Henrikdb Skrevet 22. mars 2019 Del Skrevet 22. mars 2019 Jeg er daglig leder for resturant. og lurte derfor på hva slags bonuser det går an å kunne forhandle seg til evt. nå som det kommer ny kontrakt jobbet der i 4 år. Lenke til kommentar
Angelina1 Skrevet 27. mars 2019 Del Skrevet 27. mars 2019 Det kan jo være alt mulig, men om du skal få gjennomslag bør det vel baseres på det som gir potensielt mest utslag på resultatet til restauranten. Eksempler er bonus basert på: Økning i omsetning Økning i resultat Eventuelt sortert ned til f eks: Nedgang sykelønn Nedgang personalkost generelt Nedgang overtid Nedgang svinn Økning mersalg For din egen del er det mest praktisk om det er bonusmål du har muligheten til å "slå" periode for periode, slik at en ekstra bra måned ikke ødelegger totalt for neste måned osv 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Vanlegvis så forhandlar ein ikkje om bonus, bonus er noke som arbeidsgiver fordeler basert på ein tanke om å motivere dei tilsette. Bonusen kan arbeidsgiver fritt velge å ta vekk når det skulle passe. Bonus er ikkje rekna som lønn og vil ikkje være pensjonsgivande eller takast med som grunnlag for eventuelle dagpengar eller uføretrygd. Dersom arbeidstaker og arbeidsgiver inngår ei avtale om bonus, så er det snakk om ei forpliktande avtale om avlønning og då er det viktig at du ikkje bruker ordet bonus slik at det ikkje oppstår misforståingar. Du kan fint gjere avtale om at du skal avlønnast med f.eks. 200 kr timen pluss 1% av omsettninga utan at dette er ein bonus. Så på generelt grunnlag så vil eg oppfordre deg til å forhandle kun på lønn, og ikkje på bonus og frynsegoder. 2 Lenke til kommentar
Henrikdb Skrevet 13. april 2019 Forfatter Del Skrevet 13. april 2019 Vanlegvis så forhandlar ein ikkje om bonus, bonus er noke som arbeidsgiver fordeler basert på ein tanke om å motivere dei tilsette. Bonusen kan arbeidsgiver fritt velge å ta vekk når det skulle passe. Bonus er ikkje rekna som lønn og vil ikkje være pensjonsgivande eller takast med som grunnlag for eventuelle dagpengar eller uføretrygd. Dersom arbeidstaker og arbeidsgiver inngår ei avtale om bonus, så er det snakk om ei forpliktande avtale om avlønning og då er det viktig at du ikkje bruker ordet bonus slik at det ikkje oppstår misforståingar. Du kan fint gjere avtale om at du skal avlønnast med f.eks. 200 kr timen pluss 1% av omsettninga utan at dette er ein bonus. Så på generelt grunnlag så vil eg oppfordre deg til å forhandle kun på lønn, og ikkje på bonus og frynsegoder. Tusen takk, Det har jeg ikke tenkt på! Lenke til kommentar
Visum Skrevet 14. april 2019 Del Skrevet 14. april 2019 (endret) Jeg støtter heller innlegget i #2, der du bør forhandle bonus og frynsegoder. Det verste som kan skje er et nei. Endret 14. april 2019 av Riktig Lønn Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. april 2019 Del Skrevet 14. april 2019 Jeg støtter heller innlegget i #2, der du bør forhandle bonus og frynsegoder. Det verste som kan skje er et nei. Det verste som kan skje er at du får eit ja til bonusordning, og deretter eit nei når det er tid for bonusutbetaling. Ein må gjerne forhandle om bonus, men det er viktig å ikkje la seg forlokke av potensielle bonusar på bekostning ordinær lønn som er pensjonsgiveande, dannar grunnlaget for sjukelønn, og er garantert gjennom lønnsfondet dersom restauranten går konkurs. 1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 14. april 2019 Del Skrevet 14. april 2019 Det verste som kan skje er at du får eit ja til bonusordning, og deretter eit nei når det er tid for bonusutbetaling. Ein må gjerne forhandle om bonus, men det er viktig å ikkje la seg forlokke av potensielle bonusar på bekostning ordinær lønn som er pensjonsgiveande, dannar grunnlaget for sjukelønn, og er garantert gjennom lønnsfondet dersom restauranten går konkurs. Kjenner en venn som arbeider som daglig leder i restaurant. Han fikk forhandle om bonus og frynsegoder i tillegg til lønn. Bonus var basert på noen av kriteriene som er nevnt i innlegg #2. Siden han er en dyktig daglig leder så får han god del bonus utbetalt hvert år fra 2018. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå