AnonymDiskusjon Skrevet 22. mars 2019 Del Skrevet 22. mars 2019 Jeg har i de siste mnd følt meg konstant sliten, både fysisk og psykisk. Jeg har en relativ krevende jobb med turnus som inneholder både langvakter (12-14 timer) og døgnvakter (hvilende på natten). Jeg går nå inn i en lang jobbperiode med ca 60 timer per uke. Jeg har i tillegg nettopp begynt i behandling for pågående spiseforstyrrelse, noe som også er en påkjenning. Ønsker derfor å få en gradert sykemelding, kanskje 50%, jobber i 100% stilling. Forsøkte å bestille legetime på nett, men fikk til svar at det var helt fullt, og at jeg måtte ringe til uken tidlig på morgenen for evt å få en akuttime. Så da lurer jeg på hva jeg skal si i telefonen? De fleste ringer jo for akuttime grunnet fysisk sykdom, influensa el. Oppfyller jeg kravene rik å få en akuttime når det gjelder sykemelding for psykiske plager? Og kan jeg ringe f.eks mandag og få akuttime tirsdag? Onsdag er siste dag jeg kan dra til legen før det er fullt opp med jobb igjen, og da er det jo for seint. Anonymous poster hash: 31775...be1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. mars 2019 Del Skrevet 22. mars 2019 Det er legekontoret som avgjør om du får akuttime. Ring og legg frem saken din, og la de ta avgjørelsen. Du kan heller ikke vite om det er psykisk eller fysisk. Legen vil sannsynligvis ta noen prøver av deg, som f.eks. stoffskifte, jern og B12. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. mars 2019 Del Skrevet 22. mars 2019 (endret) Dette er ukvalifisert synsing basert på hva jeg har fått høre av leger og pleiere og ikke minst opplevd selv. Hvis du har muligheten til det kan du møte opp hos fastlegen når kontoret åpner. Da skal du få tildelt akuttime. De deles så vidt jeg vet ut på dagsbasis, så du får ikke en tirsdagstime på mandag. Du kan selvfølgelig ringe eller benytte deg av min helse også, men jeg er nokså sikker på at personlig oppmøte gir deg best sjanser. Det var i hvert fall det de sa på legevakten en gang de var litt sure for at jeg var der i stedet for hos fastlegen. Kanskje en kombinasjon - oppmøte og digital søknad. Det viktigste når du ringer eller sender melding er at du angir at det er akuttime du vil ha. Du blir i hvert fall ikke avvist når det dreier seg om psyken, men det er klart at om noen er i ferd av å dø av tyfus vil de komme foran i køen. Legekontor har litt forskjellige tidspunkter hvor de begynner å gå gjennom digitale henvendelser på, det er gjerne litt før det fysisk åpner, og når det gjelder akuttimer nytter det ikke å sende på søndag når det gjelder mandag - den må sendes etter nevnte tidspunkt. Endret 22. mars 2019 av Isbilen Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2019 TS her, takker for svar! Nå har det seg slik at jeg er på jobb til ettermiddagen på mandag, og kanskje er dette en dum dag. Tirsdag har jeg fri hele dagen, onsdag skal jeg i behandling. Så er litt usikker på hvilken dag det er best å ringe, jeg trenger jo ikke legetime før senest onsdag, men er jo kjipt å ta sjansen, har hørt om folk som f.eks har ringt mandag for akuttime og da fått dagen etterpå. Anonymous poster hash: 31775...be1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. mars 2019 Del Skrevet 22. mars 2019 Da er det nok ikke en akuttime de har fått, men en som har blitt ledig fordi noen har meldt avbud. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå