer de blir det store utslipp.

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Jeg tror det er alt for grunnt for store fartøy å komme til lastebåten via sjøveien nå, men jeg kan ta feil...

 

edit: Til Mr.M

 

er 30-35 m. dybde der den befinner seg nå, ca. 1000 m. utenfor "Nordneset" (ifølge kartet som ble postet lengre oppe)

 

men forflytter den seg særlig lengre østover, blir det skikkelig urent & grunt farvann. Men kan godt  hende de har gitt den opp, ikke sett noe oppdateringer om det

Lenke til kommentar

er 30-35 m. dybde der den befinner seg nå, ca. 1000 m. utenfor "Nordneset" (ifølge kartet som ble postet lengre oppe)

 

men forflytter den seg særlig lengre østover, blir det skikkelig urent & grunt farvann. Men kan godt  hende de har gitt den opp, ikke sett noe oppdateringer om det

 

Nå sier de på livesendinga at de regner lastebåten som "trygg" likevel. Tror det er skummelt inne i urent farvann med såpass stor sjø, dog.

Lenke til kommentar

Nå sier de på livesendinga at de regner lastebåten som "trygg" likevel. 

 

Meldingene tidligere i kveld om at mannskapet på ni var evakuert og at båten drev ukontrollert, medførte ikke riktighet. Nå sies det at alle mann fortsatt er om bord. Da er jo håp om at den greier seg.

Lenke til kommentar

12 minutter etter at HRS meldte at lasteskipet ikke skal evakueres, skal det visst det allikevel

 

"SISTE KL 21.27: Også dei ni ombord i lasteskipet Hagland Captain blir no evakuerte. Det stadfestar Per Fjeld, talsperson ved HRS. Han kan ikkje seie noko om kva som er grunnen til at mannskapet blir henta ut med helikopter, berre 12 minutt etter at HRS stadfesta at ingen av dei ombord skulle evakuerast."

 

https://www.nrk.no/mr/siste_-politiet-har-fatt-inn-ny-mayday-signal-1.14487704

Lenke til kommentar

 

Hovudredningssentralen opplyser til NRK at lasteskipet Hagland Captain melde om at dei hadde problem like før klokka 19. Dei har motorstans og har mist ein del av tømmerlasten over bord. Skipet ligg i området like ved cruiseskipet.

Da kan de få problemer med stabiliteten også hvis dekkslasten forskyver seg eller mister deler av lasten på en side av båten.

cruiseskipet går det sakte med evakueringen, vi har nok ikke prosedyrer/kapasitet for evakuering av mange personer på relativ kort tid og dette cruiseskipet er ikke blant de største som frekventerer Norskekysten "antall passasjerer".

 

 

noen som vet vindstyrken i området ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det kan være forurensing av drivstoff pga. av veske-bevegelser i tankene ved grov sjø.

 

Edit: større skip har separatorer og dagtanker, men blir ikke dette rengjort regelmessig kan dette problemet oppstå.

 

Langs svenskekysten finnes en strekning som kalles "gula humpen" en notorisk plass hvor et stort antall fritidsbåter hvert år får motorstopp grunnet dritt i drivstoffiltrene.

Det er også den første tanken jeg gjør meg, dårlig drenering av dagtanker, oppblomstring av dieseldyr, og så har dårlig sjø fått denne oppblomstringen til å skvalpe opp i resten av tanken, blande seg, og blitt kjørt ned i fuelsystemene til samtlige motorer.

 

Hvis alt er plugget med gørr tar det lang tid å rette opp igjen, rørene må demonteres og gjøres rene. Det vil i så fall gi mening at de kun har fått en maskin oppe til å gå igjen.

Lenke til kommentar

Imponerende hvordan cruiseskipet sakte kryper mot vind- og strømretning om det ligger for anker...

 

tror de flyttet seg dit de er nå for å øke avstand til det grumsete farvannet. Nå blir de vel i den posisjonen, slik at ikke flyturen inn ikke blir særlig mye lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...