Gå til innhold

Facebook innrømmer å ha lagret ukrypterte brukerpassord

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det går an å begrense seg: Kun ha konto for å motta informasjon, uten å dele noe/mye selv.

Tror du på dette selv? Har man konto der så sammenstilles andres informasjon i din profil og sier mye om deg selv om du ikke deltar med et ord hverken i åpne eller lukkede grupper. I tillegg teppebombes du med cookies som analyserer alt du gjør på nett og sender det til FB uten at du skriver et ord på FB. I tillegg legitimerer du at FB skal være et kommunikasjonsmedium for de som bruker det.

Folk skjønner ikke hva omfanget av FB er og hva som er så galt med det. I stedet for å forklare for døve ører vil jeg at Norge skal blokkere FB og heller utvikle noe norsk, som følger norske lover og regler og som ikke ligger i hendene til fremmede makter.

Lenke til kommentar

Tror du på dette selv? Har man konto der så sammenstilles andres informasjon i din profil og sier mye om deg selv om du ikke deltar med et ord hverken i åpne eller lukkede grupper [..] I tillegg teppebombes du med cookies som analyserer alt du gjør på nett og sender det til FB uten at du skriver et ord på FB. [..] I tillegg legitimerer du at FB skal være et kommunikasjonsmedium for de som bruker det.

Vel, jeg bruker kun FB i skolesammenheng. Det er blant annet forelesere som legger ut info der, dette er utenfor min kontroll. (Og det eneste personlige jeg har delt er et "robothode" som profilbilde - et utklipp fra et stort bakgrunnsbilde i 2016 da profilen ble opprettet). At FB vil forsøke å sammenstille informasjon for å kartlegge meg får jeg ikke gjort noe med. Denne blir uansett veldig begrenset, mangelfull og eller feil.

Forøvrig bruker jeg som regel gjestemodus og eller den andre nettleseren jeg har installert, når jeg skal surfe privat. At det sendes litt harmløse cookies frem og tilbake som kan brukes til å avsløre at jeg leser diverse nyheter o.s.v. har ikke så mye verdi i seg selv.

Jeg syns du overreagerer litt.

EDIT: Det er ukritisk deling av personlig innhold som er verst. Fordi dette ofte kan brukes mot en senere i en annen sammenheng. Hodeløs adferd hvor man deler bilder f.eks.  :nei: At andre/FB får innblikk i at man leser nettaviser, lytter til musikk, handler klær o.s.v. kan i langt mindre grad misbrukes.

Endret av nightowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feil. Da henger du den foreldren som ikke inviterte barnet ditt i bursdagen som de fleste andre fikk invitasjon til, opp til veggen og forteller hva du mener om den saken. Skolens info om lekser og turdager skal over hodet ikke på FB på noe vis. Her er det bare å gå til rektor og vise til de riktige lover og forskrifter. Forstår ikke rektor problemet så tar du saken til media. Ingen skoler og barnehager jeg kjenner til lar noe som helst info gå via FB. Problemet er enkeltvise foreldre når det skal sendes ut info i foreldrenes regi. F.eks bursdager. Men de gjør bare den feilen en gang..

Hvor mange barnebursdager tror du din unge blir invitert til, etter du har hengt mammaen opp til veggen? Og den første bursdagen som ditt barn gikk glipp av fordi du gjør deg vanskelig, er allerede en for mye, da nytter det ikke at du tar din frustrasjon ut over andre. 

Lenke til kommentar

Hvorfor? At ikke alle er på FB er noe som alle FB-brukere bør respektere og ta hensyn til. Om noen ikke klarer å respektere eller ta hensyn, ta det opp med de. Det fungerer her.

Joda, tok det opp på første foreldremøte, og det er også 3 - 4 foreldre som ikke er på FB, men neida, FB er tydeligvis stedet for å prate om skolerelatert, så inntil videre må jeg være på for å få med meg det som skjer i klassen. Legger aldri ut noe, men svarer på forespørsler.

Kanskje jeg burde innformere alle jeg kjenner om at jeg kun er å få tak i på diskusjon.no fremmover :)

Endret av xyzæøå
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slettet hele Facebook kontoen for ett år+ siden.

Ser gang på gang at jeg ikke trenger angre på det.

Jeg var litt mer heldig; kontoen min ble bare stengt etter ei venninne klaget på meg.

Og den kommer aldri tilbake igjen, så aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...