jannicken Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 Med denne orange nøkkelen vil Volvo sikre tryggere bilkjøring Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 (endret) Redusere toppfarten til 180 km/t...? Hva skal det være godt for? Det reduserer jo ikke ulykker og skader med omkomne mennesker. Ett menneske har en fysikk som maksimalt overlever en frontkollisjon i 70 Km/t. Reduser maksfarten til 100 km/t,da kan det kansje begynne å hjelpe på døds-statistikken på trafikkulykker. Å redusere farten til 180 km/t er en stor vits og et hån mot arbeidet for nullvisjonen for drepte i trafikken. Og det veit Volvo meget godt. Alle bilmerker skulle sperret farten på maks 100 km/t! Det er ikke behov uansett årsak,til å kjøre raskere. Bare utrykningskjøretøy burde kunne kjøre fortere. Endret 23. mars 2019 av ACYBN18O 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 AC..: Saken er at det er et kontroversielt tiltak å kunstig senke toppfarta, særlig i Tyskland. 180 km/t er lett å svelge for de fleste bilkjøpere. Det er altså første skritt i en trend som går i riktig retning. Når flere produsenter tør å følge etter kan man vurdere å begrense det mer eller påby sperrer gjennom lovverk eller at forsikringsselskapene kan gi rabatter til de som har sperre. Men ja, det får neppe nevneverdig effekt på dødstallene før man kommer lengre ned i hastighet og det gjelder et stort antall biler. Det er bare å smøre seg med tålmodighet, vi kommer dit etter hvert, blant annet takket være Volvo. 4 Lenke til kommentar
Erik Gulliksen Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 Tesla har hadt det i mange år alt. Det gjørs på følgeden måte: 1. opprett profil til bruker i bilen. 2. kryss av for hvilken nøkel profilen skal følge. 3. sett speedlimit(til selv ønsket nivå eks 120) + pin kode, og sett Valet Mode(bilen blir veldig lite motorkraft)+pinkode. 4. still sete der du vil ha det. Når en setter seg inn med den nøklen så vil hastighet og motorkraft blir kraftig redusert Lenke til kommentar
Rune Sandbakken Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 Tesla har hadt det i mange år alt. Det gjørs på følgeden måte: 1. opprett profil til bruker i bilen. 2. kryss av for hvilken nøkel profilen skal følge. 3. sett speedlimit(til selv ønsket nivå eks 120) + pin kode, og sett Valet Mode(bilen blir veldig lite motorkraft)+pinkode. 4. still sete der du vil ha det. Når en setter seg inn med den nøklen så vil hastighet og motorkraft blir kraftig redusert Flott det, men poenget her er at Volvo lager et konsept med flere parametere som kan stilles på, samt innfører system som overvåker fører og kjøring for demed å kunne reagere og begrense potensielt skadeomfang for en selv og andre. Jeg tror de med dette vrir seg mot andre kundegrupper, og fort kan få flere enn færre kunder, i alle fall i en periode. Synes det høres interessant ut (sikkert fordi jeg er i en situasjon med barn som nylig har fått førerkortet og låner bil). Han har en i klassen som ble fotgjenger etter en måned bak rattet. Om Volvos løsning hadde utgjort en forskjell der vet jeg ikke, men tror det har en positiv effekt. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 Ansvar skal fjernes fra føreren i stadig økende grad, frem til det tidspunkt hvor det ikke er lov for mennesker å medvirke i det hele tatt. "Miljø" og "sikkerhet" er folkets nye mantra og dermed nyttige begrep i markedsføringen på veien mot helautonome kjøretøy. Til slutt er full kontroll med hvor samtlige individer befinner seg til enhver tid. Det blir jo spennende å se hvem som gjør seg best nytte av den informasjonen og hva den vil brukes til. Ang. artikkelen og sperre på 180km/t så tror jeg neppe det har alleverdens effekt på eventuelle statistikker. Det er vel heller få ulykker hvor farten er såpass, særlig dersom en fjerner de situasjoner hvor hensikten nettopp var å skape en slik "ulykke". Dog, slikt tåkepreik ang. trygghet er sikkert kjekt med hensyn til salget, hvilket er det eneste som egentlig betyr noe for produsentene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 (endret) Tesla har hadt det i mange år alt. Det gjørs på følgeden måte: ... Når en setter seg inn med den nøklen så vil hastighet og motorkraft blir kraftig redusert Godt gjort å ikke forstå du med dette tiltaket setter begrensningen selv. Artikkelen beskriver det motsatte, altså at fabrikanten angir fartsbegrensningen. Edit; Ser nå at et avsnitt i artikkelen også omtaler "foreldres mulighet til å ta ansvar vekk fra poden". Det er antagelig hva du sikter til. Endret 23. mars 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Morten Simonsen Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 Meget gode tiltak fra Volvo - dette bør alle andre fabrikanter følge opp. Tesla har noe av dette, men langt i fra en så omfattende og obligatorisk pakke. 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 Dette høres veldig kinesisk ut. Full overvåking av borgerne og poeng som bestemmer om du er en god borger med privilegier eller en dårlig borger som skal holdes i rennesteinen. 3 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 Er vell bare å koble til en boks ala det man har gjort med japsene som har begrensning på 180 km/t. Var en annen populær hack der også som har fått historier til å gå, biler med 4 hjulsstyring styrt av styreenheten hvor man klippet kabelen som rapporterte hastigheten til styreenheten. Klippet kabel = 0 km/t og bilen trodde man var på en parkeringsplass og kjørte full 4 hjulsstyring... Mens man egentlig var på veien i 80 km/t Lenke til kommentar
MeesterT Skrevet 23. mars 2019 Del Skrevet 23. mars 2019 Redusere toppfarten til 180 km/t...? Hva skal det være godt for? Det reduserer jo ikke ulykker og skader med omkomne mennesker. Ett menneske har en fysikk som maksimalt overlever en frontkollisjon i 70 Km/t. Reduser maksfarten til 100 km/t,da kan det kansje begynne å hjelpe på døds-statistikken på trafikkulykker. Å redusere farten til 180 km/t er en stor vits og et hån mot arbeidet for nullvisjonen for drepte i trafikken. Og det veit Volvo meget godt. Alle bilmerker skulle sperret farten på maks 100 km/t! Det er ikke behov uansett årsak,til å kjøre raskere. Bare utrykningskjøretøy burde kunne kjøre fortere. Er stort sett bare Norge som har tusenvis av mil med 80-soner. Mange land har veier som tillater mer enn 100km/t. Se heller til myndighetene som tar inn over 100 milliarder på bilrelaterte avgifter, og gir kun 35 tilbake til veier. Hvor mange liv kunne vært spart om vi fikk reduserte avgifter som tillater flere å kjøpe en tryggere og morderne bil, samtidig som at flere milliarder kunne vært tildelt opprusting av vei? 2 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. mars 2019 Del Skrevet 24. mars 2019 (endret) Redusere toppfarten til 180 km/t...? Hva skal det være godt for? Det reduserer jo ikke ulykker og skader med omkomne mennesker. Ett menneske har en fysikk som maksimalt overlever en frontkollisjon i 70 Km/t. Reduser maksfarten til 100 km/t,da kan det kansje begynne å hjelpe på døds-statistikken på trafikkulykker. Å redusere farten til 180 km/t er en stor vits og et hån mot arbeidet for nullvisjonen for drepte i trafikken. Og det veit Volvo meget godt. Alle bilmerker skulle sperret farten på maks 100 km/t! Det er ikke behov uansett årsak,til å kjøre raskere. Bare utrykningskjøretøy burde kunne kjøre fortere.Nei. Frontkollisjon har veldig mange flere viktige faktorer enn bare hastighet. Også i feontkollisjon. Som tross alt ene og allene betyr null niks (selv om det så klart er en av flere viltige faktorer) Og kjører nesten utelukkende på 110 kmt veier i Norge. De er tross alt av de viktigste fartsårene. Og der er det vanskelig å få til en frontkollisjon eller plutselig stopp. Såklart er det behov for å komme seg raskere frem. Like mye som alle andre hastigheter. Tid er noe du aldri får igjen. Og visse ting er høyst tidssensitive. Endret 24. mars 2019 av Andrull 2 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Er stort sett bare Norge som har tusenvis av mil med 80-soner. Mange land har veier som tillater mer enn 100km/t. Se heller til myndighetene som tar inn over 100 milliarder på bilrelaterte avgifter, og gir kun 35 tilbake til veier. Hvor mange liv kunne vært spart om vi fikk reduserte avgifter som tillater flere å kjøpe en tryggere og morderne bil, samtidig som at flere milliarder kunne vært tildelt opprusting av vei? Og der oppdaget man hvor verdensvant du er, og hvor mye du følger med... Norge bruker faktisk mer penger på vegrelaterte formål enn de tar inn i avgifter, og begge tallene dine er feil. I tillegg så har andre land andre veger enn motorveg (som vi også har litt av i Norge) og bygater. Du ser dem kanskje ikke på charterturer, men jeg lover deg at de er der. Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 26. mars 2019 Del Skrevet 26. mars 2019 Dette høres veldig kinesisk ut. Full overvåking av borgerne og poeng som bestemmer om du er en god borger med privilegier eller en dårlig borger som skal holdes i rennesteinen. Jeg tror du akkurat mistet 2 poeng på din kreditt med denne forræderske kommentaren 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå