Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan få ertende bekjente til å gi seg/sette seg selv i respekt?

Anbefalte innlegg

Jeg har en god barndomskompis som jeg alltid har hatt en god tone med. Vi er begge i tidlig 30-årene. Han har en kollega som han har begynt å henge litt med på fritiden. Fyren er forsåvidt ok, men når vi tre henger sammen så føler jeg at det blir til at de to klikker sammen og at jeg blir tredjemann som ikke er helt inkludert og som de to kan tulle med. Det har kanskje litt å gjøre med at jeg opprinnelig ble med på treningssenter hvor det først var de to som hadde startet og laget seg et opplegg, og jeg kom inn senere og trengte derfor litt veiledning og forklaring fra de. Så da har utgangspunktet vært at de hadde rollen som de kunnskapsrike, mens jeg var "newbien".

Men så føler jeg at dette er noe som har satt seg og blitt med videre til andre aktiviteter vi driver med. At jeg på en måte er den kunnskapsløse tullingen i gjengen. Det nye er at jeg alltid "er så desorientert" på steder, geografi osv. Det er blitt litt slik at hvis de har planlagt at vi skal møtes et sted og jeg spør "hvor er dette?" så blir det sånn "Haha, vet du ikke hvor dette ligger? Jeg lurer på hvordan du hadde overlevd om GPSen var tom for strøm. Du hadde sikkert gått deg vill på vei hjem fra kiwibutikken din du". Eller hvis jeg kjører med de sittende på til et sted jeg ikke har vært og spør hvor vi skal svinge av, så kan de tulle med dette i bilen.

Hadde det vært litt realitet eller noe med min væremåte som gjorde det så hadde det vært en ting. Men sannheten er at jeg selv er 100% oppegående og i grunn bedre kjent i byen enn de to er tilsammen. Jeg har mye kunnskap om mye og høyere utdanning og en "bedre" jobb enn de to, for den saks skyld. Jeg føler selv også at jeg, sånn rent "velstandsmessig", har kommet lengre i livet enn de to. (Ikke at noe av dette har en betydning i praksis, men jeg mener at de har ikke en "sak" å ta meg på). Jeg er heller ikke av den typen som stiller uforberedt uten egen research og forventer at andre skal ha meg på slep/lære meg opp/ta initiativet for meg, selv om jeg riktignok fikk veiledning med treningen for å catche opp med de. Så derfor har det begynt å bli provoserende og irriterende at de grunnløst holder på slik. Denne kollegaen av min kompis kjenner meg egentlig heller ikke godt nok til at det automatisk er innafor å tulle på denne måten.

Så jeg føler nå litt for å sette meg selv i respekt, og få dem litt ned fra sin høye hest. Plante bena deres på bakken. Men hvordan gjør man dette? Jeg er jo ikke interessert i å ødelegge stemningen eller lage et nummer utav det. Så langt har jeg bare latt det passere. Finnes det noe god lesning eller videoer på youtube som omhandler slike tema? Jeg vet at jeg ikke trenger å henge med dem, så jeg trenger ikke den typen svar. ;-)

Anonymous poster hash: e1ee8...9cc

Endret av Omnia vincit amor
Flyttet til Samfunn → Samliv og relasjoner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan si: Når du sier (....) så oppleves det nedlatende. Du mener det sikkert bare på kødd, men er ikke så gøy å høre det såpass ofte. 

Tåler de ikke konstruktiv tilbakemelding på oppførsel, som f.eks. den setningen jeg foreslår, så er det ikke folk du vil henge med.  

Endret av Calluna
Lenke til kommentar

For min del hadde jeg sagt "Dere kan dra til h...." og aldri snakket med dem igjen, uansett hva fortiden var.

For din del, så ville jeg spurt den best bekjente om hva f det er han driver med. Hvorfor rotte seg sammen med en annen idiot mot deg, dere som har kjent hverandre i lang tid. Har han ingen sans for samvittighet, lojalitet, respekt, tillit?

Lenke til kommentar

Er det så viktig å ha best jobb, utdanning å kunne best i alt?
Tenk ikke over det, noen er litt  narcissister når det gjelder slike samtaler. Kjent flere i mange år som har det bedre av å le av andre hele tiden, du blir litt lei ja.

Når det kommer en kommentar så bare stir dem blankt i øya uten å si noe, slik at de ser at du er lei. Da det blir ikke noe gøy lenger for de  :rofl:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sorry at jeg sier det her, men grow some balls, du oppfører deg egentlig som jenter gjør.

(Feilklikka poeng)

Det er det jo de andre som gjør. Hvisker og tisker, slengbemerkninger og baksnakking. Mener ikke å stigmatisere jenter her, da. Begge kjønn kan ha psykopatiske trekk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Skal du ivareta vennskapet bør du ta en prat med dem i fullt alvor. Det er kjipt å selv ikke bli tatt på alvor, og det er tungt når ens viten ikke ikke blir verdsatt. Det sagt, så er det ikke sikkert at universitetsgraden din bidrar med noe i samhandlingen deres. Du bidrar sikkert nok med nyttige ting i gruppen deres; du stiller med skyss og har sikkert vært en god venn for den du har kjent lengst. Det å forlange respekt for utdannelsen din - i en venneflokk - er nok muligens et blindspor og ikke noe å sikte etter.

Jeg vil hevde at det er ikke feil å bli sint ovenfor sine venner, og jeg er sikker på at dine venner setter pris på ærlig tordentale, selv om det kan være kjipt i øyeblikket. På lengre sikt bør du bli flinkere til å si tydelig i fra når du opplever å bli urettferdig behandlet, og spar på "sutringen" til når du vet det er stemning for at du kan bli virkelig forstått. Det du sier i andre og tredje avsnitt er ikke feil å kommunisere ovenfor vennene dine, men i min anskuelse er det en forutsetning at du først har deres fulle oppmerksomhet og at du opplever en mulighet for forståelse. Å bare rope disse tingene ut mens de driver gjøn med deg, det kan fort føre til mer mobbing.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Hvorfor rotte seg sammen med en annen idiot mot deg, dere som har kjent hverandre i lang tid. Har han ingen sans for samvittighet, lojalitet, respekt, tillit?

Hør, hør. Dette spørsmålet er verdt å ta stilling til, dersom et godt vennskap er vondt å ivareta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...