Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Motta annen person sin lønn

Anbefalte innlegg

Hei, er i en situasjon hvor jeg og flere andre skal hjelpe en venn med å bli kvitt forbruksgjeld. Vi skal da gi vedkommende et privat lån med gode vilkår slik at han kan betale ut kreditorene sine og dermed bli kvitt dyr gjeld.

For å sikre oss långivere ønsker vi at lønnen vår venn mottar skal havne på min konto, siden han blant annet har problemer med gambling og generell sløsing. Etter å ha googlet litt virker det som at det ikke er lovlig for meg å motta (skattet) lønn direkte fra arbeidsgiver.

Men om han selv mottar lønnen på sin egen konto, for å deretter ganske umiddelbart overføre til min konto, er det innenfor lovens rammer?

Ønsker helst svar fra en av forumets jurister, eller noen som er 100% sikre her.

Anonymous poster hash: 65f97...9e5

Endret av Omnia vincit amor
Fjernet unødvendig hash.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønsker helst svar fra en av forumets jurister, eller noen som er 100% sikre her.

De som er skråsikre er gjerne de som tar feil, så jeg vil ikke anbefale å lytte til dem.

Jeg kunne ha svart på pørsmålet ditt også, men siden jeg ikke er jurist så avstår jeg fra å hjelpe.

Lenke til kommentar

Jeg er hverken jurist eller skråsikker, men vil nå dele en tanke likevel ;) 

Jeg mener det skal være relativt kurant at han kompisen din setter deg opp som disponent over hans konto, dvs du får full tilgang i nettbank og kan enten følge med på hva han bruker penger på eller overføre lønna til en annen konto som kun du har tilgang til, så snart den kommer. Det skal ikke være hverken ulovlig eller umulig, såvidt jeg kan skjønne. 

Ellers, heder og ære til dere som hjelper til. Veldig bra - forutsatt at kompisen faktisk ønsker denne hjelpa. 

Lenke til kommentar

Min eksmann var som din venn. Han endret kontonummer for lønn hos sin arbeidsgiver og så havnet lønnen hans på min konto.

Mulig det var tillatt fordi vi var gift.

Nå er vi ikke gift og jeg er disponent på en av hans kontoer. Der setter han over barnebidrag hver mnd og jeg kan overføre pengene der til min konto.

Anonymous poster hash: 7723e...d52

Lenke til kommentar

En kan ikke lovlig avtale at en annen skal få din lønn direkte inn på sin konto, og en kan heller ikke lovlig avtale at lønnen umiddelbart etter utbetaling skal overføres til en annen. Begge deler er "overdragelse" av "uforfalt lønn", jf. rettergangsordningens ikrafttredelseslov § 12.

Man kan frivillig velge å overføre hele lønnen til en annen når den kommer inn, men det kan ikke avtales med virkning for fremtiden. Det betyr at en långiver ikke kan si opp lånet fordi låntaker  ikke overfører hele lønnen til långiver.

Det betyr at långiver i denne situasjonen tar stor risiko. Hvis kompisen deres velger å fortsette å sløse og gamble, så kan han ta opp nye kredittkort/forbrukslån, og dere må slåss med disse om lønna hans. 

• Liker 5
Lenke til kommentar

En liten medalje til dere som velger å hjelpe.

Det kan ordnes på følgende måte: Han oppretter en ny brukskonto i sitt navn, som skal bli hans nye lønnskonto.

Denne kontoen kan han ved fullmakt bestemme at noen annen skal disponere. Fra denne lønnskontoen kan disponent overføre penger til den brukskonto han disponerer med sitt kort. Det går an å sette faste overføringer til den frekvens man ønsker, f. eks 1000 kr hver torsdag. Disponenten kan også legge opp faste betalinger og i noen banker opprette avtalegiro.

Disponenten må for øvrig være kunde i samme bank og ha bankid/nettbank.

Dette er måten som de fleste verger løser sin oppgave på, eneste forskjellen er at fullmakten er en vergefullmakt.

Endret av Skandinav
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

En kan ikke lovlig avtale at en annen skal få din lønn direkte inn på sin konto, og en kan heller ikke lovlig avtale at lønnen umiddelbart etter utbetaling skal overføres til en annen.

Vil det si at arbeidsgiver skal sjekke kontoinnehavers navn dersom en arbeidstager ber sin arbeidsgiver om å overføre lønnen til en annen/ny konto? Eksen og jeg hadde felles brukskonto, også før vi ble gift, og det var aldri noen spørsmål når den av oss som ikke eide kontoen oppga dette kontonummeret for overføring av lønn. 

Lenke til kommentar

Vil det si at arbeidsgiver skal sjekke kontoinnehavers navn dersom en arbeidstager ber sin arbeidsgiver om å overføre lønnen til en annen/ny konto? Eksen og jeg hadde felles brukskonto, også før vi ble gift, og det var aldri noen spørsmål når den av oss som ikke eide kontoen oppga dette kontonummeret for overføring av lønn.

Jeg vet ikke om arbeidsgiver er forpliktet til å sjekke. Poenget er at låntaker i alle fall når som helst kan endre det. Så en slik løsning hjelper bare så lenge han er medgjørlig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arbeidsgiver er ikke forpliktet til å sjekke. Bestemmelsen i rgl.ikrl. § 12 rammer forholdet mellom overdrager og mottaker (mottaker har ikke rettskrav på at overdrager skal opprettholde overdragelsen), den rammer ikke forholdet mellom overdrager og utbetaler, og den får heller ikke virkning for utbetalinger som har skjedd før overdrager tilbakekaller overdragelsen. Løsningen på disse forholdene må finnes i andre regler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...