Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie av næringsbygg - useriøs utleier

Anbefalte innlegg

Enkel sak. Leier et bygg, men utleier er meget useriøs. Svarer ikke, osv. Jeg flyttet inn 2 mnd siden etter mye mas. Har enda ikke fått kontrakt på noe som helst annet enn muntlig. Nå ønsker han plutselig jeg skal skrive kontrakt og betale husleie (som jeg aldri fikk) umiddelbart.

Jeg ville egentlig leie her, fint sted, men useriøs utleier. Plutselig fikk jeg tidligere leiere på besøk og de advarte meg. Sa utleier prøver svindle og legge kostnader på leietaker for alt mulig, felleskostnader opp til 15k for snøbrøyting ut av det blå og masse greier.

Fikk en kontraktskisse der det stod 'vedlegg med kostnader leietager evt må dekke:' uten vedlegg. Jeg forespurt vedlegg men mottok aldri noe.

Det jeg lurer mest på eller er redd for, kan han bytte lås og ta mine ting? Vi har jo ingen kontrakt. Jeg ønsker komme meg bort mtp useriøsiteten, men får jo ikke gjort det før neste uke evt. Samtidig har han kosta meg og mitt firma mye hodebry og isåfall mange timer med flytting unødvendig.

Spørsmålet da blir... Vi har ingen kontrakt.

Kan han ta seg til rette og ta mine ting som pant? Hva gjør jeg om han låser meg ute av bygget? Det er verktøy, verdier og bil til 500k der inne.

Kan jeg ellers sende han en motregning på arbeidstimer? Strevet vi har hatt med unødvendig flytting, fikset lys der borte, osv.

Anonymous poster hash: a27f7...798

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere har etter alt å dømme en avtale/kontrakt. Det dere ikke har er en skriftlig avtale/kontrakt.

Hvis dere ikke har avtalt leiens størrelse dekkes det av husleieloven § 3-1 (2):

§ 3-1. Leien
Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk.

Er leiens størrelse ikke avtalt, kan utleieren kreve en leie som svarer til det som vanligvis oppnås på avtaletidspunktet ved ny utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Blir partene ikke enige om leiens størrelse, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§3-1

Det vil si, dere skal betale markedsleie om ikke annet er avtalt. Hvis dere ble enige om leie og utleier nå kommer med nye "tillegg" trenger du ikke akseptere det.

(Husleieloven kan, med enkelte unntak, fravikes ved leie av lokale, jf. § 1-2 (2). Men det forutsetter at man faktisk har en avtale som skiller seg fra loven.)

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Stemmer. Men siden det ikke er avtalt noe kontrakt eller andre konkrete ting så gjelder vel husleieloven in sin helhet, siden den ikke er avtalt bort?

Jeg ønsker bare komme meg bort, og er da mest bekymret for om han evt bytter lås og stenger meg ute og tar mine eiendeler om jeg nekter skrive under på kontrakt på grunn av useriøsiteten deres.

Lenke til kommentar

Ja, husleieloven gjelder om ikke annet er avtalt.

Utleier kan ikke skifte lås og stenge deg ute. Og han kan definitivt ikke ta dine eiendeler. Slik du forklarer det er det eneste han kan gjøre å si opp avtalen.

(Uansett er det namsmannen som skal håndtere utkastelse.)

Jeg har funnet et nytt sted til uka, dog nåværende ønsker signatur mm idag. Så lenge jeg ikke trenger å frykte å bli stengt ute...

Lenke til kommentar

Jeg har funnet et nytt sted til uka, dog nåværende ønsker signatur mm idag. Så lenge jeg ikke trenger å frykte å bli stengt ute...

Jeg ville pakket sammen og kommet meg ut i dag.

Det er mange ting en utleier ikke har lov å gjøre, men enda flere en useriøs utleier kan finne på å gjøre...

Lenke til kommentar

Jeg ville pakket sammen og kommet meg ut i dag.

Det er mange ting en utleier ikke har lov å gjøre, men enda flere en useriøs utleier kan finne på å gjøre...

Ja, jeg skulle gjerne gjort det, men jeg får ikke nye lokaler før evt til uka. Løftebukk, biler, bilutstyr og kontormøbler osv er ikke noe jeg får plass til i egen garasje dessverre...

Om han eventuelt bytter lås, hva vil det bety for meg om jeg bryter meg inn?

Lenke til kommentar

Ja, jeg skulle gjerne gjort det, men jeg får ikke nye lokaler før evt til uka. Løftebukk, biler, bilutstyr og kontormøbler osv er ikke noe jeg får plass til i egen garasje dessverre...

Om han eventuelt bytter lås, hva vil det bety for meg om jeg bryter meg inn?

Jeg vil anta at selv om utleier bryter loven, gir det ikke deg rett til å gjøre det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...