Gå til innhold

ANMELDELSE: Sekiro: Shadows Die Twice


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt skrevet artikkel, men "sjefskamper"? :( Må alt oversettes for å fremme god, norsk journalistikk?

Ble nærmest opprør i de norske hjem når "strømming" ble lagt til i ordboka. Tror få har noe i mot om norsk media lar være å oversette engelske begreper og sammensatte, pop-kulturelle ord som f.eks. "bossfights".. Ellers god artikkel, som sagt :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"andeleg oppfølgjar" ?

TIl hva? er ingen oppfølger dette, ikke en gang åndelig. Er et annet spill bare fra verdens beste spillutvikler.

Fantastisk spill også

Åndelig oppfølger til Tenchu, som også ble utviklet av FromSoftware og utgitt av Activision, slik som Sekiro :)

Endret av Andreas247
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt skrevet artikkel, men "sjefskamper"? :( Må alt oversettes for å fremme god, norsk journalistikk?

Ble nærmest opprør i de norske hjem når "strømming" ble lagt til i ordboka. Tror få har noe i mot om norsk media lar være å oversette engelske begreper og sammensatte, pop-kulturelle ord som f.eks. "bossfights".. Ellers god artikkel, som sagt :)

 

Me har vel brukt omgrepet "sjefskamp" sidan minst 2010, så eg trur det er eit ganske godt etablert omgrep.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Godt skrevet artikkel, men "sjefskamper"? :( Må alt oversettes for å fremme god, norsk journalistikk?

Ble nærmest opprør i de norske hjem når "strømming" ble lagt til i ordboka. Tror få har noe i mot om norsk media lar være å oversette engelske begreper og sammensatte, pop-kulturelle ord som f.eks. "bossfights".. Ellers god artikkel, som sagt :)

 

Me har vel brukt omgrepet "sjefskamp" sidan minst 2010, så eg trur det er eit ganske godt etablert omgrep.

...virkelig? Det var nytt for meg :/ Leser ikke mange spill-relaterte artikler, så er vel derfor. Aldri hørt det i min krets heller. oh well :)
Lenke til kommentar

Det gode norske ordet er bosskamper.

Akkurat som softis.

 

Ellers har jeg vel 4 timer i spillet.

Noe som er 2 timer mer en jeg hadde i dark souls og 3 og en halv time mer enn i bloodborne.

Derfor er dette objektivt det beste from software spillet noen sinne. Og de som ikke er enige er verre enn Hitler, Mao, Stalin og Justin Briber tilsammen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Personlig finner jeg det vel så fascinerende at anmelder ser det nødvendig å bruke engelske uttrykk for andre mekanikker som «Poise» og «Deathblow». Med tanke på at dette ikke er en systematisk analyse virker det kunstig. Sjef har alltid vært en problematisk/dårlig oversettelse med fullstendig mangel på konnotasjoner, og at man fortsetter å bruke det vitner om lav grad av språklig bevissthet. Det er dog bedre enn norsk-engelsk.

 

Jeg vet ikke hvem som kom fram til at «sidetråkk» er et godt ord for side-step heller. Igjen bommes det grovt på konnotasjoner.

 

Det er også noget betenkelig å bruke Kill Bill som sammenligningsgrunnlag for et spill som estetisk har langt mer til felles med Ninja Scroll/Berserk. Dette er direkte historieløst, men kan vel forsvares med at leserne deres ikke har peiling. Mer bekymringsverdig er det likevel at den narrative vurderingen foretas basert på «spoiler warning». Jeg forstår at noen synes at spoilere er et problem, men det er ikke vanskelig å gjøre en strukturell og estetisk analyse av fortellerteknikk, og basere dommen på det.

 

Dette tar meg videre til siste punkt: Hvorfor tror noen som helst at det er en god idé å skrive om spill i førsteperson entall? Føler du virkelig at du er karakteren? Er det du som dør? Du som slår? Du som spiller en karakter? Dette vitner om en katastrofal mangel på distanse (som er nødvendig for å gjøre en kritisk vurdering). Jeg kan forsåvidt se at det skal spre entusiasme, men det har ingenting i en kritisk vurdering å gjøre.

Lenke til kommentar

Personlig finner jeg det vel så fascinerende at anmelder ser det nødvendig å bruke engelske uttrykk for andre mekanikker som «Poise» og «Deathblow». Med tanke på at dette ikke er en systematisk analyse virker det kunstig. Sjef har alltid vært en problematisk/dårlig oversettelse med fullstendig mangel på konnotasjoner, og at man fortsetter å bruke det vitner om lav grad av språklig bevissthet. Det er dog bedre enn norsk-engelsk.

 

Jeg vet ikke hvem som kom fram til at «sidetråkk» er et godt ord for side-step heller. Igjen bommes det grovt på konnotasjoner.

 

Det er også noget betenkelig å bruke Kill Bill som sammenligningsgrunnlag for et spill som estetisk har langt mer til felles med Ninja Scroll/Berserk. Dette er direkte historieløst, men kan vel forsvares med at leserne deres ikke har peiling. Mer bekymringsverdig er det likevel at den narrative vurderingen foretas basert på «spoiler warning». Jeg forstår at noen synes at spoilere er et problem, men det er ikke vanskelig å gjøre en strukturell og estetisk analyse av fortellerteknikk, og basere dommen på det.

 

Dette tar meg videre til siste punkt: Hvorfor tror noen som helst at det er en god idé å skrive om spill i førsteperson entall? Føler du virkelig at du er karakteren? Er det du som dør? Du som slår? Du som spiller en karakter? Dette vitner om en katastrofal mangel på distanse (som er nødvendig for å gjøre en kritisk vurdering). Jeg kan forsåvidt se at det skal spre entusiasme, men det har ingenting i en kritisk vurdering å gjøre.

 

Her var det mykje flisespikkeri og lite eg er einig i. Men eg kan godt svare. Bruken av "Deathblow" osv. er vel naturleg då det er ein spelmekanisme som som ikkje har noko direkte omsetjing, mens bossfight faktisk har det. Sidetråkk er kanskje noko tilfeldig, det kan eg vere med på. "Grov bom" blir vel litt overkill kanskje.

 

Angåande Kill Bill... Jo, Souls er inspirert av Berserk, men det er strengt tatt snakk om å illustrere blodspruten her, ikkje sjølve spelet, så ser ikkje heilt poenget ditt.

 

Vidare: sjølvsagt kan ein skrive i eg-form om spel. Det er eg som speler. Å kalle dette for ein "katastrofal mangel på distanse" er godt mogleg den største overdrivinga eg har høyrt ever.

 

Og når det kjem til behovet for "en strukturell og estetisk analyse av fortellerteknikk" i ei spelmelding, vel, den er eg ikkje heilt med på - men du må gjerne skrive di eiga melding. Diskusjon har vel nokre trådar for det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

"andeleg oppfølgjar" ?

TIl hva? er ingen oppfølger dette, ikke en gang åndelig. Er et annet spill bare fra verdens beste spillutvikler.

Fantastisk spill også

Åndelig oppfølger til Tenchu, som også ble utviklet av FromSoftware og utgitt av Activision, slik som Sekiro :)

Aahh, ok :) Takk for oppklaringen

Lenke til kommentar

Det gode norske ordet er bosskamper.

Akkurat som softis.

 

Ellers har jeg vel 4 timer i spillet.

Noe som er 2 timer mer en jeg hadde i dark souls og 3 og en halv time mer enn i bloodborne.

Derfor er dette objektivt det beste from software spillet noen sinne. Og de som ikke er enige er verre enn Hitler, Mao, Stalin og Justin Briber tilsammen.

 

Jeg har spillt en time kun og jeg er sykt imponert. Ser det får strålende kritikker over hele fjøla. Ign gav det 9.5 av 10.

Sykt vanskelig men det er bare gøy og gir bra mestringsfølelse. Er litt bekymret over at jeg ikke kan få hjelp som i soulsborne. Jeg er ikke supersvett i slike spill så har fått hjelp enkelte ganger :)

Lenke til kommentar

Ja, det vanskelig. Noen minibosser er klart værre enn andre. Bare øv og lær av egne feil og mønstre bossene har. Slet lenge med en spess en som egentlig gjorde at jeg ble veldig mye bedre i spillet etterpå og det ble mindre frustrerende.

 

Dette er mitt From Software spill, mer som Nioh/Ninja Gaiden, men fortsatt spor av Souls. Veldig impornert!

Lenke til kommentar

 

Godt skrevet artikkel, men "sjefskamper"? :( Må alt oversettes for å fremme god, norsk journalistikk?

Ble nærmest opprør i de norske hjem når "strømming" ble lagt til i ordboka. Tror få har noe i mot om norsk media lar være å oversette engelske begreper og sammensatte, pop-kulturelle ord som f.eks. "bossfights".. Ellers god artikkel, som sagt :)

 

Me har vel brukt omgrepet "sjefskamp" sidan minst 2010, så eg trur det er eit ganske godt etablert omgrep.

Hvor lenge har vi brukt "strålesporing" for raytracing? og jeg har ikke hørt om "sjefskamper" heller så det er nytt for meg også!

Lenke til kommentar

Ser ut som spillet er portet fra konsoll et nytt spill helt utrolig trodde pc versionen var en skikkelig pc utgave men alt er lagt opp til å bruke gamepad og er like vanskelig å kontrolere på begge platformer syntes jeg idiotiske blokkering og dodge til den store gull medaljen hele spillet så det spillet ble det med 1 time spilling så blir det aldrig spilt mer! Helt bortkasta penger lol

Lenke til kommentar

 

 

Godt skrevet artikkel, men "sjefskamper"? :( Må alt oversettes for å fremme god, norsk journalistikk?

Ble nærmest opprør i de norske hjem når "strømming" ble lagt til i ordboka. Tror få har noe i mot om norsk media lar være å oversette engelske begreper og sammensatte, pop-kulturelle ord som f.eks. "bossfights".. Ellers god artikkel, som sagt :)

Me har vel brukt omgrepet "sjefskamp" sidan minst 2010, så eg trur det er eit ganske godt etablert omgrep.
Hvor lenge har vi brukt "strålesporing" for raytracing? og jeg har ikke hørt om "sjefskamper" heller så det er nytt for meg også!

Strålesporing har vel vore brukt i akademia sidan godt før 2000-talet, faktisk. Så ikkje det beste dømet.

Endret av iR' BR34K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis det jeg likte med Dark Souls spillene var 

  • Stemningen
  • Level ups / stats / magi /  våpen
  • "Basene" våre(firelink shrine) og utviklingen der

 

, så bør jeg holde meg unna dette spillet skjønner jeg?

 

Er det slik å forstå at de har droppet nesten alt av RPG-elementer og laget et rent action-spill?

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...