Gå til innhold

I år kan elbilandelen passere 50 prosent


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Husk på at en bils levetid er bortimot 20 år. Gamle bilvalg får altså betydning mange år framover i tid. Se for eksempel på diesel-salget som fikk sin topp i 2017-2018 selv om pro-diesel-politikken var på sitt sterkeste ca et tiår før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nei, det er det ikkje. Veksten er eksponentiell, ikkje lineær. Dersom utviklinga held fram vil årleg køyrde kilometer med reine elbilar (ikkje medrekna ladbare hybridar) ha passert bensinbilar med god margin om fire år. (Basert på trenden frå siste tre år med 45% årleg auke i køyrelengde for elbilar og 7% årleg nedgang for bensinbilar.)

Jeg refererer bare til SSB sine fakta tall for 2018 over samlede kjørte kilometer i norge pr 2017 / 2018 fordelt på drivstofftype. Regner med at alle kan lese disse tallene. Nybilsalget forteller ikke dette.
Eg referer til nøyaktig dei same tala henta herifrå: https://www.ssb.no/statbank/table/12577/

 

Kvifor trur du eg har brukt nybilsalet? Det seier ingenting om køyrelengder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du siterte meg først.

Jeg sier bare med ref til trådens tittel at det vil ta lang tid føre vi vil se noen signifikant effekt på Norges totalt antall kjørte km med fossilt drivstoff.

Kilde er SSB artikkel publisert nå nettopp den 21 Mars https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/artikler-og-publikasjoner/elbiler-og-hybrider-suser-fram

 

Då feilsiterer du SSB. Det står ingenting i den artikkelen om at det vil ta lang tid. Det ville vere ein absurd ting å skrive, ettersom det berre vil ta 3-4 år før talet på køyrde kilometer med elbil overstig talet på køyrde kilometer med bensinbil. (Gitt at ikkje salet av bensinbilar brått tek seg opp veldig, men det reknar eg som tvilsamt.)

 

I tillegg til at det vert færre bensin- og dieselbilar, går den årlege køyrelengda til desse bilane nedover etter kvart som dei vert eldre. Frå SSB-artikkelen:

De gjennomsnittlige kjørelengdene for bensin- og dieseldrevne biler falt begge med rundt 2 prosent fra 2017 til 2018, og var dermed nede i henholdsvis 9 000 og 14 500 kilometer per bil i året. For elbiler og bensinhybrider økte derimot de gjennomsnittlige kjørelengdene per bil til 12 200 og rundt 14 000 kilometer i 2018.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Då feilsiterer du SSB. Det står ingenting i den artikkelen om at det vil ta lang tid. Det ville vere ein absurd ting å skrive, ettersom det berre vil ta 3-4 år før talet på køyrde kilometer med elbil overstig talet på køyrde kilometer med bensinbil. (Gitt at ikkje salet av bensinbilar brått tek seg opp veldig, men det reknar eg som tvilsamt.)

I tillegg til at det vert færre bensin- og dieselbilar, går den årlege køyrelengda til desse bilane nedover etter kvart som dei vert eldre. Frå SSB-artikkelen: De gjennomsnittlige kjørelengdene for bensin- og dieseldrevne biler falt begge med rundt 2 prosent fra 2017 til 2018, og var dermed nede i henholdsvis 9 000 og 14 500 kilometer per bil i året. For elbiler og bensinhybrider økte derimot de gjennomsnittlige kjørelengdene per bil til 12 200 og rundt 14 000 kilometer i 2018.

Du velger å misforstå innlegget mitt .Jeg setter en strek der med dette:

i 2018 var hver tredje førstegangsregistrerte bil elektrisk , likevel ser vi at 50% og 30% (tilsammen 80%) av kjørte kilometer i Norge er fra fossildrevne biler i 2018. Ergo er disse presseoppslagene med at nybilsalget 50% kun elektrisk ikke relevant i dag til antall kjørte kilometer totalt i Norge med fossildrevne personbiler.

Og med levetiden på biler generelt vil det ta «lang» tid føre bruktbil/eksisterende bilpark av fossilbiler er så redusert at det er signifikant.

Så kan man «mene» forskjellig hva definisjonen av lang eller kort er. «Lang tid» er altså min egen mening og ikke et sitat fra ssb.

Hvor kort eller lang tid det tar føre bilparken er fornyet og eventuelt elektifisert i Norge er dessuten kun spådommer og prognoser.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med såpass store andeler som vi begynner å se nå tror jeg nok det kun er et tidsspørsmål før de fleste fordeler forsvinner. 

I løpet av 1-2 år vil det nok komme både mva og bompenger. Støtten har vart lenge nok til at produktene har funnet veien til markedet, fra her og ut må de klare å bære seg selv. Slike støtteordninger er ikke bærekraftig i lengden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legg merke til at miljø ikke er på listen over de viktigste fordelene. Spørsmålet er hva som vil skje med salget når de økonomiske fordelene forsvinner.

Miljø er ikkje på lista over dei viktigaste økonomiske fordelane.

 

Veksten i salet bremsar sikkert litt opp, men alle dei økonomiske fordelane vil jo ikkje forsvinne. Elbilar vil alltid vere billigare i drift, til dømes. Eingongsavgifta er stort sett knytt til utslepp, so dei får ikkje mykje eingongsavgift heller. Eg trur ikkje det kjem nokon stor mva-auke før i 2025 når alle nye bilar skal vere elektriske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke moro å driva bensinstasjoner etter et par år...

Jeg tror bensinstasjoner vil slutte å lukte bensinstasjon. Det kan øke apetitten og gi disse et mer stuerent og gastronomisk inntrykk og faktisk tiltrekke seg flere spisekunder og øke betalingsvilligheten per matrett. Så jeg tror faktisk det å kan bli positivt for dem å endre tilbudet av energiprodukter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror bensinstasjoner vil slutte å lukte bensinstasjon. Det kan øke apetitten og gi disse et mer stuerent og gastronomisk inntrykk og faktisk tiltrekke seg flere spisekunder og øke betalingsvilligheten per matrett. Så jeg tror faktisk det å kan bli positivt for dem å endre tilbudet av energiprodukter.

Jada, er enig med deg. Omstilling som skal på plass så. Dog ikke alle som har livets rett etterhvert men, men..

Lenke til kommentar

Håpløs politikk. Målet må da være å få antallet biler ned, og ikke bare Flytte energiforbruket over på noe annet. Når man kjøpet en bil til over 700k har man råd å betale moms. Halve Norge har ikke jernbane, men enorme avstander samt vinter. Hva skal man gjøre oppi nord når man ikke kan kjøre bil lengere ? For å sette i perspektiv så er det 50 mil fra Tromsø til jernbane. Det er 40 mil til Alta. Og derifra er det vel ca 55 nil til kirkens.

Lenke til kommentar

Håpløs politikk. Målet må da være å få antallet biler ned, og ikke bare Flytte energiforbruket over på noe annet.

Er du klimafornekter som ønsker å komme deg raskere til jobb og hjem? 

 

Når man kjøpet en bil til over 700k har man råd å betale moms.

Hva får deg til å tro at en som kjøper bil til 700k har mer igjen på konto enn hvis han kjøpte en bil til 300k?

 

Mva på elbiler kommer, men det blir nok rabalder om de plutselig slenger på 25% over natta. Det må komme gradvis. I tillegg må det annonseres så lenge i forveien at folk kan skynde seg å skifte ut fossilbilen før økningen trer i kraft. Mitt forslag er 2,5% mva i 2020, 5% i 2021 osv fram til 25% i 2030.

 

Halve Norge har ikke jernbane, men enorme avstander samt vinter. Hva skal man gjøre oppi nord når man ikke kan kjøre bil lengere ? For å sette i perspektiv så er det 50 mil fra Tromsø til jernbane. Det er 40 mil til Alta. Og derifra er det vel ca 55 nil til kirkens.

Det er bare 23 mil fra Tromsø til Narvik. Mange av veiene bør nok rustes opp her, men godstrafikken bør helst flyttes til sjøen. Det er en fin innaskjærs lei mellom de to byene. Fauske-Narvik har veldig utfordrende geografi og veldig lite trafikkgrunnlag. Samme med strekningen fra Tromsø og nordøstover.

 

Hvis det skal bygges jernbane i nord så bør det bli én strekning fra Rovjanemi til kysten ett eller annet sted. Under tvil muligens Narvik-Tromsø, selv om jeg vil prioritere bedre veier og færre vogntog der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"At miljøeffekten ikke er god nok, og at man er bekymret for hvor lenge batteriet varer, viser at de klassiske elbilmytene vi trodde var avlivet fortsatt er et tema."

-- Petter Haugnedal, nestleder i Elbilforeningen

 

Det er interessant at Elbilforeningen mener at rekkevideeangst beror på en myte. Undersøkelsen viser at rekkevidde er den nest vanligste årsaken til at folk ikke velger elbil. Da er det ganske arrogant at Elbilforeningen mener alle disse tar feil.

 

Ellers er det gledelig at over halvparten av nybilkjøperne vil velge elbil i år. Men det vil ta mange, mange år før nybilsalget påvirker klimaet positivt i nevneverdig grad. SSBs statistikk viser at ca. 80% av kjørte kilometer fremdeles er med fossilbiler. Dessuten er de fleste hybridbiler med svært lav rekkevidde og det selges mange slike hvert år under "elbilsalg".

 

Etter min mening bør de økonomiske insentivene kun gjelde for biler med en viss nedre grense for rekkevidden på ren elektrisitet. Hvor den nedre grensen skal gå får man diskutere nærmere, men jeg mener den ikke bør være lavere enn 30 mil på sommerføre.

 

En annen ting vi bør diskutere er insentiver for ettermontering av elektrisk drift i gamle fossilbiler. I dag er reglene for hvordan man kan gå frem i praksis med ettermontering for kompliserte og stopper de fleste som tenker på dette. Bl.a. må bilprodusenten bistå brukeren med veiledning, man må ha en dedikert veileder og kontrollør i veivesenet, m.m. For meg ser det ut som at reglene er laget for merkeverksteder, ikke private. Dertil kommer en høy pris for ettermontering.

 

Edit: logiske skrivefeil

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

 

Er du klimafornekter som ønsker å komme deg raskere til jobb og hjem? 

 

 

Er vel så langt fra klimafornekter som man kommer :) 

 

Men 10%  hadde vært greit, Fjerne moms på el-sykkel. 1 bil pr. famile. i et felles Europeisk energimarked maked er det mye kull. men elbil er fint for lufta,

 

Tror ikke bane i nord er vanskeligere enn ferfefri E39, eller mange av de store prosjektene i oljebransjen.

Lenke til kommentar

Det er interessant at Elbilforeningen mener at rekkevideeangst beror på en myte. Undersøkelsen viser at rekkevidde er den nest vanligste årsaken til at folk ikke velger elbil. Da er det ganske arrogant at Elbilforeningen mener alle disse tar feil.

Ikkje eigentleg. Mange elbileigarar er folk som tidlegare hadde rekkjeviddeangst, men som vart overtalt av ein ven eller nabo til at det ikkje er so ille som dei trur. Dei fleste som kjøper elbil vert positivt overraska. 400 km er lenger enn mange trur. Mange uroar seg dessutan over at halvparten av rekkjevidda skal forsvinne om vinteren, noko som berre gjeld bilar med veldig små batteri og ineffektiv oppvarming. Med ganske få unnatak trur eg dei fleste vert kurert for rekkejviddeangsten dei hadde før dei kjøpte elbil.

 

Ellers er det gledelig at over halvparten av nybilkjøperne vil velge elbil i år. Men det vil ta mange, mange år før nybilsalget påvirker klimaet positivt i nevneverdig grad. SSBs statistikk viser at ca. 80% av kjørte kilometer fremdeles er med fossilbiler. Dessuten er de fleste hybridbiler med svært lav rekkevidde og det selges mange slike hvert år under "elbilsalg".

Tala frå SSB syner det motsette av det du trur. Ser du på trenden, vil det berre ta 3-4 år før køyrde kilometer med elbil er større enn årleg køyrde kilometer med bensinbil! Det er ikkje "mange" år. Dei siste fire åra har talet på køyrde kilometer med elbil auka med ca 45 i året, medan talet på køyrde kilometer med bensinbil har gått ned med ca 7% i året. Om 4 år passerer køyrde kilometer med elbil køyrde kilometer med bensinbil med god margin.

 

Ein annan trend dei merkar seg er at gjennomsnittleg årleg køyrelengde pr elbil aukar for kvart år, og er no 35% større enn gjennomsnittleg årleg køyrelengde for bensinbilar.

 

Det er litt vanskelegare å rekne ut når elbilar vil passere diesel, sidan gjennomsnittleg årleg køyrelengde for dieselbilar ikkje snudde nedover før i fjor. I verste fall kan det ta seks år før årleg køyrde kilometer med elbil passerer årleg køyrde kilometer med dieselbil, og sju år før årleg køyrde kilometer med elbil passerer samla køyrelengde for alle personbilar.

 

Etter min mening bør de økonomiske insentivene kun gjelde for biler med en viss nedre grense for rekkevidden på ren elektrisitet. Hvor den nedre grensen skal gå får man diskutere nærmere, men jeg mener den ikke bør være lavere enn 30 mil på sommerføre.

 

Det er innført ei nedre grense på 50 km for ladbare hybridar. Sidan dei fleste bilturar er på under to mil, vil då dei aller fleste bilturar la seg gjennomføre 100% elektrisk.

 

En annen ting vi bør diskutere er insentiver for ettermontering av elektrisk drift i gamle fossilbiler.

Det er generelt ein dårleg idé. Er ikkje bilen konstruert som elbil i utgangspunktet, får du berre ein veldig dårleg elbil utav det.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er vel så langt fra klimafornekter som man kommer :) 

 

Men 10%  hadde vært greit, Fjerne moms på el-sykkel. 1 bil pr. famile. i et felles Europeisk energimarked maked er det mye kull. men elbil er fint for lufta,

 

Tror ikke bane i nord er vanskeligere enn ferfefri E39, eller mange av de store prosjektene i oljebransjen.

Grunnen til at jeg forsøker å tråkke bevisst på noen tær er at du ikke nevner klimaproblemet, men kun forholder deg til framkommelighet fra ditt eget perspektiv. Klima er en viktig sak og elbiler er en veldig god løsning som ikke bør motarbeides. Det er en liten klimakatastrofe at Tromsø valgte å gå for rene dieselbusser i neste anbudsperiode. Og ille for luftkvaliteten og støyen i byen. Busser og biler utfyller to forskjellige roller og begge deler trengs, men de som finner buss mest praktisk for dem bør betale hele bussbilletten sin selv. Tilsvarende bør bilistene bør betale for seg selv. Bensin/diesel-avgiftene bør fortsatt holdes høye slik at elbiler forblir attraktive å kjøpe selv om mva stiger gradvis.

 

Folk kjører ikke bil for morroskyld, men fordi de må. For mange barnefamilier betyr det i praksis at vi må tilbake til den tiden der mor enten er helt hjemmeværende eller har en deltidsjobb. Det kan ikke være ønskelig fra et samfunnsperspektiv. Derfor skriver jeg "fra ditt eget perspektiv".

 

Uenig i at elsykkel bør fritas mva. Sykler og spesielt elsykler har enorm ulykkesprosent og kostnader per kjørte km, sammenlignet med bil. Det er ikke ønskelig fra et samfunnsperspektiv at folk skal kjøre veldig mye elsykkel. Korte avstander på dedikerte sykkelveier er bra, men ikke på bilveier og kryssing av bilvei. Derfor bør mva forbli på 25%. Samme prosentsats som elbiler bør gradvis komme seg opp til fram mot 2030.

 

Apropos fergefri E39, så mener jeg vi bør prioritere fergefri E6 før fergefri E39. Men godstrafikk bør i større grad flyttes fra vei til sjø.

 

Forøvrig: Elbil er mye mer klimavennlig enn dieselbusser. Synd at myten om at elbiler er klimafientlig i norge fortsatt lever.

Lenke til kommentar

 

Det er fremdeles en lang vei igjen til at de faktiske samlede kjørte kilometer i Norge med elektrisk får noen signifikant andel/betydning.

https://www.dinside.no/motor/sa-mange-er-det-som-egentlig-kjorer-elbil-i-norge/70759877

 

Nei, det er det ikkje. Veksten er eksponentiell, ikkje lineær. Dersom utviklinga held fram vil årleg køyrde kilometer med reine elbilar (ikkje medrekna ladbare hybridar) ha passert bensinbilar med god margin om fire år. (Basert på trenden frå siste tre år med 45% årleg auke i køyrelengde for elbilar og 7% årleg nedgang for bensinbilar.)

Den antakelsen om 45% årlig økning i kjørelengde (og, implisitt, elbilbestanden) betyr i så fall 200% elbilandel i bilsalget allerede i 2023. Tviler på at du kan ekstrapolere den trenden.

Lenke til kommentar

 

 

Det er fremdeles en lang vei igjen til at de faktiske samlede kjørte kilometer i Norge med elektrisk får noen signifikant andel/betydning.

https://www.dinside.no/motor/sa-mange-er-det-som-egentlig-kjorer-elbil-i-norge/70759877

 

Nei, det er det ikkje. Veksten er eksponentiell, ikkje lineær. Dersom utviklinga held fram vil årleg køyrde kilometer med reine elbilar (ikkje medrekna ladbare hybridar) ha passert bensinbilar med god margin om fire år. (Basert på trenden frå siste tre år med 45% årleg auke i køyrelengde for elbilar og 7% årleg nedgang for bensinbilar.)
Den antakelsen om 45% årlig økning i kjørelengde (og, implisitt, elbilbestanden) betyr i så fall 200% elbilandel i bilsalget allerede i 2023. Tviler på at du kan ekstrapolere den trenden.
Den totale bilparken aukar kvart år. Det vert registrert nesten to nye bilar for kvar som vert skrota. Det same trenden ser du på at den totale køyrelengda aukar år for år.

 

Trenden kan naturlegvis ikkje halde fram i det uendelege, men det går fort nok til at bensinstasjonar går ei vanskeleg tid i møte. Bensinsalet har gått nedover i årevis, og no fell dieselsalet òg. Bilar køyrer kortare kvart år dess eldre dei vert, og både bensin- og dieselbilparken vert eldre. Difor fell årleg køyrelengde for eksosbilane ffortare enn nedgangen i eksosbilparken tilseier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...