Gå til innhold

Direktesending: Følg med på Nordens største elbilmesse


Anbefalte innlegg

.. og da kommer vi fram til et 1:1-forhold i vekt mellom de to bilene.

 

.. fordi jeg ikke har tall for vekt på Nexo sin FC og tanker, men joda ca 1:1 her også på totalvekt, men da er det fortsatt en bil med vesentlig svakere motor.

Som er poenget rundt FCEV til personbilsegmentet. Jeg personlig trur ikke jeg kommer til å kjøpe en FCEV personlig, når jeg nå har blitt vandt med en BEV. Da må isåfall rekkevidden på batteriet i bilen gjøre at den kan brukes som den jeg har nå, og FC kun er rekkeviddeforlenger. Altså at jeg kan lade bilen hjemme og på jobb, samt ha rundt 50-60 km rekkevidde på batteriet alene. 

 

Output fra FC blir nok bedre med tiden skal du se. Uansett så har jeg personlig ikke behov for 0-100 på 3-4 sekunder. 8-9 sekunder er nok i massevis. Skal jeg leke, så finnes det andre leketøy som er betydelig morsommere å kjøre kontra noe en bruker til kun A til B transport 99% av tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett så har jeg personlig ikke behov for 0-100 på 3-4 sekunder.

Det var ikke meningen å insinuere at det er viktig. Det var bare for å skape en sammenligning på like premisser. Vi kunne gjerne sett for oss at model 3 ble skalert ned for å matche hydrogenbilen i stedet for. En reduksjon fra tol til en motor og videre nedskalering av den, kablingen og kraftelektronikken vil sikkert spare en del kilo som i teorien kan brukes på å øke batterikapasiteten.
Lenke til kommentar

Det var ikke meningen å insinuere at det er viktig. Det var bare for å skape en sammenligning på like premisser. Vi kunne gjerne sett for oss at model 3 ble skalert ned for å matche hydrogenbilen i stedet for. En reduksjon fra tol til en motor og videre nedskalering av den, kablingen og kraftelektronikken vil sikkert spare en del kilo som i teorien kan brukes på å øke batterikapasiteten.

Men da lager du jo premisser bare ut av ingenting? Skal man sammenligne personbiler så burde vell man fokusere på andre ting enn hestekrefter, og 0-100? Hvor mye en bil til en viss grad kan oppfylle folks behov innenfor transport er vell mer viktig enn at man kan gi fingeren til noen og kjøre fra dem på motorveien? 

 

Må du ikke glemme at ytelser ut av pakken er ganske linket til ytelser inn i pakken når det gjelder hurtiglading da. Skal du spare kilo her og der, så må du vell ofre ytelser i lading også? 

Lenke til kommentar

Meir nytt på elbilfronten i dag. Dei store tyske bilprodusentane er samde om å satse 100% på elbilar framover:

"In the coming decade, battery electric mobility will be the only technology to comply with environmental laws in the EU, claim the German car makers. According to the agreement, the car bosses now assume that fuel cell cars will not be ready for the market in the next ten years."

https://www.electrive.com/2019/03/21/german-carmaking-giants-agree-on-strategy/

 

Har de ikke sagt det for flere år siden, og fortsatt ikke levert noe å ringe hjem om? e-Tron kom da, men lovlig sent.

Lenke til kommentar

Men da lager du jo premisser bare ut av ingenting? Skal man sammenligne personbiler så burde vell man fokusere på andre ting enn hestekrefter, og 0-100? Hvor mye en bil til en viss grad kan oppfylle folks behov innenfor transport er vell mer viktig enn at man kan gi fingeren til noen og kjøre fra dem på motorveien? 

 

Må du ikke glemme at ytelser ut av pakken er ganske linket til ytelser inn i pakken når det gjelder hurtiglading da. Skal du spare kilo her og der, så må du vell ofre ytelser i lading også? 

Synes du ikke det blir litt urettferdig sammenligning å trimme vekta på hydrogenbilen ved å redusere FC-stacken til veldig liten effekt? Det bør jo være nogen lunde samme forutsetninger. Si et tall da, f.eks 0-100 på 10 sekunder som forutsetning for en rettferdig sammenligning.

Lenke til kommentar

Synes du ikke det blir litt urettferdig sammenligning å trimme vekta på hydrogenbilen ved å redusere FC-stacken til veldig liten effekt? Det bør jo være nogen lunde samme forutsetninger. Si et tall da, f.eks 0-100 på 10 sekunder som forutsetning for en rettferdig sammenligning.

Kan vi ikke bruke km som en forutsetning? Ta 1,000 km rekkevidde da vet du. 

Lenke til kommentar

1000 km med 40 kW strikkmotor hverken veier eller oppleves likt som 1000 km med 400 kW. Begge deler må være nogen lunde likt for å få en rettferdig sammenligning. FC kan slankes på effekt uten å miste rekkevidde (i teorien i hvert fall). Mens batterier gir naturlig høy effekt per kWh batterikapasitet.

Lenke til kommentar

1000 km med 40 kW strikkmotor hverken veier eller oppleves likt som 1000 km med 400 kW. Begge deler må være nogen lunde likt for å få en rettferdig sammenligning. FC kan slankes på effekt uten å miste rekkevidde (i teorien i hvert fall). Mens batterier gir naturlig høy effekt per kWh batterikapasitet.

Ja, forskjellen ligger jo i at effekten til BEV kommer direkte fra pakken, mens hos FCEV så kan man kombinere. Større pakke trenger mindre FC og omvendt. Jo større flate jo mer strømstyrke, og jo flere celler jo mere volt. 

 

Så da er det kanskje best å finne ut hvor mye volumet og vekten hos en FC stack øker for å doble volten og strømstryrken ut, kontra hvordan dette ser ut om man skal seriekoble og parallellkoble batteripakken for å beholde samme type rekkevidde, samt doble effekten ut? 

 

Dette er nok du bedre kvalifisert til å komme frem til enn meg.

 

Jeg ser bare at argumentet mange bruker, med det at hydrogen skalerer bedre stemmer i mange områder. Det mest perfekte eksempelet må være i droner, hvor vekt avgjør såpass mye for at den i det hele tatt skal kunne klare å holde seg i lufta, samt hvor lenge den er der. Her er det ingen tvil om at FC systemene vinner over reine batteri-systemer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...