Gå til innhold

Tusenvis av ungdommer klimkastreiker

Anbefalte innlegg

Ingen skjønner fullt og helt hva de driver med. Derfor er det som regel en smal sak å "gjennomskue" og mistenkeliggjøre folk og bruke det til å herske. Det betyr ikke at man har et poeng (ikke dermed sagt at vikarierende motiver aldri er gyldige motargumenter). Det går for eksempel helt fint an at denne ungdommen både synes det er kjekt med en unnskyldning til ikke å gå på skolen, og at de har noe viktig å si. Voksne synes da også det er stas å streike iblant, i hvert fall så lenge det ikke går for lenge.

Mange av kidsa har nok til og med, gud forby, motstridende meninger og holdninger i hverdagen, samtidig som de gjør ting som ikke stemmer helt overens med klimasaken. Men slikt hykleri forekommer selvfølgelig ikke hos de privilegerte gubbene som kommenterer, når de mener noe er det med overmenneskelig retning og overbevisning. Merkelig at jeg ikke ser flere av disse asketene til daglig. 

Når man sier "dere må være gode før dere får demonstrere" er det ren hersketeknikk. La ungene mene. 

Endelig en vettug stemme i den møkkabingen av sure mennesker som tror dem er så mye bedre enn ungdommen. Kan ikke fatte og forstå at det er så mange sure mennesker her på TU.no. Blir genuint sjokkert over hva dere skriver om ungdommen, som har en helt legitim protest mot vår udugelighet. Å kaste hersketeknikker på dem eller overføre VÅRE feil på dem og påstå at det er DERES skyld er faktisk helt jævelig unødvendig. Skjerp dere!

Det er vel ingen som forbyr noen å praktisere sin tro?

Ingen blir sure for det. Derimot kan man bli sur på mennesker som formaner og preker om hva alle andre skal gjøre, samtidig som plakater og søppel blir liggende igjen, og som vi voksne må rydde opp, like mye som tenåringsrommet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen skjønner fullt og helt hva de driver med. Derfor er det som regel en smal sak å "gjennomskue" og mistenkeliggjøre folk og bruke det til å herske. Det betyr ikke at man har et poeng (ikke dermed sagt at vikarierende motiver aldri er gyldige motargumenter). Det går for eksempel helt fint an at denne ungdommen både synes det er kjekt med en unnskyldning til ikke å gå på skolen, og at de har noe viktig å si. Voksne synes da også det er stas å streike iblant, i hvert fall så lenge det ikke går for lenge.

Mange av kidsa har nok til og med, gud forby, motstridende meninger og holdninger i hverdagen, samtidig som de gjør ting som ikke stemmer helt overens med klimasaken. Men slikt hykleri forekommer selvfølgelig ikke hos de privilegerte gubbene som kommenterer, når de mener noe er det med overmenneskelig retning og overbevisning. Merkelig at jeg ikke ser flere av disse asketene til daglig. 

Når man sier "dere må være gode før dere får demonstrere" er det ren hersketeknikk. La ungene mene. 

Endelig en vettug stemme i den møkkabingen av sure mennesker som tror dem er så mye bedre enn ungdommen. Kan ikke fatte og forstå at det er så mange sure mennesker her på TU.no. Blir genuint sjokkert over hva dere skriver om ungdommen, som har en helt legitim protest mot vår udugelighet. Å kaste hersketeknikker på dem eller overføre VÅRE feil på dem og påstå at det er DERES skyld er faktisk helt jævelig unødvendig. Skjerp dere!

Ikke noe galt med ungdommen, det gjelder sak og ikke personer, slik noen lar det bli sånn, med karakteristikker av de med en annen mening.

Det er en sannhet, at disse som lot søpla ligge igjen, har det til felles med eliten som fløy i privatjet til klimakonferansen for å smake på kanapeer og velkomstdrinker, istedenfor en mer miljøvennlig videokonferanse, at de ikke tenker på hvilke signaler de gir.

Det blir jo som om jeg skulle kauke om CO2, rett ved bilen på tomgang, dagen lang. Det hadde vært for dumt.

Lenke til kommentar

Dobbeltmoral og hykleri er det verste som er. Disse ungdomene er som hodeløse høner.

En ung klimaforkjemper på NRK ytret at hun skulle forsøke å fly mindre.

Beklager, det er ikke godt nok. Folk i motsatt leir som aldri flyr, bør kunne forvente at disse klimaforkjemperne ikke flyr. Spesielt siden de roper så høyt.

Feil.

Det er ikke de unge klimaforkjemperne som har skapt et massivt forbrukssamfunn og sosialisert de unge inn i dette samfunnet.

Du retter baker for smed.

Hele systemet må endres. Du kan ikke forvente at de unge skal ta hele byrden alene.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Si meg en ting, kjører ikkje du rundt i en Tesla du? Burde ikkje du kjøre rundt i en langt mindre elbil så høyt som du sitter på hesten din?

Hvorfor er du så dødsopptatt av Tesla? Du vet ikke hva jeg kjører rundt i. Du vet ikke engang om jeg kjører rundt i noe.

Så hold deg til saken du, i stedet for å drite deg ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner du noen som er født frivillig inn i denne verden?

Nei, men det er ikke relevant for det jeg skriver.

Din klima løsning er at alle biler i verden skal byttes ut i 2 tonn tunge teslaer som bruker 2 kWh PR mil?

Nei, det er ikke det.

Hvorfor er du så ivrig etter å lyve om meg? Eier du ikke skam?

Lenke til kommentar

Det er lett å berømme barna for sitt engasjement, men vi må ikke glemme deres naivitet. Det er voksne klimahysterikere som har fått disse barna til å tro at de ikke har noen fremtid. Og det er klimahysterikerne som har fått dem til å tro at dersom Norge stenger oljekrana og får flere til å sykle så redder vi kloden.

Realiteten er selvfølgelig mer sammensatt, men vi kan ikke forvente at barna forstår dette eller konsekvensene for samfunnet dersom vi faktisk hadde gjort som barna ber om.

Det er en god grunn til at det stort sett bare er barn og miljøekstremister som deltar i denne "skulkestreiken". Ordentlige politikere prøver å løse saken på en ordentlig måte, og da er det mange hensyn som må taes og ting tar tid.

Jeg er 70 år og støtter engasjementet til ungdommen 100%.

Norge har tjent en formue på 9000 mrd. ved å være med på å varme opp kloden, og det er på tide og si nok er nok.

All leting etter olje og gass burde vært stoppet for flere år siden, men vi deler ut letelisenser som om vi ikke tror på FN sitt klimapanel.

Om 2 år er det valg, og jeg tror at letingen blir stopp da, om ikke før.

Oljevirksomheten vil fortsette likevel til rundt 2050 for Norge sin del, og fra da av bør det meste av energien være fornybar.

Vi har en formidabel jobb å gjøre for å skaffe nok fornybar energi, og havet er den naturlige plassen å hente all energien.

70% av jordoverflaten er hav, og hybride plattformer for å høste energi fra vind og bølger, samtidig som de fungerer som fiskeoppdrettsanlegg er en industri som ikke er kommer i gang, fordi pengene brukes på å lete etter mer olje og gass.

25 mrd. pr. år, og for disse pengene får vi ca 10 Multi-use anlegg.

Vi har et hjemmemarked og dette er også eksportindustri, og den type arbeidsplasser vi trenger for å opprettholde velferdsstaten.

Der er de som også er i mot både vannkraft og vindkraft. Ingen vil ha vindmøller i naturen, ingen vil ha de i hagen sin.

Personlig synes jeg begge deler kan være greit, men litt omtanke for hovedetasje plasseres må det være.

Pr i dag, så finansierer oljen velferden, og vi får stadig flere pensjonister, og andre inn, som er avhengig av den.

Utrolig mange produkter er laget av olje, eller den brukes til å lage produkter, som asfalt, stål osv.

Men hva er det vi bruker mer av og kjøper mer av, enn før?

Lenke til kommentar

Dummeste eg har hørt om. De eg kjenner streika kun fordi "de ville få gyldig fråvær". Det er ikkje ungdom som streik, det er voksne som bruker de. Småbarn skjønner ikkje kva de "streiker" for. Kva er bra/dårlig med det. Kas konsekvenser det har.

"Alle" skjønner at vi bør ta vare på klimaet og planeten vår. Men ytterst får gidder å gjøre mer enn nødvendig.

Den dagen vi kutter ut digitale løsninger, så kan vi kutte ut telefonen, og lage røyksignaler, alternativt kjøre fem mil, i stedenfor å få informasjon. Dernest, så kan vi jo få lovpålagt, at jobbende kan sykle til, skal du ha livet ut.

Så får vi grave jordkjellere, så vi kan hive ut kjøleskapet. Vedkomfyren kan få brensel fra skogen bak huset.

Er det slik det må bli? Hva bruker vi mer av enn våre foreldre?

De hadde bil, men jobben i gang/sykkelavstand. Telefon hadde de, men sånn med kabel. Gikk med mye kobber til telenettet dengang.

TV hadde vi også, et stort, tungt beist, som må ha kostet mye energieffektiv ressurser å lage. Vaskemaskin og kjøleskap var tyngre og dro mer energi enn de vi har i dag.

Telefonen min er betydelig lettere enn den gamle fasttelefonen også. Så jeg har kjøptog brukt mindre i dag, enn før.

Lenke til kommentar

Feil.

Det er ikke de unge klimaforkjemperne som har skapt et massivt forbrukssamfunn og sosialisert de unge inn i dette samfunnet.

Du retter baker for smed.

Hele systemet må endres. Du kan ikke forvente at de unge skal ta hele byrden alene.

Du skrev ikke noe som var relevant til det jeg skrev.

Lenke til kommentar

Hvorfor er du så dødsopptatt av Tesla? Du vet ikke hva jeg kjører rundt i. Du vet ikke engang om jeg kjører rundt i noe.Så hold deg til saken du, i stedet for å drite deg ut.

Dobbelmoralen din eg er på jakt etter.

Du svarer jo aldri relevant på påstanden min så antar eg har rett.

Du som er en stor miljøbekjemper kjører rundt i en Tesla, og har aldri eid noen an elbil før denne..

Sikkert ikkje tenkt tanken engang

Lenke til kommentar

Si meg en ting, kjører ikkje du rundt i en Tesla du? Burde ikkje du kjøre rundt i en langt mindre elbil så høyt som du sitter på hesten din?

På hvilken måte gir det spørsmålet mening? Eller er dette standard 'den som ikke bor under en stein i skogen har ikke lov til å mene noe om miljøet'-argumentasjon?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svaret på spm ditt står rett over.

I stedet for å diskutere sak så prøver du å diskutere person. Du prøver å snu temaet fra 'hva kan gjøres med miljøet' til 'har bruker nn den rette ideologiske renhet til å mene noe i miljøsammenheng'. Personangrep og hersketeknikk i ett med andre ord.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I stedet for å diskutere sak så prøver du å diskutere person. Du prøver å snu temaet fra 'hva kan gjøres med miljøet' til 'har bruker nn den rette ideologiske renhet til å mene noe i miljøsammenheng'. Personangrep og hersketeknikk i ett med andre ord.

Neida, diskutert sak og, men vil jo gjerne ha svar på mitt innledende spm fra tidligere. Hva er problemet med det?

Absolutt for en kamp for miljøet, og prøver å gjøre mitt, men kaller ikkje alle som er skeptiske noe negativt eller prøver å trykke de ned.

Eneste eg vil er at enkelte her inne som aldri har eid noe annet enn en Tesla komme ned fra sin høye hest.

Så du tar helt feil.

Folk må slutte med dobbeltmoralen sin

Lenke til kommentar

Nei, men det er ikke relevant for det jeg skriver.Nei, det er ikke det.Hvorfor er du så ivrig etter å lyve om meg? Eier du ikke skam?

Når man avslutter en setning med et spørsmålstegn er setningen et spørsmål. Tror du burde ha lært det på barneskolen.

Lenke til kommentar

Neida, diskutert sak og, men vil jo gjerne ha svar på mitt innledende spm fra tidligere. Hva er problemet med det?

Absolutt for en kamp for miljøet, og prøver å gjøre mitt, men kaller ikkje alle som er skeptiske noe negativt eller prøver å trykke de ned.

Eneste eg vil er at enkelte her inne som aldri har eid noe annet enn en Tesla komme ned fra sin høye hest.

Så du tar helt feil.

Folk må slutte med dobbeltmoralen sin

Det du kaller 'jakt på dobbeltmoral' høres for meg kun ut som billig hersketeknikk. Det er dessverre svært utbredt å kreve av alle som er positivt innstilt til miljøet at de skal være 'helligere enn paven' og helst slutte å utånde CO2..
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det du kaller 'jakt på dobbeltmoral' høres for meg kun ut som billig hersketeknikk. Det er dessverre svært utbredt å kreve av alle som er positivt innstilt til miljøet at de skal være 'helligere enn paven' og helst slutte å utånde CO2..

Hersketeknikk langt ifra.

Fremheve dobbelmoralen.

De som går etter de miljøbevisste som flyr privatfly, driver de også med Hersketeknikk?

Lenke til kommentar

Hersketeknikk langt ifra.

Fremheve dobbelmoralen.

De som går etter de miljøbevisste som flyr privatfly, driver de også med Hersketeknikk?

Om ikke hersketeknikk så sabotasje. Effekten er den samme, du angriper noen som kjemper for noe bra.

Hvordan skal du endre samfunnet uten å delta i det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om ikke hersketeknikk så sabotasje. Effekten er den samme, du angriper noen som kjemper for noe bra.Hvordan skal du endre samfunnet uten å delta i det?

Tja, hvem sier eg ikkje deltar?

Er det ok for deg med klimakvoter?

Er det ok for deg at forkjempere flyr verden rundt i privatfly fordi de "kjemper" for noe bra?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dere kan gå og sette dere på en stein i skogen, da har dere redusert deres egen miljøpåvirkning til det minimale. Derimot har dere ingen påvirkning på hva som skjer med ressursene dere sparer, dere har null påvirkning på om noen andre bruker både disse ressursene og mer til.

For å ha innflytelse utover det du gjør selv så *må* faktisk noen reise jorden rundt for å prøve å hale i land en internasjonal miljøavtale. Går avtalen i boks vil det ha global innvirkning, først da kan du sikre at ingen andre bruker ressursene du sparer på å sitte på en stein i skogen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...