Gå til innhold

Her kjører bussen førerløst på Svalbard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"autonome kjøretøy vill aldri virke på Nordiske veier og Nordiske forhold"  :rofl:

 

Står det noe sted at denne doningen virker under nordiske forhold?

På Kongsberg fikk det autonome kjøretøyet problemer med noe de kalte "brøytekanter", noe som visstnok ikke er uvanlig under nordiske forhold etter det jeg hører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil det sikkert engang, men den bussen fungerer bare under optimale forhold, stopper straks noen eller noe kommer i nærheten og det er raskere å gå.

 

Man må nok se på dette som en beinhard beta-test. Longyearbyen er neppe plukket vilkårlig ut. Ja en gang i tiden vil nok dette virke perfekt og man vil ta selvkjørende kjøretøy som en selvfølge, -"Pappa, hva er en telegrafist? Hva er en sjåfør?"

I framtida vil nok barna våre le seg skakke av kommentarer fra skeptikere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Longyearbyen er plukket ut blant annet fordi det er enkelt å få offentlige midler til den slags ting her.

 

Det jeg ikke helt forstår er hvordan de fant på å sette inn en buss som skal gå opp og ned i gågata.. Den er så bred at den dekker det meste av bredden også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må nok se på dette som en beinhard beta-test. Longyearbyen er neppe plukket vilkårlig ut. Ja en gang i tiden vil nok dette virke perfekt og man vil ta selvkjørende kjøretøy som en selvfølge, -"Pappa, hva er en telegrafist? Hva er en sjåfør?"

I framtida vil nok barna våre le seg skakke av kommentarer fra skeptikere.

 

Men vi ler ikke av "selvkjørende kjøretøy i fremtiden", vi ler av de som tror at denne fremtiden er her nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva betyr å virke? Dette er maskiner som går faste ruter i maks 20km/t Det kan diskuteres om de egentlig er så mye mer enn glorifiserte rullende fortau.

Krever guts å kaste et slikt prosjekt på den mest vanskeligste plassen å bruke den på.  

Lenke til kommentar

Krever guts å kaste et slikt prosjekt på den mest vanskeligste plassen å bruke den på.

Vanskeligste? Vel, det er et sted med relativt lite både snø og regn. Foreløpig er den bare testet i gågata (der man ikke bør dra inn motoriserte kjøretøy som tar ca hele bredden av veien).

 

 

Her er nok økonomien årsaken til at Longyearbyen er valgt, det er brukt en del offentlige midler på dette prosjektet.

Lenke til kommentar

Vanskeligste? Vel, det er et sted med relativt lite både snø og regn. Foreløpig er den bare testet i gågata (der man ikke bør dra inn motoriserte kjøretøy som tar ca hele bredden av veien).

 

 

Her er nok økonomien årsaken til at Longyearbyen er valgt, det er brukt en del offentlige midler på dette prosjektet.

Sorry for at jeg brukte ordet "vanskeligste" det finnes sikkert hardere plasser å teste det på, men Longyearbyen er desidert ikke den enkleste heller. 

Lenke til kommentar

Sorry for at jeg brukte ordet "vanskeligste" det finnes sikkert hardere plasser å teste det på, men Longyearbyen er desidert ikke den enkleste heller.

Det er mange ting som gjør Longyearbyen til et enkelt sted, det er enorm politisk vilje til slikt, det er lett å få midler og det er faktisk ikke så harde klimatiske forhold som man skulle tro heller. Slik transport vil nok heller ikke gå de dagene været er verst og summen er nok da at dette er ganske så kurant.

Lenke til kommentar

Det er mange ting som gjør Longyearbyen til et enkelt sted, det er enorm politisk vilje til slikt, det er lett å få midler og det er faktisk ikke så harde klimatiske forhold som man skulle tro heller. Slik transport vil nok heller ikke gå de dagene været er verst og summen er nok da at dette er ganske så kurant.

Kan du komme med kilder på at Longyearbyen er det beste stedet for slikt økonomisk sett? Er det ikke det, så faller jo argumentet i grus, for klima og været er desidert ikke det enkleste der oppe. 

Lenke til kommentar

Kan du komme med kilder på at Longyearbyen er det beste stedet for slikt økonomisk sett? Er det ikke det, så faller jo argumentet i grus, for klima og været er desidert ikke det enkleste der oppe.

Jeg har aldri hevdet at det er det beste stedet økonomisk men at det er fordelaktig fordi det er relativt kurant å få midler. I dette konkrete tilfellet er Longyearbyen lokalstyre, Svalbard buss og taxi, innovasjon Norge, Sparebank 1 og Kongsberg blant partene som bidrar, av disse er det kun innovasjon Norge som ikke har tilhold lokalt (de har dog et uttalt mål om å få i gang innovativ virksomhet i Longyearbyen også etter at det lokale kontoret ble lagt ned).

 

Jeg vil heller snu litt på det, hva er det som gjør vær og klima i Longyearbyen så voldsomt utfordrende?

Det ville vært vesentlig tøffere forhold mange steder på fastlandet. Longyearbyen er ikke spesielt kaldt, det er lite snø og lite regn, det er heller ikke spesielt varmt..

Lenke til kommentar

Jeg vil heller snu litt på det, hva er det som gjør vær og klima i Longyearbyen så voldsomt utfordrende?

Det ville vært vesentlig tøffere forhold mange steder på fastlandet. Longyearbyen er ikke spesielt kaldt, det er lite snø og lite regn, det er heller ikke spesielt varmt..

Voldsomt utfordrende får du isåfalll definere? Hva er forskjellen på perfekte forhold, mot voldsomt utfordrende? 

 

Det er da nok snø der? 7 måneder i året med liggende snø, samt jevnt over mye vind og føyke. 

https://www.yr.no/place/Norway/Svalbard/Longyearbyen/statistics.html

Lenke til kommentar

Voldsomt utfordrende får du isåfalll definere? Hva er forskjellen på perfekte forhold, mot voldsomt utfordrende?

 

Det er du som forsøker å gjøre et poeng ut av vanskelig vær og klima.

Du klarte til og med å definere det som det vanskeligste stedet å bruke denne bussen..

 

 

Det er da nok snø der? 7 måneder i året med liggende snø, samt jevnt over mye vind og føyke.

https://www.yr.no/place/Norway/Svalbard/Longyearbyen/statistics.html

Skal man se på hvor lenge det ligger snø er det hvor lenge den ligger på veiene som er interessant, det er vesentlig mindre enn 7mnd de siste årene og selv ute i terrenget skal vi tilbake i tid for å finne så lange vintre.. I 2018 forsvant snøen første helg i mai. Først like før jul la snøen seg ordentlig igjen og man kan forvente at den forsvinner igjen i mai.

 

Jeg ser flere faktorer som skulle tilsi at det er et kurant sted å satse enn faktorer som gjør det vanskelig.

Jeg vet et par ting om stedet som er byen jeg bor i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...