Gå til innhold

ANMELDELSE: Sekiro: Shadows Die Twice

Anbefalte innlegg

Personlig finner jeg det vel så fascinerende at anmelder ser det nødvendig å bruke engelske uttrykk for andre mekanikker som «Poise» og «Deathblow». Med tanke på at dette ikke er en systematisk analyse virker det kunstig. Sjef har alltid vært en problematisk/dårlig oversettelse med fullstendig mangel på konnotasjoner, og at man fortsetter å bruke det vitner om lav grad av språklig bevissthet. Det er dog bedre enn norsk-engelsk.

Jeg vet ikke hvem som kom fram til at «sidetråkk» er et godt ord for side-step heller. Igjen bommes det grovt på konnotasjoner.

Det er også noget betenkelig å bruke Kill Bill som sammenligningsgrunnlag for et spill som estetisk har langt mer til felles med Ninja Scroll/Berserk. Dette er direkte historieløst, men kan vel forsvares med at leserne deres ikke har peiling. Mer bekymringsverdig er det likevel at den narrative vurderingen foretas basert på «spoiler warning». Jeg forstår at noen synes at spoilere er et problem, men det er ikke vanskelig å gjøre en strukturell og estetisk analyse av fortellerteknikk, og basere dommen på det.

Dette tar meg videre til siste punkt: Hvorfor tror noen som helst at det er en god idé å skrive om spill i førsteperson entall? Føler du virkelig at du er karakteren? Er det du som dør? Du som slår? Du som spiller en karakter? Dette vitner om en katastrofal mangel på distanse (som er nødvendig for å gjøre en kritisk vurdering). Jeg kan forsåvidt se at det skal spre entusiasme, men det har ingenting i en kritisk vurdering å gjøre.

Her var det mykje flisespikkeri og lite eg er einig i. Men eg kan godt svare. Bruken av "Deathblow" osv. er vel naturleg då det er ein spelmekanisme som som ikkje har noko direkte omsetjing, mens bossfight faktisk har det. Sidetråkk er kanskje noko tilfeldig, det kan eg vere med på. "Grov bom" blir vel litt overkill kanskje.

Angåande Kill Bill... Jo, Souls er inspirert av Berserk, men det er strengt tatt snakk om å illustrere blodspruten her, ikkje sjølve spelet, så ser ikkje heilt poenget ditt.

Vidare: sjølvsagt kan ein skrive i eg-form om spel. Det er eg som speler. Å kalle dette for ein "katastrofal mangel på distanse" er godt mogleg den største overdrivinga eg har høyrt ever.

Og når det kjem til behovet for "en strukturell og estetisk analyse av fortellerteknikk" i ei spelmelding, vel, den er eg ikkje heilt med på - men du må gjerne skrive di eiga melding. Diskusjon har vel nokre trådar for det.

Vi har godt etablerte oversettelser for dette på norsk som står i ordboken:

Deathblow = Nådestøt.

Side-step = Finte.

Sjefskamper derimot finner du ikke der og det kommer vel til å bli en evig diskusjon rundt akkurat det. Personlig syntes jeg også at det høres veldig merkelig ut selv etter "10" års bruk fra Gamer.no og er en av de tingene jeg selv vil fortsette å bruke det engelske ordet for. Det er jo ingenting galt i det, er massevis av låneord i språket vårt, det er ikke noe nytt det heller. Om det finnes naturlig, så gjør det jo det. Folk får gjøre som de vil, men de to første ordene er det offisielle etablerte oversettelser på og er ikke begrenset til spillmekanikker.

Edit:

Kill Bill er i seg selv inspirert av japansk kultur, film og anime, så om man skal flisespikke som det nevnes så kan man jo det. Utviklerene er jo japanske så det blir litt som å si at et norsk vikingskip bygget av nordmenn basert på hvordan det alltid har vært gjort her, plutselig skal være inspirert av God of War.

Endret av Marfu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var i utgangspunktet skeptisk siden det er From Software. Fullført alle Dark Souls men likte det ikke. Fullførte det nærmest bare for utfordringen sin del. Men Sekiro er laaaaangt vanskeligere men utrolig nok er det mye mer morsomt enn Dark Souls. Kampsystemet er mye bedre, forståelig historie og du kan lære deg mer og mer avanserte teknikker som er rett og slett dritkule. Blir ikke irritert over å dø i Sekiro, det er bare rett og slett vanskelig men på en bedre måte enn i Dark Souls hvor det var vanskelig pga fiendene var sære.

Lenke til kommentar

Var i utgangspunktet skeptisk siden det er From Software. Fullført alle Dark Souls men likte det ikke. Fullførte det nærmest bare for utfordringen sin del. Men Sekiro er laaaaangt vanskeligere men utrolig nok er det mye mer morsomt enn Dark Souls. Kampsystemet er mye bedre, forståelig historie og du kan lære deg mer og mer avanserte teknikker som er rett og slett dritkule. Blir ikke irritert over å dø i Sekiro, det er bare rett og slett vanskelig men på en bedre måte enn i Dark Souls hvor det var vanskelig pga fiendene var sære.

Å fullføre 3 spill som du ikke liker står det respekt av, eller kanske du bare er veldig sær :D

Dette ble skrevet i nettleseren Mozilla brannrev i Veslemyk vinduer 10

• Liker 1
Lenke til kommentar

På hvilken måte? Er det enklere å prøve på nytt når du dør i Sekiro? Jeg har vanligvis ikke noe imot beinharde spill hvis jeg faktisk kan begynne der jeg døde.

Lenke til kommentar

På hvilken måte? Er det enklere å prøve på nytt når du dør i Sekiro? Jeg har vanligvis ikke noe imot beinharde spill hvis jeg faktisk kan begynne der jeg døde.

Du kan begynne der du dør, men det kan ikke gjøres ofte.

Dør du for mange ganger i mellom checkpoints så havner du på det du var på sist.

Lenke til kommentar

Liker spillet overraskende bra. Har dog ikke spilt mer enn ca 1,5-time men har vel da vært igjennom en "boss" som du åpenbart skal dø på pluss en miniboss. Sistnevnte fikk gjekket ned selvtilliten min en hel del da jeg følte jeg var overraskende god som aldri så ut til å være i nærheten av å dø.

Dark Souls 3 falt aldri i smak hos meg. Begynte aldri på Bloodborne da jeg foretrekker å spille på PC og det er et PlayStationeksklusivt spill. Så var litt småskeptisk men bestemte meg for å anskaffe spillet på Steam med mulighet for refund.

Eneste som skuffer er at spillet virker å være en ren port fra konsoll. Ingen støtte for 21:9/Ultrawide, ser ut til å være låst til 60 FPS osv osv.. Sitter med en følelse at jeg likesågreit kunne kjøpt det til Xbox One X.

Lenke til kommentar

Og jeg har holdt på 2 timer med minisjefen "Det kjettinglåste trollet" uten å få han ned.

Respekt!

Drep de 3 vanlige folka der, så stikker du av til du minster agro.

Så sniker du deg tilbake og backstabber den, så må du i hvertfall bare drepe den en gang.

Det hjelper også å ha "flamekasteren"

Lenke til kommentar

Liker spillet overraskende bra. Har dog ikke spilt mer enn ca 1,5-time men har vel da vært igjennom en "boss" som du åpenbart skal dø på pluss en miniboss. Sistnevnte fikk gjekket ned selvtilliten min en hel del da jeg følte jeg var overraskende god som aldri så ut til å være i nærheten av å dø.

Dark Souls 3 falt aldri i smak hos meg. Begynte aldri på Bloodborne da jeg foretrekker å spille på PC og det er et PlayStationeksklusivt spill. Så var litt småskeptisk men bestemte meg for å anskaffe spillet på Steam med mulighet for refund.

Eneste som skuffer er at spillet virker å være en ren port fra konsoll. Ingen støtte for 21:9/Ultrawide, ser ut til å være låst til 60 FPS osv osv.. Sitter med en følelse at jeg likesågreit kunne kjøpt det til Xbox One X.

Da vil du like hva jeg linker :) Spillet ser fantastisk ut i Ultrawide :D

21:9 støtte: http://www.wsgf.org/f/u/contrib/dr/29717/hacks/sekiro_v3.7z

Tillegg som fikser bugs med 21:9: http://www.wsgf.org/phpBB3/download/file.php?id=3166

FOV velger: http://www.wsgf.org/phpBB3/download/file.php?id=3174

Må installere Sekiro Mod Engine for at 21:9 fiksen skal fungere 100%.

https://www.nexusmods.com/sekiro/mods/6

Rart ikke From Software ikke gjorde dette selv, tydeligvis støtte for alt dette i spillet men ikke brukt.

Lenke til kommentar

Og jeg har holdt på 2 timer med minisjefen "Det kjettinglåste trollet" uten å få han ned.

Respekt!

Drep de 3 vanlige folka der, så stikker du av til du minster agro.

Så sniker du deg tilbake og backstabber den, så må du i hvertfall bare drepe den en gang.

Det hjelper også å ha "flamekasteren"

Ja er akkurat dette jeg gjør, men klarer det ikke for det :D. Klarer det nok i kveld. Var på nippet i går men sinnesluttet. Lurt triks det der med bakstikkingen ja

Lenke til kommentar

Anbefaler Mirai Counter abilitien, da kan du countre alle som prøver seg på unblockables og de blir hardt poise straffa. 

Før du kommer til monsteret som er bindet fast så kan du snakke med mora til en kar som gir deg ei bjelle som du kan legge i tempelet og praye. Da unlocker du et flashback område som man kan ta før det monsteret. Den har en mye verre boss men gjør at monsteret blir mye enklere ihvertfall. Bare sørg for å unlocke Mirai counteren som krever 2 skill points.

Lenke til kommentar

Anbefaler Mirai Counter abilitien, da kan du countre alle som prøver seg på unblockables og de blir hardt poise straffa. 

Før du kommer til monsteret som er bindet fast så kan du snakke med mora til en kar som gir deg ei bjelle som du kan legge i tempelet og praye. Da unlocker du et flashback område som man kan ta før det monsteret. Den har en mye verre boss men gjør at monsteret blir mye enklere ihvertfall. Bare sørg for å unlocke Mirai counteren som krever 2 skill points.

Funker Mirai på alle de "røde" angrepene? Trodde den bare funket på stab angrep men ikke cut?

Lenke til kommentar

Funker bare på thrust ja, du kan også deflect thrust, men swipe unblockable må du hoppe. Få en ability som gjør at man hopper/sparker på hode, mens de gjør swipe, da tar man litt posture fra fiender også. Fiender har ofte comboer som gjør at du enten kan forvente thrust eller swipe. Men iallefall en boss mye senere bytter på, så da må man gjette eller faktisk lære seg å se hvordan animasjonen starter selv om han tok samme angrep rett før. Det er vanskelig. Du har også grab unblockable seff. Der må man nok bare komme seg vekk så vidt jeg forstår.  

Lenke til kommentar

Sålangt i spillet, 12 timer, har jeg vært innom 8 områder med totalt ulikt design.

Fiender har ikke gått igjen mellom områdene.

Bloodborne hadde til sammenligning 5 områder gjennom hele spillet...

Verden minner langt mere om en stor sammenhengende verden, men med stor variasjon, slik som i dark souls 1.

Lenke til kommentar

Sålangt i spillet, 12 timer, har jeg vært innom 8 områder med totalt ulikt design.

Verden minner langt mere om en stor sammenhengende verden, men med stor variasjon, slik som i dark souls 1.

Har aldri blitt voldtatt så hardt noen gang som på dette spillet. Klarte endelig chained ogre og trodde banen var klar. Så feil kan man ta. Generalen på andre siden holder på å fiste meg nå...

Lenke til kommentar

Har aldri blitt voldtatt så hardt noen gang som på dette spillet. Klarte endelig chained ogre og trodde banen var klar. Så feil kan man ta. Generalen på andre siden holder på å fiste meg nå...

Bare vent. Generalen er 1/10 så vanskelig som en du møter snart.

Lenke til kommentar

Ser ut som spillet er portet fra konsoll et nytt spill helt utrolig trodde pc versionen var en skikkelig pc utgave men alt er lagt opp til å bruke gamepad og er like vanskelig å kontrolere på begge platformer syntes jeg idiotiske blokkering og dodge til den store gull medaljen hele spillet så det spillet ble det med 1 time spilling så blir det aldrig spilt mer! Helt bortkasta penger lol

Måtte logge meg inn for å bare glise av innlegget :D

Har du spilt noe mer? For håper nå att du har fått mer dreisen på deflect og counters? Kontrollene er fantastiske bare man klarer å stable fingra riktig, er som regel bruker feil ;)

Koser meg som bare det, selv om jeg syntes det er fryktelig vanskelig! Bare håpe på mer ungefri så jeg får spilt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...