Gå til innhold

Ludicrous-modusen er ikke lenger inkludert for norske Tesla-kunder


Anbefalte innlegg

Lurer på hvorfor noen i all verden er villig til å betale rundt millionen for et batteri.....

Lurer på hvorfor noen i all verden er villig til å kjøpe ny bensinbil og betale masse penger for drivstoff...

 

Det er rett og slett en svært behagelig bil. Rask, responsiv, moderne, behagelig og er alltid oppdatert med software. Snart får jeg 1-2% lenger rekkevidde med en oppdatering.

 

En tilsvarende bensinbil hadde kostet 20-30% mer. Og i tillegg hadde jeg fått driftsutgiftene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lykke til. Teslaene er svært kompliserte software-messig, og er koblet til servere hos Tesla som monitorerer diverse ting (så lenge man ikke slår av dette).

 

Jeg tror tesla vil med en gang se det i diagnostikken om du kommer på service med en Tesla der det har blitt tuklet med software.

"Root access" er det flere som har fått til. 

Lenke til kommentar

 

Herregud, slutt å syt å klage.

 

De har jo bare tatt ut Ludicrous fra Performance pakken, og SENKET prisen.

 

Så da kan kundene selv velge om de vil ha Performance med eller uten Ludicrous!

 

Som å kjøpe en Lamborghini med 80hk 1.6L TDi-motor m.a.o.

Eller 2 millioner mer for den sykeste Lamborghini SUV-en de klarer å lage som ikke er like rask som Tesla til 100 eller quartermile

Lenke til kommentar

 

Går allerede an å tukle med motorkontrollerene og slikt. Men glem garanti og noen som helst støtte fra Tesla for resten av bilens levetid. Verditapet blir mer enn 125.000, for å si det slik.

Klarer man å hacke dette, for å åpne Ludicrous mode, så klarer man nok å ta en sikkerhetskopi av fila for å kunne reversere det igjen om det trengs. Før service f.eks. 

I en Tesla logges det nok endel så tukling vil nok fort uansett oppdages
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I en Tesla logges det nok endel så tukling vil nok fort uansett oppdages

Ser ikke ut som det er tilfellet, nå når jeg sjekket litt rundt her om dagen. Det finnes en haug av diskusjon rundt dette, på diverse nettsider. 

 

Jeg gidder ikke linke inn sider til "hacking" av en Tesla for å åpne diverse ting, så dette får man isåfall finne frem til selv. Men det fungerer stort sett som hos andre biler. Man kan både åpne diverse ting, samt resette det tilbake til slik det er originalt, når man skal inn på service for eksempel.

 

Problemet er nok størst om man er involvert i en kollisjon, hvor dette blir undersøkt uten at man rekker å resette dette. Da vil det jo bli merket. 

Lenke til kommentar

Hvilke varsellamper er det?

Du er tungt investert i aksjen og følger godt med og allikevel ser du ikke noe av den gedigne innboksen med problemer? Det finnes ingen varsellamper ifølge deg? Skremmende.

 

 

- Overskudd?

En milliard USD i underskudd i 2018 og ikke noe overskudd i Q1 til tross for at man får levert den oppdemmede etterspørselen til de som reserverte Model 3 i Europa og Kina. Veldig lite da som tyder på fremtidige overskudd med mindre de sparker enda fler.

 

- Raskt økende kontantbeholdning?

Det er jo ikke sant i det hele tatt. Hvor mye dem har akkurat nå vet man ikke sikkert, men at de sliter med likviditeten er ganske åpenbart slik de oppfører seg.

 

- Ca 50% årlig vekst?

Ikke i år. Estimatene for Q1 ligger på rundt 70 000 og dette kvartalet er der hvor alle på venteliste i Kina og Europa får sine biler. Tipper det blir noe rundt nullvekst i år og etterhvert vil aksjemarkedet skjønne det samme og prise Tesla som det de er. En liten bilprodusent som sliter med finansene.

 

- Banker som står i kø for å kaste penger etter Tesla?

Kan du komme med noen detaljer om dette? Det store spørsmålet er hvorfor ikke Tesla gjennomførte en emisjon når kursen var høy. De trenger milliarder, ikke bare for å holde lysene på, men også for å gjennomføre en brøkdel av de prosjektene som de har lovet. Teoriene er at døra inn til kapitalmarkedene er låst.

 

- Ingen meningsfull konkurranse de nærmeste 2-5 årene?

Med respekt å melde, dette er fri fantasi.

 

- Produkter som kundene elsker?

I følge Forbrukerrådet så er Tesla den bilprodusenten det klages mest på. Ser man i forhold til antall biler på veien så ligger klagefrekvensen omtrent 10 ganger høyere enn nest dårligste(Møller).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En milliard USD i underskudd i 2018 og ikke noe overskudd i Q1 til tross for at man får levert den oppdemmede etterspørselen til de som reserverte Model 3 i Europa og Kina. Veldig lite da som tyder på fremtidige overskudd med mindre de sparker enda fler.

Før Tesla begynte å levere ut Model 3 i stort volum var det forventet at de ville gå med underskudd, så det var ikke overraskende at første halvdel av 2018 var i minus og siste halvdel var i pluss. I Q1 vil volumet leveranser falle, ettersom transitttiden til Europa og Kina er betydelig høyere enn leveranser innad i USA. Sammen med omstruktureringskostnader i Q1 vil kvartalet trolig komme ut i minus.

 

Men mest trolig er de tilbake til overskudd i Q2, ettersom engangseffektene fra Q1 ikke vil være gjeldende.

 

Det er jo ikke sant i det hele tatt. Hvor mye dem har akkurat nå vet man ikke sikkert, men at de sliter med likviditeten er ganske åpenbart slik de oppfører seg.

Se f.eks: https://cleantechnica.com/2019/03/23/no-wall-street-tesla-has-no-cash-or-liquidity-problem-and-a-p-s-for-elon-musk/

 

Utifra regnskapene er det ganske klart at Tesla har plenty med penger.

 

Ikke i år. Estimatene for Q1 ligger på rundt 70 000 og dette kvartalet er der hvor alle på venteliste i Kina og Europa får sine biler. Tipper det blir noe rundt nullvekst i år og etterhvert vil aksjemarkedet skjønne det samme og prise Tesla som det de er. En liten bilprodusent som sliter med finansene.

I fjor leverte de 245.500 biler, i år er det forventet at de vil levere 360-400.000 biler og neste år er det forventet at de vil levere 500-700.000 biler. 50% per år er ikke langt unna sannheten.

 

Jeg estimerer forøvrig 60-65k Model 3 og 15-20k S/X, altså 75-85k leveranser i Q1. Gang 80k med fire så er man nesten på 50% opp fra 2018, men Q1 er etter all sannsynlighet årets dårligste kvartal.

 

Kan du komme med noen detaljer om dette? Det store spørsmålet er hvorfor ikke Tesla gjennomførte en emisjon når kursen var høy. De trenger milliarder, ikke bare for å holde lysene på, men også for å gjennomføre en brøkdel av de prosjektene som de har lovet. Teoriene er at døra inn til kapitalmarkedene er låst.

Vet det flyter sånne teorier rundt, men alt tyder på at Tesla ikke har behov for flere emisjoner, og dermed ikke kommer til å gjennomføre flere emisjoner. De kommer til å fortsette å låne penger når de har behov for det, men tiden for de store emisjonene er forbi. De låner også penger til *gunstige* betingelser: http://ir.tesla.com/static-files/3cdd1c3c-4466-40e2-8e64-a2b4764fe248

 

I følge Forbrukerrådet så er Tesla den bilprodusenten det klages mest på. Ser man i forhold til antall biler på veien så ligger klagefrekvensen omtrent 10 ganger høyere enn nest dårligste(Møller).

Se f.eks:

 

https://www.dinside.no/motor/tesla-eierne-er-mest-fornoyd/69875307

https://www.cnbc.com/2019/02/11/consumer-reports-teslas-model-3-most-satisfying-car.html

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...