Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Epikrise eller journal fra tannlegen.

Anbefalte innlegg

Ringte å ba om kopi av epikrise fra siste tannlegebesøk. Ble møtt med 'hva skal du med det da?' i telefonen. Følte meg veldig utilpass. Ble til at jeg fikk tilsendt spesifisert faktura i posten. Dette holder ikke for NAV. I tillegg til det at jeg trenger kopi av epikrise til NAV, så har jeg blitt anbefalt å få kopi av så mye som mulig av dokumenter og prøvesvar angående min helse da jeg bruker en del private helsetjenester. Man har krav på det som pasient. Jeg har også planer om å bytte tannlege. Tenker egentlig å be om utskrift av hele journal.

Jeg skal prøve å ringe til tannlegen som mottok epikrise fra han. Han var en spesialist.

Har noen andre erfaring med å be om epikrise fra tannlegen?

Anonymous poster hash: 4217c...d80
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan kanskje også nevne at det som har blitt gjort hos spesialisten har vært en rotfylling som muligens ikke har vært vellykket (har hatt en del perioder med oppblussing av smerter etterpå. Også hatt tyggeømhet på den tannen) og revisjon av en gammel rotfylling (utført av primær tannlege) som hadde utviklet infeksjon under roten ifølge spesialisten. Det var ikke min intensjon å få kopi av epikrise i forbindelse med klage. Er det det de er redde for?

Anonymous poster hash: 4217c...d80
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ville bare ringt å sagt at jeg vil ha utskrift av min journal, alternativt sagt at Nav trenger dokumentasjon. Begge deler bør være mulig å få til.

Om de nekter må du spør hvor du evt. skal henvende deg for å klage på dette og presisere at man har krav på innsyn i sin egen journal.

Har forøvrig ingen erfaring fra tannleger, men fastlege osv. er det ingen problemer med dette.

Lenke til kommentar

Du har rett til innsyn i din egen journal. Du trenger ikke å oppgi årsak til hvorfor. Du har rett til utskrift av din journal mot et vederlag. Du har også rett til å få kort forklart de deler av journalen du ikke selv forstår.

Jeg kan ikke se av de grunner som nevnes her, at noen kan nekte deg innsyn i din journal etter de bestemmelsene som regulerer dette.

Klage på at du ikke får innsyn, skal skje skriftlig til den som nekter. Dersom de fremdeles nekter, kan det klages til fylkesmannen. Imidlertid råder jeg deg å ta kontakt med pasient- og brukerombudet som gir deg gratis juridisk hjelp om hvordan du går videre. I tillegg kan det noen ganger holde med et brev fra ombudet for at helsetjenesten skal endre oppfatning. 

Kilde: https://lovdata.no/lov/1999-07-02-63/§5-1

https://lovdata.no/forskrift/2019-03-01-168/§11

Endret av Skandinav
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...