Gå til innhold

Jaguar-sjefen: Tilgang til batterier vil være en bremsekloss i mange år framover


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Jeg er uenig, jeg får stadig ett bedre produkt. Det blir som e se på en hvilken som helst annen ice som blir remappet hos leverandøren eller tredjepart og skylde på at en ikke har fått en optimal bil. Jeg tenker ikke slik.

Det er jo ikke snakk om så fryktelig mye uansett. Det er jo ikke slik at eventuelle kunder ikke hadde kjøpt bilen kun pga 5% forandringer til eller fra. Men det å gjøre dette for å skape gratis PR trur jeg dem faktisk gjør. Uten at det blir mulig å bevise det på noe vis. 

 

Hadde jeg vært sjef der, så hadde jeg nok gjort det selv. Så enkel ting å gjøre, med så mye godvilje utenfra når man sier ifra at "se her, dere får 5% mer rekkevidde pga vi fant fram noe ekstra kode". ^^

Gjenta dette en gang i blant, så får man nok lurt kunder til å forbli kunder. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger jo ikke 1,6 milliarder kilometre for å gå igjennom syklusen til drivverk og batterier nok til å tilsvare levetiden til ett batteri? Du må tøyse når du mener at de må det?

Det er ikke sånn at det holder å teste noen få biler tilsvarende levetiden. Det kan være slik at en feil har 0,1% sjanse for å oppstå i løpet av levetiden. Eller kanskje sjansen er 0,2%. Du må ha ganske mye data for å skille på 0,1% og 0,2%, over 200.000 km. Om bilene har kjørt 1 mrd km ville man da forvente 5 feil om feilraten er 0,1%, og 10 feil om det er 0,2%.

 

Du mener at vi nå har "skviset" bilene for det de har, med siste oppdatering? Jeg mener det vil komme flere. Vi får se. Gjerne i forbindelse med en eller annen naturkatastrofe.

Ikke umulig SR får SR+ rekkevidde ved naturkatastrofer. Nå er det standard at de andre SW-begrensede utgavene får maks rekkevidde. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke sånn at det holder å teste noen få biler tilsvarende levetiden. Det kan være slik at en feil har 0,1% sjanse for å oppstå i løpet av levetiden. Eller kanskje sjansen er 0,2%. Du må ha ganske mye data for å skille på 0,1% og 0,2%, over 200.000 km. Om bilene har kjørt 1 mrd km ville man da forvente 5 feil om feilraten er 0,1%, og 10 feil om det er 0,2%.

Jeg prater om testing før bilene er produsert. Når det er snakk om rekkevidde og ytelser, så trenger man ikke engang ha en bil ute på veiene for å teste det. Man kan fint kjøre batterier gjennom sykluser for å sjekke hva de tåler i ulike formater. Man må ikke ha chassis rullende på veiene for dette. I hvertfall ikke i 1,6 milliarder kilometre. 

 

Som sagt, jeg trur de klarer å "lure" frem mere gode nyheter angående dette senere. Da snakker jeg ikke om SR til SR+. 

Lenke til kommentar

Software

I så tilfelle er jeg ikke sikker på om jeg er villig til å betale ekstra for dette. Man gjemmer jo bort muligheten til å lade til 100%, der fulladet på SR kanskje er rundt 95%. Altså ingen problem å lade SR daglig til 90-95% og bruke hele rekkevidden.

Når degraderingen omsider kommer, sånn sakte men sikkert vil man ikke miste noe på SR, mens på + versjonen vil man omsider miste den rekkevidden som er over 100 % på SR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...