Zenix- Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 Hei. Etter endt fagskole (bygg) dette skoleåret, tar denne voksne kroppen (30+) på seg enda mer skole. Planen er en master, og har lenge vært så spesifikk at jeg ønsket meg en master i konstruksjonsteknikk e.l. Litt tilfeldig snubler jeg over INDØK, altså en master i Industriell økonomi- og teknologiledelse. Jeg ser at dette studiet bla.a. ved UiS gir en "bachelor" i bygg først, før ferden går videre til masteren. Som en som er glad i ledelse generelt, og som gjerne sikter seg inn mot en stilling som matcher ordlyden til studiet, så må jeg innrømme at jeg ble litt i tvil om hva jeg skulle sette øverst. Verdt å nevne at jeg er usikker på om jeg når opp ift poenggrensen til INDØK, men antar at jeg ligger helt i grenseland.Er det noen som har erfaring og/eller kunnskap om studiet, eller noen som har en formening om hva som er "mest fornuftig" ift å velge det ene eller det andre? Det står altså for min del mellom en master i konstruksjonsteknikk, og en master i økonomi- og teknologiledelse. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 Smak og behag. Sjekk for eksempel hvilke enkeltfag de to studiene har og se hva som er mest interessant for deg. En annen tilnærming kan være å google personer som de to utdannelsene og se hvem som har jobber som passer deg best. Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Er det noen som har erfaring og/eller kunnskap om studiet, eller noen som har en formening om hva som er "mest fornuftig" ift å velge det ene eller det andre? Det står altså for min del mellom en master i konstruksjonsteknikk, og en master i økonomi- og teknologiledelse. Jeg har ikke gått noen av disse to retningene selv, men kjenner jo mange som har gått en av dem. Og det er nok ganske stor forskjell på en typisk jobb for en som har gått konstruksjon og en som har gått indøk. De fleste på konstruksjon ender typisk opp i en rådgivende ingeniørbedrift hvor de jobber med nettopp konstruksjon av bygninger. Folk fra indøk opplever jeg veldig ofte ender i en mindre ingeniørtung jobb, typisk prosjektledelse, rådgivning innen strategi og ledelse og selvefølgelig mellom- og topplederstillinger. Det er jo ganske stor forskjell på dette, så spørsmålet må være om du ser for deg å arbeide i en ingeniørtung jobb i fremtiden, eller om du foretrekker en jobb mer rettet mot ledelse? 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Sidan du er "voksen" så kan det være lurt å sjå litt meir på utdanningsløp der du fyrst tek ein bachelor og deretter to år med påbygg til master. Mykje kan skje i privatlivet på 5 år, så det å ha ei "rettrettmuligheit" til å hoppe av halvvegs i utdanninga og fortsatt få eit vitnemål som du kan bruke til noke, vil kunne være lurt. 1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Om du ønsker høy inntekt (minst 800 +) velger du "lederutdanningen" Indøk. Du går fort opp i gradene om du er flink, da tjener du gjerne 1mil +. De fleste som har gått indøk tidligere er ledere i offentlig foretak og private store bedrifter. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 De fleste som har gått indøk tidligere er ledere i offentlig foretak og private store bedrifter. Nei... det er bare en myte. Som OlavEH sier så jobber den typiske indøk'er (NTNU) med konsulentvirksomhet/rådgivning. Mindretallet har en lederrolle og av disse er det ytterst få som er toppledere. Til TS: Er du mest interessert i det forretningsmessige aspektet, eller det tekniske? Hvis sistnevnte så er siv.ing et bedre valg. 1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Nei... det er bare en myte. Som OlavEH sier så jobber den typiske indøk'er (NTNU) med konsulentvirksomhet/rådgivning. Mindretallet har en lederrolle og av disse er det ytterst få som er toppledere. Til TS: Er du mest interessert i det forretningsmessige aspektet, eller det tekniske? Hvis sistnevnte så er siv.ing et bedre valg. Nei. Det er ikke skryt, men det viser rapporten fra NTNU. Lenke til kommentar
Slaps Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Nei. Det er ikke skryt, men det viser rapporten fra NTNU. Hvilken rapport? Kunne du være så snill å dele den. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Nei. Det er ikke skryt, men det viser rapporten fra NTNU. Rapporten fra NTNU? Hvis du sikter til almunirapporten til bindeleddet, så konkluderer den overhode ikke med det du påstår. Under ledelse og personalansvar: ”Har du en lederrolle?” Ja 42 % Nei 58 % Man kan jo forutsette at <lederrolle> innbefatter ganske mye, og er noe helt annet enn å være leder med stor L eller <toppleder> om du vil. Det uteksamineres ca 100 +/- i året fra indøk-NTNU, at alle disse skulle ende opp som toppledere faller på sin egen urimelighet. Det er litt i samme gate som at kun en brøkdel av alle økonomer ender opp i lederstilling, de aller fleste er bare vanlige ansatte med ulike ansvarsområder. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Eit spørsmål i ei spørreundersøkelse om ein sjølv synes at ein har ei lederrolle er eit svært ledande spørsmål. Mange vil svare ja på slikt spørsmål fordi dei anser seg sjølv til å ha ei slik rolle sjølv om dei ikkje formelt har personalansvar, typisk formenn, teamleder eller senior[tittel] som har fått delegert ei arbeidsoppgåve med å lede utan lederansvaret. Leiarar med formelle leiarrolle vil typisk være tilsett med klausul om unntak frå arbeidsmiljølova sine arbeidstidsbestemmelsar. Andelen av leiarar går sjølvsagt også kraftig opp jo mindre arbeidsplassar, einingar eller avdelingar ein jobbar i. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå