Gå til innhold

Nektet klarna delbetaling


Anbefalte innlegg

Må kjøpe noen deler til bilen og det blir litt i meste laget for meg å betale alt på en gang, så jeg trykket på klarna checkout. Da får jeg kun opp at jeg må betale med kort. Chattet med klarna å de fortalte at jeg ikke hadde gjort noen kjøp med de før, så han anbefalte meg å betale alt med kort eller finne noe billigere.

Hva er poenget med delbetaling hvis beløpet jeg vil delbetale er for høyt? Hadde beløpet vært mindre hadde jeg jo betalt det med en gang.

 

Anonymous poster hash: fce04...cfb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må kjøpe noen deler til bilen og det blir litt i meste laget for meg å betale alt på en gang, så jeg trykket på klarna checkout. Da får jeg kun opp at jeg må betale med kort. Chattet med klarna å de fortalte at jeg ikke hadde gjort noen kjøp med de før, så han anbefalte meg å betale alt med kort eller finne noe billigere.

Hva er poenget med delbetaling hvis beløpet jeg vil delbetale er for høyt? Hadde beløpet vært mindre hadde jeg jo betalt det med en gang.

 

Anonymous poster hash: fce04...cfb

Poenget er at de ikke gir kreditt til hvem som helst. De må ha nok data om deg, og dataen må støtte opp under en OK kredittvurdering (i forhold til beløpet).
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kredittyter skal jo drive forsvarlig praksis, og hvis du har for lav kredittscore kan ikke kreditor tilby avbetaling. Ble ikke nettopp reglene for forbrukslån og kreditt nettopp justert slik at samlet låneramme ikke skal overstige 5x samlet inntekt, og at det skal tas hensyn til basiskostnader for husholdningen slik at de er dekket OG at lån skal kunne betjenes samtidig? Ble litt rotete formulert, husker ikke helt hvordan Finansdepartementet formulerte seg...

Lenke til kommentar

Klarna opererer vel med ca. 48% effektiv rente så man bør unngå de om man kan.

 

Og hvis man velger å betale med Klarna faktura så reklamerer de med at det er helt trygt! Man betaler ikke før man har fått varene. My ass!

Jeg bestilte noe med faktura nettopp pga. dette. Og før varene i det hele tatt var sendt hadde jeg fått både faktura, og ny faktura med purregebyr og advarsel om inkasso.

Lenke til kommentar

Kredittyter skal jo drive forsvarlig praksis, og hvis du har for lav kredittscore kan ikke kreditor tilby avbetaling. Ble ikke nettopp reglene for forbrukslån og kreditt nettopp justert slik at samlet låneramme ikke skal overstige 5x samlet inntekt, og at det skal tas hensyn til basiskostnader for husholdningen slik at de er dekket OG at lån skal kunne betjenes samtidig? Ble litt rotete formulert, husker ikke helt hvordan Finansdepartementet formulerte seg...

Det gjelder boliglån. Det gjelder ingen slike detaljerte regler for usikret kreditt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Se der ja. Jeg var ikke klar over at dette var bestemt i forskrift enda, tenkte det fortsatt var retningslinjer. Ser ut som den også gjelder utenlandske finansforetaks virksomhet i Norge. Antar den også gjelder Klarna, selv om jeg ikke helt vet hvilke konsesjoner de har.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må kjøpe noen deler til bilen og det blir litt i meste laget for meg å betale alt på en gang, så jeg trykket på klarna checkout. Da får jeg kun opp at jeg må betale med kort. Chattet med klarna å de fortalte at jeg ikke hadde gjort noen kjøp med de før, så han anbefalte meg å betale alt med kort eller finne noe billigere.

Hva er poenget med delbetaling hvis beløpet jeg vil delbetale er for høyt? Hadde beløpet vært mindre hadde jeg jo betalt det med en gang.

 

Anonymous poster hash: fce04...cfb

Problemstillingen din svarer vel nesten seg selv. Du har ikke råd til å betale alt på en gang. Dermed så er økonomien din ikke akkurat på topp. Klarna avviser deg fordi du ikke gikk gjennom en forenklet kredittsjekk. 

 

På en måte så legger Klarna ut beløpet for deg da bedriften får pengene fra Klarna uansett.

 

Det er ikke slik at alle parter står på vent til du faktisk har betalt det du skylder. Det er Klarna som er indriver av pengene. Det er ingen som gir lån i dag uten en kredittsjekk. Unntak finnes sikkert, men man skal være glad for at noen faktisk sier stopp, for tydeligvis handler mange langt over evne. Kanskje du nettopp ble reddet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med billån så regner jeg med du låner med sikkerhet i bilen. Det vil si at banken er mer eller mindre sikret hvis lånet ikke betjenes. Med Klarna delbetaling har dem ikke noe sikkerhet, annet enn tallene dem får opp når dem kjører en kredittsjekk. Får dem opp negativ informasjon der, så får du ikke innvilget en slik løsning. 

 

Takk gud for at det vertfall finnes NOEN seriøse der ute som klarer å si nei. Det er en grunn til at enkelte havner i luksusfellen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...