Gå til innhold

Norges største båtmesse: Nå kan de største påhengsmotorene matche innenbordsmotorene


Anbefalte innlegg

Noe alla dette :)

 

850 hk, 87 knop.

 

Var ikke klar over at det var en så svær maskin og ikke minst at den topper ut på 89 knop. Men det stemmer nok godt det ja. Den videoen ga meg sommerstemning.

 

Husker bare det var en hvit båt med noen kule sorte og hvite flagg på siden. Den gikk styggfort og når den passerte utaskjærs på bånn gass og jeg satt ved grillen på brygga så var opplevelsen faktisk fysisk. Først fikk man høre go'lyden fra motoren og når den passerte ytterste holme så kilte brumlelyden fra den sinte v8 mellomgulvet. Nesten som når en står og ser drag race og de råeste bilene fyrer igang. Flott opplevelse for min del.

 

Selv kjenner jeg bare hydrolift fra F serien ført i pennen av Egil Rannvig. Det var jo generasjonen før Hydrolift havnet til Fredrikstad da Bård Eker overtok tømmene. De med inverted vindskjerm.

 

yzrddFh.jpg?1

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv kjenner jeg bare hydrolift fra F serien ført i pennen av Egil Rannvig. Det var jo generasjonen før Hydrolift havnet til Fredrikstad da Bård Eker overtok tømmene. De med inverted vindskjerm.

Båten på video har ikke originale motor i den forstanden at den ble byttet ut og da eieren hadde mulighet til en trimmet motor ble den modifisert for og passe til båtbruk, båtvideoen er fra propelltesting hvor vi testet en god slump propeller for og optimalisere.

Hydro S24 Diablo er produsert i karbon og i få eksemplarer, mener at de første båtene gjorde 70+ knop.

 

Egil Ranvig eier formene/designen og produserte ikke båtene, når Bård Eker kjøpte opp konkursboet fra hydrolift "Navnet" begynte Eker og designe nye S modeller fra bunnen av, X17, F23, F26 og F29 ble til Stormway og de betaler royalitet til Egil Ranvig.

 

Egil Ranvik begynte sin båtæraen "ble kjent" med Sportscat og nå med Cormate båter.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Litt lengre ut og rundt en odde var det en som eide en 24 fots hydrolift av sporty modell, med en knapp på dash'n åpnet han et spjell på eksosen slik at det ble "åpne luftveier", masse lyd og veldig høy lyd. Men du verden det var som den søteste sommermusikken når den hydroliften flytta seg i skjærgården. For en lyd. Det var lyden av sommer og flat sjø. Gjorde vel rundt 70 knop vel?

 

Noe alla dette :)

 

850 hk, 87 knop.

 

https://www.youtube.com/watch?v=rY8bvCK_o74

Den var sånn passe harry. Som nabo hadde jeg nok vurdert om ikke den plutselig sank på mystisk vis ;)

Lenke til kommentar

Campion E-Fusion 180HP Electric Outboard

Tja, har vært stille fra den kanten de siste fire fem årene, de hadde en annen video også på denne elmotoren som man kunne bla. se eksosen, den videoen ble fjernet relativt fort når det ble oppdaget.

 

Du har Chase 550 E Fusion, og som en sa angående denne :)

 

 

8 hours charging for 2 hours run. That's like paying $50k for 5 minutes with Jennifer Lopez...... Too much energy built up for too little time.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Båten på video har ikke originale motor i den forstanden at den ble byttet ut og da eieren hadde mulighet til en trimmet motor ble den modifisert for og passe til båtbruk, båtvideoen er fra propelltesting hvor vi testet en god slump propeller for og optimalisere.

Hydro S24 Diablo er produsert i karbon og i få eksemplarer, mener at de første båtene gjorde 70+ knop.

 

Egil Ranvig eier formene/designen og produserte ikke båtene, når Bård Eker kjøpte opp konkursboet fra hydrolift "Navnet" begynte Eker og designe nye S modeller fra bunnen av, X17, F23, F26 og F29 ble til Stormway og de betaler royalitet til Egil Ranvig.

 

Egil Ranvik begynte sin båtæraen "ble kjent" med Sportscat og nå med Cormate båter.

 

Karbon ja, hvorfor ikke ta den helt ut om en har mulighet. :w00t: Vet du noe om hvor mye vekt de sparte på karbon kontra glassfiber/vinylester eller hva de nå bruker i den ordinære modellen på 24 fot?

 

Skjønner godt det må testes litt for å finne optimal propell når det er både karbon skrog og custom motor. Nok moment til å løfte og likevel høy nok rpm til å maxe toppfarten er ikke alltid likefrem. En bekjent som skulle nord om 50 knop brukte timer på å polere propellen en vinter husker jeg, og båten hans var bare en liten lett 16-17 foter. :D

Er lenge siden jeg satt mine ben i en hydrolift, men såvidt jeg kan huske så var Hydrolift f-23, f-26, f-29 og kanskje også en eller to mindre modeller det som gjorde navnet hydrolift. Det gikk mengder av disse på 90 tallet, og ennå er det relativt mange å se i bruk, det sier litt om kvaliteten på disse.  Skikkelig stabile v-bunnsbåter. Tålte masse juling og fantastisk gøy å kjøre.

Iirc så var Hydrolift drevet og eid av Ranvig frem til de konket i etterdønningene etter dot-com nedturen i starten på 2000 tallet. Mener hele boet, navnet og formene ble solgt til Fredrikstad/Eker for 5 mill, men som en del av avtalen fikk Ranvig beholde retten til å produsere nye båter på samme støpeform med nytt navn.

 

Jeg er dog ikke bråsikker på eierstrukturen i Hydrolift forut for konkursen, om Ranvig var aktiv i selskapet, passiv eier eller kun var leid inn som designer av skroget og støpeformer, men det er slik jeg erindrer det.

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Karbon ja, hvorfor ikke ta den helt ut om en har mulighet. :w00t: Vet du noe om hvor mye vekt de sparte på karbon kontra glassfiber/vinylester eller hva de nå bruker i den ordinære modellen på 24 fot?

 

Skjønner godt det må testes litt for å finne optimal propell når det er både karbon skrog og custom motor. Nok moment til å løfte og likevel høy nok rpm til å maxe toppfarten er ikke alltid likefrem. En bekjent som skulle nord om 50 knop brukte timer på å polere propellen en vinter husker jeg, og båten hans var bare en liten lett 16-17 foter. :D

Er lenge siden jeg satt mine ben i en hydrolift, men såvidt jeg kan huske så var Hydrolift f-23, f-26, f-29 og kanskje også en eller to mindre modeller det som gjorde navnet hydrolift. Det gikk mengder av disse på 90 tallet, og ennå er det relativt mange å se i bruk, det sier litt om kvaliteten på disse.  Skikkelig stabile v-bunnsbåter. Tålte masse juling og fantastisk gøy å kjøre.

Iirc så var Hydrolift drevet og eid av Ranvig frem til de konket i etterdønningene etter dot-com nedturen i starten på 2000 tallet. Mener hele boet, navnet og formene ble solgt til Fredrikstad/Eker for 5 mill, men som en del av avtalen fikk Ranvig beholde retten til å produsere nye båter på samme støpeform med nytt navn.

 

Jeg er dog ikke bråsikker på eierstrukturen i Hydrolift forut for konkursen, om Ranvig var aktiv i selskapet, passiv eier eller kun var leid inn som designer av skroget og støpeformer, men det er slik jeg erindrer det.

Husker ikke vektforskjellen, men den var betydelig.

 

Faktisk så anbefaler jeg personer og kjøpe en av de gamle Hydroliftbåtene istedenfor en nyere stormway siden de gutta som støpte hydrolift var faglærte og kunne faget, bla. nøye med retningen glassfibermattene ble lagt, riktig mengde polyester, støpetemperatur, etc. Mens stormway ble støpt i Polen uten tilsyn, det kunne variere med noen hundre kilo på båtvekten når vi fikk båtene og vi hadde noen klager på at dragere løsnet/motorbedding, krakileringer, konkav bunn "støpt for hardt", etc.

 

Nå vi holdt på med Stormway ble "butikken" kjøpt opp fra et par av de som hadde jobbet hos hydrolift og overtatt deler av Hydrolift etter konkursen, vi betalte royalitet til Ranvig for hver båt vi bygde, mener vi hentet alle former, alt ev deler, etc. når vi flyttet det opp til oss.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har de endelig fått ansatt dette geniet ja, var på tide :p

 

https://www.youtube.com/watch?v=AR_fsmgI8mU

 

Edit: Jøss kommer bare link jo, vanskelig forumet sku være i dag. Hatt et par quotes som har gått bananas og. Ender opp i en evig quote syklus du ikke kommer ut av :p Eneste måten er og slette hele posten og starte på nytt, noe som suger om du har komponert noe mer teknisk :p

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
bojangles skrev (På 21.3.2019 den 1.07):

Var ikke klar over at det var en så svær maskin og ikke minst at den topper ut på 89 knop. Men det stemmer nok godt det ja. Den videoen ga meg sommerstemning.

 

Husker bare det var en hvit båt med noen kule sorte og hvite flagg på siden. Den gikk styggfort og når den passerte utaskjærs på bånn gass og jeg satt ved grillen på brygga så var opplevelsen faktisk fysisk. Først fikk man høre go'lyden fra motoren og når den passerte ytterste holme så kilte brumlelyden fra den sinte v8 mellomgulvet. Nesten som når en står og ser drag race og de råeste bilene fyrer igang. Flott opplevelse for min del.

 

Selv kjenner jeg bare hydrolift fra F serien ført i pennen av Egil Rannvig. Det var jo generasjonen før Hydrolift havnet til Fredrikstad da Bård Eker overtok tømmene. De med inverted vindskjerm.

 

yzrddFh.jpg?1

Litt artig at du har postet et bilde av akkurat denne gule F-26. Fordi det er blitt meg fortalt at den F-26 som vi har nå skal være den gule med 500 EFI motor.

1785306593_Snapchat-924928002(2).thumb.jpg.a4beb9067a2229e64cc11068bad02371.jpg

Endret av frdrkb
Lenke til kommentar

gammel tråd men men,

 

jævla tunge disse moderne V6 og V8 utapå motorene,

men, de tar ikke opp mye innvendig plass

 

jeg har (bl a) en 4 liter V8 bensin i båt,

den (kommer fra bil) veier 223 kilo med hele motorhaugen med olje og med automatgirkasse med olje

(automatgirkasser er jævla tunge)

 

har også en 4,5 liter V8 diesel, ikke tung, aluminiumsmotor

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 7/21/2020 at 7:57 PM, frdrkb said:

Litt artig at du har postet et bilde av akkurat denne gule F-26. Fordi det er blitt meg fortalt at den F-26 som vi har nå skal være den gule med 500 EFI motor.

4J2pFCK.jpg?1

Ja med en slik båt må det vel bli en riktig så hyggelig sommer, du får ta godt vare på den så varer den lenge. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...