Gå til innhold

[Løst] Ferie i oppsigelsestid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan vel velge en av følgende:

1. Bli trukket for ferie normalt og ta ut ferien i oppsigelsestiden.

2. Ikke avvikle ferie i nåværende jobb og dermed ikke bli trukket for ferie (evt. få refundert uavviklet ferie), og ta ulønnet permisjon hos ny arbeidsgiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter ferielova har du rett til å kreve minst 3 veker ferie i perioda 1 juni til 30 september.

Så du kan kreve 3 veker ferie i juni, dei to andre vekene kan arbeidsgiver i utgangspunktet kreve at du tek ut på anna tidspunkt.

At du har krav på ferie i perioda 1 juni til 30 september medfører ikke at du kan kreve å ta disse ut i juni. Da må du antagelig dokumentere at det ikke lar seg gjøre å ta ut ferie i ny stilling.

Til TS: Du taper ingen ting på å ikke ta ut ferien før du slutter. Ferie er fri mot trekk i lønn. Tar du ut ferie hos nåværende arbeidsgiver trekker han deg i lønn tilsvarende. Det samme skjer med ny arbeidsgiver hvis du tar ut ferie etter at du begynner der.

Dersom du blir eller har blitt trukket i lønn for ferie du ikke får tatt, så skal dette tilbakebetales til deg.

Lenke til kommentar

At du har krav på ferie i perioda 1 juni til 30 september medfører ikke at du kan kreve å ta disse ut i juni. Da må du antagelig dokumentere at det ikke lar seg gjøre å ta ut ferie i ny stilling.

Til TS: Du taper ingen ting på å ikke ta ut ferien før du slutter. Ferie er fri mot trekk i lønn. Tar du ut ferie hos nåværende arbeidsgiver trekker han deg i lønn tilsvarende. Det samme skjer med ny arbeidsgiver hvis du tar ut ferie etter at du begynner der.

Dersom du blir eller har blitt trukket i lønn for ferie du ikke får tatt, så skal dette tilbakebetales til deg.

Jeg har 5 uker betalt ferie tilgode. Jeg får vel lønn hvis jeg tar ut 3 uker i Juni? Skal begynne på skole, så blir ikke ny arbeidsgiver på 3-5 år.

Lenke til kommentar

Jeg har 5 uker betalt ferie tilgode. Jeg får vel lønn hvis jeg tar ut 3 uker i Juni? Skal begynne på skole, så blir ikke ny arbeidsgiver på 3-5 år.

Jeg tror ikke du har betalt ferie. I Norge så er ordningen normalt slik at årslønnen din baserer seg på at du jobber 52 uker a 37,5 timer. Når du tar ferie trekkes du i lønn for den tiden du har fri, men bortfallet av inntekt kompenseres av feriepenger. Feriepengene du får i år ble opptjent i fjor. Disse får du uansett om du tar ferie før du slutter eller ei.

Dvs du taper penger på å ta ferie i juni, for da får du ikke lønn. Men du får jo fri da.

Mange steder omtaler man ferie med feriepenger som ferie med lønn. Det er i mange tilfeller, som for deg nå, en upresis og forvirrende måte å beskrive det på. Ferie er ubetalt, lønn får man bare når man jobber.

PS! Du må også spørre arbeidsgiver om å få ha ferie i juni dersom du ønsker det, jeg kan ikke se at du har ubetinget rett til å få det.

Edit: Noen har en femte/sjette ferieuke som faktisk er ferie med lønn. Det finnes også andre avtaler i tariffer som er fri med lønn. Det er i så fall egne avtaler som går ut over den vanlige ferien.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...