Gå til innhold

ferdig design

Anbefalte innlegg

er så og så ferdig med designet på siden min, og lurer litt på hvordan det er lettest å kode dette. er ikke så veldig dreven eller effektiv med koding enda..

må jo bli mer eller mindre tabeller, men bør hele siden settes opp i en eneste stor tabell? noen som har gode forslag? er ikke klar for så mye koding så en rask, enkel og brukervenlig sak er midt i blinken

-->link<--

Endret av Smidt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Detta blir sikkert feil, men jeg prøver meg..

- Du lager en tabell bestående av en stor celle som du midtstiller på siden (Bakgrunn i denne cellen blir det blårutete tingen).

- Denne cellen deler du nå i tre (slik at cellene kommer oppå hverandre), en til banner, en til footer og en til til "resten".

- Den midtre cella deler du nå i to igjen. Venstre halvdel (størst) blir hovedsiden og høyre halvdel (minst) blir meny og bilde.

- Den høyre halvdelen deler du i tre (oppå hverandre). Øverste blir meny, midten blir bilde og nederst blir script som viser antall pålogget og besøkte.

Harke peil om detta gav noen mening, men.. :roll:

Lenke til kommentar
Detta blir sikkert feil, men jeg prøver meg..

- Du lager en tabell bestående av en stor celle som du midtstiller på siden (Bakgrunn i denne cellen blir det blårutete tingen).

- Denne cellen deler du nå i tre (slik at cellene kommer oppå hverandre), en til banner, en til footer og en til til "resten".

- Den midtre cella deler du nå i to igjen. Venstre halvdel (størst) blir hovedsiden og høyre halvdel (minst) blir meny og bilde.

- Den høyre halvdelen deler du i tre (oppå hverandre). Øverste blir meny, midten blir bilde og nederst blir script som viser antall pålogget og besøkte.

Harke peil om detta gav noen mening, men.. :roll:

joda, det var jo måten jeg hadde tenkt, men lurte på om det var en annen måte å gjøre det på? innholdscellen skal bli lengre hvis jeg skriver mye. altså må jeg ha bakgrunner i tabellene på siden slik at footeren følger med. tror det kan bli litt innviklet.. kan tegne og forklare om nødvendig.

Lenke til kommentar

greit, ventet egentlig på svar fra deg ;) jeg har bare brukt css til definering farger, underline osv. ikke til hele sider. noen som kunne tenke seg å hjelpe litt?

er det forresten mulig å få det ferdig til jul? :xmas:

Endret av Smidt
Lenke til kommentar
http://www.glish.com/css/

les litt her, her stør det noe om hvordan du kan dele inn sia med eksempler.

takk, men har vært innom den og andre liknende sider for eksempler før.. det som er problemet er ikke hvordan jeg setter opp tre vertikale "celler". skal illustrere ser det kanskje trengs.

illustrasjon

i områdene hvor det er en hvit runding må jeg ha en bakgrunn som kan gjenta seg selv alt etter hvor mye innhold det blir i innholdsboksen. i innholdsboksen må jeg ha samme prinsippet.. lengen på boksen må variere alt etter hvor mye tekst som er der

Lenke til kommentar

Hvis vi sier at alt er fast bredde, så kan du fint bruke 3 div's på meny og tilfeldig bilde saken. Første div er toppen på meny, andre er linkene i menyen, tredje er bunnen på menyen, da i fast bredde og med bakgrunnsbilde f.eks.

Samme gjør du med tilfeldig bilde.

Blir litt vanskelig å demonstrerer, nå var jo eksemplet mitt bare struktur, det at den var 100% bred er noe du selv kan endre i CSS'en. Du kan bestemme eksakt hvor bred hver table celle skal være, men du bør si hva hver celle skal hete med ID eller hva CLASS de skal bruke for å kunne styre det.

Lagt opp en versjon hvor tabellen er midtstilt og noen av cellene i fast størrelse.

smidt-table-fixed

Edit: endret litt så du kunne se ca hvordan det blir, la bare en versjon av jpg'en din i bakgrunnen ;)

Endret av FuLu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...