Gå til innhold

Det er bare å venne seg til trøkket fra barn og unge i denne saken: Ja til klimaskulk!


Anbefalte innlegg

Det er helt topp at barn og unge er opptatt av klimaet, men ville det ikke vært bedre om de var på skolen og lærte noe?

For å sitere et bra svar jeg så på den tidligere i dag:

 

"Å tro at elever får mer ut av å være på skolen en fredag enn å delta i #klimastreik er en helt latterlig overvurdering av hvor mye man lærer på skolen ila en dag."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å sitere et bra svar jeg så på den tidligere i dag:

 

"Å tro at elever får mer ut av å være på skolen en fredag enn å delta i #klimastreik er en helt latterlig overvurdering av hvor mye man lærer på skolen ila en dag."

 

Det kan vel også være at man overvurderer hvor mye man faktisk lærer av en slik streikedag.

Hva lærer man egentlig?

- At man skal drite i demokratiet, hvis man er uenig?

- At man ikke trenger å møte opp til skolen hvis man skal gjøre noe man selv synes er mer viktig?

- At man skal følge med strømmen og ikke tenke selv?

etc....

 

Jeg har mer tro på at 1 dag på skolen er mer nyttig enn 1 dag med slik "streik".

  • Liker 5
Lenke til kommentar

- At man skal drite i demokratiet, hvis man er uenig?

- At man ikke trenger å møte opp til skolen hvis man skal gjøre noe man selv synes er mer viktig?

- At man skal følge med strømmen og ikke tenke selv?

etc....

 

 

Om man velger punkt to, kan man slik du har definert det, ikke velge punkt tre.

 

Det er ikke noe udemokratisk ved en demonstrasjon, tvert imot.

 

Om man opplever at politikken som føres ikke er forenelig med en fremtid, synes jeg da absolutt det gir mening å protestere mot det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om man velger punkt to, kan man slik du har definert det, ikke velge punkt tre.

 

Det er ikke noe udemokratisk ved en demonstrasjon, tvert imot.

 

Om man opplever at politikken som føres ikke er forenelig med en fremtid, synes jeg da absolutt det gir mening å protestere mot det.

 

(Listen min var bare forslag, og tenkte ikke at punktene ikke kunne utelukke hverandre)

 

Men dette er BARN, og dette er ikke en demonstrasjon, men en streik.

Streik brukes vanligvis i udemokratiske sammenhenger, for å sørge for at arbeiderne har et virkemiddel opp mot bedriftseierne.

 

Og er det riktig at barn brukes i politikk på denne måten?

Det er jo en grunn til at barn ikke har stemmerett.

 

Uansett hvor reflekterte disse barna skulle være for sin alder, vil de nok fortsatt ha store huller i sin helhetsforståelse.

At noen skoler nesten oppfordrer til å delta på tross av at streiken har en sterk politisk slagside, synes jeg er sørgelig for nettopp demokratiet.

 

Skolen skal være upolitisk, og legge opp til kritisk og selvstendig tekning.

 

Men at skolen svikter her, er ikke noe nytt.

I løpet av mine 18 år på skolebenken har det vært minimalt fokus på kritisk tenkning. 

Det har stort sett vært fokusert på å pugge læreboka som "fasit".

Det har nok ikke vært forbudt å tenke selv, men har vel nesten aldri opplevd at det har blitt oppfordret til det, eller lagt opp til dette. Selv ikke på universitetet...

 

 

Edit (La til dette svaret):

 

Hvordan er det å åpent erklære sitt ståsted på en måte som våre folkevalgte ikke kan unngå å få med seg "å drite i demokratiet".

 
I et demokrati bruker man stemmeretten sin.
Å "streike" fordi man er uenig med det flertallet har bestemt er vel ikke så veldig demokratisk?
Kan jeg gjøre det samme? Kan jeg gi beng i å møte på jobben hvis jeg er uenig med politikerne?

Men gjerne demonstrer på fritiden, bare ikke dytt barna foran deg!

Endret av KalleKanin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er morsomt at servelat på skolematen og lørdagsgodt løftes frem som den avgjørende umulighet.

Det sier vel mer om voksnes uvilje til endring, samt mistro til at det finnes glede utenfor rammene av tilfredstillelse via konsum.

Om utfordringene knyttet til klima kan løses via disse bagatellene bør vi si oss svært fornøyd.

 

 

Man må jo begynne i det små. Å sløyfe servelaten og lørdagsgodtet er vel noe av det enkleste??

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I et demokrati bruker man stemmeretten sin.

Den stemmeretten hvor mange av disse barna hadde ved forrige stortingsvalg?

 

Å "streike" fordi man er uenig med det flertallet har bestemt er vel ikke så veldig demokratisk?

Kan jeg gjøre det samme? Kan jeg gi beng i å møte på jobben hvis jeg er uenig med politikerne?

Selvsagt er det det. Å demonstrere for å vise at man mener de folkevalgte gjør feil er et minst like demokratisk virkemiddel som å stemme, og et viktig virkemiddel å bruke mellom de mulighetene man har til å bytte ut de folkevalgte. Og i motsetning til mange andre måter folkevalgte blir forsøkt påvirket på, så er dette faktisk et åpent, offentlig forsøk der det ikke er tvil om hvem som prøver å oppnå hva.

 

Videre: Man vil selvsagt ikke kalle det "streik", men det å ikke møte på jobb for å bruke tiden sin på politiske markeringer er langt fra et ukjent fenomen. Noen har større mulighet til å gjøre det enn andre gjennom å kunne opparbeide seg mertid eller bruke feriedager, mens andre må gjøre det ulønnet. Og akkurat som elevene her har gjort, så vil nok de fleste arbeidstagere som gjør det samme si fra på forhånd.

 

Og skoleelever har til og med den fordelen at det ikke er noen andre som blir lidende ved at de ikke er "på jobb".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke minst: Måten de unge gjør dette på sender et veldig sterkt signal. Hvorfor skal de unge bry seg om fremtiden sin når foreldregenerasjonen deres gir faen? Hvis vi vil at barna skal bry seg om skolen, så må de først få slippe å bekymre seg for om det i det hele tatt er noen vits i å tenke på noen fremtid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sendte jentungen avgårde med velsignelse til dagens streik. Fikk mange gode og interesante samtaler flere ganger så det var tydelig at hun hadde ett genuint engasjement. Og da er det flott.

 

Fikk imidlertid påpekt viktigheten av at det er ikke nødvendigvis den som skriker høyest som taler sannheten. Og akkurat nå er det mange som skriker hull i øret på en stakkar ungdom og ikke alle appelanter vet hva de snakker om.

 

Snakket først m rektor ang. Fraværet. De ville følge kommunens anmodning om å gi ugyldig fravær, en anmodning kommunen og fylket gav til alle skoler. Jeg steilte imidlertid når jeg fikk høre at kommunen kalte det sivil ulydighet... Da fikk jeg dobbelt hakeslepp og assosiasjoner til diktatur og avstrafning som massekontroll. Fy makter og myndigheter, slikt passer seg ikke i ett demokrati. Nei, til politisk ulydighet sier nå jeg.

 

En prat med klassekontakt gjorde det imidlertid enklere. Sendte inn en fraværssøknad. Da ble det annført som dokumentert fravær. Det er nemmlig nesten forbudt i norge å straffe for politisk engasjement så sant det ikke er gjennom vold og trussler eller i strid m menneskeretten. Klimastreik er ikke i strid enten du argumenterer for den ene eller andre siden.

 

Det som er skummelt imidlertid m selve debatten er at det er en side som synes å få hele den offentlige scenen mens alle andre blir skyvd ut, latterliggjort eller endogtil beskrevet som farlige etc. I mens legger samfunnet som synes godt om seg selv alle eggene i en kurv.

 

At klimaet er i endring , såvisst. Skaper det problemer for oss, såvisst. Påvirker vi mannskita klimaet negativt, så absolutt og ja. Men det er ikke hele sannheten. Ting skjer uavhengig av oss også. Problemet er når raddisene får folk til å tro at de skal nå ett klimamål hvor hele samfunnet legges om nå klimaet vil fortsette med å endre seg alikavel. Når man ikke forbereder seg på tsunamien som kommer står en der når og er mest opptatt av å peke finger på de som ikke var like klimahysteriske som den gemene hop og legger skylden på de.

 

For all del . Å ta i bruk ny teknologi og samfunnsmessige tiltak for å redusere vår egen påvirkning beteaktelig , se det kan vi være enige i, men når klimaet svinger mot det VI kaller normalen igjen pga også naturlige svingninger så blir det ekstremt feil dersom klimahysterikerne da sier "se hva VI har fått til, fall på kne og tilbe"

 

Å appludere skolestreiken fordi det er mote å gjøre det har ingen hensikt. Applauder de elevene so. Hver for seg har ett genuint og gjennom tenkt (litt i allefall) forhold til hva dette dreier seg om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

All heder og ære til de 90 % av skoleungdommen som har vært på skolen i dag, og dermed satsen på skolen som en kunnskapsskole og ikke en kampskole for protester mot årstidene.

 

Denne fredagen har verken vært preget av en opplyst debatt eller styrket våre demokratiske verdier.

 

Og Teknisk-religiøst Ukeblad bør snarest få en mer opplyst leder!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

*snip*

Jeg forstår hvor du vil, men er uenig i at klimaet er politisk, det bør ikke være det i alle fall.

Du kan faktisk la være å møte på jobb om du er uenig, du er ikke garantert at det ikke får følger, det er ikke skolebarna heller.

 

At barna evt har huller i sin kunnskap bør ikke hindre dem fra å delta i den offentlige diskursen, særlig om det viser seg at de 'voksne' ikke tar situasjonen på alvor.

 

 

Jeg mener å ha hørt at det fokuseres på å få kritisk tenkning inn i skolen.

 

Hvorfor mener du det er noe ukritisk ved å kritisere den politiske håndteringen av klimatrusselen?

 

Om flertallet bestemmer seg for å forringe fremtiden din, forstår jeg at man reagerer, uavhengig om du har tallene på din side, eller ikke.

 

Alt dette med å 'dytte' barna foran blir litt spekulativt, det er da deres fremtid, er vel ikke helt usannsynlig at dette er noe som opptar dem.

 

Man må jo begynne i det små. Å sløyfe servelaten og lørdagsgodtet er vel noe av det enkleste??

Ja, det var det jeg fant morsomt, at slike bagateller ble presentert som så umulig at det nærmest var selvsagt at barn ikke kan klare det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

*snip*

Jeg forstår hvor du vil, men er uenig i at klimaet er politisk, det bør ikke være det i alle fall.

Du kan faktisk la være å møte på jobb om du er uenig, du er ikke garantert at det ikke får følger, det er ikke skolebarna heller.

 

At barna evt har huller i sin kunnskap bør ikke hindre dem fra å delta i den offentlige diskursen, særlig om det viser seg at de 'voksne' ikke tar situasjonen på alvor.

 

 

Jeg mener å ha hørt at det fokuseres på å få kritisk tenkning inn i skolen.

 

Hvorfor mener du det er noe ukritisk ved å kritisere den politiske håndteringen av klimatrusselen?

 

Om flertallet bestemmer seg for å forringe fremtiden din, forstår jeg at man reagerer, uavhengig om du har tallene på din side, eller ikke.

 

Alt dette med å 'dytte' barna foran blir litt spekulativt, det er da deres fremtid, er vel ikke helt usannsynlig at dette er noe som opptar dem.

 

Man må jo begynne i det små. Å sløyfe servelaten og lørdagsgodtet er vel noe av det enkleste??

Ja, det var det jeg fant morsomt, at slike bagateller ble presentert som så umulig at det nærmest var selvsagt at barn ikke kan klare det.

Har det blitt presentert som umulig av noen??

Lenke til kommentar

Ja, eller kanskje jeg tolket det galt, men det virket som man selvsikkert regnet med at engasjementet bare strakk seg til de offerløse tingene, at når det kom til kjøttforbruk, transport, mobil, konsum etc. ville 'pipen få en annen lyd'.
Jeg trodde vel innlegget var en slags forlengelse av innspillet til Karianne Hansen, hvor hun ramser opp alt en må ofre for klimaet med en slags selvgod forventning om at dette vil føre til en helomvending i barnas 'påståtte' klimaengasjement. 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å sitere et bra svar jeg så på den tidligere i dag:

 

"Å tro at elever får mer ut av å være på skolen en fredag enn å delta i #klimastreik er en helt latterlig overvurdering av hvor mye man lærer på skolen ila en dag."

Tror nok en slik dag som er totalt anderledes enn vanlig A4 dag  på skolen sitter sterkere i minnet enn hva de hadde lært på skolen.

 

Og de får en lekse i klima og hvor viktig det er, vinn vinn.

 

Husker enda så hver detalj av da vi var på bondegård med skolen og lærte om dyra der på barneskolen, kan ikke dra opp 1 minne fra en naturfagtime. Og dette nærmer seg 30 år siden. Kanskje disse ungene husker denne dagen 30 år fra nå :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt dette med å 'dytte' barna foran blir litt spekulativt, det er da deres fremtid, er vel ikke helt usannsynlig at dette er noe som opptar dem.

Tro du at barna/ungdommen gjør dette på eget initiativ ?

 

 

Natur og Ungdom står som arrangør av streikene sammen med Grønn Ungdom, Miljøagentene, Sosialistisk Ungdom, AUF, Unge Venstre og Rød Ungdom, i tillegg til engasjerte enkeltpersoner.

 

En rekke organisasjoner støtter skolestreiken for klimaet, blant dem Redd Barna, Skolenes landsforbund, Kirkens Nødhjelp, Naturvernforbundet, Regnskogfondet, Fagforbundet, Framtiden i våre hender og SOS-barnebyer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, eller kanskje jeg tolket det galt, men det virket som man selvsikkert regnet med at engasjementet bare strakk seg til de offerløse tingene, at når det kom til kjøttforbruk, transport, mobil, konsum etc. ville 'pipen få en annen lyd'.

Jeg trodde vel innlegget var en slags forlengelse av innspillet til Karianne Hansen, hvor hun ramser opp alt en må ofre for klimaet med en slags selvgod forventning om at dette vil føre til en helomvending i barnas 'påståtte' klimaengasjement. 

 

 

 

 

Så hva skal ofres da? Når jobben ligget langt unna, barn skal hentes i barnehagen i stikk motsatt retning av hvor man bor og langt unna?

Kjøleskapet må vi som ikke kan ha jordkjeller ha,

TV for å følge med i samfunnet, telefon og nettbrett, da vi utelukkende har digital informasjon nå.

Du og jeg kan derfor kun ofre småtingene, inntil reelle valg og tilrettelegginger foreligger.

Lenke til kommentar

Krisemaksimering og Indoktrinering er mye av grunnen for at meget unge nå begynner og markere seg, det følger et naturlig mønster der fanatikere finner hele tiden nye veier for og fremme sin sak og etterhvert som tiltakene mister sine betydninger går de mer ekstreme veier og tar barn som "gisler" for og fremme sine synspunkter.

 

Greta Thunberg, hun er påvirket av sin mor som er ganske fanatiske angående miljøet og selve protesten fremfor Riksdagen var et stunt for og skaffe investorer til Rentzhog, det var et avtalt stunt og Greta fikk i etterkant et verv i styret til Rentzhog selskap "We Don’t Have Time" de fikk inn ca. 10 millioner svenske kroner på det stuntet.

 

Missforstå meg rett, Greta er helt sikker en aktivist og tror på det hun gjør og hun ble sikkert lurt inn i dette stuntet uforskyldt, og i etterkant har hun sagt opp styrevervet i "We Don’t Have Time". Men og bruke uttrykk som "jeg vil at dere skal bli redde, jeg ønsker at dere skal få panikk" lager bare mer ekstremisme og aktivistene klapper i hendene og smiler stolt.

 

Når ca. 97% av alle publikasjoner angående global oppvarming er positivt er det enkelt og la seg påvirke hvis man ikke er kritisk til det man leser.

 

Stans klimaskremsel mot barn

 

Indoktrinering om klima i statlig regi

 

https://www.youtube.com/watch?v=6KKEsWBVmbk

 

Heia konspirasjonsteoretikerne. Gå ut av døra di du og se rundt deg, så våkner kanskje du også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

All heder og ære til de 90 % av skoleungdommen som har vært på skolen i dag, og dermed satsen på skolen som en kunnskapsskole og ikke en kampskole for protester mot årstidene.

 

Denne fredagen har verken vært preget av en opplyst debatt eller styrket våre demokratiske verdier.

Ja, det er fantastisk at elevane ikkje berre tek til seg kunnskap på skulen, men tek kunnskapen alvorleg nok til å gå ut og protestere mot galskapen foreldre- og besteforeldregenerasjonen driv med. At 10% har gått ut i gatene ein heil dag for å demonstrere – dei fleste med ugyldig fråver i dritver – syner verkeleg at dagens ungdom har teke til seg kunnskapen om klimaendringane frå skulen, og vil gjere noko med problemet! Større massedemonstrasjon har vi vel knapt sett i dette landet sidan 1.mai 1968.

 

Retten til å demonstrere mot makthavarane.er ein demokratisk verdi vi held høgt i dette landet, og det er neimen ikkje ofte vi ser demonstrasjonar med eit naturvitskapleg utgangspunkt! Ingen parolar om ideologi eller polariserte politiske saker, men rett og slett eit naturvitskapleg faktabasert grunnlag! Slike var det ikkje mange av for 50 år sidan.

 

Dersom nokon trudde demonstrasjonen handla om årstidene, er det nok best at dei sat att på skulen, ja. Då har dei store hol i naturfagskunnskapane sine, og har nok hatt glede av undervisning i mindre grupper.

 

Og Teknisk-religiøst Ukeblad bør snarest få en mer opplyst leder!

Huh? Kva meiner du er religiøst med Teknisk Ukeblad? Eg ser ikkje mange artiklar om religion her.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

All heder og ære til de 90 % av skoleungdommen som har vært på skolen i dag, og dermed satsen på skolen som en kunnskapsskole og ikke en kampskole for protester mot årstidene.

Denne fredagen har verken vært preget av en opplyst debatt eller styrket våre demokratiske verdier.

Og Teknisk-religiøst Ukeblad bør snarest få en mer opplyst leder!

At Teknisk Ukeblad driver propaganda for den nye klimareligionen, er vel ikke så rart når man ser hvem eierne er. Nytter vel ikke å skifte leder.

 

Trist hvordan folk blir hjernevasket i Norge og andre europeiske land. Vi har sett det før, og nå skjer det påny. Når en løgn bare blir gjentatt mange nok ganger, tror folk på den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...