Gå til innhold

Det er bare å venne seg til trøkket fra barn og unge i denne saken: Ja til klimaskulk!


Anbefalte innlegg

Når ca. 97% av alle publikasjoner angående global oppvarming er positivt er det enkelt og la seg påvirke hvis man ikke er kritisk til det man leser.

Når ca. all forskning (og det tallet er for øvrig markant høyere når man eliminerer de resultatene som har åpenbare metodesvakheter) er enig om et tema, så skal du være rimelig bra indoktrinert for å påstå at det er feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er bare konspirasjonsteoretikere og kreasjonister/flat earthers som snakker på denne måten. Kom igjen nå, prøv med et litt mer nyansert blikk? 

Hvor har barn tatt opp denne informasjon om global oppvarming fra ?

 

Edit: du kan foreksempel lese hvordan ung.no fremfører klimakrisen.

 

 

og det kan ende med at jorden får samme temperatur som naboplaneten vår, Venus, med en overflatetemperatur på 4-500 grader!

Nei, nødvendigvis ikke konspirasjonsteoretikere, men folk som ser at det fortsatt bygges rett i vannkanten, Al Gore og Stordalen med frue osv, som fortsetter i samme spor, mens andre skal stramme inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ah, "alt eller ingenting"-argumentet. Hva med en mellomting, der vi kan sakte men sikkert begynne å skifte over til noe som er bærekraftig?

Ja, kanskje det er håp.

De unge ser at noe må gjøres, og tror FN sitt klimapanel er nærmest sannheten. Jorden blir varmere og så mye is kan smelte at de som er barn i dag kanskje må vasse i gatene når de blir pensjonister.

Vi må over på fornybar energi, og Norge burde være fornøyd med de 9000 mrd. vi har skaffet oss for å bidra til temperaturøkningen.

Jeg tror det nytter at barn og unge streiker, og skaffer mediaoppslag som dagens folk på Stortinget må ta på alvor.

Det er 2 år til neste stortingsvalg, og kanskje er det flere enn MDG som har programfestet "stopp i all leting etter mer olje og gass".

Det er denne type politiske grep som må gjøres skal det monne, og det er ikke over og ut med velferdsstaten, slik mange av dagens politikere argumenterer med.

Bildet viser et forslag til løsning, for å opprettholde velferden uten olje og gass etter 2050.

De 25 mrd. Norge sparer pr. år ved å slutte med leting burde overføres til et nytt selskap etter mal av Statkraft eller Equinor, men med havrommet som arbeidsoppgave.

Regneark viser at hybride anlegg for energiopptak fra vind og bølger, kombinert med fiskeoppdrett får en avkastning på rundt 30% på kapitalen

Da bruker en dagens strømpriser og dagens inntjening i fiskeoppdrett.

 

HSeafood

MA1NFfc.jpg?1

Oppdrettsnæringen, som ødelegger fjordene skal bidra til litt vindkraft?hmmm

Lenke til kommentar

Voksne protestere mot bompenger som påvirker lommeboken deres, ungene protesterer mot klima og miljøproblemer som vil gjøre livene deres vanskeligere. Det er ikke tvil om hvem som har skjønt hva som er viktigst.

Ja så klart. For fungerende samfunnøkonomi er ikke en balanse eller noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Regner med, at de streikende avstår fra ; ny telefon, sydenturen. Niks mer kjøtt til middag, servelaten på nista ryker vel også.

 

Det blir å gå til og fra skole og trening. Dusj blir det to ganger i uka, maks 5 minutter. Kan innvilges etter trening om de har blitt svette.

 

Lørdagsgodt, brus osv får byttes ut med brokkoli.

 

Regner med de tar skikkelig grep, når de først er i gang?

 

Ah, "alt eller ingenting"-argumentet. Hva med en mellomting, der vi kan sakte men sikkert begynne å skifte over til noe som er bærekraftig? 

Ja, sakte men sikkert. Tar en Al Gore eller Stordalen, jeg og fortsetter som før. Kanskje selge en av bilene, slik at den fortsatt brukes av en annen, sånn for avlat.

Lenke til kommentar

Ah, "alt eller ingenting"-argumentet. Hva med en mellomting, der vi kan sakte men sikkert begynne å skifte over til noe som er bærekraftig? 

Jeg er enig med deg i at slik argumentasjon er lite produktiv.

Derimot synes jeg flere av fanesakene til unga er nettopp "alt eller ingenting". De krever blant annet fullstendig stopp i norsk olje.

Hvor nyansert eller "mellomting" er det?

Både med tanke på norsk økonomi, hvordan det antakeligvis vil presse oljeprisen opp og at andre mindre miljøvennlige land vil ta over produksjonen, og det faktum at oljeproduksjon allerede i dag presses gradvis ned naturlig av det grønne skiftet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett noen kommentarer som diskrediterer ungdommen. Men jeg har sett mange kommentarer som utfordrer ungdommen ift hva de selv er villige til å ofre for miljøet? Det er lett å kreve at andre skal endre seg, men verre å gjøre noe selv.

Videre er det et poeng at vi ikke kan godta ugyldig fravær kun fordi vi mener saken er god. For hvem avgjør om en sak er god nok?

 

Saken er jo grei nok den, sier ingenting verken for eller imot, men om de synes saken er viktig nok bør de lære seg at av og til må man ofre noe for det man står for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen problemstillinger:

 

1. Det kuttet i forbruk som forespeiles vil føre til en økonomisk krise av dimensjoner. Vi er helt avhengige av at folk forbruker for at det skal være jobber og at staten skal ha inntekter. Konsekvensene av en økonomisk krise kan fort bli langt mer alvorlige enn selve forurensningen - det har vi sett før.

 

2. Norge har fortsatt ingen inntektskilde som erstatter oljen. Det er naivt å tro at et fullgodt alternativ vil dukke opp da oljen i seg selv var et lykketreff. En avvikling vil føre til økonomiske nedgangstider som først og fremst vil gå utover de fattigste, og mange blant middelklassen vil falle ned blant dem. Sosiale skiller og konfliktlinjer i samfunnet vil bli skarpere.

 

3. Over 70% av utslippene kommer fra bare 100 selskaper og kun ett av disse er norsk. De fleste er fra Kina, India, Russland og USA, og den klart største forurenseren er den kinesiske kullindustrien (over 15% hvis jeg husker riktig). Klimaengasjementet i Norge er veldig mye innsats og offer for et resultat som er så lite at det er meningsløst. Jeg har hørt det slitne argumentet om at Norge må være et forbilde, men det er nesten ingen utenom Nord-Europa som vet eller hører noe som helst om Norge.

Faktisk ganske feil, da jeg reiser mye i verden. De som er interessert i verden vet ofte om Norge og er veldig imponert. 

 

Veldig mange drømmer om og dra hit og se fjorder osv, men er økonomisk en umulighet for dem. Da de kan ha 20 ferier til billigere land til samme pris.

 

Når jeg sier jeg er fra Norge blir det som regel møtt med mye positivitet og jeg må "bekrefte" myter de har hørt om hvor fint vi har det.

Så når de spør om hva en tjener i månedslønn faller kjeven i bakken.

Lenke til kommentar

Oppdrettsnæringen, som ødelegger fjordene skal bidra til litt vindkraft?hmmm

Anlegget på bildet er et forsøk på å få oppdrett bort fra fjordene og ut på havet.

Det er ikke bare litt energi fra vind og bølger, men dobling av den norske fornybar produksjonen, når vi tenker litt frem i tid.

Dagens politikere har forsømt seg på fornybar området, og ikke fortsatt i samme spor som besteforeldrene våre.

Hadde el-sertifikat ordningen vært innført da markedet tok over strømhandelen i 1992, ville vi i dag hatt 20 TWh mer fornybar energi å selge.

Politikerne holdt igjen lenge, men i 2012 fikk også Norge el-sertifikater, så fornybar produksjonen har steget med ca 8 TWh siden da.

Dagens folk på Stortinget ønsker å fjerne ordningen i 2021, og vi er tilbake i det gamle sporet med olje og gass som 1. prioritet.

Dagens politikere har heller ikke lagt til rette for å hente energien fra havet, men for å nå i noe av sertifikatpengene er det hastverk, og den norske naturen blir ofret. 

Lenke til kommentar

Voksne protestere mot bompenger som påvirker lommeboken deres, ungene protesterer mot klima og miljøproblemer som vil gjøre livene deres vanskeligere. Det er ikke tvil om hvem som har skjønt hva som er viktigst.

 

Ja, overfør all makt til globalistene. New world order :)

Polene skulle vel ha smelter nå, hadde narrativet vært rett. Vi har beviselig alltid hatt klimaforandringer, så det sjokkerende hadde egentlig vært om det stoppet nå for første gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Faktisk ganske feil, da jeg reiser mye i verden. De som er interessert i verden vet ofte om Norge og er veldig imponert. 

 

Veldig mange drømmer om og dra hit og se fjorder osv, men er økonomisk en umulighet for dem. Da de kan ha 20 ferier til billigere land til samme pris.

 

Når jeg sier jeg er fra Norge blir det som regel møtt med mye positivitet og jeg må "bekrefte" myter de har hørt om hvor fint vi har det.

Så når de spør om hva en tjener i månedslønn faller kjeven i bakken.

 

Jeg er også glad i å reise, men jeg har den motsatte opplevelsen. Jeg har knapt nok møtt noen som kan plassere Norge på et kart, og det er vanlig at man forveksler de skandinaviske landene (nordmenn gjør forøvrig det samme med Baltikum).

 

Det nærmeste jeg kommer er folk som forbinder en eller annen helt spesifikk ting med Norge, som bacalao, Ibsen eller nordlys, men at Norge er en oljenasjon har jeg aldri møtt noen som vet. Det har nok mye å gjøre med at selv om oljen er viktig for Norge så er det andre land som er langt større eksportører.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

<....>

 

Veldig mange drømmer om og dra hit og se fjorder osv, men er økonomisk en umulighet for dem. Da de kan ha 20 ferier til billigere land til samme pris.

<....>

 

Hvis man skal redde miljøet, bør man vel nettopp begrense antallet utenlandsreiser?

Så sånn sett er det vel bra at de ikke har råd?...

 

De aller fleste politikerne våre er enige i at vi må gjøre noe for miljøet.

Der uenigheten ligger, er hvor mye, hvor raskt, til hvilken pris.

Disse uenighetene er politiske.

 

Parolene som blir brukt i denne streiken er primært politiske, unyanserte og lite konstruktive.

Jeg synes det er direkte usmakelig å dytte barn foran seg på denne måten.

 

En streik brukes fordi man er uenige i en fremforhandlet løsning. 

Da må man komme med konkrete forslag til hva som må gjøres, og ikke minst en god begrunnelse for dette.

Det ser jeg lite av her.

 

Ja det er fint at barn engasjerer seg, men det blir feil når de brukes for å nå et politisk mål.

Endret av KalleKanin
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis man skal redde miljøet, bør man vel nettopp begrense antallet utenlandsreiser?

Så sånn sett er det vel bra at de ikke har råd?...

 

Ja, det er helt perfekt. Det ville vært forferdelig for klimaet om store deler av befolkningen til Kina og India hadde råd til å reise, eller forbruke mer på andre måter. Det verste som kan skje er en stor velstandsøkning i fattige og befolkningsrike deler av verden.

 

Og det er noe av det som gjør meg pessimistisk. Det beste for klimaet er at vi går inn i en regresjon innen teknologi og levestandard, og det tror jeg ikke skjer. Jeg tror rett og slett det løpet vi er inne i nå må nå sin naturlige endestasjon der ting kollapser av seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og det er generelt mye rundt denne kampanjen som lukter litt.
Selv om man bør være sterkt kritisk til mye av det som står på samnytt sine sider, har de et par poenger, f.eks. at Greta Thunberg talte for en omtrent tom sal:
https://samnytt.se/statstelevisionen-i-fake-news-offensiv-greta-thunberg-talade-infor-tomma-stolar-pa-klimatmotet/
(Se SVT-linken https://www.svtplay.se/klipp/20387255/15-ariga-greta-thunberg-klimatmotets-unga-superstjarna fra ca 1:15 )

Og at kampanjen har en sterk knytning mot Bo Thorén er vel også bevist.

(Edit: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7127615 )

 

I tillegg har denne "streiken" en klar politisk slagside.

I London var det f.eks. bilder av noen som veivet med et sovjetisk flagg fra Victoria og Churchill-statuene:
https://www.dailymail.co.uk/debate/article-6820589/DOMINIC-LAWSON-ludicrous-red-flag-flown-schoolchildrens-protest-eco-friendly-UK.html

 

Det er helt greit at man er engasjert i en sak, men å dytte barn foran seg på denne måten i det som helt klart er en sak med agendaer som går langt utenfor det rent klimamessige, synes jeg er usmakelig.

Endret av KalleKanin
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er også glad i å reise, men jeg har den motsatte opplevelsen. Jeg har knapt nok møtt noen som kan plassere Norge på et kart, og det er vanlig at man forveksler de skandinaviske landene (nordmenn gjør forøvrig det samme med Baltikum).

 

Det nærmeste jeg kommer er folk som forbinder en eller annen helt spesifikk ting med Norge, som bacalao, Ibsen eller nordlys, men at Norge er en oljenasjon har jeg aldri møtt noen som vet. Det har nok mye å gjøre med at selv om oljen er viktig for Norge så er det andre land som er langt større eksportører.

Joda, det men det generell mangel på kunnskap i verden. Enkelte tror Europa er et land, og Afrika er et land.

 

Må jo gjerne være litt spesielt interessert for og vite om verden i andre land, ta bare USA feks. Ikke alle har skole systemer som Norge :p

Blitt bedre med dem yngre som har vokst opp i internettets verden (der de har det lett tilgjengelig)

Folk flest er fornøyd i bobla si, og våger ikke se ut av den. Eller ikke har noen interesse av og akkumulere kunnskap om slikt.

 

Lutfisk er jo første folk sier som regel. Det er sånn universal ting, siden det er en ganske merkelig og ta vare på fisk på.

Akkurat som Aussies og vegemite.

 

Men de som er interessert i verden, de har som regel en drøm om og besøke Norge i løpet av livet. På lik linje som jeg skulle til Japan i løpet av livet, pga jeg er imponert over kollektive harmonien de har skapt der. (Selv om den er nogså overfladisk og går ut over enkelt individer i visse tilfeller, og være anderledes i Japan er ikke lett)

Lenke til kommentar

Det er helt topp at barn og unge er opptatt av klimaet, men ville det ikke vært bedre om de var på skolen og lærte noe?

Så kunne de ta denne protesten på en fridag, for eksempel i en av de lange skoleferien eller på en planleggingsdag eller noe sånt?

Å streike fra skolen, som en protest, fremstår mer som skulk ?

 

 

Kanskje læreren kan lære de at forbruk og ferier er klimafiendtlig, og at de kan selv kan bidra til redde miljøet ved å gjøre en del endringer i eget liv, i stedet for å skulke skolen.

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...