Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kommet opp i en lei situasjon, trenger råd og innspill

Anbefalte innlegg

Hei

Har havnet i en litt kjip situasjon her og trenger å lufte tankene litt og gjerne få litt innspill. Det hele startet med at jeg og en god kompis som vi kan kalle for Mads møtte ei jente på fest som het Marie for ca 3 måneder siden. Det hører med at jeg og Mads var veldig mye sammen før vi møtte Marie og var nesten så han så og si bodde hos meg.

Etter denne festen fortsetter vi kontakten med Marie og vi blir introdusert for bestevenninnen hennes Sara, samt at vi introduserer dem for en kompis til som heter Christer. Vi fester mye med disse jentene og iløpet av veldig kort tid har vi daglig kontakt alle sammen. Vi alle har det utrolig gøy sammen, og blir fort veldig nære alle sammen og alt er egentlig bare bra og dramafritt i ca et par måneder.

Skal prøve å gjøre dette så enkelt som mulig uten å gå inn på alt for mange detaljer, men Marie er en typisk pen jente som også bruker dette litt til sin fordel. Hun flørtet og ga oppmerksomhet til de fleste uten at hun nødvendigvis ville rote eller gjøre noe intimt med noen. Det var vanlig at hun satt på fanget til guttene og hun pleide alltid å sove med meg og Mads uten at det skjedde noe mer enn at vi kanskje fikk holde rundt henne.

Men etter et par måneder begynner det å utvikle seg litt mellom meg og Marie og vi begynner å rote litt. Siden ingen av oss ville ødelegge noe for gruppen hvis ting gikk skeis mellom oss tok vi relativt tidlig en prat der vi pratet om hva vi ville med hverandre osv.

Vi ble enige om at ingen av oss ville rote med eller treffe andre, men hun ville ikke knytte seg eller hoppe inn i noe forhold. Hun sa hun likte meg veldig godt, men var redd for å ødelegge både vennskapet vårt og gruppens fellesskap hvis en av oss skulle bli såret. Vi ble enige om at vi skulle være ærlige med hverandre hele veien og bare se hvordan ting gikk videre.

De neste ukene tilbringer jeg og Marie veldig mye tid sammen, vi overnatter hos hverandre nesten 4 uker i strekk, vi prater mye om oss og jeg får inntrykk av at hun liker meg veldig godt og vi var begge enige om at vi koste oss veldig mye sammen. Utenifra trodde mange av vennene våres at vi nesten var sammen. Problemene starter på en fest der hun begynner å legge ann på en som heter Stian. Ikke nok med det, hun presterer også å si at det jeg og hun har sammen egentlig var ingenting og at det bare var jeg som var interessert i henne. Jeg fikk ikke med meg dette selv, men har fått det gjenfortalt av andre så er ikke 100% sikker på akkurat hva som har blitt sagt. 

Vi prater om dette sammen og hun forsikrer meg om at det bare var fyllasnakk og at hun egentlig ikke mente noe med det, og at hun absolutt ikke var interessert i denne kompisen hun la ann på. Jeg merker med tiden fremover at det kanskje lå litt mer i det enn det hun ville fortelle meg da det virker veldig tydelig at hun ville ha han med når vi skulle på fest, samt at hun fortsatte å flørte med han når vi var på fester. 

Jeg tar det opp med henne og hun vil plutselig bare gå tilbake til å være venner. Dette er greit nok for min del problemet ligger i at hun har "overlappet" oss. Hun forsikret meg om at hun aldri ville ha denne fyren samtidig som hun sa det motsatte til han. Jeg føler rett og slett at hun ikke forholdt seg til det vi ble enige om å være ærlige med hverandre hele veien. Dagen etter vi blir enige om å være venner begynner hun på samme måte med denne kompisen som hun gjorde med meg.

Hvordan ville dere forholdt dere til dette? Jeg føler egentlig ikke at det er så mye følelser involvert, men jeg blir selvfølgelig litt såret når det skjer på denne måten. Jeg føler meg ganske backstabbet da hun rett og slett har ljugd meg opp i ansiktet for å holde oss begge på gress. Godt mulig hun har vært usikker på hva hun ville og følte, men er det ikke uansett ganske respektløst å holde på sånn? Jeg mener hun burde avsluttet med meg før hun i det hele tatt begynte å fiske hos Stian. 

Anonymous poster hash: a2a06...c11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Respektløst? Joda, men jenter har da ingen respekt for en beta male.

Du skriver ingenting om hvordan sexen var mellom dere, da er det vel den vanlige regla om at dere aldri har hatt noe seksuelt forhold og strengt talt har du vært friendzona hele veien.

Vil du ha respekt så må du oppføre deg på en måte som gjør at jenter respekterer deg, det skjer ikke ved å være hennes emosjonelle tampong og «snill gutt» som er opptatt av dype samtaler og ydmyk framtreden.

Endret av coffeee
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi hadde naturligvis sex, hvis det ikke hadde vært intim kontakt hadde vi jo ikke diskutert utover det å være venner i det hele tatt. Vi var stort sett oppå hverandre hele tiden untatt når vi festa, fikk så mye reaksjoner av de andre i gjengen. Sikkert litt pga de andre gutta også likte henne.

Respekt bør man jo ha for det man kaller venner uansett tenker jeg da.

Lenke til kommentar

Jeg hadde blitt skuffet og følt meg sveket. Intimitet er intimitet, og man skifter ikke rundt det på en flekk. Noen liker kanskje å ha det sånn, men jeg personlig gjør ikke det, jeg liker ikke å bli behandlet som en hund. Finn ei annen dame å innfinne deg med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Dårlig venn, dårlig kjæreste. vær taknemlig for at det her har skjedd, du har spart deg selv for mye trøbbel.

bare ignorer hele greia og lat som ingenting, vær venn med henne hvis du synes det er greit, men ikke gi henne en smule mer opperksomhet enn du ville ha gjort med en venn.

Lenke til kommentar

Du ville ha henne mer enn hun ville ha deg, hun utnyttet det (bevisst eller ubevisst). Se på det som en livsleksjon.

For fremtiden, vær tydeligere både ovenfor deg selv og andre hva du vil ha. Ikke noe «vi ser hva som skjer, det går seg sikkert til»- stalltips: det gjør aldri det. Vil du være eksklusiv, vær tydelig på det: «nå anser jeg oss for sammen, jeg forventer eksklusivitet». Alternativt, «vi er ikke eksklusive, du kan godt ligge rundt men vit at det gjør jeg også». Opplys om disse tingene, ikke spør om det er greit.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Vi var riktignok aldri sammen da, og hun var også tydelig på at hun ikke ønsket dette. Jeg angrer ikke da jeg synes det var gøy så lenge det varte og jeg har lært at denne dama ikke er helt til å stole på.

Jeg har det dritgøy med både henne alene og resten av gjengen. Men jeg føler at hun har gått bak ryggen min og det er derfor jeg spør om råd her.

Når hun har ligget å kost med meg har hun sagt at hun bare vil være med meg, og at Stian ikke betyr noe, mens hun dagen etterpå kunne legge ann på Stian og si til han at det jeg og hun hadde sammen var "ingenting".

Stian har egentlig ikke gjort noe galt da han avviste henne blankt alle de første gangene, dessuten er han ikke sånn veldig nærme kompis av meg. Men så fort jeg skjønte hvor det her bar hen sa jeg til Stian at han bare måtte kjøre på hvis han ville det. Og da gikk det ikke mer enn en dag eller to før jeg og hun mistet kontakten og hun nærmest flyttet inn til han.

Jeg vil være venn med både henne og resten av gjengen sånn egentlig, men føler bare hun har vært veldig uærlig mot meg og ikke helt hatt gode intensjoner med det hun har sagt og gjort. Det gjør at jeg synes det er vanskelig å gå tilbake til å være venner.

Lenke til kommentar

Gammelt ordrak: hun er aldri din, det er bare din tur.

Da har du jo hatt ålreit sex, og hun sa tidlig at hun ikke ville bli eksklusiv - det kalles en optimal situasjon, og er ingenting å klage på.

Hadde du greid å la være å snakke om forhold, følelser og eksklusivitet og bare fortsatt å kjøre seksuelt på hadde hun nesten garantert brutt sammen og krøpet til korset og spurt deg «hva er vi», «du er vel ikke med andre» osv. Det er jenta som må bekymre seg for slike ting, ikke du. La henne være den som tar opp slike ting i fremtiden.

Videre hadde jeg forhold meg nøytral til henne, ikke vær intetessert men ikke vær bitter heller. Fokser på andre jenter, og vær likegyldig. Det er ikke akkurat noe poeng i å satse på et vennskap med ei man vil ha for noe mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Når hun har ligget å kost med meg har hun sagt at hun bare vil være med meg, og at Stian ikke betyr noe, mens hun dagen etterpå kunne legge ann på Stian og si til han at det jeg og hun hadde sammen var "ingenting".

Dette er åpenbart ei dame hvor du må ignorere hva ho sier og heller følge med på hva ho gjør. Du og denne Stian er tydeligvis begge to "ingenting" avhengig av hvem av dere ho er med og hva ho vil oppnpå. Ho sier ho ikke vil ha drama i vennegjengen, men du verden så mye dramafrø ho sår.

Å være butthurt løser ingenting for deg. Du kan enten gi beskjed om at du ikke finner deg i å bli behandlet sånn, eller du kan rett og slett bare avslutte ting med henne og tolerere henne i vennegjengen. I førstnevnte tilfelle vil du garantert bli fremstilt som drama-skaper, så jeg ville antakelig gått for sistnevnte løsning hvis jeg var deg. Er du alt for butthurt og ikke takler å se og omgås dama er jeg redd for at du må gå ut av hele vennegjengen.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Jeg så på hva hun gjorde og ikke bare hva hun sa. Men det tok jo litt tid før jeg følte meg sikker på hva som faktisk foregikk. Dessuten fulgte jeg ikke etter henne som en barnepasser på fest. Jeg var intetanende før jeg får høre fra andre masse ting hun har sagt og gjort som de reagerte på iforhold til hvordan våres relasjon så ut utenifra.

Synes Henrikwl sin løsning virker fornuftig. Nå har vi riktignok allerede avsluttet oss imellom da, men jeg tenker på å tollere henne i gruppa. Jeg ville jo egentlig ha henne ut av gruppa, men det vil jo ikke de andre. Sånn sett blir jeg på en måte tvunget til å ha en god tone for å ikke skape drama, samtidig som jeg får det oppi ansiktet at hun hoppet rett på Stian.

Får prøve å holde meg litt nøytral fremover så ser jeg bare hva som skjer

Lenke til kommentar

Den andre karen opplever sikkert det samme som deg med henne, hun snakker opp han og deg ned når de er sammen.

Kvinnfolk som bestevenn er nesten umulig uten følelser inn i bildet.

Ja, det er jo nettopp dette jeg har fått bekreftet og er grunnen til at jeg føler meg litt dolket i ryggen. Hadde hun forholdt seg til det vi ble enige om og holdt ting litt ner ryddig hadde ikke jeg sittet å følt meg som en idiot i ettertid.

Lenke til kommentar

Vi ble enige om at ingen av oss ville rote med eller treffe andre, men hun ville ikke knytte seg eller hoppe inn i noe forhold.

Dette var den store feilen din. Aldri gå med på dette. Enten er dere i et forpliktende forhold, ellers er dere det ikke. Alle former for en mellomting er dømt til å lede til en vi-var-riktignok-aldri-sammen-da-men-jeg-føler-at-hun-har-gått-bak-ryggen-min-situasjon som du beskriver i innlegg #7. Altså en åpenlyst ustabil situasjon der man har ulike oppfatninger om hvilke forpliktelser og grenser som finnes og disse ulike opplevelsene fort vil kollidere.

De to ulike delene av enigheten deres, der dere ikke skal rote med andre, men samtidig ikke knytter dere eller er i et forhold, er åpenbart i konflikt.

Formuleringen din, "Vi ble enige om at ingen av oss ville rote med eller treffe andre, men hun ville ikke knytte seg eller hoppe inn i noe forhold", tyder også på at dette var en avtale designet av henne for å holde deg trofast og tilgjengelig, men samtidig gi henne anledning til å utforske andre alternativer. Og du gikk intetanende rett på limpinnen.

Lenke til kommentar

Har hengt med dem litt videre. Stian har blitt endel av gjengen og han og Marie har en greie nå.

Problemene jeg hadde med Marie ble vi enige om å bare la ligge og starte med blanke ark, og dette har forsåvidt godt helt fint.

Men Stian og Mads er også gode venner fra før. Så langt liker jeg Stian, men jeg merker at han begynner å ta litt styringen i gjengen. Mads og Stian var gode venner fra før og det føles nå som jeg er blitt 2. valget til både Mads og Marie. Ikke det at det er så farlig, men føler kanskje Stian bosser litt og er litt usikker på om vi begge to fungerer overens sånn over litt tid.

Kjemien mellom meg og Mads har også forandret seg mye etter at Stian kom inn i bilde og jeg begynner å få litt dårlig magefølelse. Føler Stian egentlig ikke bryr seg så mye om jeg er med eller ikke og det føler jeg ødelegger for felleskapet i gjengen.

Er som sagt på godfot med alle nå, men tror kanskje det kan bli litt styr mellom meg og Stian i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...