jajamensen Skrevet 22. mars 2019 Del Skrevet 22. mars 2019 Hei. Skal si opp jobben min i slutten av denne måneden, slik at siste arbeidsdag blir 1.Juli som er før fellesferien. Har 5 uker ferie igjen som gjerne skulle fått tatt ut! Jobber i Oslo kommune. Hvilke rettigheter har jeg? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 22. mars 2019 Del Skrevet 22. mars 2019 Du kan vel velge en av følgende: 1. Bli trukket for ferie normalt og ta ut ferien i oppsigelsestiden. 2. Ikke avvikle ferie i nåværende jobb og dermed ikke bli trukket for ferie (evt. få refundert uavviklet ferie), og ta ulønnet permisjon hos ny arbeidsgiver. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. mars 2019 Del Skrevet 22. mars 2019 Etter ferielova har du rett til å kreve minst 3 veker ferie i perioda 1 juni til 30 september. Så du kan kreve 3 veker ferie i juni, dei to andre vekene kan arbeidsgiver i utgangspunktet kreve at du tek ut på anna tidspunkt. 1 Lenke til kommentar
jajamensen Skrevet 22. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2019 Takk for gode svar! Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 22. mars 2019 Del Skrevet 22. mars 2019 Etter ferielova har du rett til å kreve minst 3 veker ferie i perioda 1 juni til 30 september. Så du kan kreve 3 veker ferie i juni, dei to andre vekene kan arbeidsgiver i utgangspunktet kreve at du tek ut på anna tidspunkt. At du har krav på ferie i perioda 1 juni til 30 september medfører ikke at du kan kreve å ta disse ut i juni. Da må du antagelig dokumentere at det ikke lar seg gjøre å ta ut ferie i ny stilling. Til TS: Du taper ingen ting på å ikke ta ut ferien før du slutter. Ferie er fri mot trekk i lønn. Tar du ut ferie hos nåværende arbeidsgiver trekker han deg i lønn tilsvarende. Det samme skjer med ny arbeidsgiver hvis du tar ut ferie etter at du begynner der. Dersom du blir eller har blitt trukket i lønn for ferie du ikke får tatt, så skal dette tilbakebetales til deg. Lenke til kommentar
jajamensen Skrevet 22. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2019 At du har krav på ferie i perioda 1 juni til 30 september medfører ikke at du kan kreve å ta disse ut i juni. Da må du antagelig dokumentere at det ikke lar seg gjøre å ta ut ferie i ny stilling. Til TS: Du taper ingen ting på å ikke ta ut ferien før du slutter. Ferie er fri mot trekk i lønn. Tar du ut ferie hos nåværende arbeidsgiver trekker han deg i lønn tilsvarende. Det samme skjer med ny arbeidsgiver hvis du tar ut ferie etter at du begynner der. Dersom du blir eller har blitt trukket i lønn for ferie du ikke får tatt, så skal dette tilbakebetales til deg. Jeg har 5 uker betalt ferie tilgode. Jeg får vel lønn hvis jeg tar ut 3 uker i Juni? Skal begynne på skole, så blir ikke ny arbeidsgiver på 3-5 år. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 22. mars 2019 Del Skrevet 22. mars 2019 (endret) Jeg har 5 uker betalt ferie tilgode. Jeg får vel lønn hvis jeg tar ut 3 uker i Juni? Skal begynne på skole, så blir ikke ny arbeidsgiver på 3-5 år.Jeg tror ikke du har betalt ferie. I Norge så er ordningen normalt slik at årslønnen din baserer seg på at du jobber 52 uker a 37,5 timer. Når du tar ferie trekkes du i lønn for den tiden du har fri, men bortfallet av inntekt kompenseres av feriepenger. Feriepengene du får i år ble opptjent i fjor. Disse får du uansett om du tar ferie før du slutter eller ei. Dvs du taper penger på å ta ferie i juni, for da får du ikke lønn. Men du får jo fri da. Mange steder omtaler man ferie med feriepenger som ferie med lønn. Det er i mange tilfeller, som for deg nå, en upresis og forvirrende måte å beskrive det på. Ferie er ubetalt, lønn får man bare når man jobber. PS! Du må også spørre arbeidsgiver om å få ha ferie i juni dersom du ønsker det, jeg kan ikke se at du har ubetinget rett til å få det. Edit: Noen har en femte/sjette ferieuke som faktisk er ferie med lønn. Det finnes også andre avtaler i tariffer som er fri med lønn. Det er i så fall egne avtaler som går ut over den vanlige ferien. Endret 22. mars 2019 av nirolo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå